Pécsi Közlöny, 1904. április (12. évfolyam, 43-50. szám)
1904-04-03 / 43. szám
1904. április 3. Vasárnap XII. évfolyam 43. szám. y *££& «a*___________ PÉCSI KÖZLÖNY Pártonkivüli politikai lap — Megjelenik minden szerdán és szombaton este. Szerkesztőségi és kiadóhivatal. D Ő M A L A N Z E L M, Kéziratot nem adunk vissza. Lyvenm-utca 4. felelős szerkesztő. Előfizetési árak : Egész évre 12 K. Félévre Szerkesztőségi és kiadóhivatal telefonMADARÁSZ BÉLA, 6 K. Negyedévre 3 K. Egy hónapra 1 K. szám 111. laptulajdonos és kiadó. Egyes szám ára 10 fillér. Husvét vasárnap éa hétfőn a Központi kávéházban Horváth Palidé szervezett zenekara HANGVERSENYEZ. Hideg briffé, kitűnő kávéházi Italok. Pontos kiszolgálás. — Egész éjjel nyitva. A n. é. közönség becses pártfogását kérem, maradok tisztelettel Kümmelberg Mihályné Icávésné. Husvét. Valahányszor a katholicizmus ünnepelni készül, egy világrend szive dobban meg mindig s valami jóleső melegség, ellenállhatatlan hangulat szállja meg az emberek lelkét. A betlehemi kisded születése elé évről-évre egy egész földkerekség — telve hitetlenekkel — néz fenkölt vágyódással s a béke ünnepe munkaszünetet hoz az élet lármás, fárasztó műhelyébe. A kálvária tragédiájáról résztvevőleg, olykor megdöbbenéssel emlékszik meg a közönyös világ s az istentelen, a hit nélkül vergődő szívekből is szomorúságot vált ki sokszor a Kétfájdalmú Szűz, a Mater dolorosa. Most pedig, hogy az Istenember töviskoszorús homlokát a győzelem koronája övezi, hozsánna zeng feléje mindenünnen. Örök igazság a költő szava : a Krisztus-eszme világot ölel. A feltámadt Üdvözítő neve, eszméje, földi életének minden mozzanata és emlék- napja áthatja a világegyetemet. Krisztusnak ma két tábor zengi alleluját. Egyik a hivő katolikus telkeké, az élő hit országa, amely a megváltás isteni munkáját, a kereszt martíriumát és megdicsőülését ünnepli. Csak ez a tábor ünnepel igazán. Nála nemcsak pillanatnyi hangulat a feltámadás öröme, hanem tartós, mély érzelem, benső szívbelis hódolat a szivek királyának. De ünnepel a modern pogányság tábora is. Az a tábor, amely antik formájában valaha Krisztus zsidó hóhérainak sietett segítségére, a Mester követőinek pedig nemsokára maga lett hóhérává. E tábor ugyan csak pihenő napokat ismer rendszerint s az ünnep fogalma ismeretlen előtte, de a kereszténység világra szóló ünnepein valami lelki kényszert érez mégis s ha a hit malasztja nem is lakozik szivében, ilyenkor mégis szokatlan, fenkölt impressziók szállnak beléje. Fáradt, raffinált agya is felülemelkedik közönséges, sivár gondolatkörén s az eszméről, az emberi ideálról, a humanizmus tanairól szövöget színes ködfátyolképeket. Mert a modern pogányságnak, a szabadkőmívességnek szemében a világ Megváltója tudvalevőleg csak álomkép. A mithosz éjszakájának egy tündéries víziója, a tökéletesség ideáljáról alkotott fogalma a fantáziának, egyéb semmi. Ezt ünnepli Krisztusban a modern pogányság s csak innen magyarázható, hogy egy zsidó poéta is igy sóhajt fel : Ó, mi Urunk Jézus Krisztus. Ez nem hitvallás a poéta részéről, csupán az ideál kultusza. A szabadkőműves tantétel azonban csak féligazság. A tiszta igazság az, amit a megvetett elemi káté tanít, hogy : Krisztus igazán Isten és igazán ember, Istenember. Ideál ugyan, de nem fantom, nem álomkép, hanem a feltámadás ünnepén dicsőséget sugárzó valóság. Ez a mi hitünk, ez az igazság. Hanem azért a szabadkőmívesek doktrínája sincsen tanulság nélkül. Megtanuljuk belőle, hogy minden igazán katholikus léleknek egyesítenie kell Krisztusban a megváltó Isten imádásával az ideál kultuszát. Nem elég, ha benső hódolattal borulunk le a kérészt tövében, példát is kell vennünk az Üdvözitő emberi természetéből a földi ember örök ideáljáról s a mindennapi élet szűkkeblű realizmusába fenköltséget, egy kis sugarat kell képzelnünk abból a végtelen tökéletességből, amely valaha itt járt a földön és beragyogta azt. Csak az az igaz ünnepe a feltámadásnak, amelyen felemelkedni iparkodunk megszokott anyagelvűségünkből. Hogy ne csak a számító, a haszonleső ész uralkodjék mindig a testverítékezése közben, hadd irányítsa a munkát a szív is, az érzelem is, az önzetlenség is, így azután épen marad a mindennapi élet nehéz küzdelmeiben is az ideál kultusza. Támadjunk fel először önmagunk, hogy aztán megsokasodva együttesen munkálhassuk a gyakorlati élet idealizmusát, az erkölcsi feltámadást közéletünk egész vonalán. Erre tanítson meg bennünket Krisztusnak, mint Istennek imádása, emberi természetének, a világot átölelő örök ideálnak tisztelete a feltámadás magasztos ünnepén. . . . Konduljatok meg ti Rómából hazatért húsvéti harangok és zsongjátok szivébe az egész világnak, hogy az Ur Krisztus, akit keresztre feszítettek a Golgothán, legyőzte a halált és valóban feltámadott. Alleluja ! Dr Helvey Lajos. Lapunk mai száma 24 oldalra terjed Koppenhága. — Dánországi útirajz. — Irta: Vértesi Károly. A Malmöi kikötőben. — A fénylőkből való volt. — Csókos gyermek. — Egyik országból a másikba. — Velencze csoda remekeként.— A norvégek és svédek rokonánál. — Kjőbenhavn. — Tőzsdepalota. — Szigeteken építkeznek. — Ószerűség. — Spion. — Királyi új piacz. — Európa apósa. — Mindent komoly szinben láttam. — A Klampenborgi-parkban. — A kikötőben. — Czipekedtek. — Szakál viselés. — Állatkert. — Örsted parken. — Rosenborg-park. — Nemzeti múzeum. — Érzékeny történet. — Gundefred. — Tejfölös földieper. — A híres mesélő szobra. — Egyik legműveltebb város. — Királyi képtár. — Tivoliban. Malmőnél a partmenti kőalkotmányon várom a hajó indulását dánok földére. Mielőtt elhagyom a svédek szép országát, körülnézek mégegyszer. Szemem egy svéd asszonykán akad meg, ki a fénylőkből való volt, mellette leánykája csöppködik. A festői svéd nemzeti viselet, a skanet, *) pompásan állt a szép asszony formás alakján. Ez a népviselet, amellett, hogy kecses és a szőkeségnek jól áll, a finom kelméből, lenge csipkéből, puha selyemből, igen elegáns. Leányát mama a csuklón felül, kézen fogva szerető szemmel nézegetve vezette ; lehetett úgy hat éves a picurka. Göndörített, hoszszúra eresztett szőke haja, a kis vállaira omlott. Telt kis karocskája fedetlen, rózsaszínű, pici rózsabimbó maga is. Azon a tő n Skane, Svédország legdélibb, legtermékenyebb, leggazdagabb vidéke, amelyen vagyunk Malmőnél.