Pécsi Közlöny, 1898. augusztus (6. évfolyam, 85-96. szám)

1898-08-02 / 85. szám

2 hiányt, vagy szabálytalanságot vesz­nek észre, azt az országban saját hatalmukkal igazítsák el, az országon kívül az illetékes hatóság útján esz­közöljék a hibák kijavítását. Egyéb­iránt ő felsége a király is fentartja magának, hogy a­hol és amikor jónak látja, legfőbb hatalmánál fogva ugyan­ezt eszközölje.“ E végzés ugyan nem nyert szentesítést, de helyette a LXXIV. tvc. szentesíttetett, mely nemcsak megosztani kívánja a szemináriumok felügyeleti jogát a püspöki kar és a király között, hanem azt a király kizárólagos jogköréhez tartozónak nyilvánítja. Ezen­ felügyeleti jogot minden jámbor alapítványra kiter­jesztve újólag megerősité az 1723. LXX. tvc. azon kijelentéssel, hogy a királyé jogát helytartó tanácsának valamely tagja által fogja gyakorolni. Ugyane tvc. 4. §. az akadémiákon való oktatásra vonatkozólag is ren­delkezik, érintve némileg — távolról — a hittudományi kart is. Ez ide­­ az első végzés, mely érinti az egy­ház rendelkezési jogát a papnevelő intézetek körében. De a hittudomány tanításába és a papnevelésbe Mária Teréziáig senki nem nyúlt bele. De nem is lehet az egyháznak e jogát helyesen elvitatni, mert hozzá tartozik magához az egyház szervezetéhez és benső életéhez, ez tehát az egyháznak vitális joga. Mert a tulajdonjog szentségét és az emberi szabadságot, mint minden emberi jognak konstitutív elemét, minden népnél föl kell téte­leznünk. Már Verbőcy szerint — p. 1. tit. 2. a jog—jus—a justitiából, igaz­ságosságból, méltányosságból ered — jus a justitia derivatur — és: justitia est virtus moralis, et jus est virtutis executivum —• tit. 5. azaz abból, hogy megadjuk kinek-kinek, a mi neki jár, a mi az övé, és a tételes jog azon szabályok és rende­letek foglalata, a melyek ebben­ vi­szonyainkat szabályozzák „jus dicitur collectio legitimorum praeceptorum, quae nos arctant ad observandum bonum et aequum­, hoc est utilitatem et aequitatem, sive veritatem justi­­tiam designantem.“ Trip. I. uit. 2. §. 2. minél fogva az egyháznak valamint tulajdonához, a papnevelő intézethez sérthetetlen joga van, épúgy elidegeníthetetlen joga van a papneveléshez, melyhez avatatlanul nem nyúlhat senki, és e szabadságá­ban senki sem korlátolhatja, lévén ez ép oly elidegeníthetlen joga egy­házunknak, mint a szülőknek gyer­meknevelési és tanítási joga, mert az egyház szolgáit maga választja ki és készíti elő, hogy az apostol szavaival éljünk, ő szüli őket az Urban. És e szabadságától, szabad mozgásától és szabad választásától függ maga az egyház szelleme és élete, azaz egész isteni küldetése. Miként teljesítheti az egyház is­teni küldetését ? Miként éljen és ré­szesítse az emberiséget természetfö­lötti áldásaiban, hogyha nem gondos­­kodhatik szabadon azokról, akik e magasabb feladatát teljesítsék, hogy ha nem képezheti őket azokká, akik­ben az ő szelleme él, ha nem hatá­rozhatja meg szabadon, hogy kik és miként terjeszszék az ő szellemét és áldásait ? Velük együtt el kellene múlnia az egyháznak is, mert az egyház csak bennük és az ő szolgái­nak és fiainak szellemében élhet. Már­pedig az egyház el nem veszhet! Azért tartsuk hát tiszteletben a jogot, a­melyről már hazai őstörvény­könyvünk, a Tripartitum azt mondja :­­ „cuius quidem quisnam fuerit inven­tor, non satis constat. Hebraei sanc hunc Moysen fuisse volent, Athénien­­ses Cecropem, ac Solonem, Argivi Phoroneum, Cretenses Minoa, ac Rha­­damantum. Lacedaemonii Lycurgum. Aegiptii Trismegistum. Persae vero Zoroastrem. Sed quisquis tandem ille fuerit, tale humano generi ab­ulit munus, quo majus, ac salubrius vix a coelesti Numine optare fas est.“ (A melynek, hogy ki volt a megho­nosítója, nem tudni biztonsággal. A zsidók bizonynyal Mózest tartják annak, az athéneiek Cecropsot és Solont, az Argosiak Phoroneust. A krétaiak Minost és Rhadamantost. A lacedemoniaiak Lykurgust, az egip­­tusiak Trismegistost. A perzsák Zoroas­­tert. De bárki volt is légyen az, oly adománynyal gazdagitá az emberi nemet, melynél nagyobbat és Hűvö­sebbet az istenségtől kívánni is alig­­ lehet vala.)És szt. Ágostonnal az állam és a honi föld virágzásának amaz ősi jogi elvet veti alapjául :„Remota justi­tia, quid sunt regna, nisi magna latro­­cinia ?“ Ahol az igazságosság meg­szűnt, mi ott az állam egyéb, mint rabló­garázdálkodás ?) Verbőcq Tripart-Prae­­fat. És a francia forradalom lezaj­lása után igy kiált fel Lamartine : „A forradalom az egész világ számára kivívta a szabadságot, csak az Isten számára nem; vissza kell adni az egyháznak függetlenségét s ügyeinek intézését a lelkiek fölött; minél szaba­dabb, annyival lesz igazabb, minél igazabb, annál szentebb, minél szen­­tebb, annál hathatósb. Nem lesz többé törvény, de hit, nem betű, de élet!“ Ezt kiáltjuk mi is oda a jogfoszto­gatóknak ! Volt idő és lehet ismét oly idő, a­midőn az egyházat jogaitól és sza­badságától megfosztani akarják, de az nem lesz többé jog, hanem jog­­tiprás és jogfosztás, evacuatio juris, és jogbitorlás: tyrannismus. A klérus és jelesül a magyar papság mindenkor megtette és meg­fogja tenni a jövőben is hazája és az állam iránt való kötelességét, amiért is a sokat szenvedett magyar nép, mindenha őt tekintette és ismerte el egyedüli vezérének és ha a mostoha viszonyok valaha úgy alakulnának, a papság ismét tudni fogja köteles­ségét, hogy elhagyatott népének ismét élére álljon. Mert az egyház nem a hatalmasságot keresi, hanem a népek üdvét! De nem az a mi feladatunk, ha­nem, hogy egyház és állam vállvetve kölcsönös egyetértésben törekedjék elő­­mozdítani a reá bízott népnek boldogsá­gát. Tegyük ezt, és virulni fog az áldott magyar föld. „Dum regnum et sacerdo­­tium inter se conveniunt, bene regitur mundus, floret et fructificat eccle­­sia, cum vero inter se disco­rdant, non tantum parvae res non crescunt, sed etiam magnae res miser abiliter dilabuntur.“ (Ivo Carnot.) „Ha az állam és a papság jó egyetértésben vannak egymással, jól foly a világ sora, virul és áldásosan működik az egyház; ha pedig nincsenek egymás­sal jó egyetértésben, nem csak a csekély ügyek nem gyarapszanak, de a nagyok is nyomorúságosan elpusz­tulnak ! Dr. Rézbányay. • „ „PÉCSI KÖZLÖNY“ 1898.a­ugusztus 3­. HIRE k. Pécs 1898. augusztus 2. Az egyházmegyéből Liebbald Lajos tolnai segédlelkész helyére, aki a kisdoroghi plébánia adminisztrátorává lett kinevezve, M­a­y­e­r Tódort küldte a me­gyéspüspök Tolnára. Horváth Paskálisz kineveztetett Podgárd­ra vikáriussá, Götz Sándor ideig­lenesen az egyházmegyei tanfelügyelő segédjévé. Nagylelkű adomány, Jak­i é­s Szilveszter darázsi plébános, aki híveinek az elemi csapások folytán való elszegénye­dése s az ennek nyomán föllépett szocia­­lisztikus mozgalom következtében évi java­dalmának jelentékeny részétől elesett, saját vagyonából ötezer forintot ado­mányozott az egyházmegyei elaggott papok nyugdíjintézetének akkép, hogy életfogytig az összeg kamatait élvezhesse. Az adomá­nyozó eddig is é­v­i 25 írttal önként járult hozzá a nyugdíjalap gyarapításához. A papi nyugdíj-ügy fejlesztése Az elaggott papok nyugdíj­intézete van hivatva a lelkipásztorkodásban megöregedett, törődött aggastyánoknak anyagi gondoktól ment, bár szerény megélhetést biztosítani a szogálatképtelenség, a gyöngeség nehéz napjaira. H­e­­­y­e­y Sámuel pécsi püspök e méltóságának kezdettől fogva szivén feküdt az elöregedett papok jóléte is s azért mind­járt kezeibe is vette a meglevő nyugdíj­intézet oly nemű újjászervezését, hogy az eddig 600 frtnyi évi nyugdíj­összeg fölemeltessék. E célból a főpásztor javaslatot készíttetett, mely a napokban a papságnak szét fog küldetni, hogy a szokásos őszi tanácskoz­­mányokon a javaslatot megvitassák. Mint értesülünk, a tervezet készítésénél az volt az irányadó szempont, hogy a papság újabb megterheltetése nélkül javíttassék meg az eddigi állapot, az osztó igazság alapján, hogy a nyugdíjösszeg ne legyen mindenki számára egyenlő, tekintet nélkül az eltöltött

Next