Pécsi Közlöny, 1903. január (11. évfolyam, 1-25. szám)

1903-01-01 / 1. szám

¡% if , m A * • 1 gyeinek ||j tek­e 'ttei ~ és* János ® feje. •• .ológ. ›ez, az 1903. évhez, se óta. * ,. JdSperva történelemnek, az áltami, társadalmi, családi és lelki életnek, ö a világitó napja a tudom­ányn*‘~, művészetnek, ő a felmelegitője és felfrissitője az elhidegült, az elfásult kebelnek, ő a reménysége és jutalma minden ő benne hivő keresztény léleknek, üd­vözítő istene minden embernek. Kriszus szelleméhez visszatérni, abban megújhodni, megerősödni, gya­rapodni­­ ez a kereszténységre, a ke­resztényekre nézve kívánatos reform. Nan vagyunk reformerek. Nyíl­tan m­egvalljuk: hamis prófétának tartjuk mindenkit, aki az egyháznak süledésével ijesztget az esetre, ha a korszellemhez,f a tudományos haladás­hoz gyorsan és minden áron nem alkalmazkodik. Nem is vagyunk ma­radiak. A hagyományos felfogást kész­ségei feladjuk akkor, ha tényekkel, tudományosan bebizonyított eredmé­nyekkel álunk szemben ; legyenek ez­en eredmények a történelem, a­ bölcselet vagy a természettudomány területéről. De mindig és mindenben a keresztény­ségnek, a katolicizmusnak szellemi inferioritását, haladásra való képte­lenségét hangoztatni esztelen eljárás és igaztalan beszéd. A kereszténység az egyedül igaz vallás ; még más vallásúak is elisme­rik, hogy a létező vallások közt a legtisztultabb erkölcsi felfogást és legmélyebb hitelvi rendszert felmutató vallás. Ezen kereszténységet nem reformálni, hanem megismerni és gya­korolni kell. Itt van Luthernek, Kálvinnak és annyi más felekezet-alapító téve­désének kiinduló pontja. Ők azt vél­ték vakságukban, hogy Isten műve, Jézus alapítása, az egyház az idők folyamán lényegileg megváltozott és azért a saját felfogásuk szerint pró­bálták reformálni az egyházat, kísé­relték az általuk elképzelt ősi alak­ját az egyháznak visszaállítani. Az egyház lényegében nem vál­­tozhatik meg, senmiesetre sem vál­hatok­­sohasem ' ^.ber A-össaérde­­­kévek­ a tudorok^. fe-sor ha.­adási ellenkező tényezővé. Csakis az em­­­berek, az egyház tagjai, papjai vál­toznak, fogyatkoznak meg némely korszakokban a Jézustól tanult er­kölcs követésében, az általa hirdetett tanítás megértésében, hivésében és védelmében. A reform-katolikusok is ezen hi­bába esnek. Pedig van már sok ilyen reform - katolikus Németországban, Ausztriában és, sajnos, hazánkban is. A kath. sajtóban is már némely he­lyen rokonszenveznek ezen reform­katolicizmussal. Féltik az egyházat az elmerüléstől, ajánlják a legmesz­­szebbmenő accommodatiót, kárhoztat­ják a hagyományokhoz való „merev“ ragaszkodást, egyházi dolgokban is folyton a haladást hangsúlyozzák. Pedig hát mit is akarnak ezen jó urak az ő alkalmazkodásukkal ? Azok a hitetlenek, akikhez kö­zelebb akarnak jutni, még mindig elég távol maradnak tőlük, hogysem a katolicizmus reformált kivonatát is magukévá tennék. A hívőket pedig a reformkatolicizmus gyanúval tölti­ el, nem látják meg benne a világ­hódító krisztusi szellemet, hanem mától holnapig változó rendszert, félénk, gyáva lelkületet, indokolatlan meghu­nyászkodást. Jézus a kőszál, mely sokaknak romlására létetett Izraelben. Nem a katholikus liturgiának egynémely újabb eredetű szertartásai, nem az egyház­jog némely törvénye, nem az egy­háznak egyik-másik tanítása az, ami a mai világnak nem tetszik, hanem maga Jézus szelleme, az az önmeg­tagadó szellem, az ő vallása, az a hittitkokon felépülő vallás, az ő er­­kölcstana, az a nehéz, örökös lelki­­ harcot követelő erkölcstan, ezek nem­­ tetszenek ennek a világnak. Minderre kiáltja a világ : Écrasez l’ infame. Ne dobáljunk ki tehát semmit a hajóból. A liturgia lényegtelen szer­tartásai sem jelentéktelenek, ne ájjoz­­\y ljönp».«- érettségeink ki­s!■ ./-'.atj..' C.'. 7. \-i */•- i ni ^szükségletnek voltak ered-- m ?mig tehát a közszükséglet fenő ^ködjünk felettük és kisért­sük a... r azokat ismét a gyakorlatba visszavinni. Erkölcstanból, hitelveink­ből semmit sem engedhetünk, azok­hoz utolsó lehelletig ragaszkodunk, ne is magyarázzuk tehát azokat el­lenségeink kedvéért úgy, hogy el­vesszük azoknak erejét, mélységét. „Christus heri et hedié, ipse et in saecula“. Hebr. 13, 8. Krisztus szelleme most is csodákat mivel, most is élesztő a világ magmájában, mus­tármag a népek és nemzetek temető­jében. Nemcsak egyes emberek térnek naponkint vissza Krisztushoz, a kath. egyházban feltalálható Krisztussal való benső közösséghez bűnbánat tartása vagy tévesnek felismert fele­kezetüknek, vallásuknak elhagyása által, életben vagy halálos ágyon (a kereszténységet, a katholicizmust a halálos ágyon soha sem cserélte még fel senki más vallással). Hanem egész népek, nemzetek XI. évfolyam I. szám. Kéziratot nem adunk vissza. Előszatási árak: Égés?, évre 24 K. Félévre 12 K. Negyed évre 6 K. Egy hónapra 2 X. Egyed­unám ura 10 fiú. Útikat napilap. — Megjelenik minden hétköznap este. Laptulajdonos és fő­szerkesztő : Drr. HAN­Y FERENCZ. Felelős szerkesztő : Kiadó : Jomel Anzelm. Madarász Béla. Csoda nagy olcsóság a hires BÉKA-boltosnál. Női és férfi szövetekben, női és férfi tricoban, valódi Jäger, valamint selymekben. Bins és ruhában, továbbá sző­nyegekben meglepő választék potom árért.1260. Lapunk mai Hasária IS oldalra terjed.

Next