Napi Gazdaság, 2008. szeptember (18. évfolyam, 169-190. szám)
2008-09-01 / 169. szám
oA NAP BELFÖLDÖN NAPI GAZDASÁG 2008. SZEPTEMBER 1., HÉTFŐ ÚJ ZÖLD PROJEKTEK INDULNAK Hat uniós környezetvédelmi projekt előkészítéséről döntött a kormány. A több mint 53 milliárd forint értékű ár- és belvízvédelmi, vízgazdálkodási, élőhely-rehabilitációs, valamint kármentesítési projektek előkészítésére 1,7 milliárd forint támogatást ítéltek meg. A beregi árapasztási és ártér-revitalizációs fejlesztés keretében megépülhet a jánd-gulácsi árapasztó-tározó, fél méterrel csökkentve az árvíz szintjét a Felső-Tisza kritikus szakaszán. A Tisza-tó projekt biztosítja majd a tó megfelelő vízpótlását, javítja a víz minőségét. A Szigetközben helyreállítják a térség vízrendszerét és visszaállítják az 1950-es évek vízszintjét. A Mosoni-Duna és a Lajta folyó térségi vízgazdálkodásának rehabilitációja eredményeként javul a térség vizeinek állapota. Komárom és Almásfüzitő árvízvédelmének fejlesztésekor 10 kilométeres szakaszon teljessé teszik a védvonalat. Belvízrendezési program kezdődik 16 Békés megyei településen és a Nagyszéksós-tó vízrendszerében induló vízvisszatartási program biztosítja a nyolcezer lakosú Mórahalom csapadék- és belvíz-elvezetési infrastruktúráját. A programok előkészítésére 1,7 milliárd forint jut KEVÉSSÉ DRÁGUL A GÁZ Október 1-jétől a közüzemi lakossági földgázárak átlagosan 6,55 százalékkal, a nem lakossági átlagárak 9,4 százalékkal emelkednek-jelentette be az energetikai tárca. A mostani emelés egy átlagos (évi 1660 köbméter) fogyasztású háztartás számára havonta mintegy 1,20 forintos többletkiadást jelent. A földgáz importárában a kőolajtermékek utolsó kilenc hónapos súlyozott átlagárát veszik figyelembe. Amíg a kőolaj hordónkénti ára 2008 elején 90 dollár körül volt, addig július közepére 140 J0 dollár fölé emelkedett, az azóta bekövetkezett csökkenés - amennyiben tartós marad - azonban csak 2009 elején jelenhet meg a magyarországi földgázárakban. A tárca szerint mivel a távhőt a háztartások döntő többsége esetében földgázból állítják elő, a távhő díjának emelkedése is prognosztizálható. SOK PROBLÉMÁT TALÁLT AZ ÁPV NÉL AZ ÁSZ Az ÁPV Zrt. működésében folytonossági hiány alakult ki, a társaság működése a 2007. szeptemberi vagyontörvény hatálybalépése után nem volt átlátható - állapította meg az Állami Számvevőszék új jelentése. Bár a hozzárendelt vagyonba tartozó társaságok eredménye 2006-hoz viszonyítva jelentősen javult tavaly, továbbra is sok problémát látnak a számvevők. A korábbi vagyonkezelési hiányosságok is szerepet játszottak abban, hogy a Budapest Airport Zrt.-nél nem teljesültek a vagyonkezelési szerződésben foglalt feltételek, a Bábolna-csoportnál pedig a számonkérés hiánya és az egymásnak ellentmondó intézkedések miatt tovább folytatódott a vagyon felélése. A hozzárendelt vagyon értékesítésekor a Malév Zrt. esetében nem teljesült teljeskörűen a privatizációval elérni kívánt cél: az alacsony értékesítési ár ellenére az állami garanciás hitelek nem rendeződtek véglegesen, valamint a szerződésben vállalt feltételeket csak részben teljesítette a vevő. Az ÁSZ szerint az FHB Nyrt. értékesítése a korábbi bankprivatizációkhoz képest megfelelő és üzletileg sikeres volt, kifogásolja azonban, hogy nem készült átfogó felmérés a bank jövőbeli szerepére, a gyorsított részvényértékesítést végző tanácsadó kiválasztása és a tranzakció nem volt átlátható, valamint a B sorozatú részvények megvásárlásakor az ÁPV nem érvényesítette teljeskörűen az érdekeit. Alig lett kisebb az állam 2007-ben A vártnál sokkal jobban sikerült csökkenteni az áht-hiányt 2007-ben, hiszen a deficit 5,5 százalékra csökkent - derül ki a most benyújtott zárszámadási törvényjavaslatból. Ez nem az állami és a szociális kiadások lefaragásának, hanem az adóprés növelésének köszönhető. Az államháztartás hiánya 2007-ben - az önkormányzatokkal együtt - 1361,4 milliárd forint lett, szemben az eredetileg tervezett 1752 milliárd forinttal. Az uniós statisztika szerint ez a 25373,9 milliárd forintos GDP 5,5 százaléka, ami az előző évhez képest 3,5 százalékos javulás - derül ki a kormány által pénteken benyújtott zárszámadásból. A 2006 nyarán indított fiskális megszorítás nyomán a költségvetés keresletszűkítő hatása meghaladta a GDP három százalékát, emiatt érthető, hogy a gazdasági növekedés 2007-ben csupán 1,7 százalék volt - olvasható az indoklásban. A vártnál kisebb deficit dacára tavaly tovább nőtt a GDP-arányos adósság. Az államháztartás 2007 decemberében 16 735 milliárd forint adósságot görgetett maga előtt, ami bőven meghaladja egyévi bevételeit, illetve eléri a GDP 66 százalékát. Az áht-n belül a költségvetés 1398,1 milliárd forintos hiánnyal zárt, ami messze elmarad az eredetileg tervezett 1656 milliárd forinttól, ám 10 milliárddal több az előzetesen januárban közöltnél. A költségvetési intézmények belső elszámolása emelte a hiányt, ugyanis azok kiadásai magasabbak, míg a bevételek kissé alacsonyabbak lettek az előzetes adatoknál. A központi intézményeknél 2007-ben jelentős létszámcsökkentés volt: a zárszámadási adatok szerint összesen 251,9 ezer közalkalmazott és köztisztviselő dolgozott a központi államapparátusban, ez 15 ezer fővel kisebb az egy évvel korábbinál. Ennek ellenére érdemben nem csökkent az állami működésre költött pénzek mértéke: amíg 2006-ban a GDP 7,6 százaléka ment el az állami funkciókra, addig tavaly 7,5 százalék. A jóléti kiadások pedig bár a tervezettnél szerényebb mértékben, de jelentősen csökkentek: e költések a GDP 30,9 százalékára rúgtak, ami 1,2 százalékponttal alacsonyabb a 2008-asnál. Eddig is tudható volt, de a PM most már számokkal is alátámasztja, hogy 2006-2007-ben a tervezettnél kisebb költségvetési hiány nem az olcsóbban működő államnak, hanem a túlteljesült adóbevételeknek köszönhető: 2007-ben a GDP 45,8 százalékát vonta el az állam a gazdaságtól, míg a jövedelemcentralizáció a 2006-os 44 százalékról 45,8 százalékra emelkedett. PAPP ZSOLT ► Az uniós csatlakozás nagy nyertese volt tavaly a költségvetés, ugyanis 189,5 milliárd forint befizetéssel szemben 455 milliárd forint kifizetés állt. Az uniós kifizetések jelentősen javították a finanszírozást, mivel sok pénz átmenetileg a kincstárnál maradt, így a támogatások kifizetése lassabban haladt a tervezettnél. AZ ÁHT ÉS ALRENDSZEREINEK EGYENLEGE (MILLIÁRD FORINT) 2006 2007 (terv) 2007 (tény) 2008 (várható) Központi költségvetés -1961,6 -1656,5 -1398,1 -1031,8 Elkülönített pénzalapok 49,9 15,9 62,9 5,1 Tb-alapok -130,7 -27,4 27,6 -5,6 Önkormányzatok -156,5 -8453,8 Államháztartás -2199,0 -1752,0 -1361,4 -1032,3* * önkormányzatok nélkül Forrás: zárszámadás Nem képes néhány cég húzni a növekedést A potenciális növekedési ütemet többnyire a foglalkoztatás, a beruházás és a termelékenység alakulásából becsülik meg. A múlt csütörtökön kiderült, hogy az első negyedévben tovább csökkent a foglalkoztatottak száma és pénteken a második negyedéves beruházási adat sem volt biztató - mondta lapunknak Suppan Gergely, a Takarékbank makroelemzője. Egy év alatt ugyanis 2,1 százalékkal csökkent az állóeszköz-beruházások mértéke. E mögött elsősorban a két legnagyobb arányban fejlesztő szektor visszafogott teljesítménye áll. Az ingatlanügyletek és gazdasági szolgáltatások ágazat ugyanis 11,7 százalékkal kevesebb állóeszközt hozott létre, mint egy éve. A lakáscélú építkezések továbbra is visszafogottak voltak, és az amúgy jól teljesítő kereskedelmi ingatlanberuházások sem dübörögtek annyira, mint az elmúlt években - mondta Suppan. Az ingatlanpiaci válságot követő óvatos kölcsönök ugyanis jelentősen megnövelték a leginkább hitelből finanszírozott terület forrásköltségeit. A feldolgozóipari fejlesztések 2,4 százalékos csökkenése mögött pedig elsősorban a Hankook beruházásai okozta magas tavalyi bázis áll. E két terület a felét lefedi a beruházásoknak, amelyhez további 10 százalékpontot ad hozzá az állami szféra, ami szintén lefele húzta a mutatót. A szállítás és a kereskedelem ugyan szépen teljesített, ám e mögött elsősorban csak egyes beruházások állnak. A következő hónapokban ugyan szintén lesznek jelentős volumenű beruházások - mint amilyen a Mercedesé -, azonban az elmúlt hónapokban több nagyobb vállalat is a fejlesztések visszafogását jelentette be. A gazdasági növekedést különben sem lehet mindössze néhány vállalat megaprojektjére alapozni. A külső környezet eközben folyamatosan borúsabbá válik, ez tükröződik többek között a járműgyártás beruházásainak elmaradásában. A fogyasztás alakulásának az üteme azonban a második félévben végre kijöhet a gödörből, s ez ösztönözheti majd az ágazatokat. Ezzel párhuzamosan a beruházások volumene ismét meghaladhatja az előző évit, ám 2008 egésze várhatóan csak kevéssel lesz jobb, mint 2007-ben - véli Suppan, aki szerint jövőre nem kizárt akár a 4 százalékos dinamika is, azonban ezzel a magyar gazdaság még mindig elmarad a régióban általános két számjegyű ütemtől. PINTÉR ANDRÁS A BERUHÁZÁSOK VOLUMENE (ELŐZŐ ÉVI 100) 2003.1. 2008.11. Forrás: KSH Az SZDSZ komolyan gondolja a nemet Elvetette Gyurcsány Ferenc kormányfő adócsomagját az SZDSZ ügyvivői testülete. Részeiben és egészében is szakmailag megalapozatlannak tartják a javaslatot - mondta lapunknak Horn Gábor ügyvivő. Erre példa, hogy a gazdaság kifehérítése a pénzügyminiszter egy korábbi nyilatkozata szerint sem hozhat többet évente 50-70 milliárd forintnál, tehát nem várható 1000 milliárd forint három év alatt, ahogy a program feltételezi, miközben erre alapozva csökkentené a költségvetési bevételeket. Horn szerint közteher-viselési reformprogramjuk 2006 óta ismert, annak része a kiadáscsökkentés, mint ahogy a rászorultsági elv érvényesítése is. Lényegében ez a párt válasza a szocialista politikusok kérésére, hogy az SZDSZ ismertesse adócsökkentési javaslatait. Az ügyvivő komolytalannak tartja a szakértői találgatásokat arról, hogy a párt újratárgyalná a koalíciót, ha nem Gyurcsány lenne a kormányfő, illetve taktikáznának a költségvetés és adótörvények elfogadásakor. Mielőtt látnák a beterjesztett törvényjavaslatokat, nem mondanak sem igent, sem nemet, de Horn most úgy látja, nem abba az irányba haladnak a folyamatok, hogy az SZDSZ számára elfogadható költségvetési és adójavaslattal áll elő a kisebbségi kabinet. A részkérdések közöttfelmerült, hogy a liberálisok támogatnák a kormány oktatási programját. Horn szerint ez sem egyértelmű: az iskolafelújítási program például túlhangsúlyozott, holott az oktatás alapproblémái nem infrastrukturálisak, hanem tartalmiak. KOMÓCSIN SÁNDOR Máris bezárt az újpesti Interfruct áruház Kft. a duplájára - négyzetméterenként 12 euróra - akarta emelni a bérleti díjat. Az osztrák tulajdonban levő ingatlanos cég vezetője, Marcus Hammerle lapunknak elmondta: az Interfructtal kötött bérleti szerződést felmondták, a Star Tradinggel pedig nem tudtak megállapodni. Az áruház további hasznosításáról ezen a héten döntenek. A Reál-lánchoz tartozó magyar bérlőtől megtudtuk, hogy ők az Interfructtal szerződtek és átvették a dolgozó. Az Interfruct cash and carry láncot az SCD vásárolta fel, amely az ingatlanokat - a fenti két áruház kivételével - egy angol cégnek, a Dawnay Day Carpathian Plc-nek adta el tavaly mintegy 20 milliárd forintért, és 15 éves visszabérlésre vállaltak kötelezettséget, évi 1,5 milliárd forint értékben. Ezt követően az Interfruct kereskedelmi egységeit az SCD a Calslane cégnek értékesítette. Az Interfact-hálózat július végén összes egységét bezárta, a hivatalos indoklás szerint átalakítás és árufeltöltés miatt (Napi, 2008. július 24.). üzlet továbbra is nyitva marad, az újpestit bezárták. Lapunk értesülése szerint a kft. azért kényszerült erre a lépésre, mert az épület tulajdonosa, az FBG 2 Ingatlan és Vagyonkezelő kft is. Az üzletet jelentős beruházással átalakították és áruval feltöltve nyitották meg. Emiatt a váratlan felmondást valószínűleg jogi útra terelik. SZAKONYI PÉTER Alig indult el, máris bezárták az újpesti Interfruct áruházat. A bajba került kereskedőcég új, 6600 négyzetméteres üzletét alig két hete adták át, ma azonban már nem nyit ki. Ennek oka az, hogy az épület tulajdonosa és az albérlő Star Trading Kft. cég nem tudott megállapodni a bérleti díjról. A Reál-csoporthoz tartozó cég a nyár folyamán két egykori Interfruct áruház átvételéről és újranyitásáról állapodott meg, de míg az óbudai J----------------------------------------------------------------------------------L A Budapesti Corvinus Egyetem hallgatói és a Rudas Közgazdasági Szakközépiskola diákjai a CIB Bank Zrt. támogatása révén olvassák lapunkat. A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Karának hallgatói a K&H Közgazdászképzésért Alapítvány támogatása révén olvassák lapunkat. n______________________________________________________r