Pécsi Napló, 1919. május (28. évfolyam, 86-108. szám)

1919-05-01 / 86. szám

Csöndrtok, 1919. május 1. r*J *Cs 1V4 / 4 ''Ni I Szerkesztőség: és kiadóhivatal: Munkácsy Mihály­ u. 10. szám — Telefonszámok­: Szerkesztőség 109. :: Kiadóhivatal 27. A Pécsi Szocialista Párttitkárság 541. A Pécsi Szocialista Párt hivatalos lapja * i­. ----- . — Megjelenik naponta. ...—zzzzz................ · Egyes szám ára 30 fillér. * 19V^. ..—^»Xvm. évfolyam, 86. sz. Előfizetési árak: Egész évre 64 kor., félévre 42 kor., negyedévre 21 kor., egy hóre 7 kor.­­ Szervezeti tagoknak: Egész évre 72 kor., félévre 56 kor., negyedévre 18 kor., egy hóra 6 kor. — Egyes szám­ára 30 filér. Köszöntünk május! Ver­­sacrum : szent tavasz. Pattanó rügyek, zsendülő fü­vek, nyitó virágok, feszülő ned­vek, kék égboltról kacagó verő­­fény, madárdal és szerelem gyök , k­yörü hónapja. Köszöntünk május : proletárok tavasza ! Pattanó remények, zsendülő eszmék, nyiló szívek, feszülő erők, v­örös nap, szárnyaló himnuszok gyönyörű hónapja. Tiétek volt régtől ez a nap szegény, lealázott proletárok. Tié­tek marad ez a nap, büszke, dia­dalmas proletárok. Évről-évre tömöttebb rendek­ben, évről-évre hosszabb sorok­ban vonultatok lakásoknak csú­­folt sötét odúkból, műhelyek gúnyolt büzhödt, zugokból alá­nyöra május elé. Szigetekben erős hit, szemetekben lobogó láng, ajkatokon gyújtó dal. Emlékeztek ? Jöttetek az élet sötét mélysé­geiből és mentetek az élet fényes, virágzó tavasza elé. Kakastollas csendőrök hegyes szuronyai fogadtak először. Lé­hák golyós mosolygása, hatalma­sok lenéző vállvonogatása később. Majd ijedt rebbenése rövidlátó szemeknek és ájult döbbenete sötét szíveknek. Emlékeztek ? Pedig akkor csak egy napra jöttetek elébü­k. Jöttök most is. És most is még azokból az odúkból jöttök, hová gonoszul-ostobák bután-rossz vi­lága zárt. De most jöttök, hogy o ha vissza többé soha se­ menjetek. Tiétek a tavasz és az is marad. Nektek ragyog. A virág nektek nyílik, madár nektek dalol. A megújhodó természet nektek vi­rul és fénye és melege felétek sugárzik. Nyissátok meg neki sziveteket, hogy ez a sok fényesség, ez a nagy ragyogás mint meleg zuha­­tag ömöljön oda. Zárjátok szive­tekbe, megértő, érző, sokat szen­vedett szivetekbe. Azután onnan sugároztassátok szét a világon, hogy szertetoszoljon minden bús sötétsége, az élet minden gyáva fé­lelme és keserű gyűlölsége. A proletárököl, mely a májusi fény dicsőségében diadalmasan ragyog, ám sújtson le keményen a gőg üres koponyájára, százados hazugságok csillogó trónusára. Ám rántsa le a hamisságokról a cifra leplet, hogy torz arculatát mindenek megismerjék. Ám törje össze a szolgaság és nyomor bi­lincseit és zúzza szét az arany­borjú ősbálványát. De elvégez­vén tisztító vihar­munkáját, si­muljon ki az ökölbe gyűrt hatal­mas kéz : építsen és emeljen. És vezessen biztosan az élt örök forrásaihoz. A régi után a könnyek forrásához és a vér patakjához jutottunk el. Most oda kell jutnunk, hol az­ igazság és a szeretet forrása buggyan. A régi vallás cifra templomokat emelt saját híveitek és zárt falak mögül prédikált erkölcsöt, melyet senki sem gyakorolt. Ti tegyétek te­mplo­mmá az egész gyönyörű világot és hívővé min­denkit, aki munkával ember­­jogot nyer. Kinek lelke tiszta és hite erős, bizakodva néz a májusi nap fé­nyességébe. A május örökéletű, mindig Május ! A tavasz, a tavaszi megújhodás, az igazi feltámadás ünnepe ! Az egész világon száz millió proletár ünnepli ma örömmel, vággyal, reménnyel eltelve ezt a napot. Ünnepli különösen ma, mert ilyen májusa még nem­ vo­­ta emberiségnek. A régi hiáb a múlt héten ünne­pelték a feltámadás ünnepét. De az nem az igazi volt. 2000 év óta hiába hirdették. Ígérték a régi hitek a feltámadást, már nem tudunk hinni ez ígéreteknek. Ma ez az új ünnep nemcsak üres ígéret, hanem beteljesedés. A feltámadás ideje eljött, nem va­lami túlvilágon, bizonytalan, kö­dös jövőben, hanem már itt a földön, a jelen nagy időkben, hogy mi magunk is részesei le-2000 évig hiába hirdette, taní­totta a régi hit a felesbaráti szere­idet. Nem vált valóra, mert nem is válhatott. Ma már megértjük, miért ? Mert nem voltak meg hozzá az anyagi, gazdasági fel­tételek. Puszta jóakarattal nem lehet­­ érezni, szeretet se érezni az iránt is, ami vagy aki nekünk nem szeretetre méltó. És sok ezer év óta szemben ál­lott egymással egyfelől a nagy­hatalmú úr, dús kincsei között duslakodva az élet javaiban,­­ másfelől a rabszolgája, vagy csak kérges tengeris munkája a prole­tár, a legnagyobb elhanyagolt­ságban. Mit ért ezeknek prédi­kálni a felebaráti szeretetet ? 2000 év előtt még hihette az emberiség, hogy természetfölötti, erő, melyet sok buzgó imádkozás­sal lehet megnyerni, beleplántál­hatja az emberbe a felebarát­ szeretetet ott is, ahol a külső fel­tételek hozzá hiányzanak. De ez hiú remény volt. Azóta megtanultuk, hogy az ember egész mivolta, gondolat- és érzésviléga külső anyagi körül­ményei szerint igazodik. Így a szeretet és gyűlölet érzése is. Le­hete­tle­n szeretni ott, ahol gyűlő­visszatér. Nincs erő, nincs hata­lom, mely eljövését megakadá­lyozhatná. Üvölt het a tél viharja, jég­­bilincs nyomhatja a folyó vizét, szemfedél takarhatja a virágos rét hideg tetemét, lombtalan fák csontvázai zöröghetnek zord sze­lektől tördelve , a május eljön. Csak felnyitja aranyszemét és meghal a tél, roppanva törik a jégbilincs, uj élet sarjad a szem­fedő alatt és tavasz virul a tar ligetben. Köszöntünk csodatevő május ! Szent tavasz : proletárok ta­vasza. Vidor Imre é letre van ok. És viszont lehetetlen­­gyűlölni azt, amit vagy akit min­iden okunk meg van szeretni. Hiába prédikálni a milliomos munkáltatónak, hogy felebaráti szeretettel gondoskodjék ezernyi лир letár munkájáról még anyagi » hló ( . el ».­./. is. .mert­­? . szével anyagi érdekeket nem réz. És hiába prédikálni a fele baráti sze­retett az éhbéren dolgozó pro­letár tömegnek, mely emberhez nem méltó sorsban él, mely a­­családjáról, gyermekéről, öreg­sége, betegsége napjairól gondos­kodni nem tud. Nincs se földi, se földönt­úli erő, mely beléjök egymás iránt fele­­baráti szeretetet plántálni tudna. Szemfényvesztés, önámitás, a fele­baráti szeretetnek minden pré­­dikálása. A valóság, melyen nem a prédikálás segít, az osztályharc, a gyűlölködés, a szemben álló osztályok között sok ezer év óta, amióta vannak osztályok, mert van magántulajdon. A segítség pedig­­ azoknak a külső körülményeknek megváltoz­tatása, melyek ezt a gyűlölködést táplálják, az osztályharcot szít­ják. Aztán nem fog kelleni sokat prédikálni, oszlik majd a gyűlö­let s megterem helyébe a szeretet, amint a külső gazdasági feltéte­lek megfel­­ően megváltoznak. Testvériség : ez az új kor új hitének alapja, igéje. Az ősrégi ige, melynek feltámadását ünne­peljük e szép májusi ünnepen. Hirdette ugyan a régi hit is, hogy mindnyájan egy atyának gyermekei vagyunk. De üres szó maradt ez is, mert az az atya annyi ezer éven át engedte, hogy kevés számú édes gyermeke mel­lett a nagy-nagy többség nagyon is mostoha gyermeké legyen. A 20. században ilyen atya már nem számíthat tiszteletünkre. Ma az emberi tudomány jön hirdetni, hogy testvérek vagyunk ■ nyelvre, fajra, osztályra és fele- s­kezetre, sőt szinre való tekintet |! nélkül mind testvérek vagyunk­­ emberek, akik csak élnek a föld hátán az afrikai benszü­löttől, a­­eegkényesebb angol lordig. Megvizsgálta a tudomány az embert tetőtől talpig, felboncolja és vizsgálja belső szerkezetét még ezerszeresen nagyító üveggel is, és nem talál olyan különbséget, mely idegennek mutatná az afrika­i vadat az angol lordtól. — Próbát vesz a vérükből s ez a próba egy­­testvérnek mutatja meg a kettőt. De megtalálja a faji különb­séget a legalacsonyabb kultúrájú ember és a legfejlettebb állat, majomfajta között. Akármilyen óriásinak lássék tehát a távolság az afrikai vad és a legfejlettebb kultúrember kö­zött, ez nem áthidalhatatlan, még mindig nem oly nagy, mint a leg­­fejlettebb állat és a legalsóbb rendű ember között. Mesterségesek, te­hát megváltoz­tat­hatók a fennálló külső különb­ségek, elválasztó falak ember és ember között. A idebaráti szeretet tanítása süket fülekre talált 2000 éven át és e külső különbségek, elválasztó falak miatt, de ezt a tudományos megállapítást meg nem másíthatja, el nem­ tagad­hatja a kapitalista urnak semmi hatalma, se finnyáskodó gőgje. Ha pedig csak mesterséges a különbség a kapitalista úr és a nincsetlen proletár között, akkor csak mesterséges a jog is, mellyel előbbi magának foglalja le a tél javait, kirekesztve élvezetükből a proletárok millióit, kik azokat termelő munkájukkal előállítot­ták. Előttünk már világos a hely­zet, hogy ennek a jognak csak a hatalom volt az alapja. A vagyonos kisebbség évezredek alatt pom­pásan szervezkedett; az állam és fegyveres ereje, a jogrend, a vallás és az erkölcs, az iskola — mind az ő hatalmát szolgálta s igy tudta a mesterséges válasz­falakat fentartani, a tömegeket szolgaságban tartani s munkáju­kat kizsákmányo­ln­­i. Mit segíthetett itt a felebaráti szeretet hirdetése ? A feltámadás szép gondolatát is a maga számára sajátította ki a magántulajdon embere. Ez fog feltámadni, ezt a hitet vallotta s bár a túlvilágban, úgy hirdette, nem lesz különbség kicsi és nagy között, sőt akik itt utolsók vol­tak, ott azok az elsők, csak gyer­mekes tetszelgésnek tűnik fel ez is, mert semmi gyakorlati követ­kezménnyel nem járt az ember életére itt e földön. Nem az a fontos, hogy én fel­támadok-e. Nekem magamnál se fontos. Ez a május nem ennek a feltámadásnak, hanem a tavaszi megújhodásnak az ünnnepe. Új életre támad , megújhodik az em­beriség már itt e földön, mint ta­vasszal a nagy természet. Ez az idei május az emberiség tavaszá­nak, az emberiség megújhodásá­nak a­z ünnepe is, az új rend ünnepe. Irta : Doktor Sándor,

Next