Társalkodó, 1845. január-december (14. évfolyam, 1-104. szám)

1845-03-09 / 20. szám

20. szám. Pest, martius Okén 1845. (Gondolattöredékek a’ pazar­ f­ényüzésről. Ha vizsga tekintetet vetünk az emberi fajra ’s azon viszonyokra, mellyekben az ember emberhez’s a’ többi lé­nyekhez él, szomorú érzelem fátyola borul az emberiség barátjának szivére ; mert tapasztalni kénytelen, hogy da­czára azon isteni osztályszikrának , melly agyában és szi­vében a’ legédesebb gyönyörök fogékonyságát éleszti , alig találunk száz között egy embert, ki édes nyugalom­mal tehetné mellére kezét ’s mondhatná: én elégedett, én boldog vagyok. Honnan ezen fonák állapot ? honnan ezen ellenkezés a’ vágy és való között? Keserű panaszokra fakadunk a’ sors ’s az isten ellen , ki égő vágyainkat örökös küzdelemben tartván a’ külvilággal — kin és gyötrelem tanyájává teszi az életet, ’s nem sejtjük , hogy boldogtalanságunknak nagy részben min magunk vagyunk okai, ’s hogy, mig szemeink távol keresik az üdvözítő csillagzatot, lábainkkal tapodjuk a’ legszebb örömvilágokat. Bűn és szenvedély, előítélet és vakság , rész akarat és szeretetlenség megannyi kutfeji az emberiség boldogtalan létének, de én itt az emberi gyar­lóság­ szülte bajok egyikéről akarok csak néhány töredék­gondolatot közleni. A’ fényűzés egyik legdúsabb forrása az elégületlen­­ségnek , a’ mit, úgy szólván csak meg kell nevezni ’s előt­tünk áll a’ kiáltozó való. Méreg ez, melly a’ társaság min­den ereibe átszivárog ’s rombol palotákban úgymint kunyhók alatt. Gyökerét e’ gonosznak az ember azon gyarlóságában kell keresnünk , mellynél fogva másoknál alábbvalónak tar­tatni nem akar, tartatni mondom , mert, hogy valóban da­­rócz alatt szintolly ember marad az ember, mint bíborban — senki józan tagadni nem fogja. Ezen kitűnni­ vágyás ezen hiúság a’ sötét századokban az az előtt testvérek gyanánt ölelkező emberek közé választó­ falakat alkotó és támadó­nak a’ polgári társalomban osztályok ’s levének emberek helyett herczegek, grófok, bárók ’stb. Mihelyt e’ czimerek a’ társalomban feltűzetének, az esze­ vesztett tömeg, a’fénytől elvakulva, irigyelve tekintett egymásra és tökélyes boldog­ságot, melly természetesen itt alant nem is létezhetik, a’ maga körében nem találván, fölfelé áhítozott és tört minden után , minden áron , ’s mivel az oda felküzdhetés nem min­denkinek sikerülhetett, a’ nagy többség legalább látszani kívánt annak, mi lenni szeretett volna, utánozó tehát a’na­gyobbak öltözetét, háztartását, szokásait. A’ nagyok ezen körükbe avatkozást tűrni nem akarván , de nem is gátol­hatván , minden módot megkisértének a’ tömegtől magokat elkülönithetés végett, ’s igy verseny támadt az osztályok kö­zött, ’s e’ verseny közben kifejlődött az ezeralaku óriás , melly most zsarnoki önkénynyel ül az emberiség nyakán ’s mellynek birodalma nem ismer határokat, — a’ divat. ’S ezen versenygés mégis milly tökélyre fejlődött napjainkig! — Ha egy csokor meg egy gomb nem azon helyen áll, mellyre azt a’ párisi szabónak — ezen kis zsarnok­nak — helyeznie tetszett, a’ szegény halandónak oda min­den kedve, szivszorongva lép ki az utczára ’s félve tekint­­get körül: vájjon nem fogja e­zt az egész világ ostobának , hogy ne mondjam , becstelennek tartani!! A’ divat, az idő vagy jobban szólva a’ párisi szabó szeszélye szerint vál­tozékony lévén, minő szégyen minő ostobaság még igen jó karban levő kalapunkat vagy köntösünket el nem venni ’s pénzt váltóra kölcsön venni, hogy újat csináltathassunk! Vannak emberek, kik koplalnak, kik piszkos barlangokban rontják egészségüket, csakhogy a’­ világ előtt divatszerű rongyokban büszkélkedhessenek! A’ hiúság — engedelmet ! — leginkább a’ nő sajátja leven , a’ divat is sokkal nagyobb hatalmat gyakorol a’ szép­nemen , mint a’ férfivilágon. Szegény hölgyek ti­­hány ke­serű köny nem csordul végig rózsaarczaitokon, midőn a’ szegény férj vagy apa tagadólag rázza kemény fejét ké­relmeitek előtt. Pedig, édes lelkeim, tehet­i róla, hogy verítékes munkája után sem képes a’divatfényűzés igényei­nek megfelelni . Igen , de ti szeretnétek részt venni a’ vigal­makban , hisz az élet olly kurta’s az örömvirágok olly rit­kák. Igazságotok van ! élvezzétek — a’ mennyiben csak le­het— e’ gyönyörű életet, de vájjon nem lehetne­k a' zsar­nokdivat parancsai teljesítése nélkül is felségesen mulatno­tok? vájjon nem él­é tiszta sziveitekben egy égi hang, melly a’ családi békét, szeretetet fölebb becsülni tanítson a’ világ minden előítéleteinél ? A’ szegény férj vagy apa gyakorta ellen nem­­állhatván könyeitek ’s kérelmeiteknek — hogy hideg szeretetlenséget ne gyanítsatok szivében lappanga­­ni, adósságba veri magát, hogy hiú vágyaitok teljesül­hessenek. A’ hitelezők könyörtelen emberek ; a’ váltó pon­tos fizetést parancsol, a’ szánandó fizetni nem képes férj végre szabad és nem szabad utakon, lelki nyugalma árán keritl birtokába az átkos érczet ’s ti felségesen mulattok és jártok divatszerű csillogó szövetekben a’világ szemei előtt! Nincs e’ világon hatalom , a’ gyönge emberen inkább uralkodó a’ naponként érzelmei előtt forgó példáknál.—Csoda e tehát, ha divatfényűzés dolgában , melly olly csábitó va­­rázszsal ingerli a’ szemeket, egy példa után csakhamar , tizen , húszan , százan , egy egész város sót egész ország megindulnak? ollyan ez, mint a’tóba vetett kövecs-szülte habgyűrű, melly­ mindig tovább tovább terjeszkedik; vagy mint a’ felhők villáma , melly szemvakitólag czikán keresz­tül a’ jégen ’s rombol a’ mit útjában talál. A’ divatszülte szükségek tömege a’ nemzet minden osztályaiban egyre nö­vekszik ’s elhatalmasodik , a’ kereset ellenben, melly a’ szük­ségek födözhetésének forrása , vagy az marad — mint a’ rendes fizetést hozó hivatalnokok , tisztek , tanítóknál ’s legtöbb esetben a’ földbirtokosok nagy részénél is — vagy épen csökken. Mi történik aztán ezen financiális sulyegyen megzavarodása következtében ? A’ kereset az erkölcsiség rovására kiterjesztetik: a' szülők halálát várva várja fia; a’ perlekedő felek konczain bírák és ügyvédek osztakoznak; az igazság árába bocsáttatik; a’ tanítók a’ gazdag tudat­lanságot magasztaló bizonyítványok pajzsa alá helyezik ; hivatalok pénzen vásároltatnak ; a’ legszentebb hazafiaság köpenye alatt aranyok után nyúl a’ görcsös kéz , a’ szemé­rem ’s női erények gúny tárgyaivá lesznek a’ pénzhatalma­sok ajkain— szóval nincs bűn ,melly­töl a’ kincsszomjas tö­meg lelke viszszaborzadna. Ide vezettelek benneteket az örvény partjaira , hogy láthassátok , hova sodortathatik az erköltsiség hajója esz­telen hiúság karjai által, ’s most már kérdem : vájjon a’ nemzetnek, mellynek fiai egymást fosztogatják, melly­nek köréből az igazság lelke búcsút von, mellyben a’szent hazafiság pénzen árultatik, illy nemzetnek , kérdem , van- é jövendője ? Oh az illy nemzet egy hatalmas tölgy , melly daczolni fog az éjszaki vihar csapkodásaival, ha t­­i­­szt­ette gyökereiből előbb egy könnyű szellő ki nem forgatja ’s a’ földet , mellyből hajdan éltető tápot szítt, a’ gazda keze be nem ülteti. Hogy azonban mindezen káros követ­­kezvényt egyedül a’ pazar­ fényűzés, nem pedig a’határai közt megmaradó mértékletes haladás a’ külső miveltségben vagy is a’ kényelemmel párosult csinosodásban , szokta szülni, azt szinte fölösleges említenem; mert, hogy ellen­ben a’ mértékletes fényűzés az iparűző osztálynak foglal­kozást, a' termesztőnek pedig az ipar által pénzt szerez, szinte előttem is tudva van—és nem is akarom én az em-

Next