Pécsi Közlöny, 1897. december (5. évfolyam, 137-148. szám)

1897-12-02 / 137. szám

t­ kező önkormányzat nélkül az egyetem meg nem valósítható. Menjünk tovább. A Pécsi Napló óhajtja a­­katolikus egyetemet váro­sunkban, apellál is megyéspüspökünk áldozatkészségére, ámde milyen esz­közökkel iparkodik jó püspökünkre hatni ? Előrebocsájtja, hogy „sok szó fér a pécsi püspöki jogliceum feleke­zeti jellegének vitatásához, amennyi­ben más pénz is járul ez intézet fen­­tartásához, nemcsak katolikus alapít­ványi pénz." Ezt a nótát mintha már hallottuk volna, ha nem csalódunk éppen jogli­­ceumunk tanáraitól. Tehát a P. N. is ezt a fölfogást vallja. Ez pedig annyit akar mondani, hogy hiszen a meglevő jogliceum sem a katolikusok­é. — No már ha az intézet nem a mienk, mi közünk van annak továbbfejlesztéséhez ?! Hanem a mi tudtunkkal Szepessy báró „püspöki jogliceumot" alapított s midőn mások, mint Pécs sz. kir. vá­ros közönsége, az intézet föntartásához áldozatot fölajánlottak, nem kötötték ki azt, hogy eme áldozatnak ára a jog­líceum jellegének föladása legyen, de igenis fölajánlották az áldozatot oly szándékkal, hogy a nagy alapí­tó feledhetetlen emléke iránti hálából s kegyeletből,­­alkotása fönntar­tásának biztosításával, hozzájárulja­nak ahhoz, hogy a változott igények mellett is az alapító nemes intenciója változatlanul tovább érvényesüljön. Vannak esetek, hogy a városok vagy kormányok segélyezik a hitközségeket, ezek e miatt mégsem lesznek városi vagy állami jellegűekké, megmaradnak felekezeti hitközségnek. És midőn Pécs városa a joglíceumot segélyezte, tette ezt azért is, mert tudta, hogy mennyi haszna van az intézet révén. Azzal, hogy az intézet katolikus­­ jellegét kétségbe vonja valaki, az új­­ püspök áldozatkészségét nem sikerül­­ tettre keltenie. , Mond a Pécsi Napló mást is : azt,­­ hogy „mindenesetre jobb lenne, ha az­­ összes iskolákat az állam venné kezébe. I­­­de ha még nem érkezett el az összes iskolák államosításának ideje, szívesen vesszük a kultúra emelését, bárhonnan­­ nyújtják is."­­ Ez aztán igazán naiv őszinteség,­­­­ s mintha olvastunk volna már ilyesfé- I lét, úgy gondoljuk, az egyik jogtana- í­­­rónk írta egy alkalommal jogliceumunk-­­ írót: „hisz itt van, az álla­mok csak , ki kell érte a kezét nyújtania." Mintha bizony a püspöki líceum vés aullius (ura­ti­an dolog) volna, mely cedit primo occupanti, melyet egyszerűen el lehet birtokolni mint a szemétdombon talált rongyos cilindert. is Helybeli laptársunk fönnti nyilat- t­kozata magyarán ennyit mond: „Léte- ‘­sítse a püspök a pécsi katolikus egye­temet, legalább ha elérkezik az iskolák­­ államosításának várva várt ideje, Usz a kormánynak mit elvennie, ha most „még nem érkezett“ is el az államo-­­­sítás órája. De majd elérkezik. Ilyen buzdítás már eleve célját té­veszti, mert a hatása épp ellenkezője annak, mint a­mit a „P. N. elérni akart. L. — Csalogatás. A Magyar Újság,­­ mely tulajdonképen estilapja a »Nemzet«-­­ nek s Gajáry Ödön szerkesztésében jele-­­­nik meg, tegnapelőtti számában a katoli-­­­kus egyetemről ír, nem mulasztván el. s keserű szemrehányást tenni, mert »minden s buzgó törekvés, az egyetemet Pécsett s fölállítani, a pécsi papság érthetetlen inda-­­ lenciáján hajótörést szenvedett.« A telivér szabadelvű Magyar Újság e krokodil kényei nagyon gyanúsak. Hogy­­ éppen ő sopánkodik katolikus egyetemért,­­ azt nyilván azért teszi, mivel arra számít,­­ légisek, ezek mindent elhisznek, az alma­­nachjaik, naptárjaik tanácsait lehetőleg követik, mert ez előttük föltétlen tekintély. Hiába mondja a csillagász, hogy szép idő lesz, ha ők könyvükből mást merítettek, erre hallgatnak egyedül. Mikor esőt jósol, ernyővel járnak, ha vihart, szélvészt, hi­deget jelez, máskép védekeznek. (A rajon­­gók különösen az idősebbek sorából valók, mintha itt kellene minden szélsőségnek találkoznia.) Igaz ugyan, nem ritkán bo­­rzúságukra szolgál a hőség, ha az idő nem úgy vág be, de ekkor is igyekeznek magukat lehetőleg vigasztalni. Ha­­ háládatlan,, sokszor viszontag­ságos könyvek eredetét kutatnák, nagyon messze kellene visszamennünk az idő­­számlálásban és akkor is nem egy kér­désre ezt a tudományos feleletet nyernék: »nem ismerjük«, »nem tudjuk«, vagy : »ez még vita tárgya«. Lehet, hogy a kínaiak, lehet, hogy az arabok voltak az első nap­­tárcsinálók, de lehet, hogy a rómaiak vagy a görögök. Annyi azonban elvitathatatlan, hogy Marko Polo fedözte föl az első nap­árt Peking városában. Rendkívül bő tar­talmát a kormány is jóváhagyta. — Érde­kesebb tanácsai közül Marko Polo feljegy­zései után adjuk a következőket: Január 1 én: Olts ünnepi ruhát, lá­togasd barátaidat, utazzál ! Január 2-án : Igen alka­lmas elhuny­tak temetésére. Január 3-án : Fürödjél, hozd rendbe házadat! Január 4-én: Se ne utazzál, se ne vess ! És ez így megy tovább. Mennyiben megbízhatók Marko Paló jegyzetei, ne kutassukAdatai könnyen hitelre találhatnak, ha régibb almanach­­jainkat, vagy naptárainkat lapozgatjuk, mert a fentebbiekhez teljesen hasonlókat találunk bennük, így : »Jó eret vágni, ta­nácsos fürdeni.« Innen maradt ránk való­színű ez a mondás is : »Ha jó kalendá­riumod nincs, jó orvosod sincs­. Valamint mindenütt, úgy itt is van­nak jobb és rosszabb kalendáriumok, al­manachok. A legelőkelőbb almanachok közül említésre méltók Nostradamus­, Laensberg Mátyás, Gérard atyáé. Utóbbi a francia forradalom idején világhírnévre tett szert. A szépirodalmi, képzőművé­szeti lapok is ma már majdnem kivétel nélkül mind kedveskednek előfizetőiknek egy-egy ilyen mindenkoron „szívesen fo­gadott” könyvecskével. Ma már annyi szebbnél-szebb termékeink vannak az iro­­dalom ezen ágában, hogy azok fölsorolása nagyon hosszadalmas volna, tény azonban, hogy valamennyi folyóirat almanachjai közül legnépszerűbb a »Magyar Szalon« almanachja. E szépirodalmi folyóirat — túlzás nélkül lehet mondani — nagyon sok pártfogót toborzott magának e mel­lékletével. A hódítás nagyon könnyű, mert Mikszáth Kálmán, Herceg Ferenc, Tolnai Lajos és más neves írók tollából olvashatunk bennük zseniális dolgozatokat. E díszes sort a legelső e nemű könyv, a gothai almanach, az udvarok naptára, zárja be, melyet születése első pillanatától, 1764-től, mai napig minden­koron a rokonszenves kritika, az olvasók szeretet© fogadott. Az amatőrök itt sem hiányoznak. Vonásaik igen változók, de egyben közö­sek, azon erős meggyőződésben, hogy az ő „Pécsi K*zl**y 1997. decenber 2. hogy a kész alkotást szépen államosítani lehetne, úgy látszik tőrbe akarják csalni a katolikusokat, hogy könnyebben kifoszt­hassák őket. Majd meglátjuk előbb, adnak-e nekünk autonómiát, önállóságot, biztosít­ják e egyházunk szabadságát, mert ha nem , nincs értelme egyetemet teremte­nünk, melylyel nem is mi rendelkeznénk, kik magunk gyámság alatt állunk. H­­­r­e­k. Pécs, 1897. december 2 A püspöki javak átvétele. Lenk Sándor ügyvéd, az Adriai biztositó tár­saság magyarországi vezértitkára, kedden este újból Pécsre érkezett s a püspöki palotába szállott. Ezúttal pécsi tartózko­dása huzamosabb lesz, mert a jövő héten megkezdődik a püspöki javak átvétele, a­melyre Goór György nyugalmazott mi­niszteri osztálytanácsos fog a vallásalap képviseletében lejönni. Intézeti ünnepély. A »Miasszo­­­nyunk«-ról nevezett helybeli nőzárda összes tanintézeteiben a tíz szobor aján­dékozása alkalmából tegnap délelőtt sike­rült ünnepélyt tartottak. Spies János apát­kanonok, intézeti igazgató mondta a meg­nyitó beszédet, utána Koszter Irma üdvözlő beszédet mondott. Következett »A kitün­tetett férfiak jellemzése« ; előadták : Gavar­­nik Erzsébet, Vörös Ilona, Hamulyák Erzsi. — A királyi leiratot felolvasta Rónay» Margit , «Hunyady János hamvai fölött« cim­ü költeményt elszavalta Klimó Mária. — »Tinódy Sebestyén emlékezetét« sza­valta Büky Mária. — Erre a tanitónőjelöl­­tek elénekelték Erkel F. Bánk bánjának imáját. — »Boldogasszony anyánk« költe­ményt Tarkanyitól Ru­­sinszky Irén adta elő. — »Az élő szobor* költeményt Vörösmartytól Derük P. szavalta el. — A »Szózat *-ot Koroncy Mária szavalta, a tanítójelöltek pedig énekkel kísérték. — A hazaszeretetet ecsetelte Kőházy Gizella.

Next