Pécsi Közlöny, 1897. január (5. évfolyam, 1-13. szám)

1897-01-01 / 1. szám

a házalapítás által az alapított egyházra bárki is jogot szerez, minden privilé­gium hiányában. Mert bebizonyítottuk : a kegyúri jog megszerzéséhez maga az alapítás ténye nem elegendő ; ehhez az alapító képessége és az illetékes egy­­házhatóságnak az alapítvány tényét megerősítő hozzájárulása is feltétlenül szükséges. De többet mondunk. Hazai jogtörténetünk számos oly jogesetről tesz említést, melynél a magyar apostoli király össze nem egyeztethető javadal­makat minden külön kikért pápai felmentés nélkül adományozott, kegyúri kiváltságokat osztogatott, kegyúri pe­rekben, tehát lelki dolgokban, ítélkezett avagy bírákat kirendelt. Kérdezzük cikkezőt : váljon királyaink e rendkívüli jogokat nem külön pápai privilégium, hanem csak a javadalmak alapítási té­nye folytán bírták ? Váljon e rendkívüli előjogok is nem az apostoli király sze­mélyét, hanem a mindenkori magyar államfönség személyesítőjét és annak esetleges szabadkőműves avagy recipiált kultuszminiszterét illetik meg ? Az sem áll, hogy az oklevelek csak a feledés ellen megőrzik, de nem szülik a jogot. Mert tudvalevőleg a kegyúri jog szerzésmódja nemcsak az alapítás ténye, hanem a kiváltság is; már­pedig a létező kiváltságot minden jogtalan megtámadás ellen a leghatáso­sabban védik az oklevelek. Érdekes cikkező ama érvelése, mivel szt. István óta, mind mai napig,­­ a magyar törvényhozás az egyházi ja­­­­vakat, hivatalokat és a király legfőbb­­ kegyúri jogát illető törvényeket hozott, s a­mely törvények alkotásánál a pápai követek is rendszerint jelen voltak, a mely törvények hozatalában hazánk fő­papjai oroszlán részt vettek , mivel to­vábbá a pápák bulláikban a magyar­­ királyoknak a kát. egyház körüli jogait­­ ismételve és ünnepélyesen elismerték , mindezen a tényekből cikkező azon végered-­­­ményre jut , hogy eme jogok nem a magyar király személyét, hanem a ma­gyar államfönség személyesítőjét illetik. Ehhez hasonló alapos következte­tés : Állam és egyház a maga körében egyaránt független és önálló két nagy­­ társaság; befolyásuk egymásra nem­­ egyoldalú, hanem kölcsönös, kölcsönös­­s­nek kell lennie. Ezen alapon illeti meg­­ az államot befolyás­a területén lévő egy- ,­­ háznak ügyeibe. De elfeledi cikkező a .­­ nem egyoldalú kölcsönösség elvét az­­ egyház javára is érvényesítve, ennek m­i is hasonló mérvben befolyást tulajdoní­­­­tani az állam ügyeibe. Végre cikkező ,­­ vastag elfogultságot és tájékozatlanság j­o­gát betetőzte a pécsi püspökségről fel- k­l hozott példájával. Szerinte a pécsi i . püspökség javai jelenleg a magyar sz. i ’ koronát, illetve a kincstárt illetik. A | j fogalmak és tények ilyetén összezava- | | rása csak annál lehetséges, a­ki élénk | i képzelődéssel már is az egyházjavak | j szekularizációjának hajnalát pirkadni | j látja. Különben az egyházi javak és­­ ■ azok időközi jövedelme közt felismerné­k­­ a lényeges jogi különbséget és arról is i­s meggyőződhetnék, hogy jelenleg a pé-­­ i esi püspökség időközi jövedelmeiből a­z­i magyar sz. koronát, illetve a kincstárt­­ egy árva fillér sem illeti meg, hanem­­ ezen jövedelmek a vallás­alapba folynak­­ és csakis egyházi célokra fordítandók.­­ Mindezen érveinkkel csak azt óhaj­­j­­­tottuk napnál világosabban kimutatni,­­ hogy a „Pécsi Napló“ cikkecskéjét nem­­ írhatta Dr. Kosutány Ignác püspöki , joglyceumi egyh­áz-jogtanár, hanem más­­ hasonnevű egyéniség. Néhány év előtt közel a király­­i utcához bizonyos Kosutány Ignácnak­­ volt sütő üzlete, ha netán ez, az utca­­ szomszédsága címén, merészkedett volna­­ a királyi kegyuraságról jogtudományi­­ értekezést megcselekedni, úgy eszébe juttatjuk Plinius ismert mondását : „Ne supra crepidan sutor judicet“, mi­t megkapó indulatkitörések, beszélő arckife­­­­jezés, eredetiség a felfogásban ; plasztikai­­ mozdulatok és előkelő egyszerűség. Mindenki azt mondta róla ez alkalom­­­­mal, a­mit Jókainé : ez egy elsőrangú drá- i­mai művésznő. Bizony a tragikai múzsa volt Blahá-­­­nénak az édes­anyja. Hanem hát az előkelő anya még azután­­ sem adoptálta legkedvesebb leányát, a­­­mikor véletlenül felismerő. Pedig az szer­­­rette őt. Blaháné szerette a drámai művésze­­­­tét. Még akkor egy házban lakott a­­ dráma és népszínmű. Állátogathattak egymáshoz. De még az opera is ott volt osztá­­­­lyos rokonnak. Az volt a kegyenc. A magasabb drámának napja volt a­­ péntek, a népszínműé a vasárnap. Lehet­­­tett összehasonlításokat tenni. A pénteki színház üres padsoraival, f­ásító páholyaival, kopott díszleteivel ; az­­ a lágymeleg hangulat, mely mint a malá­­j fia, magának a művésznek lelkét ellan­ ! Uj év. Egy évet kisérünk ismét a múlan­dóság nagy sírjához. Megállunk pár percre. Mindazt, amit elszenvedtünk a múltban s ami fölött örvendett szivünk, fölidézzük lelkünkben e napon. Föl­idézzük, jóllehet visszavonhatlanul el­vitte tőlünk az idő, csupán az emléket hagyván vissza kebleinkben. Megállunk és hátratekintünk. A német költő szerint „az élet nehéz út­ján annyi az árnyas hely, annyi üdülő­pad kínálkozik, hogy egyetlen ember­nek sem volna szabad elfáradnia.“ Ilyen helyre értünk most ; állomást tartunk hát. Az évfordulat naptári fogalom, melyet az örökkévalóság nem ismer. A ma és a holnap, az ó és új év közt nincs egy pillanatnyi megszakítás sem. A végtelen fonál fonódik tovább. A ma folyománya a tegnapnak, a­hogy a mai állapot következménye a tegnapinak. Holnap sem ébredünk új viszonyokra, csak új naptárra. A holnapi állapotnak a mai nemcsak előzménye, de szülője, okozója is. Azt aratjuk a jövő évben amit az elmúltban elvetettünk. A múlt az alapja jövendő életünk folyásának. Boldogok csak akkor le­szünk, ha a múltból le tudjuk vonni a tanulságokat. És ezt meg kell kísérte­­nünk, mert ha a múltban illúzióink megtört reménye keserített bennünket, ha óhajtott boldogságunk romjainak voltunk tanúi, sőt tán okai, ha lelkünk nyugalmát elvesztettük a világ zajában, tekintetünket a közel­jövő derengő su­gara felé vetjük, mely mögött —■ lehet — koporsónk, lehet, hogy boldogsá­­gunk rejtőzik, kasztja . • . és azután a vasárnapi színház zsúfolt karzataival, lelkesedni, mulatni, örülni kész közönségével: nyüzsgő színpad, daltól visszhangos kulisszák, tapsvihar, hulló koszorúk ! És aztán . . . a­hogy a nagy római mondta: »inkább leszek első ember a fa­luban, mint második Rómában.« Mikor a népszínművet a nemzeti színház átadta a népszínháznak, Blaháné elhagyta a magas sarkú múzsa-anya házát s vitte magával a pillangós cipőit a daj­kája házához, a­ki eddig fölnevelte. Inkább rózsakirályné a paraszt szal­más kunyhóban, mint hamupipőke a mél­­tóságos palotában. S a siker, a diadal igazat adott a választásának. Mint a népszínmű királynéja egész országot teremtett maga körül, saját szín­­műirodalmat fejlesztett ki, jobbágyává tette a magyar Tháliának az idegen népet. És azután láttuk és bámultuk és szerettük őt az általa elővarázsolt világban mint kackiás menyecskét, mint dallos rózsakirálynét, mint operette-énekesnőt, fiúszerepek kedves személyesítőjét . •­­ A „Pécsi Közlöny“ tárcája. Blaha Lujzáról. Irta Jókai Mór. — Mutatvány a •Blaha Lujza élete a címü új diszmóből. Nevezzék őt csillagnak, csalogánynak, tündérnek, csak egyet nem mondtak el róla, hogy milyen nagy drámai művésznő ! Úgy vagyunk Blahánéval, mint a hold­dal; mindenki látja, gyönyörködik benne, lantokban dicséri, de senki sem ismeri, h a valódi szférája el van előlünk takarva ,­­ pedig ott lehet, ott van az élet, növényzet, melegség — és talán boldogság is. Ezt a képet a földlakók sohasem­­ látják.­­ Nem, ki ugyan egy színpadon műkö­­­­dött Blahánéval, azt mondta róla, hogy ő­­ a legkitűnőbb drámai művésznők egyike.­­ Nekem is megadatott, hogy őt egy­­ magasan tragikus drámai szerepben lát- t hassam.­­ A tragikai múzsának minden ajándéka­­ egyesítve volt nála; mély érzés, s annak­­ minden változatait kifejezni tudó hang. Pécsi Közlöny“ 1897. január 1. magyarul annyit jelenthet, hogy az egyházjog tanszéke nem péküzlet, vagy hogy a kegyúri jog nem tészta, melyet tetszés szerint gyúrni és naponta más alakban, mint friss süteményt, a nagy közönségnek feltálalni lehetne.

Next