Napi Gazdaság, 2002. október (12. évfolyam, 189-210. szám)

2002-10-01 / 189. szám

2 L7i^lqazdaság Hírháló Ismét a plafon fölött az eurózóna inflációja Szeptemberben éves összevetésben 2,2 százalékkal emelkedett az eurózóna fogyasztói árindexe. A ráta a legmagasabb áprilisi óta már a második hónapja haladja meg az Európai Központi Bank (ECB) által meg­határozott 2 százalékos plafont, augusztusban 2,1 százalék volt. Az adat rácáfol a brüsszeli bizottság várakozásaira, hogy az infláció mérséklődik. Az infláció gyorsulásában meghatározó szerepe volt annak, hogy idén 45 százalékkal emelkedett az olaj ára, s az élelmiszerek is drágultak - írta a Bloomberg. Az Eurostat ugyancsak tegnap nyilvánosságra hozott adatai szerint tavaly az eurózóna tagországainak összesített költségvetési hiá­nya a GDP 1,4 százalékát tette ki. Franciaországban 1,4, Portugáliában 4,1, Olaszországban 2,2, Németországban 2,8 százalékos volt a hiány. Hullámzó teljesítményt várnak az USA-ban Vegyesen alakul az Egyesült Államok gazdasága az év második felében: a harmadik negyedévi erős növekedést az utolsó három hónapban lassulás követi - legalábbis erre számítanak az elsődleges állampapír-forgalma­zók a Dow Jones és a CNBC legújabb felmérése szerint. A 20 bank köz­gazdászai a bruttó hazai termék (GDP) harmadik negyedévi bővülését mediánértékben 4 százalékra becsülik, az egyik véglet a HSBC 5,5 szá­zalékos adata, a másik a Deutsche Bank, a Nomura Securities és a UBS Warburg 3 százaléka. A növekedést az elemzők szerint főképp az autó- és lakóingatlan-eladások lendítették föl, ehhez jött még az importkeres­let gyengülése. A negyedik negyedévre viszont már csak 2,1 százalék a prognózisok mediánértéke, az előrejelzések 0,6 és 2,6 százalék közt szó­ródnak. A lassulás fő oka a lakossági kereslet csökkenése. Csökkent a szlovák kereskedelmi hiány A szlovák külkereskedelem hiánya augusztusban a vártnál nagyobb mér­tékben csökkent: az egy évvel korábbi 8,004 milliárd után 4,171 milli­árd korona volt (1 dollár = 42,96 korona). Az első nyolc havi kumulált deficit az egy évvel korábbi 57,8 milliárdról 52,7 milliárd koronára mér­séklődött - közölte a pozsonyi statisztikai hivatal. Az import éves össze­vetésben csak 3,7 százalékkal nőtt, az export ugyanakkor 12,6 száza­lékkal emelkedett. Az elemzők arra számítanak, hogy a jobbközép pár­tok választási győzelme nyomán tovább erősödik a korona árfolyama. A koalícióra készülő pártok mindegyike a költségvetési kiadások és az ál­lamháztartási hiány lefaragását helyezte kilátásba. NEMZETKÖZI GAZDASÁG Felgyorsulhatnak a gazdasági reformok Kormányátalakítás Japánban a bankreform jegyében Koidzumi Dzsunicsiro japán mi­niszterelnök tegnap első ízben átalakította kormányát. Ennek keretében eltávolította a bank­­politika ellenőrzésével megbízott minisztert, aki ellenezte a pénz­intézetek feltőkésítését a költ­ségvetésből, s hivatala vezetését a gazdasági miniszterre bízta. Koidzumi Dzsunicsiro japán miniszterelnök tegnap váratla­nul átalakította kormányát. A kabinet 2001. áprilisi megala­kulása óta most először végre­hajtott személycseréket a befek­tetők a radikális reformszárny győzelmeként ünnepelték - je­lentette a Reuters. A legfonto­sabb változást a pénzügyi szol­gáltatási hivatal miniszteri rangú vezetője, Janagiszava Hakou eltávolítása jelenti, a po­litikus ugyanis összeütközésbe került mind Koidzumival, mind Takenaka Heidzo gazdasági miniszterrel. Ez utóbbi most, tárcáját megtartva, átvette a pénzpolitika ellenőrzését is, va­gyis jelentősen növelte befolyá­sát. Janagiszavának azért kellett távoznia, mert nem értett egyet a bankszektor rendbetételére vonatkozó kormánykoncepció­val, nem volt hajlandó hozzájá­rulni ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből próbálják talpra állí­tani a betegeskedő bankrend­szert. További változás, hogy Takebe Cotomu mezőgazdasági miniszter helyére Osima Tada­­mori került. A piacok agresszív bankpolitikai változásokra és a gazdasági reformok felgyorsu­lására számítanak a kormányát­alakítás nyomán, amit jelzett a jen dollárárfolyamának 121,10- ra erősödése is. A japán kormány 1998 és 1999 márciusában két részlet­ben összesen 10 400 milliárd jent (84,71 milliárd dollár) jut­tatott a vezető 32 banknak rész­­vényeikért és kötvényeikért cserében, azzal a feltétellel, hogy szerkezetátalakítási tervet dolgoznak ki, csökkentik rossz hiteleiket, és növelik nyeresé­güket. A pénzintézetek neki is láttak, de a kedvezőtlen gazda­sági helyzetben csak helyben futásra van lehetőségük. A Fitch Ratings hitelminősítő szerint mintegy 50 ezer milliárd jen (több mint 400 milliárd dollár) tőkeinjekciót kellene adnia a kormánynak a rossz hitelek fel­számolására, ami a GDP mint­egy 10 százaléka. Erről termé­szetesen nem lehet szó, és Takenaka első nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy a bankok­nak adandó költségvetési injek­ció nem cél, hanem a bank­­rendszer átalakításának egyik eszköze lehet. b. t. j. Jelentés Kelet-Európáról Agrárreformra buzdítja a csatlakozókat az OECD Az Európai Unió tagjaivá vál­ni kívánó kelet-európai orszá­goknak javítaniuk kell mező­­gazdaságuk versenyképességét - áll a Gazdasági Együttműkö­dési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tegnap nyilvánosságra hozott jelentésében. A doku­mentum Oroszország és hat kelet-európai ország - Bulgá­ria, Észtország, Litvánia, Lettor­szág, Románia és Szlovénia mezőgazdaságát elemzi és arra a megállapításra jut, hogy az agrárszférában mind a szerke­zet, mind a minőség terén sok a javítanivaló. A vizsgált térség­ben véghez kell vinni a földre­formot, beruházásokat kell eszközölni a piaci infrastruktú­rába és el kell érni, hogy a ter­melők megfeleljenek az EU ál­lat- és növény-egészségügyi, va­lamint higiéniai követelménye­inek. Ha sikerülne előrelépést elérni ezeken a területeken, az növelné a mezőgazdaság ter­melékenységét és versenyképes­ségét, s ezzel nagyobb vonzerőt jelentene a külföldi befektetők számára is. E célok elérése ér­dekében az OECD szerint az or­szágoknak rövid és középtá­von a szerkezeti reformokra kell összpontosítaniuk. Az EU- val folytatott agrár- és élelmi­szer-kereskedelem mérlege a csoport valamennyi tagja ese­tében deficites volt tavaly. An­nak ellenére, hogy az év folya­mán nőttek az importkvóták és egyéb kedvezményeket kap­tak a feldolgozott agrártermé­kek és a bor terén a második kereskedelemliberalizációs szakaszban, az év vége felé pe­dig a gabona-, a marhahús- és a tejexportőrök is többletlehe­tőségekhez jutottak. Az OECD szerint a megoldás csak az áruk minőségének javítása le­het - írta a Reuters. (NAPI) Vannak történelmi pillanatok, amikor a távolság és az idő legyőzésével határtalan lehető­ségek nyílnak. A Citibank által kínált devizaalapú külföldi befektetési alapok elsőként biztosítanak Önnek is lehetőséget arra, hogy akár kis összegű befektetései esetén is eltérő földrajzi és iparági portfolió tulajdonosává váljon. A kínálatban megtalálhatók pénzpiaci, kötvény- és részvényalapok - akár a hazai, akár a külföldi piacokra kíván befektetni. Azáltal, hogy egy jól diverzifikált, számos befektetési eszközből álló portfolió tulaj­donosává válik, megnyílik Ön előtt a nagyvilág, minden előnyös lehetőségével együtt. A Citibank sohasem pihen 06-40-CITI24 | citibank CO­CO 2*48424 | Citibank Rt. - a Citigroup és a magyarországi Citibank csoport tagja. KOCKÁZATFELTÁRÁS­­ * Az adott Értékpapírra vonatkozó szerződéses dokumentáció kifejezett eltérő rendelkezése hiányában a befektetések nem tekinthetők betétnek vagy más hasonló kötelezettségvállalásnak a Citibank Rt., a Citibank N.A., a Citicorp vagy azok bármely érdekeltsége, továbbá kormányszervek vagy biztosítási társaságok részéről (ide nem értve a Befektetővédelmi Alap által védett befektetéseket), azokra nézve ezen személyek nem vállalnak garanciát és azok biztosítva sincsenek. A Befektető­védelmi Alap által védett befektetésekről az Üzletszabályzat és a szerződéses dokumentáció nyújt részletes tájékoztatást. * Az értékpapírok értéke és a belőlük szár­mazó jövedelem a befektetés időpontjához képest csökkenhet, ezért a befektetések kockázatoknak vannak kitéve, amelyek magukban foglalhatják a befektetett tőkeösszegek vagy azok egy részének esetleges elvesztését is. Nem magyar kibocsátó értékpapírja esetén a devizaárfolyamok változása is befolyásolja a befektetés értékét. * Bizonyos értékpapírok, illetve a befektetések alapjául szolgáló eszközök likviditása korlátozott lehet és árfolyamváltozásaik szélsőségesek lehetnek. Az érték­papírok elszámolását bonyolító rendszer esetleges késedelme az egymáshoz kapcsolódó ügyletek teljesítését meghiúsíthatja. * A Citibank Rt. a nem általa kibocsátott értékpapírokon alapuló fizetési kötelezettségekért, beleértve a névérték, a kamat, az adók és egyéb közterhek fizetését is, vagy az azokkal kapcsolatos más cselek­ményekért (a Befektetési Szolgáltatási Keretszerződésben foglalt kötelezettségeit kivéve) nem felel. * Felhívjuk figyelmét, hogy az értékpapírok tekintetében kizárólag a kibocsátási tájékoztatóban vagy tervben foglalt információkra támaszkodik, és az ezekben foglalt adatok valóságáért kizárólag az értékpapír kibocsátója, illetve a ki­bocsátási tájékoztatót vagy tervet aláíró forgalmazó, továbbá kötvények esetén azok (kamattal növelt) névértékeinek megfizetését garantáló harmadik személy a felelős. Nyitás a világra Egyre duzzad az idei költségvetési hiány Takarékossági kurzus Berlinben (FOLYTATÁS AZ 1. oldalról) Gerhard Schröder kancellár szerint a bevételek vártnál gyengébb emelkedésére a ki­adások és bizonyos támogatá­sok lefaragása a megfelelő vá­lasz. Schröder ezzel határozot­tan kiállt pénzügyminisztere, Hans Eichel mellett, aki előző­leg közölte: kész lemondani, ha a régi-új koalíció a takarékoskodás helyett inkább az adóemelések mel­lett dönt. A múlt héten az SPD több promi­nense javasolta a dohány-, a jármű-, az öko- és az örö­kösödési adók nö­velését, valamint a hét éve eltörölt vagyonadó újbóli bevezetését, de most úgy fest, ezek helyett a takarékosságra kerül a hang­súly. Eichel kitart amellett, hogy a szövetségi büdzsé 2006-ig egyensúlyba kerüljön, e prog­ram állomásaként a hiánynak az ez évre előirányzott 21,1 mil­liárd euróról jövőre 15,5 milli­­árdra kellene csökkennie. A leg­újabb számítások szerint azon­ban a deficit a vártnál alacso­nyabb adóbevételek miatt 10 milliárd euróval magasabb lesz, ha nem módosítják a fiskális politikát. A lyuk betömése kap­csán számos intézkedés jött szó­ba, így a lakásépítési támogatá­sok kurtítása, a munkanélküli­segély csökkentése, bizonyos ökoadó-kedvezmények eltörlé­se, a mezőgazdasági szubvenci­ók korlátozása, a befektetési tár­saságok számára a kötelező mi­nimumadó bevezetése, az agrár­termékek jelenlegi - a normál­rátánál alacsonyabb - áfakul­csának emelése, továbbá a hadi kiadások visszafogása, ami első­sorban a 73 darab Airbus kato­nai szállítógép beszerzésére vo­natkozó tervet érintheti. Ha a jövő évi számokról sike­rül megállapodni, Eichel még mindig nem nyugodhat meg. A Der Spiegel arról számolt be, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint idén a szövetségi költ­ségvetés hiánya 13 milliárd euróval nagyobb lehet a terve­zettnél, a teljes államháztartás deficitje pedig a bruttó hazai ter­mék (GDP) 3,3-3,5 százalékára rúghat az előirányzott 2,9 szá­zalék helyett. A pénzügyminisz­ter tegnap kitérő választ adott arra a kérdésre, hogy szükség lehet-e idén pótköltségvetésre, bár megjegyezte, hogy az adó­bevételek mostanában valami­vel jobban alakulnak. A Han­delsblatt kormánykörökből úgy értesült, hogy a nagyobb hiányt majdnem teljes mértékben új hitelek felvételével finanszíroz­zák. Michaele Schreyer, az EU brüsszeli bizottságának költ­ségvetési ügyekért felelős tagja leszögezte: Németországnak számítania kell szankciókra, ha a hiány túllépi a stabilitási pak­tumban rögzített 3 százalékos limitet. P. z. Kevésbé csökken az olasz deficit Az olasz kormány az elmúlt hónapok ked­vezőtlen tendenciái nyomán az idei GDP-nö­­vekedési előirányzatot 1,3-ről 0,6 százalék­ra, a jövő évit 2,9-ről 2,3 százalékra fogta vissza. A tegnap jóváhagyott jövő évi költség­­vetési tervezet értelmében az államháztartás GDP-arányos hiánya a lanyha gazdasági ak­tivitás és a csökkenő adóbevételek miatt idén az ez évre várt 2 százalék után jövőre a ko­rábban tervezett 0,8 helyett 1,5 százalék lesz. A büdzsé kiegyensúlyozására adott határidő kétéves kitolása, amit a brüsszeli bizottság a napokban javasolt, némi mozgásteret ad a kormánynak. A Silvio Berlusconi kormány­fő választási ígéreteinek gerincét képező adó­­csökkentésekből jövőre összesen 7,5 milliárd eurónyi valósulhat meg; ennek zömét, 5,5 milliárd eurót az évi 25 ezer eurónál keveseb­bet keresők számára adott adócsökkentés te­szi majd ki. A társasági nyereségadó 36 szá­zalékról 34 százalékra történő csökkentése közel 2 milliárd euró bevételkiesést okoz, a közigazgatási kiadások ugyanakkor várható­an 8,0 milliárd euróval csökkennek. r-----------------------------­Hír­gazdaság ÜZLETI ÉS PÉNZÜGYI HÍRLAP Megjelenik ötször egy héten Felelős szerkesztő: Sülé László Tiszteletbeli főszerkesztő: Dankó Ádám Lapszerkesztő: Baka Zoltán, B. Varga Judit, Szabó Márta Kiadó:______________NAPI Gazdaság Kiadó Kft. Ügyvezető: Süle László, Werner Péter SZERKESZTŐBIZOTTSÁG: Antal László, Bartha János, Berend T. Iván, Békési László, Czirják Sándor, Dankó Ádám, Erdély Zsigmond Gábor, Hardy Ilona (elnök), Hetényi István, Kardos Péter, Köves András, Lengyel László, Simor András, Surányi György, Szálkai István, Vadász Péter, Vértes András 4 ÉRTÉKESÍTÉSI ÉS MARKETINGIGAZGATÓ: Pölöskei Gábor 4 HIRDETÉSI IGAZGATÓ: Ránki Judit 4 MAGYAR GAZDASÁG: Domokos László, Molnár Csaba (rovatszerkesztők), Diószegi József (főmunkatárs) NEMZETKÖZI GAZDASÁG: Gáti Tibor (rovatvezető), Barabás T. János (rovatszerkesztő) MAGYAR VÁLLALATOK: Horniák Balázs, Regős Zsuzsa (rovatszerkesztők) PÉNZ- ÉS TŐKEPIAC: Korányi G. Tamás (rovatvezető), Almás Andor (rovatvezető-helyettes), Lovas András, Molnár Gergely, Eidenpenz József (rovatszerkesztők) NYERSANYAGPIACOK: Ábrahám Ambrus (rovatszerkesztő) BEFEKTETŐ: Eidenpenz József, Lovas András, Horniák Balázs NAPI PIHENŐ: Hárs György (szerkesztő) 4 SZERKESZTŐSÉGI TITKÁR: Pajor Péter 4 VEZETŐ TÖRDELŐ: Máriás Judit 4 DOKUMENTÁCIÓ: Fazekas Márta 4 SZERKESZTŐSÉG: 1135 Budapest XIII., Csata utca 32. 4 Postacím: 1555 Budapest, Pf. 8­4 ISSN 1217-5501. 4 A grafikai tördelés Aldus PageMaker tördelőprogrammal készül. 4 A NAPI Gazdaság bármely részének másolásával és a lap terjesztésével kapcsolatos minden jog fenntartva. Tilos a lap elektronikus tárolása, feldolgozása és értékesítése a kiadó írásos hozzájárulása nélkül. A lapból értesüléseket átvenni csak a NAPI Gazdaságra való hivatkozással lehet. A hirdetések tartalmáért a szerkesztőség felelősséget nem vállal. ELŐFIZETHETŐ a kiadónál: NAPI Gazdaság Kiadó Kft. (1135 Budapest, Csata u. 32., tel.: 350-0452), a Magyar Posta Rt. LHI Hírlapelőfizetési Irodájában (HFLIR Budapest XIII., Lehel út 10/a, postacím: HELIR 1900 Budapest), a hírlapkézbesítőknél, vidéken a postahivatalokban, valamint Budapesten a kerületi ügyfélszolgálati irodákban. Árusításban terjeszti a HÍRKER Rt., a LAPKER Rt., valamint az alternatív terjesztők. ELŐFIZETÉSI DÍJ: egy évre 39 000 Ft, fél évre 21 000 Ft, negyed évre 11 100 Ft. A NAPI Gazdaság vírusvédelmét a VirusBuster Kft. megoldásai biztosítják. VirusBuster Kft. T./F.: 240-1546, 242-2130, 430-8350 www.vbuster.hu, mail@vbuster.hu Központi telefonszám: 350-4349 Fax: 350-1117 E-mail-cím: napi@napi.hu Hirdetésfelvétel: 350-6128, 350-3784, 350-4349 Számítástechnika: ORG­I Bt. Nyomdai előállítás: Szikra Lapnyomda Rt. Internet: www.szikralapnyomda.hu E-mail: szikra.keringh@szikralapnyomda.hu Felelős vezető: Balogh Ádám vezérigazgató [ggy­mi­] www.napi.hu Kiadó:___________ www.Napi.hu Online Kft. Ügyvezető igazgató:_______________Rónai Balázs Szerkesztők: Ádám Viktor, Molnár Gergely, Szabó Márta Munkatársak: Csendes Iván (tartalomszolgáltatási üz­letágvezető), Csernai Katalin (web manager), Göcsej Gábor (webmaster), Besenyei Éva, Csernák Valéria (munkatársak) Cím: 1135 Budapest, Csata u. 32., telefon: 350-4349 2002. OKTÓBER 1.

Next