Százhalombattai Hírtükör, 1989 (2. évfolyam, 1-26. szám)

1989-01-04 / 1. szám

2. oldal Léptek, hogy léphessenek ... SIKER UTÁN ... ? Jó lehetőséget kapott a Ruhaipari Kisszövetkezet négy üzeme a bu­dapesti, a karcagi, a csákvári és a százhalombattai , hogy kikerüljön a kötött gazdálkodás és a szigorú sza­bályozók satujából. A főként nagy­kereskedelmi piacra termelő varro­dák ez év májusában átalakultak kis­szövetkezetté. Battán arról érdek­lődtem, milyen eredményeket vár­nak még és melyek a további tervek. Bíró Istvánné üzemvezető magától értetődő természetességgel beszél az előzményekről. A hazai könnyű­iparnak mindig nehéz volt a hely­zete, mert ez az ágazat Magyar­­országon a „hátrányos helyzetűek” közé tartozik. Nekünk kellett tehát megtalálnunk a továbblépés lehető­ségeit Mindenek előtt komoly műsza­ki-technológiai fejlesztést hajtottak végre. Angol gyártáselőkészítő­ gép­­sort vásároltak, s automatizálták a szériamunkákat, a szabásmintaké­szítést és a többi szalagtevékenysé­get is. Számítógéprendszert üzemel­tetnek, ami megkönnyíti és gyorsít­ja a könyvelést, a kalkulációt és a bérosztály munkáját. Változott a munkaerőhelyzet is: némileg csök­kent a dolgozók száma és sikerü­lt át­menteni az előző évek pozitívumát, az alacsony adminisztratív létszá­mot. Valójában ekkor „váltott lépést” az üzem. Kihasználva a megválto­zott szabályozók lehetőségeit, meg­hirdették a szövetkezeti tagságot, ami számos előnnyel jár, akár a vál­lalat érdekeit nézzük, akár a dolgo­zók közvetlen szempontjait. Ah­hoz, hogy valaki „bekerülhessen” a havi bruttó keresetének kétszeresét kellett befizetnie. Nem fogadtak zárt kapukkal senkit Minden új felvételes három hó­nap próbaidőt kap. Aki nem felelne meg, visszakapja pénzét,­­ feltéve, hogy nyereséges a vállalat. Az érde­keltségi rendszer kölcsönös, még­sem vállalkoztak sokan az üzem­ben. Az alacsony létszámot azzal magyarázzák a vezetők, hogy új még ez a dolog, s egyelőre várako­zással tekintenek elé a dolgozók. Természetesen akad olyan is, aki nem tudja kifizetni a részjegy árát. Ezért megkönnyítették a belépés le­hetőségét: ma már húszhavi részlet­ben is be lehet fizetni és a törzsgár­­datagság sem feltétele. Az igazi kereskedelempolitikai „húzás” azonban az, hogy az össze­gyűlt pénzt a forgóalapra teszik. Meg­fontoltságra és bölcs előrelátásra vall mindez , hiszen, ha a kereske­delem nem tud fizetni a megrendelt áruért, akkor a további megrende­léseket is le kell mondani. Így azon­ban a megnövekedett alapból finan­szírozni tudják a hiányt, s ezért a ke­reskedelem később még kárpótlást is fizet Megfelelő termelés hiányá­ban persze nem működik a piac Mit végez tehát a termelés, hogy fenn­tartsa ezt a szükséges és hasznos füg­gőségi rendszert? Mivel az új szabályozók révén nem csak a kereskedelmi partne­rekkel kellett kompromisszumot köt­nie a termelő egységeknek, hanem­­ az áremelkedések miatt — a fogyasztói ár egy részét is át kellett vállalniuk, így nehéz helyzetbe kerültek. A helyzetet tovább bo­nyolította, hogy bérfejlesztésre sem volt lehetőség. Volt azonban egy megoldás: az üzem technológiai felkészültsége lehe­tővé tette a teljesítmény növelését. Bí­ró Istvánné alig leplezett büszke­séggel mutatja meg a szalagon levő férfi ballonkabátokat és vadász­zekéket, amit a FER nagykereske­delmi vállalatnak és egy NSZK-beli partnernek varrnak. Az üzemve­zető optimizmusát persze meg lehet érteni, hiszen még egy megrendelés­re is kilátásuk van, ami azt jelenti, hogy legalább a jövő év februárjáig folyamatosan tudnak termelni. De vajon mi a dolgozók véle­ménye? Nos, a hatékonyság már látszik a nyereségen: a tervezett hétmillió forint helyett csaknem a kétszere­sére számolnak már A bérfejlesztés pedig az eddigi legfeljebb három százalék helyett tizenöt körül vár­ható , s ez az összes dolgozó fize­tésére vonatkozik . .. Felmerülhet még egy kérdés: mi az előnye annak, aki szövetkezeti tag? A válasz még természetesebb, mint előzőleg: ők év közben csak bérelőleget kapnak, év végén vi­szont a nyereségtől függő osztalé­kot, ami sokkal magasabb átlagra rúg mint az alkalmazottaké. És azért ez már jelent valamit. . . KISS SÁNDOR Újesztendős számvetés - Nos, úgy vélem, az egyes megvalósítások és azok létre­jöttének időpontjait a lakosság igen jól ismeri, azokra emlékez­tetnék csupán, amelyek köny­­nyen elkerülhetik a felületes szemlélő figyelmét. Emlékeztet­nék a füredi olajos ülepítő tavak felszámolására. Közel 200 ezer m -en hoztunk létre zöldöveze­tet, parkokat létesítettünk és fá­sítottunk. Meghatároztuk az ipari övezet és a lakóterület kö­zötti kötelező védősávot. A városfejlesztésben megjelent és egyre nagyobb súlyt nyer az esz­tétikum. 1970 óta a lakosság lét­száma megháromszorozódott, ennek megfelelően igyekeztünk bővíteni az intézményrendszert, az alap- és középfokú ellátás fel­tételeit - hozzátenném - ezek­ben a törekvéseinkben gyakorta megsértünk. Ezt a hibát a jövő­ben jó lenne elkerülnünk, hiszen a kereskedelmi hálózat mennyi­ségi és minőségi fejlesztésében még sok a tennivalónk. - És most merre tovább? - Manapság minden feladat megvalósításának az anyagi le­hetőségek szabnak határt. Az 1985-ös tanácsgazdálkodási­­szabályozórendszer új helyzetet teremtett. Növelte a tanácsok szabadságát de a felelősséget is. Az új rendszer egyik célja, hogy a működtetés és fejlesztés anya­gi alapja zömében itt helyben jöjjön létre. Városunkra vonat­koztatva elmondanám, ez évben a szükséges 320 millió forintból csak 170 milliót tesznek ki a sza­bályozott bevételek és az állami támogatás, a többit helyi érde­keltségi forrásokból kellett elő­ (folytatás az 1. oldalról) teremtenünk. Ilyen körülmé­nyek között a testületnek fele­lősséggel kell meghatároznia, mennyit költ működtetésre és fejlesztésre. Az elmúlt évben pénzalapjaink 58 százalékát köl­töttük működtetésre, fejlesztés­re pedig 42 százalékot. Az idén ez a részarány előreláthatóan 70 illetve 30 százalék felé tolódik el, a működtetés javára. Bár renge­teg lenne még a tennivaló a fej­lesztés terén az erre szánt pén­zeink csökkennek. Jól állunk a közműrendszer kiépítésében, ám újabb, magánerős építkezé­sekre szánt területeket kell köz­­művesítenünk, értem ezen a víz­hálózat, szennyvízelvezető és ülepítőrendszerek az energia­­hálózat kiépítését. A környezet­­szennyező hatások kivédését az iparvállalatok technológiai újí­tásaitól várjuk elsősorban, ám mi sem ülhetünk ölhetett kézzel. Meg akarjuk kétszerezni a zöld­övezetet, a biztonsági övezetek­be pedig 15 hektárnyi erdőt szándékozunk telepíteni. Már említettem a kereskedelmi háló­zat fejlesztését­­ távlati terve­inkben ugyan, de továbbra is fel­színen tartjuk az áruház építésé­nek gondolatát. - Elképzelés tehát bőven lenne, pénz viszont egyre keve­sebb. Milyen kiutat lát? - Ezek nem elképzelések, hanem tervek - még ha távlatiak is. Fokozottabb felelősséggel kell döntenünk a soros tenniva­lókról, ehhez viszont a tanácsi testületek tevékenyebb hozzáál­lása, a lakosság aktivizálása szükségeltetik. A lakosságról szólva, legnagyobb segítséget abban adhatnának, ha jobban óvnák, ami már megvan: az épü­leteket a parkokat és így tovább. Hogy bár a fölös felújításra ne kelljen újabb pénzösszegeket elvonnunk a fontosabb kérdé­sek megoldásától. Jó lenne per­sze, ha funkcionálnának a lakó­­közösségek és más csoportok, ha olykor társadalmi munkával oldhatnának meg a kisebb mé­retű munkálatokat. Igaz egyre nagyobb teher nehezedik az iparvállalatokra, azért remél­jük, továbbra is támogatnak majd, hiszen a lakosok, a dol­gozók közérzete számukra sem lehet közömbös.­­ Kérnék még néhány szót az 1989-es tennivalókról.­­ A 4-es általános iskola és a szakközépiskola tanműhelyé­nek felszerelése mellett hozzá­kezdünk egy élelmiszerüzlet építéséhez az Óvárosban - rész­ben a lakosság hozzájárulásá­val. Szeretnénk kijavítani a köz­mű-rekonstrukció után meg­rongált utakat, mert enélkül hozzá sem szólhatunk a tömeg­szállítás kérdéseihez. Hogy ezek mellett a pénzügyi lehető­ségeink mit engednek meg, ar­ról csak a februári tanácsülés után nyilatkozhatom. A fejlesz­tés mellett ez évi legfontosabb célkitűzéseinknek a lakosság életminőségének szinten tartá­sát tekintjük, amit csakis a ta­nácsi testületek és a különféle lakossági csoportok hatékony közreműködésével érhetünk el. Ehhez kívánok közös és ered­ményes munkát a küszöbön álló esztendőben. Szaniszló József SZÁZHALOMBATTAI HÍRTÜKÖR MIT (NEM) ÍGÉR A VOLÁNBUSZ? Egyre több panasz érkezik szerkesztőségünkhöz a Volán­busz helyközi járataira. Különö­sen csúcsidőben sok a gond. Az utasok főképpen azt kifogásol­ják, hogy a kocsik pontatlanul közlekednek, a járatok gyakorta kimaradnak, csúcsidőben nagy a zsúfoltság, és a dunaújvárosi tá­volsági járatok sok esetben fel sem veszik a százhalombattai utasokat. Ulrich Miklósné, a tanács vá­rosgazdálkodási osztályának ve­zetője sajnálatát­ fejezte ki, hogy a panaszok nem a legilletéke­sebb helyre, szóval nem a ta­nácshoz futottak be. A vb múlt év februári ülésén tárgyalta ezt a kérdést. Az akkori megítélés szerint a helyközi járatok kielé­gítőnek mutatkoztak. Nagy Jánosonál a Volánbusz Érdi Üzemigazgatósága forgal­mi osztályvezetőjénél érdeklőd­tünk tovább. Nagy János: - Elöljáróban el­mondanám a százhalombattai tömegszállítást négy csuklós és négy szólókocsival biztosítják. Naponta 73 helyközi járat indul Érdre illetve a Kosztolányi térre és ugyanannyi érkezik. A tevé­kenység nem gazdaságos. 17 fo­rintba kerül átlagosan a kocsik egy kilométernyi futása és ebből mindössze 10 forint térül meg. A pontatlanságok valóban fennáll­nak, ám ennek fő oka, hogy Al­kotmány utcában 1600 méteres hosszúságban nincs útburkolat, állandóak az útszűkületek a Gesztenyés fasoron is. Ha a tanács nem javítja ki sürgősen a megrongált útszaka­szokat, járatokat fogunk le­állí­tani. Tudni kell ugyanis, hogy kocsiparkunk 50 százaléka el­avult, ilyen utakra - különösen fagy idején - még vadonatúj ko­csikat is kockázatos kiengedni. A kocsipark állományának tu­laj­doníthatóak a kimaradó jára­tok is, ezen segíteni egyelőre nem tudunk. Ha ilyenkor men­tesítő kocsit indítunk idegen gépkocsivezetővel, gyakorta el­tévednek a szövevényes százha­lombattai útvonalakon és más irányba hagyják el a várost, mint ahol az utasok várják. Az Érdi Üzemigazgatóság képviselője elhárította a duna­újvárosi távolsági járatokkal kapcsolatos észrevételeket, mert azok a Kelenföldi Üzem­­igazgatóság hatáskörébe tartoz­nak, a kapcsolatfelvételt pedig nem tartja célravezetőnek. Mégis kaptunk valamiféle megnyugtató választ: ha a ta­nács rendbehozza az említett utakat, ha befejezik a Dam­janich út hosszabbítását és épí­tenek egy autófordulót, elkép­zelhető egy korszerűbb járat­útirány kidolgozása a városban. SZ. J. -kiss­é.­ ­ „Csak könnyedén, éppenhogy érintsd . . .”, mondhatnánk Sartre után szabadon, ha nem kellene azzal számolnunk, hogy mindig és minden­hol feszültségben élünk. S ami azt illeti, nemcsak képletesen: felvételünk a Hungária Biztosító helyi kirendeltsége előtt, a 26. sz. ÁÉV délkeleti sarkán készült. Nem kérdéses, hogy ki hagyta ott ezt az „ideiglenes” villamos elosztószekrényt, hiszen ha a Biztosítóé lenne, vélhetően nem maradt volna nyitott és hozzáférhető, mert nem érdekük növelni sérült klienseik számát. Az illetékes figyelmét pedig azért is kérjük, mert ez még olyan múltból ittfelejtett dolog, ami miatt bármikor szikrázhat a szemünk. (Darabont Lili felvétele)

Next