Napi Gazdaság, 2006. november (16. évfolyam, 213-232. szám)
2006-11-02 / 213. szám
2 NAPI HÍR NAPI GAZDASÁGA- 2006. NOVEMBER 2., CSÜTÖRTÖK SZILVÁSY ÉS KÓKA ERŐSÖDHET LEGINKÁBB A JÖVŐ ÉVI KÖLTSÉGVETÉSSEL Mégsem Gyurcsánynál lesz az uniós kassza kulcsa . SEBŐK MIKLÓS Ha egy miniszter politikai erejét a hozzá tartozó költségvetési tételek nagyságával lehet mérni, akkor a kormány tagjai közül Szilvásy György kancelláriaminiszter és Kóka János gazdasági miniszter tekinthetőek a jövő évi költségvetési törvénytervezet Az elkülönült állami pénzalapok esetében a legnagyobb, mintegy 15 százalékos érvágást a Nemzeti Kulturális Alap kénytelen elszenvedni, míg a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap forrásai 11 százalékkal bővülnek. Az önkormányzati szektor központi költségvetési támogatása esetében (innen fizetik többek között a normatívákat) a kevesebb mint 2 százalékos nominális bővülés reálértéken több mint négyszázalékos csökkenést jelent. Mindeközben, drasztikus, 28 százalék fölötti mértékben emelkednek a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai, míg az Egészségbiztosítási Alap bővülése közel 9 százalékos lesz legnagyobb győzteseinek. Lapunk számításai szerint ugyanis a központi költségvetési körben korábbi méretéhez képest leginkább a miniszterelnökség fejezet növekedett, igaz ennek jelentős része a kormányzati szerkezet változásához köthető, amelynek során a fejezetbe került például a Központi Adatfeldolgozó és Választási Hivatal a maga WVCDTCci.K | S VF t7TF!#K közel 8 milliárdos büdzséjével. Ennél is fontosabb növekmény ugyanakkor a „központi egyensúlyi tartalék”, amely a rendes tartalékon felül 50 milliárd forinttal dobja meg a fejezet keretét. Szilvásy - és ezáltal ké j£vetve a miniszterelnök értkörnyezete - befolyásának erősödésére utal, hogy az ET !-integráció fejezetet is a kancellária----------------------------------ara*------jtf-------------miniszter felügyeli - ez Bajnai Gordon fejlesztési kormánybiztos esetleges miniszteri kinevezésével változhat. Valódi áttörést ugyanakkor nem sikerült a kormányfőnek elérni, mivel a törvényjavaslat szerint nem az integrációs fejezetben lesznek az uniós projektek társfinanszírozását szolgáló pénzek. Marad tehát a korábbi felállás, azaz az operatív programok gazdáiként vagy társgazdáiként az egyes szakminiszterek felügyelik majd az Új Magyarország fejlesztési tervhez kapcsolódó kifizetéseket. Továbbra is két operatív program fölött diszponálhat tehát Kóka János gazdasági miniszter, aki a jövőben a kormány új, költségvetésen belüli autópálya-finanszírozási stratégiájának megfelelően a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének 210 milliárdos, valamint az autópálya rendelkezésreállási díjak 51 milliárdos keretét is felügyelheti. Igencsak megdobta a GKM fejezetét a MÁV 112 milliárdos tőkeemelése és a duplájára, emelkedő vasúti személyszállítási költségtérítés is. Az új büdzsé látszólag legnagyobb vesztese a Pénzügyminisztérium, ahol bár valóban sok száz millió forintot lefaragnak az igazgatási költségekből, de illetékességi területe nem szűkül. A különbség az idei költségvetésbe is betervezett, de az Airportpivatizáció bevételéből már tavaly végrehajtott hitelátvállalásra vezethető vissza. Valódi vesztesként élheti meg ugyanakkor a költségvetési előkészítést a kormány két hölgytagja, Göncz Kinga és Lamperth Mónika, ugyanis a külügyi és az önkormányzati tárca is több forrást vesztett az átlagosnál (az ÖTM esetében a kormányzati struktúraváltás hatását figyelembe véve sem rózsásabb a kép). HOVA LETT Nem sikerült központosítani az uniós pénzek felhasználását . FM Nyertesek 2006 évi törvény Módosított bázis 2007 évi javaslat 2007/2006. évi mód. (%) Miniszterelnökség 100,689 100,689 255,669 253,92 EU - ..iiráció 33,205 33,205 65,656 197,73 GKM* 512,761 605,314 082,670 162,34 Vesztesek BM/OTM’ 360,243 401,380 372,340 92,76 Külügy 55,081 55,081 48,322 87,73 1774,634 1774,634 1509,250 85,05 ’’Minisztériumi összevonások hatása: GKM,GKM+IHM, illetve ÖTM-BM-Rendvédelem+Területfejlesztés Forrás: PM, NAPI Gazdaság-számítás VAN MÉG TARTALÉK A BÜDZSÉBEN !A piac jól fogadta a tervszámokat • MOLNÁR CSABA Úgy tűnik, biztosra megy a kormány, a jövő évi büdzsé adóbevételi számait a jelek szerint alaposan alultervezte, így ezek „túlteljesülése” szinte biztosíték arra, hogy a költségvetés hiánya nem lépi túl a tervezettet, sőt - vélekedtek az elmúlt napokban az elemzők. Hasonlóan látják a A forint a tegnapi munkaszüneti napon a 260-as szint alá erősödött, amit elemzők egyértelműen a kedden megjelent költségvetési törvényjavaslat „értékelésének” tudnak be, bár hozzáteszik, hosszabb távon a bizonytalanságok - a reformok sikere kapcsán - fennmaradtak, ami újabb gyengülésnek adhat teret. magyar államháztartás esélyeit befektetési bankok, valamint a Nemzetközi Valutaalap (IMF) is. Az áfabevételekben hozzávetőleg 10 százalékos növekedést vár a kor*”'' 1 Mbot* -emelés ennél töb bany, ; a tailed Suppan Ger bet indokol - kommentált . gy viszont mely a Takarékbank elemzője.cej _ a vj. - az alultervezett adóbevételei- j^sa ese. zitdíj és a tandíj esetleges megbízott ig. tén is tartható lesz a jövő évi terv, i p 3ficit. A jövőre a várakozások szerin százalékig kúszó átlagos infláció alapvetően a fogyasztás visszaesésén keresztül befolyásolhatja az adóbevételeket. Komoly reálbércsökkenésre lehet számítani, ami az olcsóbb termékek felé tereli a vásárlásokat, illetve feltehetően jó néhány cikk forgalma vissza is esik. Mindennek nyomán a fogyasztással összefüggő adóbevételek feltehetően csökkennek, ám az áfa emelése vastagon ellensúlyozza ezt a hatást. Sok éve most először látszik realistának a magyar kormány költségvetési tervezete - idézte korábban a Goldman Sachs befektetési bankot a Dow Jones hírügynökség. A bankház a tervezettnél enyhén kisebb deficitet vár jövőre. A bankház elemzői szerint a magyar kormány tudja, hogy minden maradék hitelét elveszti, ha a jövő évi költségvetési terv gyanúra adna okot. Az IMF is bizakodó, a Magyarországgal folytatott konzultáció után úgy véli, a tervezett költségvetési konszolidáció csökkentené a folyó fizetési mérleg hiányát és megszüntetné a rövid távú sebezhetőséget. A JP Morgan legutóbbi jelentése szerint erősödik a bizalom az alapok körében aziránt, hogy jövőre biztosan teljesülnek a kitűzött költetési reformcélok. A servesi alapok ebben befektet, a hónapban folytatták rövid - vagyis a forint gyengülését feltételező fedezetlen eladási - pozícióik leépítését, ahogy a 2007-es költségvetési célok elérésével kapcsolatos kedvező hangulat, a politikai problémák enyhülése és a kockázatvállalási hajlam feltámadása erősítette a forintot az euróval szemben. A ház elemzői a magyarországi látogatásról múlt héten kiadott összefoglalóban kiemelték: a korábbi hasonló helyszíni felmérésekkel ellentétben a bizalom most már nemcsak a kormány illetékesei, hanem független elemzők, és - ami a legfontosabb - az MNB részéről is megnyilvánult. A független szakértők és az MNB illetékesei valójában azzal számolnak, hogy a 2007-es költségvetési hiány 0,6-0,8 százalékponttal el is marad a 6,8 százalékos hivatalos céltól - állapították meg elemzésükben a JP Morgan szakértői. A budapesti találkozókon a JP Morgan olyan tájékoztatást is kapott, hogy a 2006-os államháztartási hiány kismértékben az szintén elmaradhat a hi-2006. X. 31. 8:00 2006. XI. 1.17.hivatalosan várt 10,1 százaléktól (a ház saját becs- forrás: Bloomberg fése százalék). Vegyes eredményt hozott a tippverseny • SEBŐK MIKLÓS Vegyes eredményt hozott a 2007-es költségvetési törvény benyújtását megelőző tippverseny a magyar sajtóban. Miközben a központi költségvetés fejezeti főösszegeiről napvilágot látott információk közül csak néhány találta el pár milliárdos hibahatár mellett - a végső összegeket, számos más kassza esetében pontos információk jelentek meg. Egy a sajtóban „tervezési köriratként” szereplő szeptember végi dokumentum számsora még nagyságrendileg sem jelezte jól előre a végleges fejezeti összegeket, csak a Külügyminisztérium és a Honvédelmi Minisztérium esetében volt viszonylag kicsi, 10-20 milliárdos a hiba. A számok gyakran nem hogy a kiadási előirányzattól, de még az ezen belül elkülönítetten megjelenített költségvetési támogatástól is elmaradtak. Ennél lényegesen pontosabb képet mutatott az egyik napilap nemrég közölt számsora, itt a külügyi és a pénzügyi tárca végső kerete szinte forintra pontosan szerepelt. Más esetekben ugyanakkor néha akár 50 százalékos hibának megfelelő 50-100 milliárd forintos eltérések is voltak a lap táblázatában, amelyek vélhetően az EU-pénzek elosztásának időközben végbement változására vezethetőek vissza. A többi alrendszer esetében több pontos információ is napvilágot látott a törvényjavaslat benyújtása előtt, míg a hibák általában a folyamatosan zajló egyeztetéseken eszközölt változtatásokra vezethetőek vissza. A gyógyszerkassza valójában két nagyobb tételből tevődik össze: alapból 319 milliárd forint az az összeg, amit a költségvetés bevételeiből fedeznek (ez a szám jelent meg lapunkban is), ezt egészíti ki 45 milliárd forinttal a gyógyszerforgalom utáni gyártói befizetés, így jön ki a 364 milliárdos kassza (ahogy az a Világgazdaságban a javaslat benyújtásának napján megjelent). A NAPI Gazdaságból lehetett először értesülni a Munkaerő-piaci Alap 348 milliárd forintos kasszájáról. Ugyanakkor saját, múlt heti állapotokat tükröző információnkkal szemben a Népszabadság közölt pontosabb adatot az Egészségbiztosítási Alap 32 milliárd forintos hiányáról. TIPP ÉS EREDMÉNY _____ 1 (MILLIÁRD FORINT) Szeptemberi Törvény dokumentum* javaslat MeH 48 255,6 ÖTM 79 372,3 FVM 198 382,7 HM 262 278,2 IRM 247 359,2 GKM 257 982,6 KVM 61 130,1 KüM 38 48,3 EU Integráció 45 65,5 0KM 343 633,8 EüM 55 152,2 PM 107 1509,2 SZMVI 91 975,7 Helyi önkormányzatok 776 831,4 "a lapokhoz eljuttatott, a PM által hamisítványnak nevezett anyag szerinti kiadási előirányzatok Változtak a brüsszeli számok is • NAPI GAZDASÁG A szeptemberben Brüsszelnek benyújtott konvergenciaprogramhoz képest magasabb jövő évi kamatkiadással és adóbevételekkel számol a kormány. Előbbit az időközben jelentősen emelkedő hozamgörbe, utóbbiakat az idei várható többlet miatt növekvő bázis magyarázza. A későbbi évekre azonban a konvergenciaprogramnál óvatosabb bevételi terveket szőttek, igaz, a változások egyik évben sem érik el a bruttó hazai termék (GDP) 0,3 százalékát. További eltérés mutatkozik a törvényjavaslat és a program között a nyugdíjkiadásoknál, a vállalati tőkejuttatásoknál, valaszt-növekedést és 6,2 százalékos inflációt figyelembe véve kell meghatározni: a svájci indexálás alapján közel 4 százalékos mérték adódik, azaz a bérekhez hasonlóan a nyugdíjak is veszítenek reálértékükből. A tőkejuttatásra a MÁV tervtől eltérő ütemezésű tőkepótlása miatt kell többet fordítani (erről külön cikket közlünk). DEFICIT (A GDP SZÁZALÉKÁBAN) 2000 várható 2007 Konvergenciaprogram szerint eredményszemlélet-6,8 pénzforgalmi szemlélet-8,2 Költségvetési javaslat szerint eredményszemlélet 10,1 6,8 pénzforgalmi szemlélet 9,7 6,9* *helyi önkormányzatokkal együtt A kormány módosította a 2006. évi büdzsét is, az autópálya-beruházásokhoz kapcsolódó adósságok elszámolását átvezették a pénzforgalmi (vagyis az uniós szempontból érdektelen) egyenlegen is. Ennek eredményeként 350 milliárd forinttal emelkedik az idei hiány, amit a Nemzeti Autópálya Zrt.-től vállal át a költségvetés. Más kisebb tételekkel együtt a várható deficit a GDP 9 százaléka körül alakulhat (a helyi önkormányzatok nélkül); jövőre már csak 6,9 százalékot vár eredményszemléletben a pénzügyi tárca, mint az uniós társfinanszírozásnál. A nyugdíjakra az idei pótlólagos nyugdíjemelés miatt kell többet fizetni jövőre, mivel nagyobb lett a viszonyítási alap. A törvényjavaslat szerint a 2007-es nyugdíjakat 1,7 százalékos országos nettó átlagkeret Az EU-s társfinanszírozás pedig azért emelkedik, mert az aktualizált számítások szerint nagyobb összeg lehívására nyílik mód, így a korábbinál jobban növekedhetnek a fejezeti kezelésű előirányzatok kiadásai és az önkormányzati beruházások. HIRDESSEN A NAPI GAZDASÁGBAN ÉS MELLÉKLETEIBEN! BÁRÁNY GYÖRGYI “ 786-3688 ■ 06/20/433-7839 ■ baranygyorgyi@partner.napi.hu TM GÁL ANDREA “ 786-1920 ■ 06/20/451-4414 ■ galandrea@partner.napi.hu LÁSZLÓ CSABA 789-4198 ■ 06/20/439-0261 ■ laszlocsaba@partner.napi.hu