Pécsi Közlöny, 1912. november (19. évfolyam, 131-138. szám)

1912-11-03 / 131. szám

FECSI­К ГК Х'-СГ% Z Т'йО П. Évfolyam, 131. szám. Csütörtök, 1912. november 3. A pécsi függetlenségi és 48-as párt hivatalos közlönye. — Megjelenik minden szerdán és szombaton Szerkesztőség és kiadóhivatal: Király­ utca 24. Városi és interurbán telefon­szám 111. Kéziratot nem adunk vissza. Szerkesztésért felelős a kiadó laptulajd MADARÁSZ BÉLA Előfizetési árak: Egész évre 12 korona. Félévre 6 korona. Negyed évre 3 korona. Egy hóra 1 korona. Egyes szám ára 10 fillér. — Nyilt-tér sora 60 fill. A szövetkezett ellenzéki pár­tok minifesztuma. „A magyar képviselőház szövet­kezett ellenzéki pártjai a jelenlegi súlyos viszonyok közt sem teljesít­hetik rendes alkotmányos feladatu­kat, mert a képviselőházban a par­lamenti jogrend uralma megszűnt, helyébe az önkény anarkiája lépett és ezzel megszűnt a rendes tanács­kozás lehetősége. A képviselőház elnöksége tuda­tosan és durván megsértette a ház­szabályokat, törvényesen létre nem jött határozatokat mondott ki, kar­hatalmat rendelt be a Házba, kép­viselőket onnan erőszakosan eltávo­líttatott. A képviselőház hatvan képvi­selő törvénytelen kizárása folytán csonka, tehát törvényesen nem mű­ködhetik. A delegáció törvénytelenül vá­lasztatott meg, határozatai jogilag sem­misek. Mindezekkel a törvénytelensé­gekkel a kormány és a többség szo­­lidaritást válalt. A kormány adta azok egy részének végrehajtásához a törvénytelenül igénybe vett karha­talmat. A többség pedig a törvényes előfeltételek mellőzésével új házsza­bályt alkotott, mely jogilag érvény­telen, de amelyet mégis erőszakkal készülnek érvényesíteni. Ezekkel a tényekkel szemben hiába hivatkoz­nak házelnökség, kormány és a több­ség az elkövetett jogsértések kivé­teles jellegére, hiába fogadkoznak hogy ezentúl alkalmazkodni kíván­nak a parlamenti jogrendhez, ebbe azonban beleértve a törvénytelenül megalkotott új házszabályt is. Az nem jogrend, amelynek tör­vénytelen alkotó részei vannak. Az nem jogrend, amely olykor megtartatik, olykor nem. A jogrend lényege szabályainak abszolút köte­lező volta. Mihelyt megengedjük, hogy egyéni belátás ezen abszolút kötelezettség fölé helyezkedjék, nincs többé jogrend, hanem csak önkény. A megsértett jogrend helyreál­lítása tehát nem állhat egyszerűen abból, hogy annak további megsér­tését mellőzzék, hanem áll abból, hogy feltétlen kötelező ereje újból biztosíttassék. Ez pedig nem érhető el, ha jog­érvényesnek ismerjük el azt, ami a jogrend megsértésével jött létre. És nem érhető el, ha hatalmu­kat megtartják azok, akik egyéni be­látásukat tényleg a jogszabály köte­lező ereje fölé helyezték. Mert, amit egyszer megengedhetőnek tartottak, azt megtehetik újból, annyiszor, a­hányszor jónak látják. Személyük­höz tapad a jogbizonytalanság gon­dolata. A jogtalanul történtek tárgyi re­­parációja és a jogrend megsértéséért első­sorban felelős házelnök és mi­niszterelnök távozása tehát nem ön­­kényszerűleg felállított ellenzéki kö­vetelés, hanem logikai kényszeren alapuló egyaránt mellőzhetetlen ket­tős alkotó része a jogrend helyre­állításának. Mindaddig, míg ez meg nem történik, parlamentünk a jogi anar­chia állapotában van. Ilyen parla­ment érdemleges munkájában az el­lenzék részt nem vehet, sőt annak folytatását meg sem engedheti, mert ha ezt tenné, részességet vállalna a jogrend megbontásában és hozzájá­rulna az önkény uralmának végleges meghódításához. Ellenfeleink azokra a kínos je­lenetekre hivatkoznak, amelyekkel az ellenzék ellentállása össze van kötve. De ezek, bármely kellemet­lenül érintenek minket, nem támad­ják meg gyökerében a parlamenta­­rizmust, holott megtámadná azt a belenyugvás a jogbontásba s az a tapasztalás, hogy a jogrend félrelö­­kését dekórummal lehet eszközölni. Hisztérikus érzelgés az, vagy hipok­­rízis, amely ezeken a visszatetsző külsőségeken akad meg és nem for­dul felháborodással az erőszak kut­­forrása és lényege, a jogtipró önkény ellen, melyet — akr­ milyen áron is megtörni — jelenleg első alkotmá­nyos kötelességünk. Ilyen helyzetben találják a ma­gyar parlamentet azok, a külföldi események, amelyek visszhatást gya­korolhatnak hazánk fontos éredekeire. És ekkor megszólal a szemforgató hipokrízis és felhívja az ellenzéket, hogy a fenyegető veszéllyel szem­ben félre sérelmeit, teljesítse rendes alkotmányos feladatát, osztozzék a felelősségben azokért, amik szüksé­gesnek bizonyulnának, segítse elő annak a belső összhangnak a hely­reállítását a nemzet lelkületében, amelyre válságos időben szükség van. Valóban cinikus kísérlet ez a súlyos külpolitikai helyzetnek önző hatalmi érdekből való gyümölcsözte­­tésére! Hogy a lelki összhang helyreál­lítása körül a kormánynak és a több­ségnek is vannak kötelességei, azt ezek a tényezők sejteni sem látsza­nak. Őket az erőszak és önkény po­litikájának folytatásában pillantig sem feszélyezik a nehéz külső viszo­nyok. Az öszhang helyreállítása sze­rintük abban állana, hogy némuljon el minden hang, amely a jogrend helyreállítását követeli, ismerjük el törvényesnek a törvéntelenséget, igaz­nak a valótlanságot, jogforrásnak az erőszakot. Ez az általános behódo­­lás a jogtalanság előtt volna a nem­zeti szolidaritás új alapja, a nemzet­fentartó erkölcsi erőknek ez a félre­­lökése volna az az új erkölcsi erő, amelyre a nemzet válságos körülmé­nyekben támaszkodhatnék ? A józan józan ész és az etnikai gondolkodás logikája azonban mást mond. Azt a mélyreható meghasonlást amely kétségtelenül veszélyt rejt magában, a jogrend megbontása okozta. De ha ez így van, akkor mi le­het a baj orvoslásának a módja, az annyira kívánatos nemzeti szolidari­tás feledésének alapja ? A jogrend megbontásában való általános megnyugvás-e, vagy a jog­rend közmegegyezésen való helyre­állítása ? Így áll valóban a kérdés, ame­lyet megérteni annyi, mint meg is adni rá a választ. A jogrend helyreállításának alap­ján az ellenzék igenis, köteles a nemzeti szolidaritás helyreállításán közreműködni és rendes parlamenti feladatait újból teljesíteni. De a jog­bontás jóváhagyásával az nem te­heti, mert ha tenné, drágább nem­zeti kincseket árulna el, mint ami­nek most esetleg kockán foroghatnak.

Next