Pajtás, 1953 (8. évfolyam, 1-52. szám)
1953-01-14 / 2. szám
AZ ÖTÉVES TERV A DOLGOZÓ NÉPÉRT A HAZÁÉRT - RÁKOSIVAL ELŐRE: A JJISZ KÖZPONTI VEZETŐSÉG IPJ ÚTTÖRŐK ÉS ISKOLÁSOK SZÁMÁRA Vil. tVP.. 2. SZARA 33 FILLER 1 »*53 JANU’AR II Järvnagucblift't/k ADOLGOZÓ EMBER Földes Ilona úttörő Kex.et Kedves Pajtás Szerkesztőség! Olvastuk a Pajtásban, hogy Rákosi elvtárs meglátogatta Galyatetőn a szuujkálói bányászokat. Hallottuk, hogy az ország minden részéből a legjobb elvtársak, a legkiválóbb szakmunkások, a néphadsereg katonái és a dolgozó parasztság hősies munkával sietett a 17 bányász életének megmentésére. Korrmányitok amennyi időt, emberi munkát és pénzt áldozotta mentési munkálatokra, abból még egy ilyert bányát tehetett volna felállítani. Rákosi elvtárs szívén viselte a bányában bennrekedt elvtársak életét, s úgyszólván személyesen irányította a mentési munkát. Mindezt órában telefonon érdeklődött az eredményekről.ajjon melyik tőkés országban becsülik meg ennyire a dolgozókat? Egyikben sem. .. tőkés országok vezetőinek nem fontos a munkások élete, csak azzal törödnek, hogy minél több hasznuk legyen at mások verejtékes munkájából. Ők hiába látják az asszonyokat, gyermekeket sírni férjeik és hozzátartozóik életéért, a mentésre nem áldoznak egy fillért sem. Képi detokrációnkban legnagyobb érték a dolgozó ember. Itt megbecsülik, szerelik a bányászokat és minden becsületes dolgozót. Amikor úttörőfoglalkozáson beszélgettünk a szuhavölgyi bánya szerencsétlen segről elénk rajzolódott az a kép, amikor a 17 bányász megmenekült és a sápadt, de örömlöt ragyoganó emberek meglátták hozzátartozónkat. Első dolguk volt, hogy megköszönjék Rákosi elvtársnak szerető gondoskodását. Minden úttörővasutas és az Úr ország összes dolgozója érezte népi demokráciánk és Rákosi elvtárs szeretetét a dolgozó nép iránt. Az első őrs vezetője Kutasi Csabát tartotta legfegyelmezettebbnek, mert szolgálatkész, udvarias, nemcsak a tanárok iránt, hanem a pajtásoknak is mindig segít tanulásban, sportban. —Nekem az a véleményem — mondta az őrsvezető —, hogy Szabó pajtás jó úttörő, de nem nagyon segít a pajtásoknak. Viszont Hegedűs Gabi tíz percben sokszor énekel és kezével veri hozzá a taktust. Így nem lehet miatta átnézni a következő óra anyagát. Most a hirtelen csöndben egy majdnem férfihangú pajtás szólalt meg — én azért nem vagyok elég fegyelmezett, mert mindig közbeszólok. — (Mint ahogy most is azt tette az osztály legjobb hangú énekese, akit mindenki Csalogánynak hivott ) — És Gavaldik Irén pajtás nyolcadikos. Egyszerű úttörőlány. Azért írok róla, mert egés.z csapatunk büszke rá. Elmondom, miért. • n Hajnali öt óra van Irén pajtás lelébrel az ébresztőóra berregésére Fel kell kelni. Jaj, de rossz kibújni a jó me. •. takaró alól. De Inába. Ha fel nem kel, elkésik az iskolából. .Gyorsan felugrik, magbakapja öltönyét és kiszalad a fészerbe gyújtésért. Amint kinyitja az ajtót, a dühös szél vadul vágja arcába a hideg esőcseppeket De nem törődik vele. Néhány vékony gallyat és egy csóva szalmát visz, begyűjt vele. Odatesz egy fazék vizet, amíg az melegszik, ő nekiáll fésülködni. Bejön az édesapja, osztályunk és a kisebb nehézségek ellenére sem lesz soha baj a fegyelemmel. Boldogabb és vidámabb lesz életünk. A csengő megszólalt. A pajtások rugalmasan pattantak fel helyükről. Fejüket máris egy kicsit magasabbra tartották. — Nem mehetsz ma iskolába — mond, leki. — Én mindjárt indulok bekra, leked vigyáznod kell a kistestvérrit és ibédet kell főznöd neki. Tudod, hogy szegény jó anyád már a sírban fekszik Irén pajtás sírvafakad. Hogy ő ne menjen iskolába, most, félévi bizonyítvány előtt? Édesapja elment. Bözsi, a kislánya felébredt. Irén gondolkozni kezdett, aztán gyorsan cselekedni is. Megfőzte Bözsi ebédjét és megbeszélte vele, hogy mégis elmegy. Bözsike megértette, hogy ő egyedül is játszhat. Irén hadd menjen iskolába. Itt a kutya, az majd vigyáz Bözsire. Irén pedig elindult, esőben, hidegben, sárban, mert tudni akart, tanulni vágyott. Ilyenkor télen bizony reggel 6 órakor még sötét van, különösen, ha köröskörül borús az ég. Havaldik pajtás már messze jár a tanyájuktól, de a kövesút is messze van, llát még az iskola! De mindegy. Irén lépked a sárban, térdig sáros már. Üsse ki! Toldiét ér ennél egy fizika- vagy kémiaóra A szél szembe fúj, de tűrni kell. Tűrni a tudásért, az ötösért, jó bizonyítványért, a békéért. Mintha megbánta volna a szél, hogy nem bír egy leánnyal, elhallgatott. Csak az eső -s zilált még mindig. Irén pajtás cipói egyhangúan kopognak a kövesúton. Mintha ezt mondanák: „Legyőztük a rossz időt, legyőztük a rossz időt." Irén arca már olyng piros, mint a nyakkendője, az a nyakkendő, amely arra kötelezi, hogy kibírja a rossz időt és iskolába menjen. Kip-kop, ment Irén egyenesen és hangosan ismételte a leckét. Úgy se hallotta senki. Mire az iskola kapujához ért, hatszor ismételte el. Pontosan negyed nyolckor ért oda, egy negyedórával előbb, mint a többi pajtás. 1 3. aki legmesszebb lakik! Még egyszer átnézte a mai órákra feladott anyagot. Kapott is történelem ut án olyan szép mosolygós ötöst, hogy csak úgy ragyogott. Úttörő pajtás! Te, aki közel lakói az iskolához, végy példát Gavaldik Irén pajtásról, aki már sülésben elindul, hogy idejében odaérjen az iskolába, így kell szeretni a tudást, a tanulást. Dudás István csapattanácséi nők, Pajtás-tudósító, Uljszilvás. Mi, az úttörővasút ifjú dolgoz»*, ezért köszönetünket és hálánkat fejezzük ki népi demokráciánknak, pártunknak ás Rákosi elvtársnak. Előre! Lépés Aranka és Plunk Ibolya. íj* úttőrövasút III. rajának dolgozol //((lap fl/ti, . IQ. Il im \ Hl I TS/fl BT? Télen rövidebbek a nappalok, korábban esteledik. Sokszor esik az eső, vagy lull a hó. Ilyenkor édesapám korábban hazajön a munkából. Elővesz valami jó könyvet, azután leül a kályha mellé és olvasni kezd, így volt ez pár nappal ezelőtt is. Odamentem, leültem mellé és beszélgetni kezdtünk. Megkérdeztem, olvasott-e már arról, milyen az élet a termelőszövetkezeti csoportban. Tudja-e, hogy közös munkával milyen szép terméseredményeket értek el, akik beiratkoztak. Édesapám tagadólag rázta a fejét, mert erről bizony keveset hallott. Még közelebb húztam a székes édesapáméhoz és elmondtam, milyen sokat mesélnek társaim arról, hogy mióta szüleik tszcs-tagok, azótamegváltozott az életük. A szövetkezet földjein már gépek végzik a tavaszi mélyszántást. Az érett búzakalászokat is gép aratja le. A jól megművelt földeken közös erővel többet, jobbat termelnek. Édesapám, lépjen be a tszcsbe! Amikor elhallgattam, néhány percig néma csend volt a Szobiban.Azután édesapám megígérte, hogy hamarosan belép a tszcsbe. c/&Cés a FEGYELEMRŐL A hatodikosok érdeklődésül néztek a belépő tanárra. — Üljetek le — mondta a tanár. — Megkérlek benneteket arra, mondja meg valaki, kit tart az osztályban fegyelmezett úttörőnek. Három kéz lendül a magasba. A szilaj Kovács Pista volt az első felszólaló. — Szabó András a legfegyelmezettebb, mert jó tanuló és mindig legelőször van itt reggel. Mozsgav Lacinak más a véleménye. Szerinte Szabó Andris inkább csak pontos és szorgalmas, de hirtelen haragú és indulatos, sőt néha még oda is öt. Mozsgay szerint rajtanácselnökük, Szegedűs Gábor fegyelmezettebb, mert gyors, legjobb tornász és jobb tanuló, mint Andris. Csak egy négyese volt, a tanár elvtárs kit tart legfegyelmezettebbnek ? — Azt — feledte a tanár —, akiben legfejlettebb a közösségi érzés. Azt, aki mindig tekintettel van osztálytársaira, akire a tanárok és pajtások egyformán mindig szá fe-'' ámíthatnak. Azt, aki mindig komolyan veszi a tanulási, úttörőéletet és mindig vidám, jókedvű, szolgálatkész. .Wiúk egy kicsit tanácstalanul néztek össze. Vájjon kire gondol az osztályfőnök? (összedugták fejüket, végül Tóth Karcsi kulondl.*: — Ilyen pajtás bizony nincs köztünk. — De van — mondta a tanár. — Sokan vannak ilyenek. Azt szeretném, ha év végére többen lennének és jobban ilyenek. Egyszerre több fiú egy nevet kezdett mondogatni: Talán a Löveg? Ő a legfegyelmezettebb? De az osztály jobbösszekötője, a kitűnő csatár felállt és azt mondta: — Én sokszor használok Csúnya szavakat, ez pedig fegyelmezetlenség! — Hát Hetesi Marci? — kiáltott fel Csalogány. Hetesi Marci, a legjobb rajzolt felállt és miközben ceruzáját rendkívüli gyorsasággal forgatta,így szólt: — Én sajnos árul ködös vagyok. De nem mondom többet Kovácsra, hogy szidta .. Szabóra, hogy eltörte... Kissié, hogy ledobta ... és hogy Löveg mindig gáncsol. Az osztály most középre néz. Ott áll Vásárhelyi, a múzeumigazgató Zsebe most is itde van biciklicsengővel, nagyitóüveggel és sok egyébbel, amely elég lenne egykisebb Iim-Lombolt raktárának. — Én meg egy kicsit henceges vagyok, az a hibám, de leszokom róla. A tanár elfojtott egy kis mosolygást: — Bizony, ez jó lesz, Vásárhelyi pajtás. Kicsit nehéz lesz, de nagyon helyes lesz, Vásárhelyi pajtás. — Hát nincs nálunk fegyelmezett emser egyáltalán? — kiáltott fel keserűen Csalologány. — De van — felelteti már. — A fegyelem sokféle tudatjduliságból tevődik össze: pontosságból, rendszeretetből, akaraterőből, baráti segíteniakarásból, fejlett önbírálatból és sok más egyébből Ezek a a tulajdonságok mind megvannak az osztályban, csakhogy szétosztva, valamennyiek között. Fogjon hát össze az egész osztály, tanuljuk el egymástól a legjobbat, kövessük egymást a helyes úton és bíráljunk barátiad, keményen, így igazi közösség lesz az