Népszabadság, 1970. január (28. évfolyam, 1-26. szám)

1970-01-14 / 11. szám

1970. január 14, szerda S­Z­ÜLŐKISSE­K NEVELÉSRŐL. Közel a gyerekhez Minden szülő eljut a kétségek­kel, gyötrődésekkel kínos pillanathoz, mikor felkiált: hát ez lett az én figyelmes, meleg szívű, tapintatos gyermekemből? Sajnos elérkezik mindannyiunkhoz a ne­héz időszak, amikor a régi jó gye­rek megváltozik, követelőző lesz, szűknek érzi a családi otthont, meghaladottnak és korszerűtlen­nek az apai figyelmeztetéseket. Ez az a pillanat, mikor a legtöbb szülő kétségbeesik, panaszkodik, nevelési módszereit kapkodva váltogatja, hol az engedékenység­hez, hol a túlzott szigorhoz nyúl. Ilyenkor csattannak el a meggon­dolatlan pofonok, ilyenkor szü­letnek a nagy eltiltások a sporttól, a tv-nézéstől, ilyenkor kurtítjuk meg a zsebpénzt , ha késve ér­kezik a leány vagy a fiú az isko­lából, az üzemből. Ilyenkor kezd feleselni az addig példás gyerek, s nehezen megy a boltba kenyé­rért, vonakodva hozza fel a tü­zelőt, cinikusan mosolyog a szü­lői intelemre, s tanulás helyett el­lógja az időt. És ilyenkor kezd kapkodni a munkából hazaérkező édesanya is, ilyenkor kezdődik a szóváltás a szülők között a nevelés módsze­reiről. Ez az a pillanat, mikor a zordabb apai ellenőrzést, a családi otthon melegét és kedvességét fél­tő anya lágyabb és engedéke­nyebb magatartása váltogatja. A serdülőkorú gyerek ilyenkor igaz­ságos mérlegelés helyett elnézést vagy durvaságot kap. Erről a nehéz időszakról tudni kell, hogy átmeneti, s ha türe­lemmel és következetességgel ál­lunk gyerekünk mellett, hamaro­san átsegíthetjük a nehézségen. Minden fiatal telített gátlásokkal, még akkor is, ha jó tanuló és testi adottságai is kiválóak — vagyis a gyerek érzékeny és fokozottan sérülékeny. A tapintat, az igaz­ságos megértés és a türelem itt mindig időszerű. A nemzedékek közötti összekoc­canások első időpontja a 14. év körül kezdődik, ez kiküszöbölhe­­tetlen. Az ifjú ekkor válik foko­zottan önállóvá gondolkodásában, ekkor találkozik az élet különbö­ző kérdéseivel, a szerelem csodás élményével, ekkor éli át a ma­gány első fájdalmait. Mindenki életében ekkor kezdődnek a si­kertelenségek a tanulás, a barát­ság, a szerelem közegében, s ezek az első sebek mindennél jobban fájnak. E­­bben a korban sok a látszat,­­ A gyerek durva, pedig csak magányos, kedvetlen és kiábrán­dult, pedig csak nem találja a helyét. Ilyenkor egyáltalán nem hatásosak az ilyesfajta feddések: ha te ilyen vagy, én sem törődöm veled, vagy: nem szégyelled ma­gad, én taníttatlak, és így hálálod meg. Bántó és hatástalan monda­tok ezek, jobban tennénk, ha megkeresnénk azt az ösvényt, amelyen a jó útról letért gyere­künkhöz el tudunk jutni. Erre még akkor is szükség van, ha nem kiált segítségért. Szüksége van ránk, ha nem is igényli, s ha kell, úgy segítsünk, hogy észre se ve­gye. A nevelés nehéz időszakát nem lehet a 14. életévhez kötni, van akinél előbb következik be, van, akinél később, van, aki könnyebben, van, aki nehezebben gyógyítható, ám mindig van meg­oldás. Sok szülő arra gondol, hogy a pedagógiában kevésbé járatos és ezért eleve nehezebben tudja visszahódítani eltávolodott gyer­mekét, nehezebben tudja megad­ni részére a helyes, jó irányt. A gyakorlat ellentmond e gyötrő kétségnek. "Igen sok tanulatlan szülő jobb érzékkel és hatéko­nyabban neveli gyerekét, mint sok túlzásba eső, műveltebb em­ber. Az iskolázottság nem mindig varázsszer, a bölcsesség igen sok­szor nem velejárója a magasabb szakképzettségnek. Mindez nem jelenti azt, hogy utasítsuk el ma­gunktól a televízió, a sajtó, a szü­lői akadémiák áramköréből fe­lénk sugárzó nevelési tanácsokat, sőt keressük az alkalmakat, hogy ötleteket szerezzünk a különböző pedagógiai forrásokból. Mindez csak azt jelenti, hogy a feladat nem hárítható át másra, akár munkás, akár mérnök, akár parasztember vagyok, gyermekem becsületes felneveléséért én va­gyok felelős, s ha a lelki­ismeret általában pontos irányt szabó su­ga­zatára figyelmesen hallgatok, megtalálom a kivezető utat. In­dokolt visszaemlékezni saját ifjú­ságunk idejére, s mindjárt tisztá­zódik, hogy mi annak idején mit igényeltünk? Szeretetet, türelmet, mértéket, igazságot. S ha erre gondolunk, mindjárt restelkedni kezdtünk fogyatékosságainkon, s remélhetőleg másként gondolunk saját gyerekünkre is. Ha tiszteletet igénylünk a gye­rektől, tiszteljük őt is, csak lényeges és alapvető dolgokba avatkozzunk bele, ne szóljuk le apró örömeit, mert azok számára nagyok. Hallgassuk meg élmé­nyeit, akkor megosztja velünk örömeit. De ez már a nevelés mű­vészi foka, amikor együtt alakul a család az önkifejlődés és ön­­megvalósulás magaslatáig olyan érzékenységgel és egymás körét tisztelő magatartással, hogy az emberré válás segítő mozzanatait alig lehet észrevenni, mert min­den csöndben, de hatékonyan vala­kul. Ez az igazi út, nem a rideg­ség, nem az elnézés, nem a pers­pektívátlan büntetések özöne. A rugalmas határozottság jelenti a megoldást, amit minden szülő el­érhet, ha van bátorsága és ereje, hogy lerázza magáról a hibátlan­­ság pózát. Dr. Losonci Miklós gimnáziumi igazgató, Ráckeve Ahogy múlnak az éveik, úgy gyűlnek újabb és újabb tapaszta­latok, ismeretek, felfedezések a nevek és a dolgok mögé. S egy­szer csak — észre sem vesszük, mikor történt — már új minősí­­téssel, új atmoszférában élnek bennünk ugyanazok a nevek, dol­gok, fogalmak. Bennem például diákkorom óta nagy tisztelet élt a Nobel-díj iránt. Imponált az, hogy egy iszo­nyat felé zuhanó, drámaian és tragikusan megosztott világban a Nobel-díj évről évre az emberség, a tudomány, a szellem tovább­éléséről adott hír. Kétségte­len, hogy e díj jelentőségét növelte szememben az a tény is, hogy Szent-Györgyi Albert felkerült a díjazottak listájára. Aztán észrevétlenül halmozódni kezdtek bennem az ellenérzések. Gondolkodni kezdtem arról, hogy kik nem kaptak Nobel-díjat (pél­dául Lev Tolsztoj, Csehov, Ady, Gorkij, Majakovszkij, Capek, Brecht, Kolezsa), s az elmúlt évti­zedben több olyan írót is jutal­maztak, akinek művét legfeljebb jónak, érdekesnek tartottam, de nem kimagaslónak. S egyre sza­porodott, szaporodik a kimagasló kívülrekedtek száma ... A Nobel­­díj presztízsének nem használt a Paszternák-ügy, s a Paszternák­­ügyet nem felejtethette Solohov­­nak már a Csendes Don megjele­nésekor megérdemelt díja. S Ho­vatovább azon kapom magamat, hogy művészeti dolgokban már nem érzem igazán hitelesítőnek, rangsoroló nemességeinek a No­bel-díjat. Azt hiszem, ebből a te­kintélyéből többet megőrzött a természettudományos területen. De várjunk csak ... Kaptak már Nobel-díjat a gyermekparalízis le­­küzdői? A Nobel-díjasok közé tar­tozik Salk és Sabin? Nem, úgy tudom, nem.. . a legújabb irodalmi Nobel­­díj hírét már nemcsak a díjazott író, hanem a díj iránti fenntar­tással vettem tudomásul. Sámuel Beckett a kortársi drámairodalomnak két­ségtelenül eredeti jelensége. Még­is, úgy gondolom, jó dolog, hogy az érdeklődő magyar közönség már láthatta színpadon, a Godot­­ra várva című játékát, s megis­merheti a Nagyvilág januári szá­mában a (Gödör előtt írt)­­, azok a szép napok."című színművét, így legalább senkiben sem támad az az érzés, hogy egy Nobel-díjra érde­mesített kimagasló humánus ér­téktől fosztja meg a hazai kiadá­si és színházpolitika. Nehezen tu­dom teljes értékű művészetként elfogadni e most közölt szín­mű abszurd helyzetben zaj­ló párbeszédét. Az ötvenéves Winnie és a hatvanéves Wil­­lie „beszélgetése” egy kiégett, buc­­kás síkságon zajlik, ahol is Win­­nie derékig a földbe temetve lát­ható, s Willie-t elrejti a néző elől a bucka. A második felvonásban minden változatlan, csak Winnie-t már nyakig a földbe temetve ta­láljuk. Távol áll tőlem, hogy olcsó tré­fát űzzek a színművel. Amit le­írtam, az szerzői utasítás. A többnyire szaggatott magánbeszé­dekből összeálló párbeszéd volta­képpen nem is gondolatsorokat perget a néző elé, hanem célzáso­kat, utalásokat, elharapott mon­datok tömegét. Szó van itt min­denről, a fogkefe nyelétől a csó­kig. Mintha az író egymásra ko­­pírozná a hétköznapi valóságot, az abszurd szituációt, a grotesz­ket és a lírát, a rendkívülit és a sablonosat — ezt az idegesítő, nyomasztó képet egységes egész­ként, mint normálisat nyújtva át nézőinek. Hadd jegyezzem meg, hogy itt még az olyan vezérten­­dencia is hiányzik, mint Godot­­ban a várakozás ... Igaz, átde­­reng e kusza szövevényen — amelyet a maximális világosság­gal érvényesít Kolozsvári Grand­­pierre Emil kitűnő fordítása — az élet, a Beckett által minősített élet­eltemető iszonyatának és az ember életrutinjának a feszítő ellentmondása. Iga­z ha netán közvetlen valóságként értel­­meznám a félig eltemetettség helyzetét, akkor ebben a helyzet­ben groteszk, őrült, illetve ko­molytalan volna minden mozdu­lat, ami nem az állapot megszün­tetésére irányul. Az állapot tűrhe­­tővé tételére irányuló mozdulatok is. De ha a félig­ temetettség hely­zetét jelképnek tekintem, a bec­­ketti életértelmezés lényegét hor­dozó jelképnek, akkor a helyzet kitöltését nem értelmezhetem másnak, mint az ember humánus lehetőségeiről való lemondás si­vár, elkedvetlenítő képének. Mondhatná valaki, hogy ez a sivárság, ez a kiégettség tulajdon­képpen az imperializmus kriti­kája. Ha ez a rét napsugaras és buja növényzetű volna, ha Win­nie és Willie a jól felszerelt­ ten­gerpart homokbuckái között süt­kéreznének az élet dicséretét zengve, akkor ez esetleg már a kapitalista életforma apológiáját jelentené. Beckett író, akinek a tehetsége lehetetlenné teszi, hogy művészként az imperializmus vé­­delmezésére vállalkozzék. Szín­műveinek súlyos depressziója egy világ depressziójáról tanúskodik. Ám maga az író is e depresszió foglya, anélkül, hogy óhajtaná ezt­ az­­ állapotot. Belül marad azon, amin — tehetsége humaniz­musánál fogva — kívül szeretne lenni. Művészi értelemben is. Nemcsak kedélye roppan össze egy rideg világ nyomása alatt, ha­nem összetörik világképe is, tör­melékessé lesznek művészi eszkö­zei is. Ez a fogság tehát művé­szileg sem emeli, hanem lefelé szorítja Beckeltet. Nobel-díj? ők adták. Ilyen értelemben­ ez az ő ügyük. Nem fejezhetem be e jegyzete­ket, hogy ne reagáljak azokra a telefonhívásokra, amelyek vasárnap óta figyelmeztetnek egy lapunkba csúszott tévedésre. A heti „ezt ajánljuk” jegyzet Gyergyai Albert egyik kiváló cik­kére hívta fel a figyelmet, s a szerző neve mellé odakerült az „akadémikus” megjelölés. Nem abban az értelemben, hogy Gyer­gyai Albert „akadémikus”, tehát nem stílusa, gondolkodásmódja jelzőjeként, hanem mint állítás. Abban az értelemben, hogy Gyergyai Albert tagja az Akadé­miának. Helyesbíteni kell. Nem tagja. Érdemei szerint tagja kel­lene legyen, de nem tagja. Re­mélem, nem irreális a fogalmazás, még nem tagja, Komlós Aladár sem. E két irodalomtudós, aki ho­vatovább fél évszázada a magyar esszéisták, irodalomtörténészek legjobbjai közé tartozik, akiknek­ oly sokat köszönhet a haladó ma­gyar szellemi élet, akiknek ins­piráló egyénisége oly sok tanárt, írót, kritikust, irodalomtörténészt, irodalombarátot vezetett el az iga­zi művészet szép forrásaihoz, nos, Komlós Aladár és Gyergyai Al­bert mindmáig díjazatlanok és Akadémián kívüliek. Egyetlen dí­jazottnak, egyetlen mai és holna­pi akadémiai tagnak nem teszek, nem tehetek ezért szemrehá­nyást: a kellően nem méltányolt érdemek nem lehetnek a méltá­nyolt érdemek vádlói. S jól tu­dom, hogy e két kimagasló tu­dós elismertetéséért nemcsak az Akadémián kívül emelnek újra és újra szót, hanem az Akadémián belül is. És mégis: egy kínosan hatékony szelekció újra és újra lehetetlenné teszi az értékek tel­jesebb érvényesülését. Gyergyai Albert és­ Komlós Aladár művét nem koszorúzza Kossuth-díj s nem tagjai a legmagasabb szin­tű magyar tudományos testület­nek. Érdemeik méltánylása a díj és a testület rangját emelné. Ez a mi ügyünk. Pándi Pál MOZAIK NÉPSZABADSÁG Megcsak Kőhalmi Il­­lu Kőhalmi Béla Kossuth-díjas könyvtárost, nyugalmazott egye­temi tanárt, az irodalomtudomá­nyok kandidátusát január 21-én, szerdán délután 2 órakor temetik a Farkasréti temeetőben. Kőhalmi Bélát a Művelődés­­ügyi Minisztérium és az Eötvös Loránd Tudományegyetem Böl­csészeti Kara saját halottjának tekinti. (MTI)★ Ismét szegényebbek lettünk egy nagyszerű emberrel, akinek sok évtizedes, csöndes, áldozatkész munkássága a szó legteljesebb ér­telmében mindannyiunkat gazda­gított. A magyar könyvtárügy egyik kiemelkedő egyéniségét ve­szítettük el: 1919-ben — a Ta­nácsköztársaság helyettes könyv­tárügyi népbiztosaként — írta meg első nagy jelentőségű művét Mit olvassunk a szocialista iroda­lomból? címmel, majd keserves emigrációs évek után, egy fölsza­badult országban, 1947-ben a Községi könyvtárpolitik­a, néhány évvel■ később pedig a rendkívül jelentős Könyvtártudományunk feladatai című munkát. Hetven­éves elmúlt, amikor hozzálátott A Magyar Tanácsköztársaság könyv­tárügye című tudományos forrás­munkának számító könyve meg­írásához. A Galilei-kör egykori tagja, Szabó Ervin hajdani munkatársa a szocialista Magyarországon kap­ta meg azt a megbecsülést, ame­lyet munkájával kiérdemelt: a felszabadulás után a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár egyik ve­zetője lett, majd egyetemi kated­rát, 1956-ban Kossuth-díjat, a Ta­nácsköztársaság 50. évfordulója alkalmából Munka Érdemrend arany fokozata kitüntetést kapott. ­ Hetvenedik születésnapján kö­szöntjük Barcsay Jenő Kossuth­­díjas kiváló művészt, a Magyar Képzőművészeti Főiskola tanárát.. Mesterükként becsülik immár huszonöt egymást követő főiskolai évfolyam hallgatói, akik 1945-től napjainkig Barcsay professzortól tanulták — kitűnően megtanulták — a művészeti anatómia ihletett tudományát. S ezt folytatva, mes­terüknek nevezhetik spanyol, szovjet, amerikai, német évfolya­mok is; növendékei a világban, akik tankönyvként forgatták nemzetközi hírű és használatú anatómiakönyveit. Itthoni tanít­ványainak köre azonban széle­sebb a volt hallgatók táboránál: mai grafikánk és mai piktúránk sok alkotója tartozik ebbe a tá­borba, akire nem Barcsay pro­fesszor, hanem Barcsay, az alko­tó volt mesteri hatással. Ebből művészi rangját is meg­tudhatja, aki eddig nem tudta vol­na. Az elmúlt években már tanul­mányok — nem rövid tisztelgő megemlékezések — méltatták, miként hatott Barcsay művészete újabb művészetünkre. Ugyanilyen tanulmányokkal kellene verse­nyeznie e néhány sornak, ha ösz­­sze akarná foglalni életműve csú­csait, vonulatát. Inkább művekre utalunk csak ez alkalommal, a harmincas évek munkáslányaira és a felszabadulást követő eszten­dők súlyos-feszes tájaira, a mis­kolci kompozícióval kezdődő soro­zatra, a nemzeti színházbeli s a legújabb szentendrei mozaikig. Idézzék emlékezetbe az alkotó bölcsességet, a szerénységgel teli monumentalitást, a nyugalom­mal ellentétet alkotó humá­nus aktivitást. Az életrajzból is csak egy momentum emlékezte­tőül: Barcsay a háború előtt a szocialista Véss Huberrel kettes­ben állított ki. Ez az adat máig érvényes szimbólumnak tekinten­dő. Hetvenedik születésnapján kö­szöntjük a mestert. Kívánjuk, hogy még sokáig gyarapítsa mű­vészetét a századnak, amellyel egyidős. BARCSAY JENŐ 70 ÉVES Gyár (Kréta, 1949).

Next