Napi Gazdaság, 2006. november (16. évfolyam, 213-232. szám)

2006-11-02 / 213. szám

2 NAPI HÍR NAPI GAZDASÁG­A- 2006. NOVEMBER 2., CSÜTÖRTÖK SZILVÁSY ÉS KÓKA ERŐSÖDHET LEGINKÁBB A JÖVŐ ÉVI KÖLTSÉGVETÉSSEL Mégsem Gyurcsánynál lesz az uniós kassza kulcsa . SEBŐK MIKLÓS Ha egy miniszter politikai erejét a hozzá tartozó költségvetési tételek nagyságával lehet mérni, akkor a kormány tagjai közül Szilvásy György kancelláriaminiszter és Kóka János gazdasági miniszter tekinthetőek a jövő évi költségvetési törvénytervezet Az elkülönült állami pénzalapok esetében a legnagyobb, mintegy 15 százalékos érvágást a Nemzeti Kulturális Alap kénytelen elszenvedni, míg a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap forrásai 11 százalékkal bővülnek. Az önkormány­zati szektor központi költségvetési támogatása esetében (innen fizetik többek között a normatívákat) a kevesebb mint 2 százalékos nominális bővülés reálér­téken több mint négyszázalékos csökkenést jelent. Mindeközben, drasztikus, 28 százalék fölötti mértékben emelkednek a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásai, míg az Egészségbiztosítási Alap bővülése közel 9 százalékos lesz­ legnagyobb győzteseinek. Lapunk számításai szerint ugyanis a központi költségvetési körben korábbi méretéhez­­ képest legin­kább a miniszterelnökség fejezet növekedett, igaz ennek jelen­tős része a kormányzati szerkezet változásához­­ köthető, amely­nek során a fejezetbe került például a Központi Adatfeldolgozó és Választási Hivatal a maga WVCDTCci.K­ | S VF­ t7TF!#K közel 8 milliárdos büdzséjével. Ennél is fontosabb növekmény ugyanakkor a „központi egyen­súlyi tartalék”, amely a rendes tartalékon felül 50 milliárd fo­rinttal dobja meg a fejezet ke­retét. Szilvásy - és ezáltal ké j£­­vetve a miniszterelnök ér­t­­kör­nyezete - befolyásának erősö­désére utal, hogy az ET !-integ­­ráció fejezetet is a ka­­ncellária­----------------------------------ara*------jtf-------------­miniszter felügyeli - ez Bajnai Gordon fejlesztési kormánybiz­tos esetleges miniszteri kinevezésével változhat. Valódi áttörést ugyanakkor nem sikerült a kormányfőnek elérni, mivel a tör­vényjavaslat szerint nem az integrációs fejezetben lesznek az uniós projektek társfinanszírozását szolgáló pénzek. Marad te­hát a korábbi felállás, azaz az operatív programok gazdáiként vagy társgazdáiként az egyes szakminiszterek felügyelik majd az Új Magyarország fejlesztési tervhez kapcsolódó kifizetéseket. Továbbra is két operatív program fölött diszponálhat tehát Kóka János gazdasági miniszter, aki a jövőben a kormány új, költség­­vetésen belüli autópálya-finanszírozási stratégiájának megfele­lően a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének 210 milliárdos, va­lamint az autópálya rendelkezésreállási díjak 51 milliárdos ke­retét is felügyelheti. Igencsak megdobta a GKM fejezetét a MÁV 112 milliárdos tőkeemelése és a duplájára, emelkedő vasúti sze­mélyszállítási költségtérítés is. Az új büdzsé látszólag legnagyobb vesztese a Pénzügyminisz­térium, ahol bár valóban sok száz millió forintot lefaragnak az igazgatási költségekből, de illetékességi területe nem szűkül. A különbség az idei költségvetésbe is betervezett, de az Airport­­pivatizáció bevételéből már tavaly végrehajtott hitelátvállalás­ra vezethető vissza. Valódi vesztesként élheti meg ugyan­akkor a költségvetési előkészí­tést a kormány két hölgytagja, Göncz Kinga és Lamperth Mó­nika, ugyanis a külügyi és az önkormányzati tárca is több forrást vesztett az átlagosnál (az ÖTM esetében a kormány­zati struktúraváltás hatását fi­gyelembe véve sem rózsásabb a kép). HOVA LETT Nem sikerült központosítani az uniós pén­zek felhaszná­lását . FM Nyertesek 2006 évi törvény Módosított bázis 2007 évi javaslat 2007/2006. évi mód. (%) Miniszterel­nökség 100,689 100,689 255,669 253,92 EU - ..iir­áció 33,205 33,205 65,656 197,73 GKM* 512,761 605,314 082,670 162,34 Vesztesek BM/OTM’ 360,243 401,380 372,340 92,76 Külügy 55,081 55,081 48,322 87,73 1774,634 1774,634 1509,250 85,05 ’’Minisztériumi összevonások hatása: GKM,GKM+IHM, illetve ÖTM-BM-Rendvédelem+Terü­letfejlesztés Forrás: PM, NAPI Gazdaság-számítás VAN MÉG TARTA­­LÉK A BÜDZSÉBEN !A piac jól fogadta a tervszámokat­ ­• MOLNÁR CSABA Úgy tűnik, biztosra megy a kormány, a jövő évi büdzsé adóbevételi számait a je­lek szerint alaposan alultervezte, így ezek „túlteljesülése” szinte biztosíték arra, hogy a költségvetés hiánya nem lépi túl a ter­vezettet, sőt - vélekedtek az elmúlt na­pokban az elemzők. Hasonlóan látják a A forint a tegnapi munkaszüneti napon a 260-as szint alá erősödött, amit elemzők egyértelműen a kedden megjelent költségvetési törvényjavaslat „értékelésének” tudnak be, bár hozzáteszik, hosszabb távon a bizonytalanságok - a reformok sikere kapcsán - fennmaradtak, ami újabb gyen­gülésnek adhat teret. magyar államháztartás esélyeit befektetési bankok, valamint a Nemzetközi Valuta­alap (IMF) is. Az áfabevételekben hozzá­vetőleg 10 százalékos növekedést vár a kor*”'' 1 Mbot* -emelés ennél töb­­ bany, ; a tailed Suppan Ger­ bet indokol - kommentált . gy viszont mely a Takarékbank elemzője.cej _ a vj. - az alultervezett adóbevételei- j^sa ese. zitdíj és a tandíj esetleges megbízott ig. tén is tartható lesz a jövő évi terv­, i p 3­ficit. A jövőre a várakozások szerin százalékig kúszó átlagos infláció alapve­tően a fogyasztás visszaesésén keresztül be­folyásolhatja az adóbevételeket. Komoly reálbércsökkenésre lehet számítani, ami az olcsóbb termékek felé tereli a vásárlá­sokat, illetve feltehetően jó néhány cikk forgalma vissza is esik. Mindennek nyo­mán a fogyasztással összefüggő adóbevé­telek feltehetően csökkennek, ám az áfa emelése vastagon ellensúlyozza ezt a ha­tást. Sok éve most először látszik realistának a magyar kormány költségvetési terveze­te - idézte korábban a Goldman Sachs be­fektetési bankot a Dow Jones hírügynök­ség. A bankház a tervezettnél enyhén ki­sebb deficitet vár jövőre. A bankház elem­zői szerint a magyar kormány tudja, hogy minden maradék hitelét elveszti, ha a jövő évi költségvetési terv gyanúra adna okot. Az IMF is bizako­dó, a Magyarországgal folytatott konzultáció után úgy véli, a tervezett költségvetési konszolidá­ció csökkentené a folyó fizetési mérleg hiányát és megszüntetné a rövid távú sebezhetőséget. A JP Morgan legutób­bi jelentése szerint erő­södik a bizalom az ala­pok körében aziránt, hogy jövőre biztosan tel­­jesülnek a kitűzött költ­­­­etési reformcélok. A serv­­esi alapok ebben befektet, a hónapban folytatták rövid - vagyis a fo­rint gyengülését feltételező fedezetlen el­adási - pozícióik leépítését, ahogy a 2007-es költségvetési célok elérésével kapcsolatos kedvező hangulat, a politikai problémák enyhülése és a kockázatválla­lási hajlam feltámadása erősítette a forin­tot az euróval szemben. A ház elemzői a magyarországi látogatásról múlt héten ki­adott összefoglalóban kiemelték: a koráb­bi hasonló helyszíni felmérésekkel ellen­tétben a bizalom most már nemcsak a kormány illetékesei, hanem független elemzők, és - ami a legfontosabb - az MNB részéről is megnyilvánult. A függet­len szakértők és az MNB illetékesei va­lójában azzal számolnak, hogy a 2007-es költség­­vetési hiány 0,6-0,8 szá­zalékponttal el is marad a 6,8 százalékos hivata­los céltól - állapították meg elemzésükben a JP Morgan szakértői. A bu­dapesti találkozókon a JP Morgan olyan tájé­koztatást is kapott, hogy a 2006-os államháztar­tási hiány kismértékben a­z szintén elmaradhat a hi-2006. X. 31. 8:00 2006. XI. 1.17.hi­vatalosan várt 10,1 szá­zaléktól (a ház saját becs- forrás: Bloomberg fése százalék). Vegyes eredményt hozott a tippverseny­ ­• SEBŐK MIKLÓS Vegyes eredményt hozott a 2007-es költségvetési törvény benyújtását megelőző tippver­seny a magyar sajtóban. Miköz­ben a központi költségvetés fe­jezeti főösszegeiről napvilágot látott információk közül csak néhány találta el­­ pár milliár­dos hibahatár mellett - a vég­ső összegeket, számos más kassza esetében pontos infor­mációk jelentek meg. Egy a sajtóban „tervezési köriratként” szereplő szeptem­ber végi dokumentum számso­ra még nagyságrendileg sem jelezte jól előre a végleges fe­jezeti összegeket, csak a Kül­ügyminisztérium és a Honvé­delmi Minisztérium esetében volt viszonylag kicsi, 10-20 milliárdos a hiba. A számok gyakran nem hogy a kiadási előirányzattól, de még az ezen belül elkülönítetten megjelení­tett költségvetési támogatástól is elmaradtak. Ennél lényege­sen pontosabb képet mutatott az egyik napilap nemrég kö­zölt számsora, itt a külügyi és a pénzügyi tárca végső kerete szinte forintra pontosan szere­pelt. Más esetekben ugyanak­kor néha akár 50 százalékos hibának megfelelő 50-100 milliárd forintos eltérések is voltak a lap táblázatában, ame­lyek vélhetően az EU-pénzek elosztásának időközben végbe­ment változására vezethetőek vissza. A többi alrendszer esetében több pontos információ is nap­világot látott a törvényjavaslat benyújtása előtt, míg a hibák általában a folyamatosan zajló egyeztetéseken eszközölt vál­toztatásokra vezethetőek vissza. A gyógyszerkassza való­jában két nagyobb tételből te­vődik össze: alapból 319 mil­liárd forint az az összeg, amit a költségvetés bevételeiből fe­deznek (ez a szám jelent meg lapunkban is), ezt egészíti ki 45 milliárd forinttal a gyógy­szerforgalom utáni gyártói be­fizetés, így jön ki a 364 milli­árdos kassza (ahogy az a Világ­­gazdaságban a javaslat benyúj­tásának napján megjelent). A NAPI Gazdaságból lehetett elő­ször értesülni a Munkaerő-pi­aci Alap 348 milliárd forintos kasszájáról. Ugyanakkor saját, múlt heti állapotokat tükröző információnkkal szemben a Népszabadság közölt ponto­sabb adatot az Egészségbiztosí­tási Alap 32 milliárd forintos hiányáról. TIPP ÉS EREDMÉNY _____ 1 (MILLIÁRD FORINT) Szeptemberi Törvény­ dokumentum* javaslat MeH 48 255,6 ÖTM 79 372,3 FVM 198 382,7 HM 262 278,2 IRM 247 359,2 GKM 257 982,6 KVM 61 130,1 KüM 38 48,3 EU Integráció 45 65,5 0KM 343 633,8 EüM 55 152,2 PM 107 1509,2 SZMVI 91 975,7 Helyi önkormányzatok 776 831,4 "a lapokhoz eljuttatott, a PM által hamisítványnak nevezett anyag szerinti kiadási előirányzatok Változtak a brüsszeli számok is­ ­• NAPI GA­ZDASÁG A szeptemberben Brüsszel­nek benyújtott konvergencia­­programhoz képest magasabb jövő évi kamatkiadással és adó­bevételekkel számol a kor­mány. Előbbit az időközben je­lentősen emelkedő hozamgör­be, utóbbiakat az idei várható többlet miatt növekvő bázis magyarázza. A későbbi évekre azonban a konvergenciaprog­ramnál óvatosabb bevételi ter­veket szőttek, igaz, a változások egyik évben sem érik el a brut­tó hazai termék (GDP) 0,3 szá­zalékát. További eltérés mutatkozik a törvényjavaslat és a program között a nyugdíjkiadásoknál, a vállalati tőkejuttatásoknál, vala­szt-növekedést és 6,2 százalékos inflációt figyelembe véve kell meghatározni: a svájci indexá­lás alapján közel 4 százalékos mérték adódik, azaz a bérekhez hasonlóan a nyugdíjak is veszí­tenek reálértékükből. A tőkejuttatásra a MÁV terv­től eltérő ütemezésű tőkepótlá­sa miatt kell többet fordítani (erről külön cikket közlünk). DEFICIT­­ (A GDP SZÁZALÉKÁBAN) 2000 várható 2007 Konvergenciaprogram szerint eredményszemlélet-6,8 pénzforgalmi szemlélet-8,2 Költségvetési javaslat szerint eredményszemlélet 10,1 6,8 pénzforgalmi szemlélet 9,7 6,9* *helyi önkormányzatokkal együtt A kormány módosította a 2006. évi büdzsét is, az autópálya-beruházásokhoz kapcsolódó adósságok elszámolását átvezették a pénzforgalmi (vagyis az uniós szempontból érdektelen) egyenlegen is. Ennek eredményeként 350 mil­liárd forinttal emelkedik az idei hiány, amit a Nemzeti Autópálya Zrt.-től vállal át a költségvetés. Más kisebb tételekkel együtt a várható deficit a GDP 9 szá­zaléka körül alakulhat (a helyi önkormányzatok nélkül); jövőre már csak 6,9 százalékot vár eredményszemléletben a pénzügyi tárca, mint az uniós társfinanszírozás­nál. A nyugdíjakra az idei pót­lólagos nyugdíjemelés miatt kell többet fizetni jövőre, mivel nagyobb lett a viszonyítási alap. A törvényjavaslat szerint a 2007-es nyugdíjakat 1,7 száza­lékos országos nettó átlagkeret Az EU-s társfinanszírozás pedig azért emelkedik, mert az aktu­alizált számítások szerint na­gyobb összeg lehívására nyílik mód, így a korábbinál jobban növekedhetnek a fejezeti keze­lésű előirányzatok kiadásai és az önkormányzati beruházások. HIRDESSEN A NAPI GAZDASÁGBAN ÉS MELLÉKLETEIBEN! BÁRÁNY GYÖRGYI “ 786-3688 ■ 06/20/433-7839 ■ baranygyorgyi@partner.napi.hu TM GÁL ANDREA “ 786-1920 ■ 06/20/451-4414 ■ galandrea@partner.napi.hu LÁSZLÓ CSABA 789-4198 ■ 06/20/439-0261 ■ laszlocsaba@partner.napi.hu

Next