Napi Gazdaság, 2006. június (16. évfolyam, 106-125. szám)
2006-06-01 / 106. szám
A MAGYAR GAZDASÁG NAPI GAZDASÁGA 2006. JÚNIUS 1., CSÜTÖRTÖK HÍRHÁLÓ • A bankok javára alakultak a kamatok AZ ÁTLAGKAMATOK ALAKULÁSA________ Áprilisban a lakossági ésa fékpontról nőtt 2,49 százalékpontra. Ebben a hónapban egyébként a bankközi kamatoknál is nem elhanyagolható mértékű, 25 bázispontos volt az emelkedés. Az egynapos bankközi hitelek forgalommal súlyozott átlagkamatlába 5,66 százalékot, míg a 3 hónapos lejáratú bankközi kihelyezések átlagos kamatlába 6,26 százalékot tett ki. Sokan késnek az e-bevallással Mintegy 63 ezer cég adó- és járulékbevallása érkezett be elektronikus úton az adóhatósághoz, de szerda éjfélig még tízezer bevallást vártak - mondta az Mvnek Szikora János, az APEH elnöke. A havi elektronikus adatszolgáltatás egyelőre csak a kiemelt adózók, a tízezer legnagyobb adózó, valamint a negyedéves és havi bevallók számára kötelező, de mintegy 24 ezren önként választották a lehetőséget - ez utóbbi körből 8 ezren nyújtották be bevallásukat. A bevallások határideje május 12. volt, de az APEH úgy döntött, hogy a rendszer technikai hibái miatt meghosszabbítja azt. • Felfutóban az üdülési csekkek forgalma Továbbra is dinamikusan bővül az üdülési csekkek forgalma. A Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány kuratóriuma egyelőre nem döntött a népszerű utalvánnyal megvásárolható termékek és szolgáltatások körének bővítése- FORGALOM rt-je a második félévben megvizsgálja ennek lehetőségségét. Az üdülési csekkek forgalma május végére elérte a 12 7 10 milliárd forintot, és elképzelhető, hogy a várt 15 milliárdliniHilliMru helyett akár 20 milliárd forintra is nőhet a megvásárolt ipllMililll hillii csekkek értéke - közölték a MNÜA kuratóriumának ülésén. Szociális üdültetésre várhatóan 3,1 milliárd forintot fordít az alapítvány, amiből 2,6 milliárdot már szét is osztott 94 ezer fő között. Az alapítványt támogató magánszemélyek és szervezetek csaknem 720 millió forintot adtak össze. A várakozásokat meghaladóan nőttek a beruházások A nemzetgazdasági beruházások volumene az idei első negyedévben az előzetes számítások alapján 9,7 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva - tette közzé a KSH. A beruházások negyedéves növekedésére meglehetősen nagy szórásban adtak prognózist az elemzők, a két szélsőérték 4,8, illetve 8 százzalék (NAPI Gazdaság, 2006. május 15., BERUHÁZÁSOK* ________ 1-2. oldal). Bejöttek a gépberuházások minimális növekedésével kapcsolatos -----építés —gép várakozások: a statisztikusok itt 3,7 szá Azalékos bővülésről számoltak be, ezt A /\ 7 azonban ellensúlyozta az építési beruházá f\ l sok 10 százalékos növekedése. Folyó \ Y\ l\l\l áron a beruházások teljesítményértéke9° \ JI TH w 778,5 milliárd forintot tett ki. Az előző ne- 199 ^ \ ne gyedévhez képest - a szezonálisan kiigazított index szerint - a nemzetgazdasági 90 A i beruházások volumene 1,5 százalékkal 20*21 "L . * u „l"L bővült. A beruházások teljesítményértékeműszaki összetétel szerint nők emelkedését elsősorban a szállítás. Forrás: ksh raktározás, posta és távközlés nemzetgazdasági ág 52,1 százalékos bővülése okozta, melynek jelentős részét az autópálya- és egyéb útépítések jelentették. Kiemelkedőek még a közigazgatás beruházásai, elsősorban a dunai árvízvédelemmel összefüggésben. Az egészségügyi invesztíciók szintén átlag feletti mértékben emelkedtek. A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás gyarapodásában a szállodaépítés meghatározó, a kereskedelmi fejlesztések mögött a nagy üzletláncok beruházásai állnak. Lassan nőttek viszont a beruházások negyedét adó ingatlanügyletek, gazdasági szolgáltatások azzal együtt is, hogy e nemzetgazdasági ág tartalmazza a lakásberuházásokat is. A 20 százalékos súlyt képviselő feldolgozóiparban 9,3 százalékkal csökkentek a beruházások, az agrárinvesztíciók nagyarányú visszaesése az ültetvénytelepítési támogatások mérséklődésével függ össze. ----------------------------------------------------------------------------- vállalati ____________2006. április változás az előző hén emelkedett a banki _____________(százalék) hónaphoz képest marzs _ (jerij| gj a regfrjs. —— —-------------------------(bázispont) sgi^ jegybanki jelentésből. Betét,3 éven belül lekötött 5,27 ~1T A háztartási szektor esetében Betét, éven túl lekötött 5,13 24 a fogyasztási hitelek és az Folyószámlahitel______763_________2_ éven belüli lejáratra lekötött Egyéb hitel__________782_________27_ betétek átlagkamatlábai kö_Lakosság_______________________ zötti különbség 14,35 száza^ —ras--------------székpontról 14,42 százalék-Betét, éven belül lekötött 5,23 21 , ,, „ . .... “■"Betét, éven túl lekötött--------------------%18~ P°ntra klZött A nem PenZU^ Folyószámlahitel ^82 8~ vállalatok hitelei és betétei Fogyasztási hitel, forint 19,66_________29_ között jelentősebb súllyal Lakáshitel, forint_____ 9,41________szereplő éven belüli lejáratok _EGyéb hitel_________156_________zL esetén az átlagkamatlábak —■■ mB----------------------------------- közötti különbség 2,36 száza Ezt a júniust sem ússzuk meg változások nélkül • NAPI GAZDASÁG Új vagyonvédelmi szabályozás lép életbe mától. A személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló, tavaly elfogadott törvény alapján az új működési engedélyeket, illetve igazolványokat június elsejétől vezetik be. A korábbi engedélyeket legkésőbb december 31-éig meg kell újítani. A rendőrség adatai szerint jelenleg mintegy 200 ezer igazolvány és engedély van érvényben, a megújítási kérelmek száma várhatóan meghaladja a százezret. Június elsejétől szigorúbb lett a gépjárművek környezetvédelmi felülvizsgálata. Az eddig kiadott zöldkártyára ugyanis a vizsgálatot végző szakember „mérlegelése” utáni adatok kerültek, míg mától a számítógép által mért adatokat vezetik rá az adatlapra. Az autótulajdonosok többségét nem érinti érzékenyen a szigorítás, a szakműhelyek szerint nem várható, hogy tömegesen vonnának ki autókat a forgalomból. Becslések szerint a személygépkocsik negyede nem teljesíti az előírt határértékeket, ám ezek többségénél a szakszervizben beállítható a megfelelő kibocsátás. A Magyar Gyógyszerész Kamara adatai szerint mától 92, a társadalombiztosítás által nem támogatott készítmény ára emelkedik átlagosan 5 százalékkal, a gyógyszergyártók döntése nyomán. Az árváltozás főként a homeopátiás készítményeket érinti. KÖZÉPTÁVON TÍZMILLIÁRDOKAT LEHET MEGSPÓROLNI Csepp a tengerben az egyharmados minisztériumi leépítés • NAPI GAZDASÁG Az ígérteknek megfelelően a kormány megkezdi az államapparátus karcsúsítását, az év végéig a tervek szerint mintegy 1400 fős leépítést hajtanak végre a minisztériumokban - jelentette ki tegnapi sajtótájékoztatóján Gyurcsány Ferenc. A kijelölt miniszterelnök közölte: két év alatt összesen egyharmadával karcsúsodhat a jelenleg 7300-7500 fős minisztériumi létszám. A leépítések jelentős része olyan alaptevékenységeket érint majd, mint az informatika, a HR, a pénzügy vagy a számvitel. Ezeket a tevékenységeket egy egységes Kormányzati Szolgáltatási Központba fogják A minisztériumi apparátusok finanszírozása csepp a közszféra teljes bérköltségének tengerében. Az államháztartás idei konszolidált mérlegtervének adatai szerint a több mint 11 200 milliárd forintra tehető teljes kiadás mintegy negyedét teszik a közszolgáltatások nyújtásának bér- és járulékterhei. E szerint az egy év alatt megtermelt bruttó hazai termék (GDP) mintegy egynyolcadát költi az állam a közszolgálatban dolgozók foglalkoztatásának költségeire. Ebbe a körbe ugyanakkor a központi költségvetési szférában dolgozó köztisztviselők mellett beletartoznak többek között az önkormányzati köztisztviselők, valamint az oktatásban, az egészségügyben és a többi közszolgáltatási területen dolgozók közalkalmazottak is. Maga a központi költségvetés a 2006-ra szóló költségvetési törvény szerint teljes, 5123 milliárd forintos kiadásának közel egyötödét költi személyi költségekre (a konszolidált adatok a járulékok döntő hányadát már nem tartalmazzák). A járulékokkal együtt 1214 milliárdos éves kiadási keret jelöli ki tehát jelenleg az átszervezésekkel elérhető megtakarítás mozgásterét, ehhez mérve a néhány 10 milliárd forintos megtakarítás csak egy-két százalékot jelent, több lépésben összevonni, ahol „töredék munkaerővel” és „töredék ráfordítással” lehet majd ellátni ezeket a funkciókat. A lépéssel elérhető megtakarítás pontos összegét a rendelkezésre álló információk alapján nehéz meghatározni. Ennek egyik oka, hogy a minisztériumok igazgatásában többféle státusú, ezen belül pedig többféle fizetési besorolású ember dolgozik, tárcánként eltérő arányban. A Pénzügyminisztériumban az idei költségvetés adatai szerint 492 köztisztviselő, 97 közalkalmazott és öt egyéb munkavállaló dolgozik, akikre járulékkal együtt évi 3,87 milliárd forintot költ a tárca. Az egyharmados leépítés tehát egy mechanikus, a különböző fizetési kategóriáktól eltekintő számítás alapján egymilliárd forint feletti megtakarítást hozna. A Belügyminisztérium 2,87 milliárd forintot költ 497 köztisztviselőjére és 34 hivatásos munkatársára, arányaiban tehát hasonló megtakarítás várható, mint a PM-nél. A Honvédelmi Minisztériumnál a központi igazgatás 6,64 milliárd forintos költségének 84,5 százalékát teszik ki a bérek és járulékok. Igaz, az 5,6 milliárd forint már így is 19,2 százalékkal alacsonyabb, mint az egy évvel korábbi előirányzat. A minisztériumonként kitűzött 200-220 fős leépítés 1-2 milliárd forintos megtakarítást hozhat hosszabb távon, miközben a közvetlen költségek a végkielégítések miatt az első évben még jelentős mértékben ellensúlyozhatják a kiadáscsökkenést. Figyelembe véve, hogy a minisztériumi összevonások várhatóan az igazgatási költségek kisebb részét kitevő dologi és beruházási költségeket is leszorítják, középtávon legalább 10-20 milliárd forintos megtakarítást jelenthet az egyharmados leépítés. A nagykutyákat kihagyják, ugye? • MOLNÁR BARBARA Az első négy hónapban az adóhivatal 184 vagyonosodási vizsgálatot kezdeményezett, ezek 75 százalékában találtak be nem vallott jövedelmet, ami alapján 1,8 milliárd forint adókülönbözetet állapítottak meg. A vizsgálatok érdemi bevételt nem jelentenek ugyan az államkasszának - lévén 600 ilyen ellenőrzés van évente -, ugyanakkor komoly visszatartó erejük lehet - mondta Juhász István, az APEH szakmai elnökhelyettese. Tavaly 3,2 milliárd forint adókülönbözetet állapítottak meg, amelyet további 2 milliárd bírság és kamat növel - összehasonlításképpen ezen időszakban összesen több mint 200 milliárd forint adóhiányt állapított meg a hatóság, nagyrészt áfából. Vagyonosodási vizsgálatra nem ad hoc módon választja ki a hatóság az adóalanyokat, egyebek között gyanúra adhat okot az ingatlan-adásvétel, egyes bevallási adatok, nagy összegű tagi kölcsön vagy tőkebetét, ám a vizsgálatok ötöde még mindig közérdekű bejelentések után indul. Juhász szerint ezek nagy részét még mint Vadász Iván, a Magyar Adótanácsadók és Könyvvizsgálók Országos Egyesületének alelnöke szerint valóban elrettentően hatnának a vagyonosodási vizsgálatok, ám ehhez emelni kellene az esetek számát és elkapni egy-két igazi „nagykutyát”. Ezek az ellenőrzések időigényesek: sokszor 4-5 millió forintos be nem vallott jövedelmen egy-két évig is rugózik a hatóság, milliárdos vagyongyarapodásokat viszont nem ellenőriznek. A vagyonosodás vizsgálata ezzel együtt sem jelenthet nagy bevételt az államkasszának, ennél jóval nagyobb falatnak ígérkeznek a színlelt szerződésekkel, illetve a járulékfizetéssel kapcsolatos ellenőrzések - véli Vadász. A magánszemélyeket illetően viszont nagyobb publicitást kellene kapnia az adózásnak, ugyanis az átlag állampolgár azt sem igazán tudja, mit nem szabad tennie. Mig a névtelen megkeresések teszik ki, és gyakorta irigység, illetve bosszúvágy áll emögött. A hatóság ezeknél a vizsgálatoknál becsléssel állapítja meg a vélhetőleg nagyrészt eltitkolt adóalapot, és a magánszemélynek kell bizonyítania a szóban forgó vagyontárgy forrásának jogszerűségét. A hatóság csak bizonylat ellenében fogadja el a külföldi forrásra, a rokoni ajándékozásra (illetékhivatali bizonylat) és a kamatjövedelemre vonatkozó állításokat. A vizsgálatok elhúzódása főként ezen hivatkozási alapokhoz kapcsolódik, hitelfelvétel esetén például a hitelt nyújtót veszi elő a hatóság, külföldi pénzforrás megjelölésekor pedig az illetékes külföldi adóhatóságot keresik meg, de előfordulhat a családtagok, élettársak jövedelmi helyzetének kapcsolódó vizsgálata vagy az esetlegesen vizsgált ingatlanvagyon helyszíni felmérése. VAGYONOSODÁSI VIZSGÁLATOK __Év__________Vizsgálatok_____Megállapítással Adókülönbözet Átlagos megállapítás _________________száma zárult (százalék) (milliárd forint)_______(millió forint) 2004 _______________585_____________60___________21_____________7,67 2005 _______________610_____________62___________32_____________8,42 20061.IV. hó_________184_____________75___________78____________13,04 Forrás: APEH___________________________________________________________ Van remény a kampánypénzek fehéredésére • FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A jogszabály-módosítás kulcseleme az átláthatóság jelentős növelése. Ebben a tekintetben neuralgikus pont a pénzek felhasználásának időhorizontja, mivel a kampány hivatalosan a választások első fordulójának a köztársasági elnök által megjelölt időpontjától visszafelé számolt 72. nap, így az ÁSZ-nak ilyen címszó alatt csak az ezen az intervallumon belüli pénzeket kellene vizsgálnia, holott a kampánypénzek mozgása egyes megítélések szerint korábban megkezdődik. Problematikus lehet az elszámolás jogcíme is: a költségvetésből közvetlenül kampánycélokra kapott összegeket formálisan csak dologi kiadásokra számolhatnák el, ám ez túlzottan tág maghatározás ahhoz, hogy hatékonyan lehet Az Állami Számvevőszék a tartósan veszteséges állami tulajdonú vállalatoknál végzett ellenőrzések kapcsán tegnap azt javasolta a pénzügyminiszternek, hogy az ÁPV Rt. igazgatóságán keresztül érje el a szóban forgó társaságoknál a veszteségforrások felszámolását - írta az MTI-Eco. A számvevők által vizsgált 97 jelentős állami tulajdonú cég hat év alatt 478 milliárd forint üzemi veszteséget könyvelt elsen ellenőrizni. Az eredeti, 1997-es törvényben szereplő, képviselő-jelöltenkénti 1 millió forint ráadásul már akkor is kevés volt. Lóránt szerint lényegesen célravezetőbb lenne, ha nem alkalmaznának felső korlátot, de minden, kampányra fordított összeget ki kellene mutatni. A jelenlegi szabályozás mellett nem derül ki ugyanis, ha egy pártot támogató magánszemély vagy vállalkozás a saját nevében, saját költségén például szórólapot, plakátot készít, vagy bármilyen más szolgáltatást nyújt. Hasonló megítélés alá kellene esnie a nem piaci áron nyújtott szolgáltatásoknak. Hosszabbítani kellene a kampánypénzek elszámolására és a Magyar Közlönyben való közzétételére adott 60 napos időtartamot. További megoldandó probléma, hogy közös jelölt esetén melyik pártot terheli az elszámolási kötelezettség. A főigazgató azt nem kívánta kommentálni, hogy tisztulna-e a módosítási javaslatcsomag révén a kampánypénzek felhasználása körüli homály, mivel egyelőre nem lehet tudni, hogy a javaslatból mi válik jogszabállyá. Mindenesetre, ha minden „átmegy”, amit a számvevők javasolnak, számottevően nőhetnek az ÁSZ jogosítványai ebben az ellenőrzési körben.