Nemzet, 1886. június (5. évfolyam, 1348-1376. szám)

1886-06-01 / 1348. szám

SZERKESZTŐBI 0: Ferencziek­ tere, Athenaeum-épü­let, I. emelet. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőség­hez intézendő. Bérmentetlen levelet csak ismert kéztől fogadunk el Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. HIRDETÉSEK Egy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Ferencziek­ tere, Athenaeum-épület) küldendők. Egyes szám 5 kp. Reggeli kiadás: tusó-műfaji Ferenciiesek tere, Athenaeum-épület, földflóra. Előfizetési díj : A reggeli és esti kiadás postán egyszerre küldve, vagy Buda­pesten kétszer házhoz hordva, 1 hónapra ................................................... 2 frt, 8 hónapra .................. .. .. ..................... 6 > 6 hónapra .......................... .. .................. 12 * Az esti kiadás postai különküldéséért felül­­fizetés havonként 85 kr., negyedévenként 1 . Egyes szám 5 kr. 1348. (151.) szám. Budapest, 1886. Kedd, junius 1. V. évi folyam. Budapest, május 31. Apponyi Albert grófot nem hagyták pi­henni Tisza Kálmán kormányelnök babérai. Ezért kellett a mérsékelt ellenzék vezérének ma ismét elkövetnie egyik legsajnosabb bal­lépését. Ellensúlyozni akarta azon hatást, melyet Tisza Kálmánnak a Hentzi-ügyben tett nyilatkozata országszerte keltett. Ver­senyre akart kelni a kormányelnökkel a nép­szerűség pálmájáért. Ez ok miatt kellett ma interpellációját megtartani. De már eleve constatáljuk: Apponyi Albert gróf teljesen csalatkozott, ső­t ellen­kező hatást ért el, mint melyet elérni akart. Keserű leczke lehet rá nézve a mai nap tanul­sága is. Nem először és nem utoljára küzd a fiatal gróf a népszerűség nimbusáért. A ro­­manticus kor lovagjai nem kisérlették meg a harcznak különfélébb módjait, egész a szél­malom ostromáig, a szép Dulcineáért, mint Apponyi Albert e nimbus kivívásáért Soha politikus több áramlatba nem vetette magát, mint ő­, hogy kiúszszék a népszerűség Armida szigetére, hol Rinaldót a lángoló szere­lem dalaival és dicsérekkel fogadják még a madarak is. És soha politicusnak nem si­került ez oly kevéssé mint éppen neki. Miért ? És azért, mert mindent megkísérel, min­den áramlatot és eszközt czélravezetőnek tart. Így jutott el Apponyi Albert gróf, a hadsereg czimén történt interpellációig,­­mi­után már hosszú pályát futott meg a ránézve csak vereséget eredményező versenytéren, s miután nem egy helytelen irányban indult és számtalan tapintatlanságot követett el. És szüksége volt még mai fellépésére is. Ezt kü­lönben mellékes kérdés. Egy balfogás­sal több vagy kevesebb, csak homokszem a homokbuczkában, csepp a tengerben. De szüksége volt-e azon ügynek, melynek nevé­ben Apponyi Albert gróf felemelte szavát? Mi azt hisszük, s azt hiszi velünk a ma­gyar politikai életnek minden komoly ténye­zője pártkülönbség nélkül, hogy nem volt szükség. Nem magyar érdek az, hogy a had­sereg és az alkotmányosság közt fel-felvillanó differenciák a j­e­l­e­n pillanatban kiélesítesse­­nek, s hogy azok felett a kölcsönösen szen­vedélyes vita végtelenig nyúljék. A magyar érdek, a magyar szempont a miniszterelnök minapi válasza által érvényre jutott, diadalt aratott. E diadal örvendetes zajától viszhangzott az egész ország. Ezzel egyszersmind az ügy befejezést nyert a mi részünkről. Azaz, hogy csak nyert volna, ha Apponyi Albert gróf elég önzéstelenség­­gel és férfias nyugalommal bir arra, hogy a kormányelnöknek az igen kényes, s párt­szempontok alá nem foglalható sikereit elvi­selhesse. Ha bir vala azzal, a­mi az államférfiu­­nak első tulajdonsága, higgadt önmérséklettel. De nem birt. További anyagot szolgál­tatott a vitára, s a szenvedélyek tüze szá­mára. Ez azonban még nem volna a legna­gyobb baj, ha a kérdésnek éppen közjogi oldalát nem érinti. Ha továbbá a deákpárti traditiókat, melyeknek szerinte ő (éppen ő !) igaz letéteményese, a vitába nem keveri. Mennyi alkalmat adott ez által az ellenfelek plausilibis érvelésére, a magyar közjognak sarkaiban való megrázására. Mi tudjuk, hogy ez a közjog megingathatatlan. Tudjuk, hogy nem diadalmaskodhatik azon semmi phrasis, dialectica és loyaliskodás. De csak annyiban, a­mennyiben a magyar államiságból s a dualis­musból folyik, nem pedig a­mennyiben tételes positív tör­vényre támaszkodik. A közös hadseregre a kiegyezési törvé­nyek nem nyomták rá a dualismus jellegét, még annyira sem, mint az »és« szócska által a diplomat­­ára. A »császári és királyi« had­sereg, mely egyedül felel meg a dualismus­­nak, épp a kiegyezés utáni években teljesen mellőztetett. Az a rendelet, mely a hadsere­get értesítette az alkotmányos változásról, távolról sem felelt meg a dualizmus álláspont­jának, valamint nem felelt meg sem a ma­gyar, sem osztrák kiegyezési törvény. Hagy­ták a kérdés formai megoldását utóbbra.És később is, a hadseregnek sikerült megőrizni bizonyos mérvig kivételes jellegét, úgy czö­­mében, mint szellemében. Természetesen ezt nem helyeseljük. Sőt a szabadelvű párt és kormány volt az, mely állandóan arra törekedett, hogy a dualizmus gyakorlati következményei a hadseregben is érvényesüljenek. De Apponyi részéről téve­dés vagy malitia, úgy tüntetni fel a dolgot, mintha a régi állapot jobb leendett a jelenlegi­nél , vagy hogy a közjognak betűje és nem szelleme volna sértve. Ezért fog provocálni sok plausibilis tá­madást a dualistikus törvények ellen. Az pe­dig mindig baj, ha lényegileg,— mint jelenleg — igazunk van is, de f­o­r­m­a­i­l­a­g jó alkalmat adunk a támadásra. Annak az ügynek tehát, melynek nevé­ben a mérsékelt ellenzék vezére, szót emelt, mit sem használt. Attól tartunk, ártott. Mert minden felesleges vita árt a kényes termé­szetű ügyeknek s bizonyára ilyen ügy a kö­zös hadseregnek beilleszkedése az alkotmány keretébe. Ez részben megtörtént, részben meg fog történni ezután. De csak úgy, ha a ma­gyar kormány és törvényhozás a kellő idő­ben, mint a minap, erélyt, határozottságot tanúsít. Ha megmutatja, hogy a magyar haza­fias közszellemet a kardviselő urak büntetle­nül nem sérthetik, de időn kívül nem pro­­vokál felesleges vitatkozásokat. Eltekintve ettől, Apponyi Albert ma ismét demonstrálta, hogy a népszerűség rá nézve nem azon paripa, melyet ő erős marokkal megragadni s meglovagolni tudna. Vagy fel sem tud arra kapni vagy csakhamar lebukik róla. Mert nincs merész elhatározása, biztos szeme és szilárd keze. Mert mindig előre és hátra tekint. Mert minden zászlót csak félig ragad meg, hogy a kellő pillanatban el­ejthesse. A bizonytalanság, a habozás jellemezte ma is. Ezért nem tudott gyújtani pártján sem, annál kevésbé a közvéleményben. Nem egy felesleges, sőt tapintatlan dolgot mondott, amivel, ismételjük, ártott az ügynek , de még­is oly erőtlen, bágyadt volt mai beszéde, hogy még középszerű beszédeinek színvonalára sem emelkedett. Ő, a colorit teljes ékesszóló, ma, túlzásai és »Schnitzer «-ei daczára, tompa, fa-­­­gyos, üres volt, mint a kibúvó ajtókat kereső 1 . diplomata.­­ Pedig hogy kevés szóval mily sokat le­het mondani, s néhány gondosan elhelyezett mondatot egész a »tett« szinvonalára lehet emelni, megmutatta, épen ma is Tisza Kálmán kormány­elnök. Férfias nyilatkozata csak fo­kozhatja minapi nagy sikerét. Amidőn egyfe­lől kijelentette, hogy a közös hadsereg a tör­vény védelme alatt áll, amíg az illető törvé­nyek fennállnak, addig egyszersmind az or­szág jogos érdekei ellen irányuló minden nyilatkozatot, vagy tettet, bárkitől származ­zék is az, kárhoztatni fog. És ezt teszi a kor­mányon, tenni fogja, ha a két alkotmányos té­nyező egyike elvonja tőle bizalmát, az el­lenzéki padokon, íme, a hatás titka. Őszintén érezni, férfiasan akarni és a szerint cselekedni: ez az, ami nagyobb dolog az államférfinál, mint valamennyi nagy szónok ékesszólása, Ciceró­tól Apponyi Albertig. Tapasztalhatta ezt ma is. Tisza minapi és mai nyilatkozatai által nem kereste a népszerűséget, de megtalálta. Azért találta meg, hogy őszinte és férfias volt, meg talán ép az által is, hogy azt nem kereste. Apponyi pedig ismét elindult, hogy megtalálja »az erdőben alvó szépet«, s talált helyette egy satyrt. Keserű tapasztalás, de az ékesszólás története ez esetet is fel fogja hasz­nálni annak megbizonyítására, hogy a rheto­­rica és az államférfim bölcsesség nem mindig egy fán teremnek. A NEMZET TÁRCZÁJA. Május 31. A három márvány fej. Regény,kritikával elegy. Irta: JÓKAI MÓR. III. KÖTET. Egy u­j nép. (Folytatás.) 52 A warang fiuk csapatja tódult ki legelői a ka­takombák ajtaján át a templomba. Ez ajtó a sekres­tye mellett volt, a szószék alatt: az előrohanó had az oltár előtti tért foglalta el. A növendék apáczák az oltár mögé menekültek; a felriadt nének serege azon­ban, az első rémselenet után hanyatthomlok rohant a főajtónak, és menekült ki a szabadba. Ezek azután egész Raguzáig meg sem álltak, s ott általános ria­­dalt idéztek elő azzal a rémhírrel, hogy a három tü­zes szentek kolostorát elfoglalták az ördögök. Egész részletességgel azonban csak soror Theo­dosia beszélte el az ott később történteket, ki az énekvezetőnő lévén, odafenn szorult a chórusban, s ott elrejtve magát a rácsozat mögé, végig nézte az egész daemoni látványt, s csak a késő éj sötétségében menekült meg bűvhelyéről, s apácza köntösét felvált­va egy angyaléval, bántatlanul bocsáttatott tovább. Solom királyfi és Almodái egymás nyakába borultak. Az egyik e szóval üdvözlé a másikat: »én királyom!« — a másik »én hadvezéremmel« az egyi­ket ; és aztán mind a ketten »mi főpapunk«-nak ne­vezték Onufriost, lábaihoz vetve magukat, s papu­csait ajkaikkal érintve. Lubomira és Milenka az alatt feloldák a kezeit. Arra azt mondá Asmodái a főpapnak: — íme itt van a te új néped, a kit a föld keble szült e mai napon. És az a katakomba-ajtó véghetetlen anyává látszott lenni. Egymás után szülte a fiakat, leányo­kat, férfiakat, anyákat, kis gyermekeikkel karjaikon, százat meg százat, számlálhatatlan sokaságot, s mind­nyájan fegyverbe öltözve, karjaikon arany és bronz kösöntyűk, a nők varrás nélküli, drága szövetekkel derekaik körül, a férfit,­k csaknem mezítelen, arcza valamenyinek halavány (száz napi föld alatti bujdo­­sástól), megtelik velük az egész templom, még bele sem férnek. És aztán Onufrios egyenkint a nagy tó medenczénél megkereszteli őket: mind pogányok vol­tak, most kapnak neveket. Az uj nép erre átvonul a lebocsátott hidon a paradicsomkertbe s annak érett gyümölcseit gyönyörrel ízleli. »Itt lészen jövendő lakástok !« mondja nekik Solom királyfi. Azok áld­ják, magasztalják s hymnust énekelnek a dicsőségére, ki megígérte nekik, hogy a szolgálatnak házából, a föld alatti utakon keresztül, a tej­jel-mézzel folyó Ka­­nadánba fogja vezetni őket. Ugyan ura lett szavának: »Jó mi nekünk itten laknunk!« mondják azok, s mindjárt hozzá látnak, hogy sátorokat készítsenek az asszonyok és gyermekeik számára. Mindenütt nagy a vigasság. (A föld alól előkerült nép nem tudja, hogy ez az idvezítő keresztre felmagasztalásának napja.) Néhány íjász kirándult az erdőre s hevenyé­ben elejtett egynéhány vadtulkot, a­mi még akkor sűrű lakója volt a dalmata völgyek pagonyainak. Rögtön hozzáláttak a feldarabolásához. Hónapok óta nem volt húsétel a szájukban. (Pedig ma sem lesz!) A warang legények vitézségük és nemes bátor­ságuk által előkelő hadnagyi állást vívtak ki az egész keveredett nép között, mely mindenféle ajkú és nem­zetiségű rabszolgákból volt összehordva a bogumilok által, szaporítva a warangoktól megszökött rabszol­gákkal, a­kik azokat megint három világrészből hur­­czolták össze. Most ezek mind szabad emberekké let­tek. Találtak ki valamely közös nyelvet, valamennyi­ből összeábdálva, de az bizonyára csak a legszüksé­gesebb mindennapi megélhetésnek szolgált közvetítőül parancsszónak pedig mindenki a harangok idiómáját fogadta el. (Miként még mai nap is ismerünk egy országot, a­hol »egy« katonai vezényszóra kilencz különböző nyelvű nemzet áll sorba, czéloz, tüzel, jobbra néz, balranéz, tiszteleg, rohamra indul és verekedik.) Solom királyfit azonban megértette mindenki. Őt imádta az egész nép s a­mit ő kimondott, az szent­ség volt előtte. Ha ő egyszer azt fogja mondani, hogy »ti pedig ezekhez a nyárson pirított szép konczokhoz »ma« nem fogtok hozzá­nyúlni, hát senki még a szagát sem fogja beszívni a csábító pecsenyének. A keresztelés nagy munkája után az új hívek imét felgyülekeztek a templomba, tudatva volt velük, hogy ott még lesz valami szertartás. A­ki nem fért el a templomban, az letelepedett kívül a lépcsőkön. A szép angyali éneket ott is meghallhatta az ajtón keresztül. Lubomira és Milenka a megriadt, de futni kénytelen ifjú noviceket szép szóval megnyugtaták az iránt, hogy nem ördögök azok, a­kik most a föld alól előkerülének, sőt inkább istenfélő emberek a­kik épen most vevék fel a szent keresztséget, s annál fogva azokat még jobban meg fogja erősíteni a hitben, ha a chórusban szép zsolozsmákat énekelnek a szent le­ánykák, bizalmas kebellel. A minthogy valóban annyira megszelidíti a vad népeket a magasból jövő áhitatos ének, hogy kézifjak húrjait pengetve, képezének zenekiséretet hozzá. S mivel hogy a kézijjak húrjai a hanglajtorja minden fokait képviselték, úgy ebben a kézijj penge­tésben bízvást feltaláljuk a haj­dankor Wagnere ál­tal feltalált »múltak zenéjét.« (Lásd bővebben a themát. Priscus Rhetor interviewjában Atilla ki­rálynál.) Solom királyfi megragadá az alkalmat két zso­lozsma közötti szünetnél, hogy szót emeljen a tem­plomban, támaszkodva arra az arany mondat­ra, hogy »vox populi, vox Dei.« (A nép szava Isten szava.) — Mink, szabad éskók nemzet,’»szökevények« szabad nemzete; megválasztjuk a mi fejedelmünkké a mi jól tevőnket, a Raguzából való Bobolit, az éne­kest, a jóst, a bölcset' Éljen a király! Ezernyi összevert dárda és szekercze csat­togása felelt a nyilatkozványra, helyeslésképen. Az ifjú költő, ki ott állt az oltár alsó lépcső­jén Onufrios mellett, annak a jeléül, hogy a meg­tisztelő kikiáltást elfogadja, feltette a süvegét a fejére. Ekkor igy szólt másodszor is a nép nevében Solom királyfi. — Mink, szabad Uskók nemzet, legifjabb hívei a Jézus Krisztusnak, a Megváltónak, az Isten fiának, a mai napon megválasztjuk a mi egyházfejedel­münkké, főpapunkká: Onufriost, az aranyszájat, az isten felkent prófétáját, a szent embert. Ezt is még egyszer oly nagy riadal szentesíte. A leánykák énekhangja rezgett utána, mint égből jövő szeráfi ének, melyen keresztül zeng a két diskant és szoprán arkangyal szózat, Lubomira és Mi­­lienka hangja. Onufrios malaszt teljesen terjeszte ki a karjait az új hívek gyülekezete fölött. Valóban lelki megelé­gedést érezhetett, ha végig gondolá, hogy enynyi ezer­nyi pogány lelket ő térített meg a mennyek orszá­gának számára — azok letérdepeltek előtte mind­­anynyian. S még ki voltak terjesztve a karjai, a midőn lassú, rezgő hangon igy szólalt meg a nagy csendes­ségben: »Frater Aktaeon!« S e névre az ifjú Boboli, az Almodái ördög, a most megválasztott király, karjait összetéve mellén s megsüvegtelenitett fejét mélyen lehajtva, rebegé: »En adium, genuflectens, famulus tuus.« »Induas vestem tuam monachi, servus servorum Domini!« S erre a délezeg ifjú felvette az oltár mögött heverő barát csuháját s azt a czifra lovagöltözete fölé felölte, a csuklyáját a fejére húzva. Tökéletes fráter Aktaeon volt. Onufrios folytatá a parancsolást. »Redibis in Cavernam tuam, quae est in de­­serto, et ibi manebis; donee Dominus te vocabit: et eris mortuus in valle mortis; usque ad diem resur­­rectionis. Ait Deus Zebaoth »mitte Sapientem et ni­hil ei dixeris.« »Obsequar capite submisso tibi, beatissime Pater.« »Amen.« Az egész diákbeszédből a nép nem értett sem­mit, csak azt látta nagy bámulva, hogy az ő megvá­lasztott királya milyen alázatosan húzza be magát a barátcsuklyába s hogy oson el a hátulsó ajtón. Ebből láthatta, hogy micsoda hatalom az, a mit Onufr­us gyakorol! (Folytatása következik..) M­ai számunkhoz féliv melléklet van csatolátt. Budapest, május 31. Az osztrákok megtámadták a kiegyezés­nek egyik lényeges részét. A nyers petro­­leumvámot felemelni készülnek, annyira, hogy tartani lehet attól, hogy a petróleum­­finomítók megbénítva lesznek. Éppen a len­gyelek támadták meg a javaslatot és Suess olyan váratlanul jött segítségükre, a lengyel clubhoz oly hirtelen csatlakozott a Lichten­stein club, mintha mind összebeszéltek volna, hogy a kiegyezés ezen pontját megbuktassák. Pedig minden osztrák politikai tényező­nek tudnia kell azt, hogy egyfelől a nyers petroleum vámjának azon módosítása is, mely a kormányok javaslatában van és a­mely 1 frt 10 krról 1 frt 42 krra emelte a nyers pet­roleum vámját és 200.000 méter mázsában contingentálta a 68 kr mellett behozható ro­mániai petróleumot, mennyi aggodalmat kel­tett fel­­ Magyarországon és a petroleum finomítók részéről általában, ha tehát most 1 frt 42 kr helyett 9 írtra akarják tenni a vá­mot (amint Suess tervezi) akkor lehetetlen­né teszik azon érdekek érvényesülését, melyeket e kérdésben­ nemcsak Magyarország képvisel, de az osztrák kőolajfinomítók és fogyasztók egyaránt. Másfelől azt is tudniuk kell az osztrák politikusoknak, hogy az osz­trák kormány lekötelezte magát a ki­egyezés előkészítésére befolyással bíró minden illetékes tényező irányában a tekintetben, hogy azt keresztül viszi, illetőleg a mellett marad. Ha tehát mégis olyan indítványt fognak elfogadni, milyen a Suessé, azzal vagy azt árulják el, hogy nem ismerik a helyzetet vagy azt, hogy épen azért cselekesznek így, mert ismerik azt, vagyis meg akarják buk­tatni vagy a kiegyezést, vagy a Taaffe-kor­­mányt, vagy mind a kettőt. Ha az első eset — a tájékozatlanság vagy meg nem gondolás — áll, akkor köny­­nyen lehet a bajon segíteni, a kormány köte­lessége lesz a szükséges felvilágosítást meg­adni és pressiót gyakorolni és — hiszszük — hogy meggyőződésből éppúgy, mint a hely­zetben rejlő követelmények alapján, a dolog menni fog. De ha a czél öntudatos, akkor felvilá­gosítás és pressio nem érnek semmit, sőt csak ártanak, akkor a küzdelmet fel kell, hogy vegye első­sorban a Taaffe-kabinet és másod­sorban a magyar kormány is, a­mennyiben az utóbbi a magyar közvéleményre is szá­míthat. És mi egyáltalában nem tartjuk lehe­tetlennek az utóbbi alternatívát, mert úgy látszik, hogy a galicziai (ismeretes) helyi ön­zést ügyesen akarják mindazon osztrák párt­töredékek, melyek a Taaffe-kormánynyal megelégedve nincsenek, felhasználni arra, hogy ebben a kérdésben megbuktassák. Bi­zonyítja ezt az a körülmény is, hogy az erős ellenzéki Suess tette az indítványt és a len­gyelek, a Lichtenstein-club, megfeledkezve arról, hogy mily éles ellentétben állnak az indítványozó pártjával és összes törekvéseivel, csatlakoztak hozzá. Újabb példát adván arról, hogy a helyi önzés mennyire rövidlátó és meny­nyire vakon, számítás nélkül dolgozik. Mert — hogy az utóbbi mozzanatot emeljük ki — ha a galicziai lengyelek azt hiszik, hogy Du­­najewski visszalépésével vagy a Taaffe-kor­mány bukásával nyert ügyük lesz, akkor ugyan vastagon csalódnak. De hát még kérdés az, hogy a petró­­leumadó és vám miatt visszalép-e Dunajewsky, bukik-e a Taaffe-kormány ? Nemcsak azért kérdés, mert még keresztülviheti állás­pontját, de azért is, mert nem tudni, hogy megmarad-e mellette, akár a lengyel pénz­ügyminiszter, akár a kormány? Ha az előbbi eset áll be, természetes, hogy minden fenn­akadás nélkül fog tovább folyni és — eset­leg — eredményre jutni, a kiegyezési tár­gyalás, ha pedig Dunajewsky vagy a Taaffe­­kormány adott szavát szegné — mit fel nem tételezünk — akkor, Magyarország kormá­nyától és törvényhozásától függ, hogy fel­­mentik-e ez alól, illetőleg megalkusznak-e ve­le, és hogyan? Míg az utóbbi kérdésekre nem kerül a sor, szépen, nyugodtan bevárjuk az osztrák fejleményeket. Majd lesz időnk akkor is a kérdéshez szólani, mikor elénk kerül, illetőleg hozzánk lesz intézve. B­ELFÖLD, Budapest, május 31. (A képviselőház illése.) A képviselőház holnap­, június hó 1-én, kedden, d. e. 11 órakor ülést tart, melynek napi­rendje : A törvényhatósági közigazgatósági tisztvi­selők, segéd és kezelőszemélyzet tagjai elleni fegyelmi eljárásról szóló törvényjavaslaton a főrendiház által ejtett módosításokra vonatkozó közigazgatási bizott­sági jelentés, továbbá némely országgyűlési választó­­kerületeket érintő változtatásokról és némely válasz­tási székhelyek áthelyezéséről szóló törvényjavaslat tárgyalása. Budapest, május 31. (A szabadelvű párt értekezlete.) Az országgyűlési szabadelvű párt holnap, június hó 1-én, kedden, d. u. 6 órakor érte­kezletet tart. Budapest, május 31. (Üdvözlő felirat az igazságügyminiszterhez.) Szabadka város törvényhatósága legutóbb Jankovics Aurél főispán elnöklete alatt tartott közgyűlésén, Mamuzsich Ágos­ton bizottsági tag indítványára egyhangúlag elhatá­rozta, hogy Fabiny Teofil m. kir. igazságügyminisz­terhez felirat intéztessék, melyben őt kinevezése alkalmából a törvényhatóság üdvözölje és irányában bizalmát fejezze ki. Budapest, máj. 31. (Közjegyzői megke­resések kézbesítése.) A belügyminiszter, mi­ként értesülünk, a következő kör rendeletét bocsá­totta ki: A kir. közjegyzőkről szóló 1874. XXXV. tör­­vényczikket módosító és kiegészítő 1886. VII. t. sz. 37. §-ánál fogva oly ügyekben, melyeket a közjegyző, mint bírósági vagy gyámhatósági megbízott végez, az idézések és kézbesítések a közjegyző megkeresésére, a hatósági székhelyen az illető hatóság erre hivatott közegei által, vidéken pedig a községi elöljáróság által eszközlendők. A törvénynek ezen rendelkezésére a közigazgatási bizottságot figyelmeztetem s egyúttal felhívom, hogy intézkedjék az iránt,hogy a kir. közjegy­zőktől a felhivatott törvényszakasz alapján érkező meg­kereséseket a megyei árvaszék székhelyén a megyei és városi árvaszéki kézbesitő, rendezett tanácsú váro­sokban és az 1877. XX. t. sz. 174. §-a alapján gyám­­hatósági jog gyakorlatával felruházott községekben a városi, illetve községi árvaszéki kézbesítők, vidéken pedig az arra az 1875. X. t. sz. szerint hivatott köze­gek az 1875 évi julius hó 3-án 2036.­I. M. E. szám alatt kibocsátott bel- és igazságügyminiszteri rende­letben (Lásd Rendeletek tára 1875. 68. szám.) szabá­lyozott módon pontosan és gyorsan teljesítsék. Buda­pesten, 1886. évi május hó 12-én. Tisza, Budapest, május 31. (A községi faisko­lákról szóló számadások.) A községi fa­iskolákról szóló számadásokat eddig elkülönítve tar­toztak a községek vezetni. A belügyminiszter most körrendeletben tudatja, hogy a földművelési minisz­terrel egyetértőleg e külön számadástól eltekint, föl­hívja azonban a törvényhatóságokat, mikép kebelbeli községeiket, illetőleg azok elöljáróik oda utasítják, hogy a községi faiskolák bevételeinek és kiadásainak a községi számadásokban való rendes vezetése mel­lett , azokról külön nyilvántartási kivonatok is tartassanak, melyekből a faiskolák vagyoni állapota a járási faiskola-felügyelők által mindenkor betekint­hető legyen. Budapest, május 31. (»Román szomszé­daink.«) A Romániával megvívandó vámháboru egész irodalmat kezd teremteni, amelynek mivelői különféle szempontból tárgyalják a gazdasági hirek esélyeit és következményeit monarchiánkra nézve. Ez irodalom terméke egy kis röpirat is, melynek fején a föntirt czim olvasható s amelynek szerzője Egan Ede, mint gazda foglalkozik a kérdéssel s pedig oly tapaszta­latok alapján, melyeket Romániában személyesen volt alkalma szereznie. A szerző a következő öt kérdést teszi fejtegetése tárgyává: Helyes-e, ha a magyar mezőgazdaság Romániával szemben a búza megvá­­moltatását követeli ? Lehet-e szó az állatbe­hozatali tilalom megszüntetéséről ? Mik okozták a magyarországi iparczikkekkel Romániában való kereskedésnek pangását ? A székely kivándorlás kérdése. A magyar kérdés Romániában és a román kérdés Magyarországon. A­mi az első kérdést illeti, arra Egan határozott igennel fe­lel. A román búza nem csak azért kellemetlen ránk nézve, mert saját terményeinkkel belpiaczunkon ver­senyez, hanem azon okból is mindig veszélyes lesz, mert a miénktől teljesen eltérő, sokkal kedvezőbb vi­szonyok közt termeltetik. Románia mezőgazdasági helyzetének előnyei a föld minőségében, az ország kedvezőbb lecsapódási viszonyaiban, a vadvizes földek hiányában, égaljában, az olcsó termelési viszonyokban s végre a földmivelésre nézve kedvezőbb népességi és adózási, valamint közlekedési viszonyaiban gyökeredz­­nek.Egy ily könnyen és valóban amerikai stylusban pro­­ducáló ország gabnájának vámmentességet biztosí­tani, mint azt a románok követelik és mint bécsi test­véreink concedálni nem vonakodnak, annyit tenne, mint Magyarország mezőgazdaságának létérti­küz-

Next