Népszabadság, 1969. szeptember (25. évfolyam, 203-227. szám)
1969-09-11 / 211. szám
1969. szeptember 11. csütörtök NÉPSZABADSÁG Előkészítik a kutatóintézetek gazdálkodásának egyszerűsítését Új jogszabálytervezetek a Pénzügyminisztériumban A Pénzügyminisztériumban megkezdték azoknak a jogszabálytervezeteknek a kidolgozását, amelyek tovább egyszerűsítik a kutató- és fejlesztőintézetek gazdálkodásának rendszerét, bővítik az intézetek gazdasági hatáskörét, s indokolt esetekben kedvezményeket biztosítanak a kutató-fejlesztő munkához. A várható intézkedések szorosan kapcsolódnak az MSZMP Központi Bizottságának tudománypolitikai irányelveihez. Mivel a társadalom és a népgazdaság gyors ütemű fejlesztését a hazai kutatásnak jelentős tudományos feladatok megoldásával kell segítenie, a kutatásra szánt összegeket a nemzeti jövedelem emelkedésénél gyorsabb ütemben kell növelni. Az egyik feladat, hogy az intézeteket helyesebb gazdálkodásra ösztönözzék. Az új mechanizmus a termelővállalatokhoz tartozó kutatóintézetek számára lehetővé tette a legnagyobb önállóságot. A 130 úgynevezett főhivatású kutatóintézet közül 46 megkapta a vállalatszerű gazdálkodás jogát, nagyjából hasonló jogszabályok alapján dolgozhatnak, mint a vállalatok, de sajátos helyzetük miatt adókedvezményben részesülnek. Most azt vizsgálják, hogy milyen további adókedvezmények indokoltak számára. A költségvetésből gazdálkodó kutatóintézetekben most már ugyancsak mód van szerződéskötésekre, tehát itt is megtalálhatók a vállalatszerű gazdálkodás elemei, amit a jövőben tovább kell bővíteni. Ezeken a helyeken előtérbe kerül a feladatok finanszírozása, amikor a Magyar Tudományos Akadémiától a saját belátásuk szerint felhasználható öszszegeken kívül előre meghatározott célokra kapnak pénzt. Ez a költségvetésből gazdálkodó kutatóintézeteket is arra ösztönzi majd, hogy a tényleges igényeknek megfelelő munkákat végezzék. A kutatómunka korszerűsítése érdekében felmerült annak a lehetősége is, hogy a kutatási eszközök importja esetén az intézetek vám- és letéti kedvezményt kapjanak. Ezt a javaslatot most vizsgálják. A Pénzügyminisztérium egyébként más érdekelt szervekkel részletesen megtárgyalja a kutató-fejlesztő munkát segítő új pénzügyi elképzeléseket, s azokat a Tudománypolitikai Tanács elé terjeszti majd. Később a javaslatok felső állami fórumok elé kerülnek. * Veszprém—Balatonfüredi 28 perc Október 1-től vonat helyett autóbusz (Tudósítónktól.) Néhány éven belül országszerte megszüntetik a helyi, rövid távú, városok és községek közötti közlekedés lebonyolítására szolgáló úgynevezett kisforgalmú vasútvonalakat. Az öt községet érintő Veszprém—alsóörsi vasútvonalon szeptember 30-án közlekedik az utolsó vonatpár. Október 1-től autóbuszokkal bonyolítják le a személy- és áruforgalmat. Az autóbuszforgalomra való áttérés miatt 30 millió forintos költséggel korszerűsítették a Veszprém külső pályaudvarról a Piactérig vezető háromkilométeres utat. A Budapestről, Szombathelyről, Győrből érkező és a Balaton-part felé tartó utasokat az állomásépület előtt kialakított új autóbusz-pályaudvaron sűrűn induló járatok várják. A veszprémi 15. sz. Autóközlekedési Vállalat 9 millió forintért vásárolt új autóbuszokat, hogy a megnövekedett helyi (Veszprém —Balatonalmádi, Alsóörs, Balatonfüred közötti) forgalmat zökkenőmentesen lebonyolítsa. Az autóbuszközlekedés révén — s ez elsősorban a munkába járó dolgozók számára jelent nyereséget — lényegesen megrövidül a menetidő. Balatonalmádiba és Alsóörsre fél, Balatonfüredre egy órával gyorsabban érkeznek meg az utasok, mint régebben. Veszprém és Balatonalmádi között naponta 55 közvetlen autóbusz jár, Alsóörsre és Balatonfüredre pedig naponta 44 autóbusz indul Veszprémből. Az AKÖV átvette a csomag- és darabáru-szállítást is. A Veszprém—Vörösberény, Káptalanfüred, Balatonalmádi, Balatonfüred vonalon ezentúl mindennap közlekedik az AKÖV áruszállító tehergépkocsija. A munkába járó dolgozók közlekedési költsége sem növekedik a kisforgalmú vasútvonal megszüntetésével: a dolgozók és a tanulók bérletjegyének ára megfelel a korábbi vasúti bérletjegy árának. A Veszprém—alsóörsi vonalon október 1-én indul meg az autóbuszközlekedés. Népesedési statisztika lakástervezéshez A budapestiek 52 százaléka házas, 36,1 százaléka nőtlen vagy hajadon, 8 százaléka özvegy, 3,9 százaléka elvált — számították ki a lakástervezők. Ugyanis az említett adatok figyelembevételével alakították ki az ideális lakástípust. Ez — családonként átlagosan 2,4 gyermekkel számolva — 2—3 szobás otthon. Ilyen lakásokból állnak majd az új lakókörzetek: Zuglóban 12 000—13 000 lakás mintegy 40 000 ember részére, Rákospalotán 19 000 családi otthon 60 000 lakossal. Engedélyfezíetés (Kálvária 9—17 óráig) Prolog: Egy asszony eregen külföldi kórázba utazik lánya ■rsaságában. Lánya ráfordít, távollétét öt hétre tervezi, kiiszi egy idegen nyelei könyv felét. Anyja éri, maradjon melitte a kúra végéig, elefon: juttassam ki hzzájuk valahogy a önyv másik felét, mert visszaérkezéskor le kell adni a kézen. Posta Fiókvezető: Mi csak Nemzeti Bank enedélyével vehetjük ki a küldeményt, telik talán a könyvet alföldre postázó önyvesboltot megróbálni. Könyvesbolt üzletvezető: Sajnos tak nálunk vásároltönyvet küldhetünk. Telefonok Ki megy külföldi? Senki — két hét múlva —, egy hónap múlva — senki —szólj ide a jövő heti —, nagymamám zerdán." Késő Magyar Nemzeti Bank Portás: Csak tizenettőig van félfoga— Ki az engedélyezési osztály vezetője? Talán segít. Portás: Hozzá is csak félfogadáskor lehet menni. — Az elnökhelyetteshez is? Portás: Nem, oda leheti Elnökhelyettes. (hitetlenül): Ezt nekünk kell engedélyezni? (Telefon, titkárnő bekapcsolja az osztályvezetőt...) (Telefon le, visszatér, bocsánatkérő mosolylyal a hitetlenkedésért.) Fáradjon le az osztályvezetőhöz, azonnal elintézi. Osztályvezető: Azért van ez a rendelkezés, mert mi drága pénzért nyomatjuk ki a szakkönyveket, és akadhatnának, akik a hazai olcsó árért küldenék külföldre, és nem a kultúrán keresztül rendelnék meg kint. Rendelkezéssel nehéz meghatározni, mit lehet és mit nem. Talán a könyvkiadásra kellene bízni (titkárnőhöz). Szíveskedjék erre a könyvre a kiküldetési engedélyt kitölteni és leszólni az engedélyezési előadónak, hogy azonnal engedélyezze. Megtörténik. Papírbolt — Egy nagyobb borítékot ... Eladó. Csak kis borítékunk van. — Talán az ott jó lesz! Eladó: Tessék! — Egy széthajtható szöget is kaphatnék, amivel lezárom? Eladó (keresgél): Egy darab sincs. Tessék venni egy celluxszalagot és azzal leragasztani. (Írja a blokkot: boríték 0,90, szalag 6,60 forint.) — (Árukiadóhoz.) Szíveskedjék egy ollót adni! (ötméteres szalagból tíz centi le, ragasztás.) Posta Postásnő: (Elveszi a borítékot, engedélyezési papírt, nézi, díjszámolás, adminisztráció, a tömeg a többi ablakhoz széled, bélyegtépés, ragasztás, pecsétek, aláírás, pénzszámlálás, boríték a kosárba süllyed.) Utósóhaj: Mért kell az engedélyeztetés? b. v. Kazánhházait m Időn Az országban először tervez a tetőre !kazánházait a Lakás és Kommunális Épületeket Tervező Vállalat A tüzelőanyag súlyának tényleges csökkenése, vagyis a széntüzelés helyett most már mindinkább előtérbe kerülő gázés olajfűtés teszi lehetővé ezt a szokatlan, de nagyon gazdaságos tervezési megoldást. A gázt és az olajat ugyanis csöveken könnyen továbbíthatják a tetőkazánba. A hagyományos pincekazánok elmaradásának nagy haszna az is, hogy több hely marad pincegarázsok, raktárak részére. A Lakászerv tervei alapján tetőkazános megoldással épül a kecskeméti áruház és a szolnoki vízügyi irodaház. Megkezdték az első tetőkazános lakóház tervezését is. Kecskemét kapja ezt az épületet is, amelynek 288 lakását „felülről” melegíti majd a kazán. Futball zendülés Casertában Mint már hírt adtunk róla, a dél-olaszországi Caserta városában futballzendülés tört ki, mert az Olasz Labdarúgó Szövetség a város csapatát vesztegetési ügye miatt a második ligából törölte, és indulását csak a harmadik ligában engedélyezte. A városban továbbra sem csitultak a szenvedélyek. Fiatalok csoportjai járják az utcákat, barikádokat emeltek, letépték a felsővezetékeket, akadályozták a forgalmat. A tüntetők és a rendőrök közötti összecsapások következtében eddig öt súlyosabb sérülés történt. Százmillió forint értékű műanyag golyócskák Tudományos tanácskozás Balatonszéplakon Nemzetközi tudományos tanácskozás lesz a következő napokban Balatonszéplakon, a második ioncserélő szimpozion. A tanácskozáson, amelyet a Magyar Kémikusok Egyesülete szervezett a Nehézipari Minisztérium és a Nitrokémia Ipartelepek támogatásával, a hazaiakon kívül 13 ország tudományos életének képviseletében 70 külföldi szakember is részt vesz. Hazánkban — bár csak több évtizedes késedelemmel indult meg a munka ezen a területen — ma már nemzetközileg is versenyképes minőségben állítják elő az ioncserélő műgyantákat, ezeket az apró, milliméteres, különlegesen kezelt műanyag golyócskákat, amelyeknek halmaza kitűnő kémiai szűrő. Igen jól tisztítja például a vizet, s így szinte nélkülözhetetlen a nagy erőművekben, a tranzisztorgyártásban, a gyógyszeriparban, a szennyvizek tisztításában, a tengervíz sótalanításában stb. A jelenlegi hazai termelés értéke eléri a százmillió forintot, de milliárdos értékek működését teszi biztonságossá. A gyártott mennyiség körülbelül kétharmada külföldre kerül. Műszaki napok Hajdú-Biharban (Tudósítónktól.) Az MTESZ Hajdú-Bihar megyei szervezete szeptember 12. és 26. között rendezi meg Debrecenben a hagyományos műszaki napokat. Az idei rendevénysorozat központi gondolata" a megye adottságainak hasznosítását, a gazdasági fejlődés meggyorsítását szolgálja. A gazdag programban 39 műszak-tudományos előadás hangzik el, s ankétokon, konferenciákon vitatják meg az aktuális gazdasági-műszaki problémákat. A műszaki napok szervesen kapcsolódnak a debreceni városi tanács által rendezet technika hónapja eseményeihez, amelyek során a megyei ipari üzemek és kisipari termelőszövetkezetek ki-állításokon mutatják be új termékeiket. Ugyancsak megrendezik a Debrecen városfejlesztése című kiállítást, és azt a bemutatót, amely az Alföldi Nyomda fejlődéséről ad áttekintést. A műszaki napokat szeptember 12-én dr. Szarvas Pál egyetemi tanár, az MTESZ Hajdú-Bihar megyei szervezetének elnöke nyitja meg, majd dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter tart előadást A kohászat és a gépipar fejlesztésének koncepciói címmel. Felhőátvonulások, többfelé zivatar A szerdára virradó éjszaka a korábban csak a Brit-szigeteket és Norvégiát érintő délnyugati légáramlás kelet felé haladva a Franciaországtól Finnországig terjedő térségre is kiterjedt. Nyugat-, Közép- és Észak-Európában tehát az Atlanti-óceán délnyugati része felől egymást követő hullámokban érkező enyhébb, hűvösebb légtömegek vonulnak át és enyhe, de változékony, átfutó esőkkel, helyenként zivatarral tarkított időjárást okoznak. Ez az időjárás a Szovjetunió európai területének északi felében melegedést hozott. Moszkva és Leningrád térségében, ahol még a legutóbb is 12—14 fok volt a legmagasabb nappali hőmérséklet — 2—4 fokkal alacsonyabb az utóbbi évek átlagánál —, szerdán kiderült az ég és a levegő hőmérséklete délben már elérte az évszaknak megfelelő értékeket. Nyugat- és Közép-Európában — így hazánkban is — a hőmérsékleti viszonyok az évszaknak megfelelőek maradtak. Az a nagy kiterjedésű leszálló légmozgás, ami hazánk felett biztosította a hét elejei napsütéses, csendes, meleg időjárást, északkelet felé tolódott el és ezzel utat nyitott a délnyugati áramlási, és a hozzá tartozó időjárási zóna előtt. A hosszan tartó napsütések időszaka tehát egyelőre megszűnt és hazánkban is felhőátvonulásokra, átfutó esőkre, helyenként zivatarokra lehet számítani. A hőmérséklet azonban még az évszaknak megfelelő értékek közelében marad. Várható időjárás ma estig: kelhőátvonulások, elsősorban a Dunántúlon esőkkel, zivatarokkal. Mérsékelt, időnként megélénkülő déli, délnyugati szél a zivatar idején átmeneetileg megerősödik. Várható legmagasabb hőmérséklet 20—25 fok között. A Duna vízállása szerdán Budapestnél 254 centiméter volt, a mára várható vízállás 240 centiméter.. „Olajbálna" a Dunán Különleges alkotmány „horgonyoz” a Komáromi Kőolajipari Vállalat dunai kikötőjében. A hossza 40 méter, átmérője 2 méter, anyaga műszállal erősített gumi. Az óriás bálnához hasonló gumiuszály „gyomrában” 50 vagon olajat, benzint vagy más folyékony terméket lehet elhelyezni. Üresen összehajtva kis helyen elfér az uszályokon. A különleges szállítóeszközt a MAHART vásárolta az angol Dunlop-cégtől. A gumiuszály sikeresen megtette próbaútját: benzint szállított Ausztriába. Ez volt az első alkalom, hogy európai folyón jelent meg az „olajbálna”. Eddig ilyet csak tengeri forgalomban használtak. Előre gyártott aluljáró készül Szeged első aluljárója, a gyors ütemben épülő új északi városnegyedet köti majd össze a várossal, a nagy forgalmú algyői, 43. számú útvonal alatt. Az építkezés szerdán érdekes szakaszához érkezett: megkezdték az aluljáró előre elkészített szakaszainak a helyükre vontatását az átvágott 43-as útvonal szintje alá. A 23 méter hosszú aluljárót ugyanis három részben előre gyártották vasbetonból, s az egyes darabokat síneken vontatják a helyükre. Így csak néhány napig szünetel a forgalom ezen a fontos útvonalon. 9