Népszava, 1986. március (114. évfolyam, 51–75. sz.)

1986-03-29 / 75. szám

8 » Weöres Sándor versei ZÜMMÖGŐ Hogyha leng a hegy felett emlék ringató hajója, résekkel a felleget s nagy betűkkel telerója. Az emlékező siet, bár van mondanivalója. Még iszik egy korty tejet, hogy álma váljék valóra. ODATÚL, ODAÁT Odatúl, odaát úgy rázzák az almafát, hogy potyog sok piros alma mint csépléskor polyva, szalma, odaát Odatúl, odatúl olyan derék csősz az úr, hogy a lopást sose bánja, dobja a fát is utána odatúl. Károlyi Amy versei ÖRÖKSÉG Ki hagyta rám e furcsa örökséget tán javasasszony volt a drága, füveket, gombát egybefőző tündér, boszorkány, akanyó, párka Kezében óriás kertészolló az életekből itt-ott levágott s élet-darabokból foldozott nekem egy foltos bohóc-világot Ezt a világot hagyta rám a sok mögött mégsem egészet csupa kérdő- és gondolatjel mi a világból az enyém lett PERZSASZŐNYEG Az imaszőnyeg szembe néz elimádkozva kék imáit imádkozza a málnaszínt szegélyén ima­virág virágzik az imaszőnyeg előtt térdelt fiatalok és öregek gömbölyűek és csontosak térdek, amik már nincsenek a sok kérés gyertyafüstjétől megfakult néz fakón és hályogosan kitehetné a megtelt táblát itt minden kérés hasztalan Hajnal Gábor HÚSVÉT A piszkos hó lassan elolvad a szűzi hó koszos latyak mi takaró volt semmivé lett felszívja­ szomjasan a föld. Tar fák ágán rügy és virág lesz és később mag és telt gyümölcs az örök változás uralma a földön szül és eltemet. Itt állunk hát e pillanatban mikor jön a megújulás a Hádészből feljön a földre a gyönyörű Persephoné. A szabadság tűzoszlopát remélve követi a nép s Isten Fiának szenvedése szűnik s jön a feltámadás. A hírt sugarak szertehintik és emberi szemben ragyog az ünnep, hogy feltámadott a föld szivárványív alatt. Csak béke és kenyér legyen a földtől mindent megkapunk munka áldása a miénk lesz itt van a nagy feltámadás. SZOMBAT, 198­6. MÁRCIUS 2­9. NÉPSZAVA Fekete Gyula A humánum főtantárgya Az ember roppant szeret győzni. Felülmaradni, diadal­maskodni, tündökölni a nép­szerűség sugárkoszorújában. Ezrek, még jobb, ha százez­rek, még jobb, ha milliók kö­zül magasan kiemelkedni: az Egyetlennek. Ott kezdődik a bonyoda­lom, hogy azok az ezrek, százezrek és milliók is rop­pant szeretnek győzni, és sze­retnének ők is magasan ki­emelkedni, lehetőség szerint Egyetlennek a szürke tömeg­ből, csak hát ez képtelenség. Minthogy az egy éppen azál­tal válik Egyetlenné, mert csak neki, egyes-egyedül neki sikerül a kiemelkedés, vagy­is, éppen azáltal, hogy a töb­bieknek nem sikerül. Bizony, a glória annál fé­nyesebb, sugárzóbb, tündök­­lőbb glória, minél kevesebb­nek jut belőle. S mi legyen a többiekkel? Végtére — emberek ők is. Szeretnek — szerettek volna, szeretnének — győzni, dia­dalmaskodni ... velük mi lesz? Egy részük legyint, mond­ván: nem érdekel a hiúság, a becsvágy, a nagyravágyás, én nem akarok versengeni, tör­tetni, könyökölni, én nem fo­gok udvarolgatni, dörgölődz­­ni sem a népszerűségért, sem a kitüntetésekért; utálom a stréberkedést, minél nagyobb a hajtás, annál hamarább ki­purcan az ember ... vanita­­tum vanitas ... hiábavaló az élet dicsősége —­ó, mi sem könnyebb, mint ilyen és ha­sonló ideológiákat szerkesz­teni ahhoz, hogy az ember el­vi alapozással gyávuljon el, hátráljon meg kitérve min­den törekvés, küzdelem elől, lustaságból vagy kényelem­ből, vagy azért, mert belefá­radt már. Vagy az önbizalma hiányzik, hát elhiteti inkább magával, hogy: savanyú a szőlő. Mások — nagyon sokan —, akik nem tudnak lemondani arról, hogy felhívják maguk­ra a közfigyelmet, a könnyen és gyorsan célravezető mód­szert választják a feltűnés­re: a külsőségeknek erre ki­­meríthetetlenek a változatai a viseletben is, a viselkedés­ben is, a szokatlantól a meg­hökkentőn át a botrányosig. Kéznél az ideológia is: a „mo­dern” címke mindenre fel­mentést ad a feltűnést haj­szolónak, s egyben minden megbotránkozóra rásüti a „konzervatív” bélyeget. Ismét mások — ezek bi­zony sosincsenek elegen — egész életüket fölteszik vala­milyen nagynak tartott ügy­re, java gondolataikat az fog­lalja le, java idejüket, ener­giájukat arra szánják, mun­kával, kísérletezéssel, alkotá­sokkal , a művészetek, a tudo­mányok, a teremtő munka mesterei tartoznak ide, s hi­vatásukat értő édesanyák, pedagógusok. A legértéke­sebbje nem a feltűnésért, a látványos sikerért teszi a dolgát; mindennél inkább magától, munkája eredmé­nyétől várja a jutalmat. Van továbbá egy igen né­pes csoport, amely úgyszin­tén roppant szeret győzni, diadalmaskodni, s megelég­szik pótglóriákkal is. Meg­elégszik azzal, ha csupán be­leéli magát a győztesek, a tántoríthatatlan romantikus hősök dicsőségébe. Szó sincs arról, hogy csak a gyerekek, a tinik, a fiata­lok. Tessék egy pillantást vetni a romantikus filmek, drámák, a romantikus iroda­lom óriási közönségének kor­­összetételére. Mert az is a győzelem, a diadal mámorító élményét adja az embernek, ha a go­nosz hatalmak sötét erőit le­gyűrő filmhőssel, drámahős­sel, regényhőssel csak per­cekre, órákra azonosul. Csu­dálatos varázs ez, mindnyá­junkban ott szunnyad, s egyetlen érintésre talpra ug­rik a mesehős. Sandokán? Úgy van, Sandokán. Amikor a népszerű tévé­filmsorozat főhősét játszó színész ellátogatott Magyar­­országra, sok-sok ezren, tíz­ezren . Vácott éppenséggel, ha jól számolták, hetvenez­ren — tolongtak, hogy közel­ről, szemtől szembe láthas­sák kedvenc mesehősüket. Sokan meg bosszankodtak: micsoda csődület, kellett ez a reklám tévében, rádióban, sajtóban, mindenütt?! „Nem hittem volna, hogy ennyi os­toba ember van Budapesten” — telefonálta a rádió szom­bat délutáni politikai maga­zinjának valaki. Én viszont azon tűnődtem: vajon észrevesszük-e végre — ez a Sandokán-jelenség ész­­revéteti-e végre —, micsoda erő a romantikaéhség, mi­lyen ellenállhatatlanul ra­gadja magával kiváltképp a fiatalokat, a tizenéveseket. A győzelem, a diadal mámo­ros élményét kapják a mese­hőstől, hiszen azonosulnak vele, beleképzelik, beleélik magukat a helyzetébe, hol kapnának ilyen élményt a szürke mindennapoktól? Meg azon is eltűnődtem: vajon mikor töltik be a me­sehősnek ezt az igézetes ha­tású státusát hazai filmjeink­ben mondjuk, a magyar tör­ténelem nagyjai? S általában is: a gondolat, az alkotás, a szellem nagyjai? Életre szóló elhatározások, törekvések forrása lehet az ilyen gyerekkori élmény: azo­nosulni a regényhőssel, a filmhőssel, miáltal nemcsak nagy tetteikből meg dicsősé­gükből, tennivalóikból is részt vállalhat a képzelet. Különös adománya az em­beri léleknek a beleélés ké­pessége; újabban, pár évti­zed óta, a pszichológia tudo­mánya is kiemelten foglalko­zik vele. Enélkül, az empátia képessége, sőt fejlesztése nél­kül a mai civilizált ember normális társas együttélése lehetetlenség — vallják a tu­dósok. Az empátia tudományos fogalma meglehetősen fiatal még, a jelenség maga évezre­dekkel idősebb. Gondolom, a sikeres vadászkalandba már barlangkori ősünk is szívesen beleélte magát, amikor a barlang falára rajzolgatta a nagy zsákmány elejtését, majd következtek a hősi éne­kek az ellenséget eltaposó nagy győzelemekről — ez mind az empátia alapfokú tananyaga vo­lt. Az igazi nagy lépés az emberi fejlődésben, amikor már nemcsak a győz­tes, hanem a vesztes, az el­esett, a szenvedő helyébe is beleképzelték magukat a mé­lyebben érző emberek. Nem tudhatom, mikor akasztotta először a nyaká­ba egy nyomorék koldus a táblát: „Képzeld magad az én helyembe!” J ó, tömeggyár­tani kellene ezt a táblát ma, százezerszám elosztogatni al­koholisták családtagjainak, elárvult gyerekeknek, elha­gyatott öregeknek. Nem tud­hatom, mikor fejlődött ki — elsősorban a nőkben — az a csudálatos hajlam a szama­ritánus természetre, betegek, elesettek, nyomorékok ápolá­sára, áldozatkész gondozásá­ra. De azt tudom, hogy ami­óta művészetek léteznek, mi­óta az első kobzos, igric, az első színész a pódiumra lé­pett, azóta már bizonyosan tanulgatja az ember a humá­num főtantárgyát: beleélni magát nemcsak mások dicső­ségébe, de mások nehéz sor­sába, szenvedéseibe is. Ahhoz képest, hogy több ezer év óta tanulgatja, nem sokra haladt. No, majd most. A tudomány is fölfedezte most már a humánumnak ezt a főtantárgyát, és nevet is adott neki: empátia. Ezentúl az írók, a művészek okos könyvekből is megtanulhat­ják, amit ez idáig csak hajla­maikra, ösztöneikre, tehetsé­gükre hagyatkozva tudtak­ belebújni hőseik bőrébe. Balzacról mesélik: riasztó állapotban találta egyik ba­rátja, aki váratlanul elláto­gatott hozzá: megroskadva, lecsúszva ült a fotelben, ha­muszürke arccal. Nehezen lé­legzett, s a pulzusát alig le­hetett kitapintani. Szaladt volna a barát orvosért, de Balzac utánaszólt: — Ne menj sehova! Most halt meg Goriot apó ... Igen, ez az írói mesterség­gel jár, belebújni más ember bőrébe — ha meggondolom, elég piszkos mesterség ez az enyém. Mert a győzelmet, a sikert könnyű szívvel fitéli az ember, de az írónak át kell élnie a vereséget, a megaláz­tatást is; nemcsak az igaz ember lelkiállapotát, hanem a hazugét is, az általa újjá­teremtett világban ő, az író, nemcsak a forradalmár, ha­nem a spicli is, nemcsak az áldozat, akinek a hurkot a nyakába kerítik, hanem a hó­­hér is, aki gondosan meg­szappanozza a kötelet, hogy jobban csússzon. Piszkos munka. De ha egyszer ez az ára annak, hogy mióta szájha­gyomány, irodalom, művé­szet létezik, a hallgató, a né­ző, majd később az olvasó a humánum főtantárgyát — be­leélni magát mások helyze­tébe, sorsába — legalább va­lamelyest gyakorolja. Kelemen Lajos TÖRTÉNET (A 80 éves Gelléri Andor Endrének) Szárnya volt egy időben ábécénknek, s gondolatunk fönnen, mint földünk is, míg koldultatta szegényeit, repült, virágzó pipacs- és krumplitáblák cirkáltak magasan, csodákat láttunk a vetésben, és az sem volt meglepő: hűlt művészetünk fényesen hallják szólni szavainkra fogékony augurok; pedig oly iszonytatot sejtetett, hogy e gyermekségünk múltán más se vár egy időben, mint a csőd; mikor a megvakított utcák, kesernyés külvárosok fölött nemhogy repülni, megállni is csodának tetszik majd. Madár János versei A HARMADIK NAPON Bevallom arcomat, tapéták hús-vér melegét, a csend kristályvizében meggyötört homlokok fájnak. Anyám, a fekete sorsú csillag­­ nézi egyetlen keresztjét, megőszült zászlai szállnak. ALMAFA Kifordul a szélből. Sebekkel fénylik a táj. Tört ágacskák. Egymásra zárult rügyek.

Next