Nemere, 1881 (11. évfolyam, 1-107. szám)

1881-01-02 / 1. szám

i, !* •1. szám. Szerkesztőségi Iroda Sepsi-Szentgyörgyön Csiki-utcza, Matheovics-fOe ház, hová \ W';I & lap szellemi részét iln.dö közlemények küldendői^' Kiadó hivatal: •t rítvej^nstein ^AArk Sepsi-Szentgyörgy, 1881. Vasárnap, január 2 XI. évfolyam. Politikai, társadalmi, szépirodalmi és közgazdászai lapo­k .Háromszéki háziipar-egylet 11 hivatalos közlönye. Megjelenik ezen lap heten­­kint kétszer: csütörtökön és vasárnap. ELŐFIZETÉSI FELTÉTEL Helyben házhoz hordva, vagy vidékre postán küldve Egész évre . . 6 frt — kr. Fél évre ... 3 frt — kr. Negyedévre . . 1 frt 50 kr. Hirdetmények dija: 3 hasábos petit-sorért, vagy annak helyéért 6 kr. Bélyegdij külön 30 kr. Nyilttár sora 15 kr. könyvnyomdája hová a hirdetések­en előfizetési pénzek bérmentesen intézendőse. m m­ had demelt Olvasóinkhoz. A „Nemere44 tizenegyedik évfo­lyamába lépott a beállott 1­81-dik esztendővel. Tíz év egy hírlap pályafutásában már jelen­tékeny mozzanat. A „Nem­eré“-nek múlt­ja van, tíz éves múltja. Ezen nem mindennapi körül­mény csak azt bizonyítja, hogy lapunk a vidéki sajtóviszonyok nehéz küzdelmei között megfelelni igyekezett fontos hivatásának; a lefolyt tíz év azt bizonyítja, hogy a „Nemere“ olvasóközönsége ki­tartó támogatásban részesített bennünket, s ezért a hála és köszönet első­sorban olvasóinkat illeti. Lapunk programmja változatlanul a régi ma­rad. A szabadelvű párt kormányzási elveit fogja ezután is szavának erejével támogatni, a nélkül azonban, hogy szolgájává szegődnek a hatalomnak s eltakarni igyekeznek a létező vagy felmerülendő hiányokat. Tagadhatatlan, hogy a közkormányzat terén még most is sok hiány, sok javítni való van, a­miket azonban az állampolgárok támoga­tása mellett kormányunk nemcsak kész hely­re­­pótolni, de öt éves múltja tanúsága szerint bizton várhatjuk, hogy meg is fogja azt tenni. Csak az intéző kezekben vetett bizalom s ebből folyó jóakaratú támogatás kell ezen kor­mányzási elvek megvalósítására. Ezt a bizalmat akarjuk mi ,ezután is­ fenn­tartani. Lapunk, mint eddig, megjelen­hetenkint két­szer : csütörtökön és vasárnap. Irányczikkeink, társadalmi és köz­­igazgatási közleményeink a napi­renden lévő kérdésekkel foglalkoznak. Közgazdasági, tan­ügyi politikánkban sok beszélni valónk leend az újév folyamán. Mindezekről avatott tollú munka­társaink szívességéből nagyfontoss­águ közleménye­ket hozunk annak idejében. V­idéki levelezéseink, különféléink rovata a székelyföld érdekeinek van szentelve s szorgalmas munkatársaink e rovatokat minél gazda­­gabbaká igyekeznek tenni. Mikor tehát a beállott újévben olvasóinkat a legmelegebben üdvözöljük, egyszersmind legyen szó­­remélnünk, hogy a tapasztalt s talán kiér­­támogatás ez évben sem fog elmaradni, teljes bizalommal hívjuk fel régi és újabb mun­katársainkat, szíveskedjenek megtisztelő közlendőik­kel ez év folytán minél gyakrabban­­szerencséltet­ni bennünket. Sepsi-Szentgyörgyön, 1880. decz. 31. A szerkesztőség. A háromszéki vasút és Kézdi-Vásárhely jövője. in. — Befejező közlemény^ — Bármily fontosak is az eddig elmondottak, ezek előttem csak másodrendű érdekkel bírnak azt illetőleg, hogy akkor, a­midőn­ egész lelkesedéssel küzdöttem és küzdök a háromszéki vasút létesíté­se mellett, annyira ellene vagyok ezen „hegység­alj­i“ vasútnak. Mondom, legfőbb indokom nem az elmondot­takban, hanem egészen másban van és ezen főbb indok az, a­miért ezen vasutat a Kézdi-Vásár­hely jövőjével is összeköt­tetésbe hozom. Sem Háromszék, sem a magyar állam érde­két nem elégítheti ki egy oly vasút, a­melynek egyik végpontja Kézdi-Vásárhely vagy Bereczk. Ily vasút legfennebb csak arra szolgálandhat, hogy még inkább oda legyen dobva idegen érdekeknek, hogy a mi véres verejtékünkön­ mások, irányunk­ban épen ellenséges indulatúak is gazdagodjanak, emelkedjenek jólétre. A magunk úgy, mint a Kézdi-Vásárhely fel­virágzására elkerülhetetlen szükségesség az, hogy vasutunk az ojtozi szoroson áthaladva Adcsutnál végződjék, hogy így Galacz és Déloroszországgal közvetlen összeköttetésbe jöjjünk. Háromszék és Kézdi-Vásárh­ely ipara és ke­reskedésének legfölebb Moldva felé kell irányulni. Búzánk, marhánk s más hasonló czikkeink kivéte­lével a mi kiváló és nagy jólétet ígérő piaczunk csakis Moldova és részben Déloroszország lehet, Bukarest, illetőleg Oláhország már a mi verseny­­képességünkön kiind esik. Ez utóbbi helyen Brassó közelsége, fejlettebb ipara és kereskedelme s va­­gyonossága folytán a helyzetet teljesen fogja do­minálni, így állván a dolog, határozottan elleneznünk kell minden oly tervet, a­mely az ojtozi csatlako­zást lehetlenné teendi. Az ár pedig meggyőződésem szerint a hegység­alján tervett vasút ilyen leendne. Az én nézetem szerint ugyanis még gondolatnak is absurdum, — hogy egy ily vasút Galacz, Kischenes, Odessa stb. és Budapest közt összekötő vonalat képezhessen. — Ezen czélból egészen másnemű vonalra van szükség. De midőn ez így van, az is kétségbevonhat­­lan tény, hogy Háromszék két vasutat — egy­mással párhuzamosan haladókat — fentartani ab­solute képtelen. Ebből pedig az a consequentia, hogy ha mi most egy bárminő vasutat építünk, ez­által lehe­tetlenné tettük, hogy bár később egy érdekeinknek megfelelő vasutat­­építhessünk. A vasutak nem gyerekjátékok, a­melyeket kényünk-kedvü­nk sze­rint most jobbra, majd balra, most elé, majd hátra állíthatunk ; ezek fix pontok, melyeket nem lehet helyeikből kimozdítani. Ezeknek további fejtegetését — mnár is hosz­­szabbra nyúlván ezen czikksorozatom, mint ezt magam is terveztem volt — félbeszakasztom, hogy röviden néhány adatra figyelmeztessem főleg Kéz­­divásárhely értelmes és tehetős polgárait. Hogy a helyzet czélszerű kihasználásával mily roppant kincset bírunk mi Moldva-Oláhországban, annak megvilágítására csak néhány statisztikai adatot leszek bátor egy előttem fekvő hivatalos kimutatásból idézni. Moldva-Oláhország kereskedelmi bevitele 1872- ben 90 millió forint értéket képviselt, és ezen be­viteli czikkek leginkább iparterményeket képeztek. Angliából egyebek mellett vittek be: kőszenet, vask­észítményeket, gyapotárukat, nyers vasat, fa­­yenceot; Francziaországból: lenárukat, buto­­t, bort; Oroszországból : érczet, érczárukat, bőráru­száthatlan szét, márványt, kőárukat; Németországból: gyap­jú- és gyapottárukat és bútorszövetet. Mindezen tárgyak, a­mint látjuk, olyanok, a­melyekkel magunk is bírunk, vagy melyeket ma­gunk is előállíthatnánk. És váljon a mi helyzetünk Moldovának köz­vetlen szomszédságában egy vasúti összeköttetés esetében nem sokkal kedvezőbbje, mint azon fel­sorolt távoli országok helyzete ? Az azon orszá­gokból­ szállítási költségek hányszorosan kell hogy a mi szállítási költségeinket felülmúlják ? és mégis mily szép hasznot raknak azon országok zsebre? De menjünk tovább. A ma fennebb említett 1­0 millió forint bevitelből Ausztria-Magyarországra kerek számban 44,1,1 millió forint értékű esett. Én itt ebből is csak azon tételeket említem föl, ame­lyeket saját magunk is termelhetnénk, illetőleg elárusíthatnánk. Ilyenek voltak: forint értékben. Tüzelő és épület­anyagok .... 977.850 Eretek........................................... 848.300 Szövet- és kötött áruk.......... 12,873.013 Serte- és papíráruk................ 1,954.721 Bőr-, gummni- és szűcsáruk .... 4,408,517 Csont-, fa-, üveg-, kő- és agyagáruk . 3,179.457 Érezáruk.........................................3,910.095 Utazási műszerek (kocsi, hajó stb.) . 019.380 test-, zsíranyagok és tűz élesztésére szolgáló áruk.................... 2.020,122 Összesen 80,292.181 Mindezen árukat mi magunk is előállíthat­­nók s mi mintegy 800 kilométerrel lévén Moldo­­váh­oz közelebb, mint még Budapest is, — Bécs- Prága stb.-ról nem is szólva — mennyire a ke­zünkben tarthatnék Moldova összes kereskedését. S ha ezen 30 millió forint értéknek csak egy ha­todát állítanék is elő — már­pedig helyzetünknél fogva ezt tehetnék — mily hasznot rakhatnánk zsebre ? Méltó tárgy a gondolkozásra, főleg Kézdi- Vásárhely polgárainál, mint a­kik leginkább van­nak hivatva ennek megvalósítására. Természetesen vasút nélkül ez csak jámbor óhajtás, sőt ennél is roszabb : helyettünk mások valósítják meg. A dús hasznot azok viendik el, mi pedig maradunk az üres tarisznyával, vagyis : mindennap holdasabbak, koldusabbak lévén, végre csakis a könyöradományok hulladékmorzsái fogják életünket tengethetni. A „kincses“ és „koldus“ Erdély példája ismét­lődhetik. És most, midőn fejtegetésem végéhez értem, legyen szabad pár szót ellenzékünk és ennek saj­tójához is intéznem. Ha az ellenzék ezen tárgyaltam vasút érde­kében népgyűlést hoz létre, az ellen semmi kifo­gásom sem leend, de magam is örömest részt ve­­endek benne, megbeszélendő, hogy mit kíván Há­romszék s ennek élén Kézdi-Vásárhely valódi ér­deke. Hanem hogy ezen terveit vasutat is a kor­mány eleni politikai izgatás tárgyául használt fel, az ellen már Háromszék s még inkább Kézdi- Vásárhely jól felfogott érdekében tiltakoznom kell. Nincs ezen vasútnak semmi köze a kormány po­litikájához,­­ épen úgy nincs, mint nincs ahhoz, hogy Péter Pál a pénzét a sárba dobja-e, avagy léghajókat építtet-e azon, vagy épen prücs­­köket vásároltat roppant áron. A kormánynak majd annak­ idején, ha akad vállalkozó, a­ki ezen vasutat ki akarj­a építeni, meg kell az építési engedélyt adni, ha mindjárt 13 próbás ellenzéki hús hazafiak csak azon egyedüli czélból akarják is azt kiépíteni, hogy a jövendő­beli székely pucsok­ idején vagyonszámra szállít­hassák rajta a dynamitot, mint közönséges, ártat­lan árut. Csupán csak azon esetben tartozik és fogja a kormány az építési engedélyt megtagadni, ha más oldalról ki lesz mutatva, hogy az a köz­érdekbe ütközik. ______ A „Nemere“ előfizetési ára: Egész évre...............................6 frt —- kr Háromnegyed évre .­ 4 frt 50 kr. fél évre....................................3 frt - kr. S.írra..................................- frt 50 kr. Külföldre egész évre . . . 8 frt __ kr. Minden egészéves előfizetőinknek a „Nemere“ kr/í n­g y e n és nagy naptárát, melynek ára 50 bérűléntre küldjük meg. „­ A.k­ik lapunk ,4 két példányának vétele után az előfizetésről nem intézkednek, lapunkat­­nem fog­­juk tovább küldeni azoknak. A kiadóhivatal. __________________ hát. Olasz- és Görögországból: vitáth­atlan me-Lapunk mai száma másfél iv tartalommal jelent meg. Mellékelve társulat kiadásában megjelenő lapok előfizetési felhívása van továbbá a Franklin­

Next