Ország-Világ, 1987. július-december (31. évfolyam, 26-52. szám)

1987-07-01 / 26. szám

nonOKFUTÓ ts nás ÉRDEKEJJKEK A legújabb csuklós Ikarus-busz élethű mo­dellje csak kevés látogatót késztet hosszabb nézelődésre. Pedig ebből az autóbuszból még alig néhány prototípus járja a főváros útjait. No, de aki a Közlekedési Múzeumba tér be, az nem annyira a jövőre, mint inkább a múlt­ra kíváncsi. S inkább ámul az óriás kerekű biciklin, a százéves autóin, inkább csodálja az ötszáz éves hintót, az ezeréves homokfutót vagy az ősember barlangrajzain megörökített fogatolási módszereket. „Ha micsoda sebességváltó!” — kiáltja tár­sának egy tizenéves forma kisfiú, aki bizo­nyára betéve tudja a ma forgalomban levő összes gépkocsi márkáját és teljesítményét, de ta­lán hírből sem hallott arról, hogy valaha Magyarországon is gyártottak autót, ezért most ott áll földbe gyökerezett lábbal a század­elő magyar kocsija előtt, s arról vitatkozik, vajon milyen sebességgel közlekedhetett ez a csodabogár. Később látott szájjal hallgatja, hogy Kis Pippinnek, az egykori frank uralkodónak egy kétökrös szekér volt a reprezentatív közleke­dési eszköze, amit az uralkodó legszívesebben maga hajtott. Egy holland csoport tagjait hazájuk egy­kori feltalálójának, Simon Stevinnek az 1600- as években tervezett vitorlás kocsija kápráz­tatja el, eddig erről nem is hallottak. Az átépített, kibővített s nemrég megnyi­tott Közlekedési Múzeumban bőven akad láz­­­sodálni való. "f'ijteményünk az elmúlt két évtized­ben a hatszorosára nőtt — mondja Veress István, a múzeum főigazgatója —, de amíg el nem készült az új épületszárny, bizony a tárgyak többségét a raktárban kellett tarta­nunk. Most viszont végre megvalósíthattuk az úgynevezett komplex kiállítást, vagyis egy­­egy korszak járműve az akkori útépítés és technikai fejlettség illusztrálásával együtt kerül a látogatók elé. A régi épületben kapott helyet a hajózás, a hajóépítés, illetve a vasút és utasellátás tör­ténetének állandó kiállítása. A világhírű 1:5 méretarányú mozdonyok és vasúti kocsik ré­gi helyükre, a kupolaterembe kerültek. Az új épületben a közúti közlekedés, a ko­csik, gépjárművek, út- és hídépítés, illetve a városi­­közlekedés kellékei láthatók. — Napjainkban örvendetesen megnőtt a ré­gi járművek iránti érdeklődés — folytatja a főigazgató. — Ennek következménye, hogy falainkon kívül is mind több kiállítási teret kapuunk, hogy csak az utóbbi három év ered­ményeit említsem: a Petőfi Csarnokban be­rendeztük a repüléstörténeti kiállítást, tavaly a Lánchíd mellett horgonyzó Kossuth múze­umhajót vehette birtokába a nagyközönség. S már három éve, hogy megnyílt Pakson a szabadtéri vasútmúzeum. De hogy az érdek­lődők ne csak ,,költ” kiállítási tárgyként gyö­nyörködhessenek a járművekben, hanem utaz­hassanak is rajtuk, visszaadtunk a forgalom­nak néhány gőzmozdonyt és vasúti szerel­vényt, amelyek most nosztalgiavonatként köz­lekednek. A Szentendrén közlekedő omnibusz is a nálunk őrzött régi rajzok alapján épült. Közlekedési vállalatok kollektívái, nyugdí­jasai, magángyűjtők és a TIT modellezői se­gítik a múzeum munkáját. Nekik köszönhető, hogy a már-már elfelejtett, öreg autókból, mozdonyokból ismét működő nosztalgiajár­művek lettek, illetve, hogy a ma legmoder­nebbnek számító járművek modelljei, műszaki leírásai is a múzeumba kerülhetnek. Mert bár igaz, hogy az Ikarus-modell ma még nem csalogatja a nézelődőket, de tizenöt-húsz év múlva gyerekeink, unokáink úgy csodálkoz­nak majd rá, mint ahogy most mi a fapados, sárga villamosra. — w — Az 1800-as évek végén épt­ „régi szárny” is megújut Az emeleten a hajókiállító kapott helye az alsó „fedélzet" a vasúté­le

Next