Népszabadság, 1969. október (27. évfolyam, 228-254. szám)

1969-10-09 / 235. szám

11­59. október 9. csütörtök NÉPSZABADSÁG A HÉT FILMJEI Berecz János: Ellenforradalom tollal és fegyverrel. 1956 M­a, amikor az emberiség sorsá­nak fontos kérdései dőlnek el a nemzetközi osztályharc po­rondján, különösen időszerű min­den olyan történeti könyv, amely az imperializmusnak a szocialista országok elleni stratégiáját és taktikáját elemzi egy adott kor­szakban. Berecz János könyvében az 1956-os magyarországi ellenfor­radalmi lázadásnak olyan kró­nikáját és elemzését adja, amely kiegészíti ismereteinket az ellen­forradalmat a háttérből szervező titkos erőkről, és leleplezi a bur­­zsoá ideológusok utólagos ködö­sítéseit az imperializmus szere­péről a tragikus eseményekben. Az 1956-os eseményeket tárgya­ló, több száz tanulmányt kitevő nyugati irodalom kedvenc állítá­sa, hogy az akkori magyar bel­politikai helyzet spontán vezetett el a „forradalomhoz”, e folyamat mögött nem álltak szervezett erők. Előszeretettel emlegetik még, és nem minden célzatosság nélkül, az ország vezetését ideig­lenesen megkaparintó áruló cso­port külpolitikai „semlegességi” törekvéseit. A valóságban, mint ezt a könyv dokumentumokkal igazolja, a nemzetközi imperializmus az 50-es években meghirdetett „fel­­szabadítási” doktrínához híven — a hazai reakcióval együtt —, ki­használta a szektás-dogmatikus vezetés hibáiból eredő elégedet­lenséget, a revizionizmus tudatos rombolását, és megkísérelte meg­­dönteni Magyarországon a mun­­kásosztály hatalmát. Ezzel a Góllal 19­34-ben indította be a Sza­bad Európa Bizottság a mai ol­vasó előtt alig ismert FOCUS- műveletet, amely külföldről irá­nyította a hazai, belső ellenség tevékenységét. A szerző sok adattal, példával bizonyítja a kommunisták, mun­kások, a becsületes emberek harcát az ellenforradalmi lázadás és árulás ellen, ragaszkodásukat a szocialista építés vívmányaihoz. Felidézi, hogy a munkások na­gyon sok helyen védték a gyá­rat az ellenforradalmároktól. A nemzetközi helyzetet, a szo­cialista világrendszer érde­keit sokoldalúan elemezve, a könyv méltatja a Szovjetunió internacio­nalista segítségének a jelentősé­gét, s bizonyítja, hogy a szocia­lizmus vívmányainak védelme a szocialista országok közös ügye. Hiszen a magyarországi példán is beigazolódott, hogy a párt veze­tő szerepének elítélésétől egyenes út vezet ahhoz, hogy megkísérel­jék likvidálni a munkáshatalmat. Egy ily módon létrejövő, úgy­nevezett „semleges” ország az adott nemzetközi helyzetben vi­lágháborús konfliktus kiinduló­pontja és színtere lehetett volna. Jellemző, hogy a magukat nem­zeti kommunistáknak valló toll­­forgatók már 1956 novemberének első napjaiban „általános európai rendezésről” írtak és nacionalista uszításba kezdtek a szomszédos szocialista országok népei ellen. Mint ismeretes, a magyarorszá­gi kudarc az imperializmust arra kényszerítette, hogy az erőszakos „felszabadítás” taktikája helyett magáévá tegye a „kelet-európai evolúciós változás” támogatásá­nak az eszméjét A könyv figyel­me erre a taktikára is kiterjed, amelynek célja a szerző szavai­val: „meglazítani a kelet-európai országok és a Szovjetunió közötti kapcsolatokat a kelet-európai or­szágok nemzeti érdekeinek ösz­tönzésével, nacionalista politika kezdeményezésével”. Ebben az összefüggésben is máig ható ta­nulságokat fejt ki e tartalmas ta­nulmány. Komornik Ferenc KULTURÁLIS HÍREK GOGOL Revizorának operavál­tozatát komponálta meg a fiata­labb szovjet zeneszerző-nemzedék­hez tartozó Valerij Gavrilin. A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG ÉPÍTÉSZETE címmel kiállítás nyílik október 11-én a Kulturális Kapcsolatok Intézete kiállítóter­mében. ANDRZEJ WAJDA életművét bemutató filmtörténeti sorozat szerepel a többi között az Egyete­mi Színpad idei évadjának műso­rában. GERARD SOUZAY, a neves francia baritonista ma érkezik a fővárosba, s pénteken a Zeneaka­démián ad dalestet. Műsorán Purcell, Schubert, Beethoven, Roussel, Fauré és Ravel dalai sze­repelnek. JEAN GIRAUDOUX két isme­retlen művét adta közre a párizsi Bernard Grasset kiadó. A La Menteuse című regény eddig csak vázlatos formában jelent meg, az Or dans la nuit című esszégyűj­teményről pedig nem is tudtak. Z IMPOSZTOR­OK Prónay Pál (a filmben Dobor­­ján kapitány), a fehérterror egyik leghírhedtebb figurája, Horthy szálláscsinálója,­ a véres kezű kü­lönítmény parancsnok megtalált naplójából merítették a film al­kotói nemcsak alapötletüket, de a film cselekményvázát, központi alakjának jellemrajzát, történel­mi hátterét és szereplőit, amit az­tán saját invenciójukból egészí­tettek ki a költött figurák — a különítmény tisztjei, tagjai — arcképével, sorsával, konfliktu­saival. Ily módon két „szerző­je” van a filmnek. Egyfe­lől egy hétpróbás tömeggyil­kos l az orgoványi, siófoki vérengzések szerzője), másfelől a mélyen érző humanizmusá­ról, emberi együttérzéséről, mű­vészi finomságáról és gyengédsé­géről közismert művészpár — Máriássy Félix rendező és Má­­riássy Judit forgatókönyvíró, az Egy pikoló világosból, az Álmat­lan évekből és más filmekből is­mert kettőse, amely ez alkalom­mal sem tudja megtagadni önma­gát. Bizarr párosítás. De mi jön ki ebből? összeadható-e négy al­ma öt bikacsökkel? A két „szerző” közül paradox módon a kultúrától érintetlen, szinte már-már analfabéta Pró­nay bizonyul érdekesebbnek és hitelesebbnek. A film újszerű vo­násai — leleménye, felfedezése — ugyanis akkor kerülnek elő, ami­kor Prónayt dramatizálják — okos, intelligens, a vegytiszta, a maga zárt következetességében már-már izgalmas ostobaságnak kijáró művészi „alázattal”, és Prónay tudatának és öntudatá-­ nak tükrözésében állítják elénk a kort és sajnálatosan hírhedt fi­guráját (amelytől negatív végle­tessége ellenére sem vitatható el a tipikus jelleg), így elevenítik meg a „történelmi időket”, amely­ben, ellentétben az ismert mon­dással, az ellenforradalom falja fel, saját imposztorkodó gyerme­keit , komikusan groteszk kari­katúráját adva, a másik oldalon megrendítően tragikus folyamat­nak. Izgató kérdés ugyanis: mi rej­lik a mögött a teljesen elember­­telenedett kegyetlenség mögött, amit egy ilyen Prónay-Doborján testesít meg? Karrierizmus? Fa­natizmus? Lelki abberáció? Bosz­­szúra szomjazó sértettség? A ha­talom megmámorosító gyönyöre? Mindez együtt? A normális lelki­­világú ember többnyire értetlenül áll ezzel a jelenséggel szemben, és az irodalom, a színház, a film hagyományos gonoszságábrázolá­sa inkább megtéveszt, mint eliga­zít ebben a kérdésben. Vagy leg­alábbis egyoldalú választ ad rá. Shakespeare hőseitől Jókain és a többi romantikuson át egészen korunk ponyvái és krimijei „láng­eszű” bűnözőiig terjed az intel­lektuális romlottságnak ez a kul­tusza, amelyben a kegyetlenség, az elvetemültség többnyire vala­miféle diabolikus töltéssel, intel­lektuális felsőbbrendűséggel egé­szül ki. S talán csak a nagy orosz klasszikusoknál — Dosztojevsz­kijnél, Szaltikov-Scsedrinnél — találkozunk az emberi elaljaso­­dásnak azzal a sokkal gyakoribb, primitív és kicsinyes formájával, amely az intellektuális alacso­­nyabbrendűségen, a szellemi fo­gyatékosságon alapul — de amely a maga földhöz ragadt fantáziát­lanságában nem kevésbé félelme­tes. A III. Richárdok, akik tudato­san döntenek úgy, hogy gazem­berek lesznek, viszonylag keve­sen vannak. Gyakoribbak azok a gazemberek, akik valamely pozi­tívnak vélt eszmét választva vál­nak elvetemült, gátlástalan bűnö­zőkké , önfeláldozó hőssé, nem­zetmentő hazafiakká eszményít­ve magukat eltorzult-elemberte­­lenedett öntudatukban. Prónay- Doborján saját önéletírásán, val­lomásain alapuló megeleveníté­­sében is éppen az a distancia, az a távolság adja a film szatirikus töltését, amely ön­­aga hőssé, ha­zafivá, igaz magyar úriemberré eszményített öntudata és közön­séges tömeggyilkos, bűnöző volta között nyilvánul meg, s amely egyszerre leplezi le a választott eszmények eszmei és a választó alany szellemi-intellektuális si­lányságát, alacsony rendűségét. Az osztálygőg feneketlen és gátlásta­lan ostobasága az, amit Prónay- Doborján alakjában a szerzők oly plasztikusan állítanak elénk, ép­pen mert Prónay hivalkodásával önleleplező, infantilisan hencegő belső önismeretére támaszkod­nak. Az az érzésem, ha a szerzők hűek maradnak Prónay naplójá-­­ hoz, önarcképéhez, világlátásához,­­ filmgyártásunk egyik legizgalma-­­ sabb filmjét alkothatták volna­ meg. Amit azonban hozzátettek a filmhez, az talán cselekményes­­­­ségében, fordulatosságában fel­­­ dúsította, művészi tisztaságában azonban inkább szegényítette, mint gazdagította a filmet. Pró­nay világában nincs helye Má­­riássyék világának. Hiszen ha Prónay különítményesei tized-­­ annyi megértéssel, beleérzéssel, s részvéttel „kezelik” áldozataikat, mint a Máriássy-szerzőpár az ő­­ alakjukat — nem kerül sor arra, hogy e film hőseivé váljanak.­­ Nem mintha az eszmei utat vesz-­­­tés következtében tragikussá vá­­j­ló életsorsok nem lehetnének méltó művészi témák az iroda­lom vagy a film számára. Ezek a­­ hősök azonban elbuknak a hatal­mi harc groteszk logikája és sa­­j­­át erkölcsi színvakságuk követ-­­­keztében — anélkül, hogy a bűn-­­ bánat, a katarzis legkisebb szele is megérintené őket. Nem igazán­­ tragikus hősök tehát és bukásuk­­ is többnyire inkább az alkotók­­ erkölcsi világrendjének igazság-­­ szolgáltatása, mint a tragikus hős­­ választásának immanens követ­kezménye. S a mi filmünk szem- :­pontjából nana kevésbé lényeges: e kétfajta látásmód — két stílus, s két műfaj, két mondanivaló egy­mással nem ötvöződő keverékévé­­ teszi a filmet. Szatíra és melodrá­ma békés egymás mellett élése­­ ugy­anis csak akkor valósulhat­­ meg, ha a melodráma maga is szatirikussá válik — de ez ebben a filmben csak Prónay alakjával­­ kapcsolatban mondható el. Az i­mposz­toroknak azonban így is vitathatatlan értéke, hogy­­ a domináló Prónay-szál, „törté-­­ nelmi” szál következtében elő-­­­ször kapunk képet filmművésze­­tünkben arról a véresen tragikus kutyakomédiáról, amit Horthy és­­ az ellenforradalom uralomra jut­­ tása és konszolidációja hozott — , s amellyel kapcsolatban még ma is sok káros és hiszékeny illúzió­­ van elterjedve —, először látjuk­­ a maga hitelességében és felülről­­ is ábrázolva a revízió, az ezeréves­­ határok gáncs nélküli lovagjait, s amint a megszálló francia és ro­­­­mán seregek támogatását élvez­ve és nyomukba kullogva, gyilkos­­ harcra kelnek — ha nem is a ha­­­­tárok, de az urak és szolgák kö­zötti „hagyományos jó kapcsolat” védelmére. A szereplőket, a színészi játé­kot a jelzett két stílus, két szem­léletmód osztja meg, az önma­gukban gyakran kiváló és meg­gy­őző­­szerepf­el­fogásokat. Kitűnő, még külsőségeiben is hiteles ala­kítást nyújt Tomanek Nándor is, mint Doborján-Prónay és ugyan­csak teli­vér figura Huszti Péter Rexje, különítményes főhadna­gya. Csak amíg Tomanek karikí­­rozó, szatirizáló felfogásban ját­szik, Huszti stilizálatlanul rea­lisztikus ábrázolásra törekszik. És többé-kevésbé ugyanez mond­ható el egyfelől Mensáros László kormányzójára vagy Kálmán György miniszterelnökére, vagy­ Bara Margit Anada asszonyára, másfelől Iglódi István Apostoli­­csára, Bálint András Szentirmay­­jára és így tovább. Aszerint, hogy Prónaytól, átvett élő figurákról vagy a szerzők által költött ala­kokról van szó. Illés György ope­ratőri felvételei és Vincze Imre zenei aláfestése — korrekt, meg­bízható munka, Gyertyán Ervin A­z utóbbi években fokozódó fi­gyelem kíséri a nemzetközi munkásmozgalom történeti útját. Különösen megnőtt az érdeklődés a mozgalom legsúlyosabb válsá­gának s egyben viharos újjászü­letésének drámai fordulatokban gazdag periódusa, az első világ­háború időszaka iránt. A szocia­­lista országokban és Nyugat- Európában egyaránt dokumen­­tumkiadványok és részfeldolgo­­zások egész sora lát napvilágot olyan kérdésekről, mint a háború kitörésének visszhangja és hiatása a nemzetközi munkásmozgalomra, a háború idején tartott nemzet­közi szocialista kongresszusok, a mozgalomban érvényesült irány­zatok története, az egyes orszá­gok munkásmozgalmának útja a háború idején stb. Jemnitz János könyve ebben a gyorsan növekvő sorozatban is egyedülálló teljesítmény. Elsőként kísérli meg ugyanis, hogy össze­foglalóan ismertesse a nemzetkö­zi munkásmozgalomban az első világháború idején kibontakozott különböző irányzatokat, létrejöt­­tük, fejlődésük körülményeit, egymással s a mozgalmon kívüli erőkkel folytatott küzdelmeit, ki­jelölje helyüket, meghatározza sú­lyukat, szerepüket a mozgalom egészében. A csaknem 500 szereplőt felvo­nultató munka széles körű forrás­anyagot használ fel. A moszkvai, leningrádi, amszterdami, párizsi, bécsi levéltárakban őrzött, most először hasznosított dokumentu­mokon kívül Jemnitz János Ma­gyarországon jórészt hozzáférhe­tetlen sajtóanyagokra, az­ utóbbi években publikált jegyzőkönyvek­re s a növekvő számú feldolgo­zásokra is támaszkodhatott. Könyve ilyen értelemben össze­gezése a kérdés, nemzetközi iro­dalmának, de sokkal több is an­nál. Olyan önálló feldolgozás, amely az első világháború nem­zetközi munkásmozgalmának több nagy jelentőségű kérdését először vizsgálja meg s helyezi el a há­ború rendkívül bonyolult, állan­dóan változó erőviszonyainak­­irányzatainak szövevényében. ■jemnitz János érti a módját,­­ hogy — noha a figyelmet a központi jelentőségű események­re összpontosítja — az olvasó ne merev állóképek sorozatát kapja, hanem magát az élő mozgalmat ismerje meg. A magáénak érezze gondjait; a mozgalom részeseivel együtt keresse-kutassa a háború­ból kivezető reális utakat-módo­­kat, együtt vitázzon az eszmei el­lenfelekkel s velük együtt hábo­rodjon fel az árulás, az osztály­együttműködés, a háború útját választók lépésein. Ennek az a titka, hogy a szerző maga igyek­szik háttérben maradni. Csak el­vétve szólal meg a maga nevé­ben s csak a legszükségesebb út­baigazítást adja meg az esemé­nyek megértéséhez. Szereplőit, mondhatnám, hőseit beszélteti. A dokumentumok „szá­raz” hitelességével és emberkö­zelségű hitvallásával. A Szociál­­demokrat hasábjairól Lenin len­dületes, kristálytiszta logikája győz meg minket; a Spartacus, leveleket olvasva, Liebknecht szenvedélyes lendülete ragad magával; a Neue Zeitben Kautsky hideg tépelődései hökkentenek meg; a Labour Leaderben együtt vitázunk Keir Hardie-val, s a­ ­KÖNYVEKRŐL Jemnitz János: A szocialista pártok és a háború. 1914—1918 nemzetközi munkásösszefogást sürgetjük Merzheimmel a Vie Ouvriére-ben vagy Lunacsarszkij­­jal a Nase Szlávóban. De szót kapnak a Südekumok és Dávidok, a Scheidemannok és Ebertek, az Hervék és a Jouhaux-k, a Re­­naudelek és a Sembatak, a Hynd­­manok, a Bissolatik és a nacio­nalizmus és az osztályegyüttmű­ködés sok más képviselője is. országi munkásmozgalom háború alatti helyét, szerepét világítják meg, mind az ország, mind a nemzetközi munkásmozgalom ke­retében. Igen pontosak azok az utalásai, amelyek a magyarorszá­gi szociáldemokráciát úgy ábrá­zolják, mint amely a maga egé­szében ingadozott a német szo­ciáldemokrata „honvédő” többség és a pacifista centrum álláspont­ Szavaik és tetteik felsorakoztatá­sával, szembeállításával éri el Jemnitz, hogy az olvasó világo­san és egyértelműen a háború és a militarizmus, a nacionalista szenvedélyek és az osztály­együttműködés ellen fellépő for­radalmi internacionalisták igazát tegye magáévá. íinem deklarál: nem állít eleve J­’ abszolút mércét, melyhez vi­szonyítaná a válság nehéz feltéte­lei között tevékenykedő, megnyi­latkozó pártokat, szocialista veze­tőket. Annyit azonban érzékeltet, hogy a szocialista gondolat és cselekvés normájának a munkás­­osztály érdekeinek képviseletét, a háború elleni harcot tekinti, azt a küzdelmet, amelyet a legkövet­ja között. Úgy véljük azonban, hogy — a magyar olvasóra való tekintettel — szólhatott volna többet is szerző a párt egyes nemzetközi kihatású lépéseiről. Így kitérhetett volna az 1914 de­cemberében tartott bécsi osztrák —magyar szociáldemokrata ta­nácskozásra, vagy Garami és Bu­­chinger 1916 januári németorszá­gi és hollandiai útjára, amelyek jelentősége túlnőtt az ország (s a monarchia) határain. Ugyanígy hiányzik a háborúval szembener­kezetesebben a bolsevikok képvi­seltek a háború folyamán. (Meg­mutatja ugyanakkor, hogy mel­lettük — összefogva és vitázva velük, keresve a jó megoldásokat — ott küzdöttek a német és az olasz, a bolgár és a szerb, a hol­land és az angol internacionalis­ták is.) Érdekesek a könyvnek azok a részei is, amelyek a magyar­omé magyarországi paioipai, min­denekelőtt Szabó Ervin és anti­­militarista csoportjának legalább vázlatos jelzése is. Könyvének utószavában Jem­­­nitz János is jelzi, hogy milyen sok kérdés megválaszolásával maradt adósa az olvasónak mind egyes irányzatok és időszakok részletesebb kidolgozása, mind pedig az alapvető társadalmi kér­désekre adandó válaszok tekin­tetében. Felsorolását további munkája programjának hisszük. (Kossuth Könyvkiadó) Mucsi Ferenc

Next