Nevelési Emléklapok 3-4. (Pest, 1847)

Az olvasóhoz. A nevelési emléklapok eddig­ megjelent két (a. m. első és második) füzetének folytatásául, ezúttal is kettőt hozunk egyszerre, a harmadikat és negyediket, két ikervér gyanánt, de a melly öntárgyára nézve egé­szen külön is állhat a többiekt­e. Mint fogadtatának az előbbiek, lesz-e va­lami sikerjük, és megsérítendik-e a kiadónak tetemes költségét, hacsak is részben? még nem tudom Kiadószerző megkezdő a dolgot s nem akará abba­hagyni, mert meggyőződök annak elhalaszthatlan szükségéről és korszerűsé­géről, mint kell nekünk nevelőkür, nevelési gyakorlatunk és működésünk kisebb és keskenyebb, legyen hogy magányházi, legyen hogy nyilvános ta­nodái vagy neveldéi félkörünkből, ollyollykor ki- és felemelkednünk azon nézpontra is, a­honnan tágasabb láthatár nyilván szemeinknek, keblünk is inkább tágul és mi gondolkodni és eszméket váltani kényteleníttetünk arról, hogy mi legyen az, a­mi a nagyobb nemzedéki kör, a felekezet, a haza és az emberiség nevelési érdekeiben áll? mint lehet tisztába hozni, az annyi meg annyiféle gyakorlatot, miszerint eddig­ mindannyi tanoda más más irányban működik? mikint fejthetők ki az elvek, és mellyek azok­, a mellye­­ken gyakorlatunknak alapulnia kell? mint közelíthető meg a nevelésnek nem­zeti, hazai, értelmi, erkölcsi és vallási, nem különben a testet néző szem­pontból felállítható igaz eszménye? mellyek az erők mikkel bírunk? mellyek az eszközök miket felhasználhatunk ? stb. Mind­ezeknek megértése és a meg­értetésnek mindenkinek kebeléhez hozzájut hatása nem érhető el másképen, mint nyilvános szó általi derítő fejtegetés segítségével Olly tért kellene nyit­nunk, vagy olly közlönnyel kellene bírnunk, a­mellyen mindenki megjelen­hetnék, nevelési nézeteit és elveit elmondandó, eljárásának gyakorlatát le­írandó és a nevelést, nem csak mint magány­t vagy épen csak mint maga ügyét, hanem mint az egész hazának és az egész emberiség közügyét te­kintendő és előmozdítandó. Ebből és illy után volna eszközölhető vagy leg­alább kifejthető a tudalomnak azon foka, a­mellyen korunk és különösen hazánk nevelői nevelési tekintetben állanak; a köztudalom közszellemnek lenne az alapja, és tudjuk, hogy csak nevelési közszellemből eredhet áldásos nevelési hatás, pedig mi­­ a neveléstől várunk a mai korban mindent, vagy várjuk legalább a legalaposb haladásnak kezdeményét. Kiadószerző megnyitotta a nevelési emléklapokat magányvállalati kez­deményként, azokat igénytelenül, olcsó áron és fenszerű hirdetgetés nélkül juttatván tanár- és nevelőtársai kezéhez, a kikhez t. i. eljuttathatá; kibo­­csátá őket, mint bárkájából Noé hollaját, aki „ide s tova jár vala, migsen megszáradnának a vizek a földön,“ azután galambját „de a melly, a mikor az ő lábainak nyugodalmat nem talált volna , megfére ő hazá a bárkába; vara pedig azután hét napot és ismét kibocsátá azt a galambot, és megjő­ve ó hozá estvére és íme egy leszakasztott olajfalevél vala annak szájában“ sat, s igy kiadószerző is mind ezt tévé, füzetes hollók és galambok a mely­­lyeket kibocsát, nem hirviszketegböl, vagy valamelly anyagi nyereménynek reményéből, hanem egyedül a jótékony használás tekintetéből, azon célból, hogy erősebb társai felserkenjenek és felbuzduljanak hatékonyabb munká­­lásra, a midőn körüknek a haza összes nevelősségnek egyik legifjabbik s leggyengébbikét „olajfa levéllel“ látnak jőni és hirdetni, hogy „megszaba­dult a földnek színe a vizektől“ s hogy most immár mivelni kell a földet, hogy tenyésszen és gyümölcsre érleltessék rajta az isteni magvaknak ado­mánya; hogy a nevelés által előbbre vitessék az emberi és hazai szellem­ Egyébiránt nem bánom, ragadjátok mind­ezt ki kezemből, tegyétek, füzeteim nem az olajágas galamb, hanem csak a vissza nem térő holló legye­nek, csak munkáljatok ti jobban és hozzatok jobbat, de csak hozzatok és ne maradjatok el ti is. Bűn volna nevelőknek a nevelésről most hallgatniok, most nem szólani, most nem írni, a nevelést a hazai teendők előteréből kiszorittatni engedni, a midőn az a haza és az emberiség jobbjainak jel­szava , azt csak magoknak a nevelőknek (értem itt az egész testet melly neveléstanítással foglalkozik) megbocsáthatlan hanyagsága volna. És mégis

Next