Pécsi Közlöny, 1898. április (6. évfolyam, 38-48. szám)

1898-04-03 / 38. szám

1898. április 3. vénebb jobbágyaikat hallgatják ki, Szent- László fejére esketik meg őket, s amit azok igy vallanak, azt szent igazságul fogadják. A Szent-László sírjára tett vagy tenni kellett eskünek utolsó nyoma 1304-ből van, midőn a Gutkeled nembeli Dobi Dorognak és »Vak“ Dorognak fiai birói meghagyásra szintén megjelennek a vá­­radi székesegyházban, hogy — és ez itt már első helyen emlittetik — a boldogságos Szűz vagy Szent­ László sírjára esküt tegyenek; de „a fény, a komoly, megható áhitat, mely e siri környező, a nagy nép­tömeg, mely e sir előtt ájtatosságát végzi, mint mindenkor, most is hatott a perle­kedők kedélyére­ : az essü mellőzve jön, a felek kibékültek. Nevezetesebbek voltak Váradon az alkalmazásukban, s következményeikben annyira feltűnő tüzesvas-próbák. Ezek egyik-másik alakját az ázsiai népek is ismervén, lehet, hogy nemzetünk már eredeti hazájában ismerte azokat. Annyi bizonyos, hogy a népünknél ma is szo­kásos Szent-János tüze, vagy a Szent- László ünnepének előestéjén gyújtott tűz, mely hajdan szintén szokásban vala, de melynek ma már neve is feledésbe ment, — a tűz általi tisztulás vagy inkább meg­­igazulás eszméjét rejti magában, s ugyanez az alapja az ordaliai tűzpróbáknak is. A tüzesvas próbákat Váradon nem benn a székesegyházban, hanem annak előcsarnokában vagy cintermében tartot­ták. A hordozandó vasat, mely 1—3 fontos volt, külföldön s hihetőleg nálunk is a püspök szentelte meg. Magára a próbára három napig készültek böjttel, imádsággal, szent intelmekkel. Az illető kezét, hogy valami bűbájos szert ne használhasson, mindjárt az első nap vászonba göngyölve, lepecsételték és szemmel zárták; próba után ismét begöngyölték, lepecsételték és csak harmadnapra bonták ki. E napok alatt történt gyakran, hogy az illető érez­vén, hogy kezeit megégette, még a kibon­tás előtt az egyházba menekült, vagy vi­lággá ment. Ha a vádló vagy vádlott a kitűzött napra meg nem jelent, nyolc na­pig vártak rá, s addig a próbát a megje­lent félen sem hajták végre ; de ha nyol­cad napon sem jelentkezett, mint makacs vesztes félnek nyilvánittatott. Mikor értek véget az isten­itéletek? pon­tosan meghatározni nem lehet, mert hogy valamikor királyi parancsra vagy ország­gyűlési végzésre szűntek volna meg, arra nincs adat. Elenyészhettek lassan kint, ön­­maguktól, mert a magát túlélt eszme vagy intézmény törvény nélkül is elhal. Való­színű, hogy Róbert Károly király törvény­kezési reformja szüntette meg őket leg­alább közvetve, s kivéve a párviadalt, mely nálunk még 1478-ban is divatozott. Az isten­itéletek megszűntével jött be a kínvallatás, mely még minden igaz alapot nélkülöz, másrészt súlyos vissza­élésekre is utat nyitott és semmi esetre sem jelez haladást az igazságszolgáltatás történetében. Ezekből nyilvánvaló,hogy őseink akár az időtartam szempontjából, a­melyen át az istenítéletek náluk gyakorlatban vol­tak, akár a végrehajtási módozat tekintet „Pécsi Közlöny“ s­ gédkezése mellett megszenteli az olajokat, majd áldozáskor az Úr testét nyújtja a jelenlevő kanonokoknak, áldozópapoknak, növendékpapoknak és a népoltár előtti rácsnál a hívőknek is. Szt. mise után az előre konzektált két szentostya körmene­­tileg az Ur Teste kápolnába vitetik, azu­tán a püspök a díszmiseruhát levetvén, segédletével együtt levonul a templom hajójába és megmossa a tizenkét „apos­tolnak“ lábait, az előírt szertartások közt. Nagypénteken tudvalevőleg tulajdonképeni mise nincs, hanem a cele­­bráns az előző napon konzekrált szent os­tyát mutatja föl és veszi magához. Ezen napi szertartás alatt, mely ismét 9 órakor kezdődik, leckeolvasás és ima után Szt. János evangéliuma nyomán passzióének­lés lesz. Passzióéneklés után 9 imát mond a celebráns, még pedig: az egyházért, a pápáért, az egyházi rendekért, a királyért, a hitújoncokért, szorongatottakért, eretne­kek­ és a szakadárokért, a zsidókért, és végül a pogányokért. Ezután a kereszt fe­kete leplétől éneklés közben megszabadít­­tatván, felmutatás után a szentély közepén szőnyegre helyezik, s most a papság ha­risnyában a kereszthez járul három térd­hajtással, és azt megcsókolja. E közben a kar az „improperiákat“ énekli, melyek a meghalt Üdvözítőnek a választott nép iránt való szemrehányásait és keserveit tartalmazzák. Az improperiák zenei tekin­tetben fénypontját képezik a nagyheti szertartásoknak. A keresztcsókolás végez­tével az istentisztelet tovább folytattatik ; rövid érfelmutatás után (kenyérszínben) megtörténik a kommunió, mire a nagycsü­törtökön konzektált másik nagy szentos­tyát a szentségtartóba helyezvén, az al­templomban már előkészített szt. sirhoz viszik, hol imádságra kitétetik a szt. sir fölötti oltárra. A hivek ekkor ott az al­templomban a „keresztények sírjatok“ kez­detű ének néhány szakát éneklik, utána pedig a böjti szónok megtartja utolsó szent­beszédét az altemplomban elhelyezett szó­székről. A szentbeszéd befejeztével a szer­tartás véget ér s ettől fogva a szent sír látogatása veszi kezdetét, mely eltart a feltámadási szertartásig nagyszombat esté­jén. A szt. sk­hoz reggeli 6 órától esti 7 óráig lehet bejutni. Nagyszombaton 8 órakor reggel tűzszentelés a székesegyház nyu­gati kapujánál, azután a szentélyben a húsvéti gyertya­szentelés, mely alatt egy karkáplán a szép „Exultet“ című dicséne­ket énekli el, majd a próféciák eléneklése után a papság az Ur Teste kápolnába vo­nul, hol a plébániai keresztkútnál a kereszt­víz szentelése következik. Visszatérvén a menet a szentélybe, a celebráló pap a segédkező papsággal az oltár előtt arcra borul, míg a kar a „Mindenszentek litáni­áját“ mondja. Erre veszi aztán kezdetét a nagyszombati mise. Glória-kor újból meg­szólalnak a harangok. — Este 6 órakor ünnepélyes zsolozsma, melynek végeztével a papság körmenetileg az altemplomba a szent sirhoz vonul s ott egy zsoltárt el­imádkozván, ennek befejeztével a pontifi­­káns három ízben intonálja a „Fax vobis, ego sum“ (Béke veletek, én vagyok) anti­­fonát, melyet a papság folytat, végre a pontifkáns a „Feltámadt Krisztus e napon“ éneket intonálja, mit aztán a nép folytat­ván, ez ének zengedezése közben a menet — a papság gyertyákkal kezükben, kivonul a déli kapun a templomból, megkerüli a sétatér keleti részét és a sétatér középső lépcsőjén s a templom nyugati kapuján át ismét bevonul a székesegyházba, folyton éneket zengedezve. Ezután „Te Deum“ majd „Regina cogli laetare alleluja“ című Mária-antifona következik, végül pedig a „Tantum ergo“ és „genitori“, mire a nagy­heti szertartások befejezést nyernek. A Szent-István-Társulat köz­gyűlése. Március 31-én nagy érdeklődés mel­lett tartották meg Budapesten a Szent-Ist­­ván-Társulat évi rendes közgyűlését. Tíz nappal előbb, márc. 21-én meg­­cselekedte Schwartz úr kőnyomatosa — mely a reászorult némely vidéki lapocskát olcsó pénzért ellátja kész vezércikkekkel, tárcákkal és egyébb közleményekkel — hogy előfizető lapjaival közölte a herceg­­prímás megnyitó beszédének egy passzusát, melyet ő eminenciája el nem mondott, de állítólag márc. 31-én akart elmondani a társulati közgyűlésen. „Térjünk vissza Isten­hez« voltak a hercegprímás szavai. Is­mertem ő excellenciáját még mikor bencés tanár volt Győrött.“ így kezdte a kőnyo­matos márc. 21-én vezércikkét, és előfize­tői — némely vidéki lapok — uniszónó azonnal utánahozták szó szerint az egész vezércikket, pedig hát a „Térjünk vissza Istenhez“ nem »voltak“ »ő excellenciája“ szavai, hanem csak akartak lenni ő emi­­nenciájának szavai. Valaminthogy nem ismerte bizony az a sok vidéki lapszer­kesztő­nő excellenciáját“ (aki tulajdonképen „eminenciája") győri tanár korából, de miután a kőnyomatos így diktálta, mind­nyájuknak utána kellett recitálniok. Szinte mulatságos, hogy minő együgyű érvelés­sel erősítgette a Schwartz-féle kőnyomatos és utána egy sereg előfizető vidéki lap a „Térjünk vissza Istenhez“ jeligének helyességét és igazságát; vezér­cikkükben ugyanis ez volt olvasható : »Lehet valaki istentelen és emellett jó hazafi, de lehet valaki vallásos is, meg rossz hazafi is.“ — A hercegprímás bizo­nyára megköszöni ennek a sajtónak az ilyen támogatást. Ha­ érdemes volna egyál­talán az ily alaposságú cikkel foglalkozni, könnyen lehetne kimutatni, hogy jó keresz­tény rossz hazafi nem lehet, valamint rá­mutathatnánk arra is, hogy ezen állítás : „lehet valaki istentelen és e mellett jó hazafi, amily képtelen, épp úgy a »Tér­jünk vissza Istenhez“ jelige szellemével homlokegyenest ellenkezik. A­mi a Sz. István Társulat közgyű­lését illeti, a betegeskedő hercegprímás

Next