Agglomeráció, 2005 (2. évfolyam, 1-12. szám)

2005 / 1. szám

gglomeráció 150 év, avagy a budapesti agglomeráció kialakulásának története 1850 tájékán kezdődött ... Addig a városiasodás csak Pest, Buda, Óbu­da akkori közigazgatási területén be­lül volt tapasztalható. Akkortájt Albert­falva és Újpest - két, tucatnyi lakossal rendelkező telepecske - még csak közel volt Pesthez. A Budai-hegyek­ben a kiváltságokkal rendelkező fal­vak: Csobánka, Solymár, Budakeszi - többségükben németajkú lakossá­gukkal -, távoli falvacskák voltak. Pes­tet délkeletről Grassalkovich birtokok, északról Károlyi birtokok határolták. 1850 és 1870 között a Habsburg ab­szolutizmus jelentősen lassította Pest és Buda fejlődését, alig növekedett a lakosság lélekszáma, bár a növekvő városi igények miatt a környező köz­ségekben ekkor indult meg a zöld­ség- és a gyümölcstermesztés vala­mint a tej és tejtermékek előállítása. Buda hegyvidéki területein ekkor je­lentek meg az első villák. 1870 után az elővárosok kialakulása és fejlődése - az előbb már említett - Grassalkovich birtokok felparcellá­zásával indult el. Az 1880-as években az elővárosok közlekedésének elindítója a helyiér­dekű vasúthálózat lett. Ez soha nem tapasztalt hatást gyakorolt az agglo­merációs folyamatokra, hiszen kap­csolatot biztosított a főváros és az elővárosok között: lehetőséget nyílt a napi munkába járásra, a fővárosi in­tézmények igénybevételére. A gyors és kényelmes közlekedés kialakulá­sa után a tisztviselők, alkalmazottak köréből egyre többen telepedtek ki a kialakuló kertvárosokba. A század­­fordulón tizenhét ezer ember járt na­ponta a főváros munkahelyeire dol­gozni az elővárosokból. A tovább élénkülő budapesti felvevő piac újabb lehetőségeket teremtett az elővárosok mezőgazdaságának és iparának növekedésére. A XIX. század végére Budapest és környéke vált az ország egyetlen je­lentős munkapiacává. A létrejövő elővárosok egy része már az első világháború előtt közigazgatási önállóságot nyert, és létrehozta saját, legfontosabb intézményeit, megkezd­ték területeik közművesítését. Az első világháborút követően mégis jelentős visszaesés mutatkozott Budapest kör­nyékének lakosság számában. 1930-ban harmincháromezren, 1940-ben, pedig már negyven­ezren jártak nap, mint nap Budapestre dol­gozni az elővárosokból. A két világ­háború között az elővárosi övezetek lélekszáma folyamatosan növeke­dett. A Budai-hegység községei szinte ekkortájt -az autóbusz-közle­kedés megjelenése nyomán - kerül­tek közelebb a fővároshoz és egy­máshoz. A második világháború után Buda­pest az erőltetett gazdaságfejlesztés egyik legfontosabb színterévé vált. A növekvő számú munkaerőt a város már nem tudta befogadni, így új len­dületet kapott a közigazgatási hatá­ron kívüli, agglomerációs fejlődés. Ennek legerőteljesebb jele a főváros és az agglomerációs települések kö­zötti ingázás volt. 1970-ben az ingá­zók aránya jó néhány településen meghaladta a teljes lakossága nyolcvan százalékát. 1971-ben “hivatalosan” is elismerték és körülhatárolták az agglomerációt, egységes jogi vagy közigazgatási elbírálásban azonban ekkor még nem részesült a terület. 1989 után csökkent a főváros mun­kaerő-igénye, elkezdett növekedni a Budapestről kitelepülők száma. Tö­megesen jöttek létre vállalkozások az agglomerációban, javítva ezek munkaerő-piaci helyzetét, növelve az önkormányzatok adóbevételeit. Javulni kezdett az övezet infrastruk­turális ellátottsága. 1997-ben jelent meg a budapesti agglomerációba tartozó települések körét meghatározó kormányrendelet, mely jelentősen megnövelte az agg­lomeráció addigi hivatalos területét, Budapesttel együtt 79 települést so­rolva határai közé. Az agglomeráció jelenlegi szerkezeté­ben egyszerre van jelen a Budapest­től való távolság formálta gyűrűs szer­kezet, a természeti viszonyok és a for­galmi folyosók figyelembe vétele vala­mint a szektorok szerinti tagolódás. 9 éve, Gödöllőn halt meg 65 éves korában Grósz Károly, aki 1987-88- ban a minisztertanács elnöke, 1988- tól az MSZMP főtitkára volt 12 hipermarkettet nyitottak 2004-ben Magyarországon, így 76-ra bővült a hazai üzletek száma 18 százalékos kulccsal fizetik a sze­mélyi jövedelemadót azok, akiknek jövedelme nem haladják meg az 1,5 millió forintot évente 29 emberrel kevesebb halt hazánk közútjain 2004. november 29-ig, mint tavaly a hasonló időszakban 130 év után visszatérhetnek Ma­gyarországra az emeletes vonatok, melyekkel egy francia cég pályázik a MÁV elővárosi vonattenderére 232 forint lett december végén a gá­zolaj ára, ezzel - eddig soha nem ta­­­­pasztalt módon - egy forinttal drá­gább lett a legolcsóbb benzinnél 700 köbméternyi szemetet távolítottak el Szilveszter után a főváros utcáiról 18 000 fővel több munkanélküli volt 2004. októberében hazánkban, mint egy évvel korábban 39 400 házasságot kötöttek hazánk­ban 2004 első tíz hónapjában 79 000 gyermek született hazánkban 2004 első tíz hónapjában 109 500 ember hunyt el hazánkban 2004 első tíz hónapjában 120 000 magyar katona sebesült meg, esett fogságba, tűnt el illetve halt meg 1943 januárjában a Don-kanyarban 793 000 új, mobiltelefon előfizetést kö­töttek hazánkban az elmúlt egy évben 944 000 bejegyzett gazdasági szer­vezet működött hazánkban 2004. szeptember 30. napján 2 800 000 gyermek és fiatal vesz részt jelenleg hazánkban, óvodai ne­velésben vagy nappali rendszerű ok­tatási képzésben 2 900 000 külföldi vendég érkezett kereskedelmi szálláshelyekre ha­zánkban tavaly október végéig 46 000 000 000. (???) forintos, azaz negyvenhatmilliárd milliárd forintos vagyonával Várszegi Gábor a leg­gazdagabb magyar 11705008-20123725 UNICEF Magyar Bizottságának számlaszá­ma, ahová a délkelet-ázsiai szökőár túlélőinek megsegítésére várják az adományokat Szem-szám metál - ARTEFERRO díszmn kovácstermékek a wSzilas-Metál Kft.-től lub­rr^ r- *^rTfM Díszmű ková­cs term­ékek ertekesitesejraktarrol ’ in­, "4-igény szerint tenyeres­es kom­p­­ettt kivi­telezés ■ii ' *t i Amit r­ia «kt

Next