Pécsi Közlön, 1899. november (7. évfolyam, 122-133. szám)

1899-11-05 / 122. szám

1899 november 5. „PÉCSI KÖZLÖNY“ számvevő súlyosító körülmények következ­tében csapattak el, mintha — nem lett volna elég ok az elcsapatásra, a­mit tettek. Persze ez az ítélet — még nem minden, a­mit a világi igazságszolgáltatás mér a lel­ketlen bűnösökre, mert e hó 7-én a bün­tető törvényszék ítél felettük. — Angolok veresége. Az afrikai bu­rok igazán megszégyenítik az angolokat. Nem azzal, hogy egymásután csatát nyernek, hanem azzal, hogy inkább az angol kato­nák elfogására, mint halomra lövésére fek­tetik a fősúlyt. Milyen más emberek ezek a szerény s a modern civilizáció főáramlataitól olyan messze eső burok, mint a civilizáció nevében kegyetlenkedő angolok. Míg ez utóbbiak dum-dum lövegekkel indultak egy ország függetlenségénak megsemmisítésére, addig a burok gondossággal ügyelnek arra, hogy az angolokban kárt ne tegyenek, hanem lehetőleg lefegyverezzék s humánus bánásmódban részesíthessék. White tábor­nok 2000 embere, abba a veszedelembe jutott, hogy mind ott hagyja a fogát, ha a búrokat olyan szellem vezérli mint az an­golokat. De az afrikai nép sokkal ember­ségesebb gondolkozásúnak bizonyult, sem mint London remélte. Csak a fegyvereket és ágyukat szedte el, a katonákat magukat pompás vendégszeretettel fogadta. Pedig az angol hadvezérlet aligha fogja ezt meghá­lálni. Most már nem az lesz a céljuk, hogy Transzvált elfoglalják, hanem arról is gon­doskodni fognak, hogy ne maradjon több búr, mint a­mennyi éppen az angol iga húzására kelleni fog. Az angolok ki fogják pusztítani a búrokat teljesen. De csak úgy, ha lehet. Mert nem lehetetlen, hogy a burok partra se hagyják többé szállani az ango­lokat, vagy hogy a nagyhatalmak még­is be fognak avatkozni a dolog menetébe. S erre a burok csakugyan érdemesek, mert az a nép, a­mely a hazaszeretet, a szabad­ságkeretet s az önnállósághoz való ragasz­kodás ily hatalmas bizonyítékait adta rövid idő alatt, az megérdemli, hogy törekvései­ben még oly hatalmas ellenséggel szemben is támogattasék, a minő Anglia. Egyházi ügyek. I. A sz. officium 1899. jul. 5-én a következő dekrétumot adta ki Róma szá­mára, a mely azonban kétségkívül minden egyházmegyének direktívaként szolgálhat. A sz. officium tudja, hogy a zárdák­ban, papnöveldékben és kollégiumokban az elöljárók maguk gyóntatják meg alá­rendeltjeiket, illetve növendékeiket, akik velök egy tető alatt laknak s tudja azt is, hogy e körülményből sok helytelenség támadt. Ezen eljárás ugyanis egyrészről korlátozza a gyónók szabadságát és veszé­lyezteti a gyónás integritását, másrészt pedig miatta az elöljárók kevésbbé szabadok a ház kormányzásában s könnyen igazságta­lan és meg nem érdemelt gyanúsításnak lehetnek kitéve.­­ Elkerülendő tehát az ezen gyakorlatból származható bármiféle kellemetlenséget avagy visszaélést, a sz. officium a zárdák, papnöveldék és kollé­giumok „magasabb és alsóbb“ elöljáróinak, akik Rómában vannak, megtiltja azt, hogy a velők egy tető alatt élő alárendeltjeiket vagy növendékeiket (tanítványaikat) maguk gyóntassák. Kivételnek ez alól csakis szük­ség esetében van helye, ami az elöljárók lelkiismeretére bizatik. II. Egy katolikus érzelmű orvos az egyházi fórumhoz kérdést intézett, ha várjon részt vehet-e e — nyugodt lelkiismerettel — orvosi egyesületekben és akadémiákon tar­tandó hipnotikus kísérleteken, vonatkozzanak ezek akár ismert esetekre, akár pedig uj tapasztalatok szerzése legyen a céljuk? — A sz. officium 1899. jul. 26-án igy válaszolt: Ismert’eseteknél a részvétel megengedett lehet, ha babonának vagy bot­ránynak veszélye fönn nem forog s a kér­dést föltevő kész magát a szentszék elő­írásainak alávetni és teológusként nem tolja föl magát. Új eseteknél, ahol bizonyos az, hogy ezek a természet erején túlmennek, a részvétel nincs megengedve, ha kétséges a dolog, de az ember fölteszi magában, hogy természetfölötti esetekben részt nem vesz, még ha a botrány veszélye nem fe­nyeget is, a részvétel csak tüzetik. III. E lap tárcarovatában nemrég egyik falusi lelkész fölpanaszolta, hogy az isteni szolgálat és szertartások rendjében a gya­korlat mily eltéréseket statuált, me­lyek, bár a lényeget nem érintik és nem is érinthetik, idegenszerű szokásoknak tűnnek föl. Hogy ez nemcsak nálunk van így, hanem másutt is, mutatja a fölhozandó példa. A kadixi székesegyház ceremoniáriusa a papok temetésénél követendő szertartási szabályok tárgyában kért fölvilágosítást, mert a rituálétól nagyobb mérvű eltérések jöttek szokásba. Ezt különben azért említem föl, mivel a P. K. említett tárcaírója is többi közt éppen a papi személyek temetését hozta föl. A kadixi szertartó számos kér­déséből azonban csupán mutatóul veszek ki kettőt: 1. Szabad-e az elhunyt áldozat kezeibe a római rituale által előírt kis fe­szület helyett kehelyt adni ? — A rítusok kongregációjának válasza (kelt 1899. jun. 8-án) ezt mondja: Szabad­­ oly föltétellel, ha az nem ama kehely, mely szt. misénél használatban van. — 2. Kadix-ban az a szokás, hogy magasabb rangú pap (pl. ka­nonok) holttestét a gyászkiséretben levő papok előtt viszik, holott a rituálé ellenke­zőleg rendelkezik. Kérdés : helyes-e a mon­dott szokás ? A rítusok kongregációja nem­mel válaszolt és a rituálé pontos betartását rendelte el. (l.) tam soha, pedig sokszor órákon át­ üldö­géltem ott. Olykor annyira belemerülök a képzelődés tündér­országába, hogy nem lá­tok, nem hallok körülöttem semmit sem. Óh, akkor ne jöjjön senki, ne zavarja senki álmodozásomat. Hadd maradjak ilyen­kor magamra, egyes-egyedül, eltelve rajon­gással, elérhetetlen vágyak tenger­ sokasá­gával. Egy másodperc alatt végigröppen képzeletem az egész világon ; a fény gyor­sasága, lassú csigamászás ehhez képest az ő negyvenkétezer hitvány mértföldjével ! Mi minden nem jut eszembe ilyenkor ? Magam is eltűnődöm rajta olykor-olykoron . . . Déli tizenkét óra van épen. Két ke­zemre hajtom fejemet s behunyom sze­meimet. Ragyogó színekkel s csodálatos zenével telik meg képzeletemben az egész világ. A színeket csak úgy sejtem lehunyt szempillámon át, de a hangokat igazán hallom. Valóságos, csodaszép akkordokba olvadnak össze s csak úgy özönlik felém a sok hanghullám elborítva lelkemet csengő­bongó danával. Harangoznak. Az Isten zenéje ez bű-­­ bájosabb, mélabúsabb, mint bármi, a­mit akármi zenében csak képzelni lehet. A bellyei csillagos torony harangja vitte a szopránt, csengő szóval imádkozza el a déli Isten­áldást , kissé mélyebben ballag a kopácsi, daróci tornyok el-elhaló hangja, s kényel­mes lassúsággal belerezgő baritonjával a mi templomunk „öreg“-je. Felséges dalla­mos zúgás, a fák sűrűségétől felfogva, félig elhalva, elszunnyadva. Lelkemben kimondhatatlan boldogság érzése rezg végig e hangok hallatára. Imád­kozom ... A harangok mélabús szava el­hal de alig tudott kibontakozni a kedves hangulatból, melyre édes bús szavak rin­gatott . . . Máskor meg künn barangolok a park­ban. Elméledve járok-kelek az akác­fás állóban. Ott korán sárgul-barnul a levél, ott korán zörög az avar, őszi hangulatba ringatom magam s godolkodom az idő sebes haladásáról, éltünk röptegende vol­táról, múlandóságáról. Fölöttem összeölel­keznek a fák, mintha titkot rejtegetnének. Oly kellemes itt sétálni, ha hűvös szél fu, s künn megborzongatja már az embert. Itt a fasorban elvész ereje, felfogja a sok fa, cserje. Ide szoktam jönni mindig búslakodni egymagamban, kivált­ ha a bucsuzás napja közéig . . . Mennyivel boldogabb itt a lelkem, ez egyszerű világ közepette ! Óh, csak ne szó­­lítna ki innét a kötelesség hivó szava, csak maradnék itt, míg meg nem érintene a kér­lelhetetlen, végzet sújtó keze, az életrabló halál. Akkor sem vágyódnám innen el; oda helyeztetném lelkem porhüvelyét a platánfák alá, hogy a feltámadásig tartó álomba belevegyülhessen a lomb zizzenése, fenyősudarak titokzatos bugása, madárkák bájoló dala ; hogy hallhassam a világot be­futó szelek fantasztikus regéit, a vándor­szellők csacska meséit. Oda temettetném el a természetért rajongó megtört szívemet, oda, abba a bekerített kis négyszögbe, a hosszú század óta ott pihenő tetemek mellé, a néma föld ölébe , mert örömömre szolgálna még boltomban is, hogy szíve­men tartok egy darabka földet, hogy rám nehezül az életadó avar egy arasznyi része. Fejfának oda ültettetnék egy tölgyecskét, sír­­halmomat befuttatnám örökzöld repkénynyel, az örök remény páratlan szimbólumával., Instrumentál ? A ceciliánusok kongresszusának utó­hangjai akarnak-e lenni a pécsi lapok egy­házzenei cikkei, vagy pedig az egyházi zene jövője iránti aggodalom kelt-e fel a keblek­ben, nem tudom bár az utóbbi igazságára erős okom van gyanakodni, tény az hogy az újabb időben örvendetesen megszaporo­dott az érdeklődők száma. A Pécsi Közlöny okt. 23-iki számában is találkozunk egy újabb érdeklődővel. A tárgy, melyről cikkíró szól, Pécsett nem elő­ször látott napvilágot, a­mennyiben a P. N. szept. 30. száma ugyanily értelemben be­szél, bár mindenesetre keztyűtlenebb kéz­­ ­.

Next