Pécsi Közlöny, 1895. április (3. évfolyam, 38-49. szám)

1895-04-02 / 38. szám

, már egyszer néppárti választókat is!­­ Ki-ki tegyen a maga körében, amennyit­­ tehet. De tennie valamit mindenkinek kell. Ezen tevékenységünk oly szüksé­ges, mint a mindennapi imádkozás, mert Isten ügyét szolgáljuk vele. Ne vádol­hasson az utókor, hogy a magyar ka­tolicizmus ébredése szép álomnál egyéb nem volt, szalmatűz, melyet a liberá-­­ lizmus szele elfujt s mely a sziveket­­ állandóan lángra gyújtani nem tudta.­­ -------------------|------------------------------------------------------- | — Az országgyűlés harmadik­­ ülésszakát márc. 30-án rekesztette be a­­ kihirdetett királyi leirat, egyúttal megnyit- t ván a negyedik ülésszakot április elsejé-­­ vel. Nincs semmi ok, amiért a távozót­­ fájlalni lehetne. Az egész eredménye a­­ harmadik ülésszaknak nem egyéb, mint­­ három egyházpolitikai törvény. — Evvel­­ szemben áll a hatalmas Wekerle-kormány­­ bukása, a parlament akcióképtelensége, a pártoknak az egyházpolitika által előidé­­­­zett összevisszasága, bomlása, keveredése,­­ zűrzavara. Mint egy nagy háború után,­­ mikor a tisztek jó része elhullott, szük­­­­ségből a káplárokat nevezik ki tisztekké,­­ úgy a szabadelvű párt is , miután a hosszú harcban fölemésztette magát, és­­ lejáratta minden tehetségesebb tagját, csak közembereket adhatott az országnak,­­ kikre a kormányzás bízva lett. Nemcsak,­­ hogy egyházpolitikánál egyebet nem pro-­­­dukált a polgári házasság ülésszaka, még­­ örökül utódjára hagyott két elintézetlen , egyházpolitikai úgynevezett reformot. A gazdasági téren mi sem történt s vala-­­­mint szomorú viszonyok közt zárul le a­­ harmadik ülésszak, szintúgy aggódva néz-­­­hetünk csak a jövőnek fejleményei elé.­­ A létező kormány nem áll oly férfiakból, kiktől mást várhatnánk, mint a hatalom és párturalom biztosítását, amíg lehet. Életbevágó s a közjólétet előmozdító komoly­­­ reformokra a mai minisztérium, szorult­­ helyzetében, nem gondolhat. tekkel velük születik az az egy tévedés, azt­­ hiszik, hogy boldogságra vannak teremtve.­­ Erről tanúskodnak a modern esz­­­­mék irodalmi képviselői: Goethe, Sand,­­ George,Musset, Lammenais, Nietsche, Swift,­­ Poe Edgar,Ugolo Foscolo és Schoppenhauer, I Byron és Puskin, Leopardi és Shelley, Ro­­­­usseau. Mintha unos-untalan azt­ ismétel-­­­nék az emberek, mit egyik szóvivőjük mondott: »Üdülésemül szolgálna, ha­­ kevés fönmaradt komoly és illendő gon-­­­dolatomat sörbe vagy puncsba fojthatnám.­­ — Mind sűrűbbé kezd válni Guy de­­ Maupassant grófja, ki csak egyet tud, egyet­­ ismer : hozzon egy pohár bort! Sokan a kereszténység rovására a­­ görög szellem kedélyességéről csoda dől- i­gokat beszélnek. Hellasz derűs­ége alatt­­ — mondják — arkádiai boldogság virult.­­ Tény, hogy az ős Hellasz egyszerű és val­­­­lásos kedély­ világában a boldogtalanság­­ érzete még nem kirívó, bár a homéri­­ theologia is kevés vigasztalót tud felmu­­­­tatni. Egy szava sincs Isten szeretetéről,­­ legfeljebb az istenek szenvedélyes és ba­­j­nős részrehajlásáról tud és irigységekről.*) I *) V. ö. Weisz. Apologie III. k. I. k. 482-486. 1. A görög szellem, midőn Perikiesnek fényre és műveltségre utolérhetetlen századában Olympusára tekint, nem talál vigasztalást. Ha az Olympról az emberi szívet vizs­gálja, még vigasztalanabb tájkép terül szemei elé. Pindar és Thucydides egyaránt panaszkodnak az emberi nyomorúságok fölött. Aristophanes gúnynyal könnyít lel­­kiismeretén és szive szorongó boldogta­lanságán, végül bukott ideáljai romjain ő maga is karöltve halad komédiás hőseivel. Tört reményei omladékain az istenektől nem vár semmi vigasztalást, nem remél szive fájó sebeire gyógyító balzsamot. Mi­dőn Sophokles bus fájdalmában a lét nyo­morairól elmélkedik, azon meggyőződésre ébred, hogy az embernek élete múló lát­szat ; elhull, mint a levél; múlandó, mint az árnyék; hiú káprázat, mint egy csa­lóka álomkép . . . Legjobb lenne nem szü­letni. Valósággal a görögök bölcsesége és világnézete Thucydidestöl Euripidesig, Blu­­tarchtól Senekáig ezen jelmondatban csü­csül össze: »Legboldogabbak azok, kik nem ismerik a lét gyötrelmeit és utánuk azok, kik már sírjaikban pihennek.* — A görögökhöz tehát nem kívánkozhatunk „Pécsi Közlöny“ 1895. április 2. — Hontmegye és a nyitrai vá­­ lasztás. Hontvármegye törvényhatóságá­nak márc. 28-án tartott közgyűlésén gróf Bethlen Gergely országgyűlési képviselő indítványára az elnöklő főispán a közgyű­lés azon egyhangúlag hozott határozatát mondotta ki, hogy a törvényhatóság Lat­­kócy Imre államtitkárt azon elhatározásá­ért, hogy a nyitrai szennyes mandátumot el nem fogadta, üdvözölni rendeli és hogy Tarnócy Gusztáv volt nyitrai választási elnökkel a jövőben csakis üzleti téren érintkezik, hogy lebonyolítsa azon közsé­gek ügyeit, melyek eddig fecskendőket ho­zattak Tarnócytól. Hire­k. Pécs, 1895. április 2. Fekete vasárnap. Tegnapelőtt óta a ránk következő két hetet teljesen a nagy gyásznak szenteli az egyház. Fekete fátyollal borítja be a megváltás jelét, a feszületet, innét az elnevezés: fekete vasárnap. A szertartásból kihagyja mind­azt, ami örömet fejez ki, név szerint az Alleluja-t, itt-ott a Glóriát is. Minél köze­lebb jön a Megváltó halálának emléknapja, annál mélyebb a gyász, melyet az egyház kifejt, hogy híveit arra emlékeztesse, mi­szerint bűneinkért halt meg az Isten Fia : itt a bűnbánat legfőbb ideje. Ivánkovich János, kultuszminisz­teri osztálytanácsos, vasárnap hivatalos ügyben Pécsett időzött. Kegyes adományok. Újabb ada­kozások a havihegyi kápolna mellett fel­állítandó kőkeresztre : Szvacsek Mihályné tanárné 1 frt, özvegy Horváth Mischl Fe­­­­rencné 1 frt. Áttérés. Pálfán márc. hó 30-án Er­­­­délyi Erzsébet reform, nő, Barkóci József­­ kát. földműves neje, ünnepiesen felvétetett­­ a kát. egyház kebelébe. A 24 éves anyá­ ■ nak két kiskorú leánya is a megtért val­­­­lását követik. A nevezett ifjú nőnek ref.­r anyja is már bejelentette áttérési szán-­­­dékát. Hinnen. Köpf Gusztáv mohácsi r. k. tanító eljegyezte özv. Petrovics Józsefné szül. Vörös Szilviát, Vörös János mohácsi iparos leányát. — Goócs Teréz, néhai Goócs Gyula leánya örök hűséget esküdött M­a­­­s­­­i­k Jánosnak Mohácson. A megye milleniumi képe Az ápr. 8-án tartandó megyei közgyűlés tár­gyalni fogja az állandó választmány jelen­tését is a milleniumi festmény ügyében. Eddig az van tervben, hogy Horvát Ká­roly végzett , akadémiai növendék bizassék meg vázlat elkészítésével s ha ez kielé­gítő lesz, akkor a kivitel is reá bizassék. Mi részünkről — sine ira et studio — az igazat megvallva, ezt az eljárást nem tar­tanók sem szerencsésnek, sem olyannak, a­minőt a hazai művészek egy törvényha­tóságtól elvárhatnak. Itt egy 3000 fotos képről van szó, tehát olyan vállalkozásról, a­honnét a szabad versenyt nem tanácsos kizárni. Emlékezzünk csak vissza a Kos­­suth-képre ! Ennél sem volt pályázat, de a ráfordított összegért valóban különbet is lehetett volna beszerezni. Sértő az a mű­vészekre, ha kéz alatt adatik valakinek át egy fontosabb megbízatás. Tudtunkkal Horváth csak végzett növendék, de nem gyakorolt művész. A művész pályafutása nem az iskola elhagyásánál, hanem attól az időtől kedődik, mikor először kiállít, tehát már valamit produkált és a nyilvá­nosság terére lépett. Lehet, hogy a vázlat sikerül, azonban mi történik akkor, ha nem sikerül? Ez esetben elveszítünk egy jó darab időt, holott a millenium már kö­zeleg. Legnagyobb hiba pedig az, hogy eleve lemondunk praktikus művészeknek talán szebb, értékesebb vázlatairól s az ezekben nyilvánuló más koncepcióról. A „Dunántúli dalszövetség“, mely múlt évben Szombathelyt tartotta a legkedvezőbb sikerrel első dalünnepé­lyét, s melynek tagjai sorába az első év­ben már a Dunántúl 15 dalos egylete lé­vissza boldogságért, megelégedésért, élet­örömökért. A modern ember lelki világa is a görög szellemvilághoz hasonlít és Salamon király szívtörténelmét ismételi újabb és újabb ki­adásokban. Ha nem tér vissza önmagához, önmagától Istenhez,ha kettős ellentett életét folytatja, végeredményül a nyilvános lelki­­ösmeretlen én el fogja nyomni a belső lelkiösmeretes ént. . . . Pesszimista, epi­­kureista lehet, de boldogtalan Éste vég­határán csak elkeseredés várhat reá, mint Savai apóra Guy de Mautpassantnál. »Más emberek élni, szeretni, mulatni fog­nak* Így kesereg Savai apó. »Igen mulatni fognak és ő nem lesz többé.* Ha pedig visszatérünk önmagunkba, egységes egész emberek leszünk, kiket keresztény elvek kormányoznak nemcsak magánéletünkben , hanem a közélet minden fázisában ; kö­vetkezésképen ha megtérünk Istenhez , a lét nem lesz előttünk rejtvény, melynek megfejtése rokasztó aggodalmát ébreszti bennünk, az élet kellemetességekkel fog variálni, élvezetekkel lesz körülvarrva, elégedettek és boldogok leszünk. (Befejezése következik.)

Next