Ország-Világ, 1970. július-december (14. évfolyam, 26-51. szám)

1970-09-02 / 35. szám

3 Bács palotáiban... BIRIBIS TIBOR: Ludwig van Beethoven, a zon­goravirtuóz meghódította már Bécset, az arisztokrácia zenesza­lonjait, éppen úgy, mint a mű­vészvilágot, de Ludwig van Bee­thoven, a zeneköltő, csak most készülődött a csatatérre. Napó­leon nem vívott annyi ütköze­tet, mint ő és sohasem küzdött meg nagyobb erőkkel, mert Beethovennek nemcsak a világi hatalmakkal, hanem megrögzött előítéletekkel, kritikusi ostoba­sággal és saját sorsának min­dennél rettentőbb démonával is meg kellett küzdenie. Nincs ze­neköltő, aki közelebb állna a hősi, forradalmi eszmékhez, nincs művész, aki több heroiz­­mussal teremtette volna meg örök művét, mint Ludwig van Beethoven. Lichnowsky herceg tudta, hogy vendégszerető házá­ba egy izzó köztársaságit foga­dott, aki lázasan követte a nagy francia forradalom minden for­dulatát, örült győzelmeinek és felindult vereségein. Egy Bonn­­ba címzett levelében 1794. augusztus 2-án arról értesíti ba­rátját, hogy Bécsben „különbö­ző, jelentős férfiak lefogatására került sor. Azt híresztelik, hogy forradalom volt kitörőben... A katonákat éles töltéssel látták el. Még beszélni sem szabad túl hangosan, ha nem akarja az ember, hogy a rendőrség gon­doskodjék tartós kvártélyáról”. Riedl báró, Hebenstreit főhad­nagy, Martinovics Ignác bécsi jakobinus csoportjáról szólnak ezek a sorok. A Matthisson versére írott „Adelaide” című dalával 1795- ben aratta első nagy szerzői győzelmét. Páratlan a siker, a dal ötvenegy kiadást ér meg egymás után. E kor az érzelmes­­ség, a romantika hajnala. Goe­the már meghódította a könyv és a könnyek barátait, s az Ade­laide ugyanezt jelentette dalban. A hang nemes érzelmessége fér­fias vággyal és szenvedéllyel szól, a szerelem megszületésé­nek, gyengéd hatalmának és őszinte vallomásának a románca ez. Két katonadalt ír, s megze­nésíti Pfeffelnek „A szabad em­ber” című versét... — Ki a sza­bad? Miért éljen az ember? — ezt kérdezte a fiatal Beethoven és nincs zeneköltő, aki nagyobb erővel visszhangozta volna nagy forradalom szellemét, ér­­­zelmi szólamát: „Csak az sza­bad, aki nem veszíthet semmit, mert javait, életét a szabadsá­gért áldozza! Szabad csak az, aki megvet minden kiváltságot, ran­got és származást!” Ilyen esz­mék embere nem maradhatott a szalonok zongoravirtuóza. Bee­thoven új közönségre, új hall­gatókra vágyott. 1795. március 211-én, a zenészek özvegyei és árvái javára rendezett zenei „akadémián” találkozott velük. Salieri vezényelt, Beethoven B- dúr zongoraversenyét játszotta, a siker nagy volt, hanem Haydn akadémiáján, december 18-án még nagyobb. Egy kritikus így kiáltott fel: „Ez az ember kár­pótol bennünket Mozart elvesz­téséért!” Az „Adelaide” sikere után Steinhäuser rajzát rézbe metszik és a zeneműkiadó a fél­szeg, lángoló tekintetű fiatal művészt így mutatja be a zene­barátoknak. Nincs rajta paróka, de nem is illett volna kreol, bar­na, merész arcához, magas, dom­ború és büszke homlokához, a szépen ívelt, erős ajakhoz, szo­katlan tűzben égő kék szemé­hez ... Büszkeség és önérzet öm­lik el az arcon, az a felsőbbség előtt meg nem hajló elhatáro­zás, amely a mű egységét félti minden megaláztatástól, sértés­től, ember méltatlanságtól. Az ilyen inkább törik, de meg nem hajlik. Nem is bírta sokáig Lichnowskyék palotájában, nem tűrte a megszabott házirendet, a kötelező szokásokat. Ha a szo­náta vagy dal motívuma csíráz­ni kezdett benne, nem hallott és nem látott. Mindig ott evett, ahol megszállott rohanásában kifulladt, Wegelernek írta Lich­­nowskyékról: Nem, ez nem ne­kem való!” Browne gróf lovat ajándékozott neki, hadd vehes­sen részt az arisztokrata tár­saság práterbeli sétalovaglá­sain ... Szegény Beethoven, sze­gény ló... A gazda megfeledke­zett etetéséről, s Lichnowskyék szolgája a végén akkora ablak­számlát nyújtott be neki, hogy az inasnak kellett ajándékoznia a szép hátaslovat... Elbúcsúzik a hercegi pártól, az Ezüst Ma­dárház harmadik emeletére, bú­torozott szobába költözik. Zene­kedvelők támogatják Beetho­vent önálló életének első évei­ben, barátok, akik közt sok a magyar. Magyar volt Zmeskall Miklós, a hű segítő és a jó gor­donkás, magyar négy tanítvá­nya: Brunszvik Teréz, Jozefin, Ferenc és Sarolta. (Folytatjuk) Beethoven 1817-ben (August von Klöber krétarajza után készült kőnyomat) Goethe 1800-ban Christine és Carl von Lichnowsky A. Salieri vezényelt

Next