Százhalombattai Hírtükör, 1992 (5. évfolyam, 1-26. szám)
1992-01-15 / 1. szám
2. oldal NYUGDÍJBA MENT DR. RÁTOSI ERNŐ - Szeretném, ha bevezetőként egyfajta pályaív felvázolására vállalkoznánk. Milyen vonzások, példák hatására választotta a vegyipart, ezen belül is az olajipart? - Gyerekkorom óta mérnök akartam lenni, azon vonzódásnak engedelmeskedve, amelyet az izgalmas építmények jelentenek egy falusi kisfiú számára. A meghatározó élményt azonban egyik osztálytársam vegyészmérnök édesapja jelentette, aki sokat és nagy szeretettel beszélt szakmájáról. Ez a világháború kellős közepén történt Sümegen, ahol gimnáziumba jártam, így kerültem a Veszprémi Egyetem vegyészmérnöki szakára. Az a zaklatott korszak az én életembe is erősen beleszólt, nem kis kitérőt okozva. Villanyszerelőként dolgoztam a Hortobágy villamosításán, ahol fiatalon, elismert szakemberré váltam. Ez nagyon kemény edzőtábor volt számomra, amikor is megtanultam: minden megpróbáltatást el kell tudni viselni anélkül, hogy kétségbe esnénk, és föladnánk a küzdelmet. Nem sokkal azután, hogy visszakerültem az egyetemre bekapcsolódtam az olaj tanszék munkájába, ahol kiváló szakemberek szerettették meg velem ezt a pályát - Hogyan került Százhalombattára? - Én Csepelről kerültem ide 1963-ban a Finomító építkezésének kezdetén. Ez volt egyébként Komárom mellett az alapvető forrása az itteni szakember gárda kialakításának. Kezdettől fogva a fejlesztésekkel foglalkoztam, így ezek elkötelezettjévé váltam. Máig meggyőződésem, hogy megfelelő működés csak folyamatos fejlesztéssel érhető el. - Az Ön neve egy rendkívül sikeres korszakot fémjelez a DKV-nál. Hogyan értékeli ezt az időszakot, milyen mérleget készítene igazgatói, vezérigazgatói működéséről? - Számomra az egyik legfontosabb alapelv az volt, hogy soha semmit nem szabad föladni. A másik, amiről már szó is esett, hogy szinte folyamatosan fejlesztettünk, és elképzeléseinket az élet is visszaigazolta. Rendkívül szerencsésnek tartom magam abból a szempontból, hogy pályám kezdetén olyan emberekkel dolgozhattam együtt, akiktől nagyon sokat tanultam. Ugyanakkor sikerült kialakítani egy igen színvonalas, "hajtós" munkatársi gárdát, olyanokat, akiknek emberi tulajdonságai is kiemelkedőek. Egy olyan csapatmunka eredménye jelent itt meg, amelyben jó volt dolgozni. - Megítélése szerint melyek pályafutásának legsikeresebb állomásai? - Az én számomra minden beruházás örömöt adó sikert jelentett, mégis kiemelném azon fejlesztéseket, amelyek eredményeként a benzinek ólomtartalma radikálisan csökkent, vagy ilyen a gázolajok kéntartalmának csökkentése is. Ezek a fejlesztések amellett, hogy színvonalas terméket eredményeztek, jelentősen csökkentették hazánk környezetterhelését - ilyen hosszú vezetői pályafutás elképzelhetetlen kudarcok nélkül beszélne ezekről is? - Nekem inkább átmeneti kudarcaim voltak, és szerencsére egy idő után ezek többnyire felszámolódtak. Ha mégis ilyet keresek, talán azt mondhatnám, hogy nem sikerült olyan finomítót kiépíteni, amely létszámban és szervezetében is piacgazdasági szemléletű. Ennek persze igazából nem is volt meg a lehetősége. Remélem, hogy a gyökeres átalakulás, amely most az olajiparban végbemegy megteremti ennek lehetőségét, és nemzetközileg is versenyképessé válhatunk. Ez a korábbi túlburjánzó szervezettel elképzelhetetlen lenne. - Az átalakulás jelenleg kirajzolódó lépései eltérnek az Önök által képviselt megoldástól... - Kétféle átalakulási elképzelés alakult ki. Mi egy kétszintes szervezetben gondolkodtunk, a jelenlegi megoldás jogilag egységes és a divíziók szintjén válik külön. Meggyőződésem, hogy a jelenleg kialakult szervezet a privatizáció során továbbfejleszthető a másik elképzelés irányába, míg fordítva ez nehezen képzelhető el, Így hát nem biztos, hogy ez a rosszabb megoldás, bár fenntartom, hogy a mi elképzelésünk szerinti a fejlettebb szervezet. Milyen előnyöket, hátrányokat hozhat az átalakulás a Dunai Finomító dolgozói számára? - A Finomító szervezete átalakul, feladatköre leszűkül, de nem fog meginogni. Két fő feladata lesz, jó minőségű terméket kell előállítani lehetőleg olcsón. A kereskedelem, a fejlesztés a divízió szintjére helyeződik, így lehetőség van arra, hogy mindenki az alapvető feladataira koncentráljon. - Befejezésül ismét egy személyes kérdés: miért döntött úgy, hogy nyugdíjazását kéri? - A DKV-nál gyakorlattá vált, hogy azok a vezetők, akik elérték a korhatárt nyugdíjba mentek. Döntésemnél figyelembe vettem ezt az elvet is. Ugyanakkor azt gondolom, hogy egy alapvetően új szervezet kialakítását célszerű új embereknek végezni, akiket nem kötnek a korábbi beidegződések. Az olajipartól nem távolodom el, hiszen továbbra is tagja maradok a MOL Rt. igazgató tanácsának. Még nem eldöntött kérdés, hogy milyen konkrét feladataim lesznek az igazgatóságban, de vonzalmaim változatlanok a feldolgozás, a fejlesztés kérdései iránt Meggyőződésem, hogy jobban szolgálhatom az olajipar ügyét független nyugdíjasként, mintha nap mint nap nyugdíjazásommal kellene számolnom. MAZUMELF. A százhalombattai önkormányzat környezetvédelmi koncepciója (Elfogadva a testület 1991. dec. 18.-i ülésén) 1. / A város levegője szennyezett Ennek elsősorban a MOL Rt és a Dunamenti Hőerőmű Vállalat másodsorban a közlekedés az oka. Ezek mellett alárendelt jelentőségű egyéb okok és okozók is fellelhetők A helyzetet az teszi súlyossá, hogy sok egészségre káros anyag, együttes jelenlétével kell számolni. Ezért az egyes vegyületekre meghatározott határértékek betartása nem jelent megnyugtatást a városlakók részére. 2. A környezetvédelem hatáskörébe tartozó egyéb szennyeződésekkel is számolni kell, így a víz, a talaj szennyezésével, a zajhatásokkal és a múzeális értékek tönkremenetelével. Ezek, bár a levegőszennyezettség mellett kisebb jelentőségűek ugyancsak befolyásolják a lakosság egészségi állapotát. A környezetvédelem hatáskörébe tartozik a város rendje, tisztasága, a parkok és erdők helyzete. Ezek esetenként jobban irritálják a lakosságot, mint a valóban egészségkárosító anyagok jelenléte. 4. / A város a "12 piszkos város" egyike. Mi úgy látjuk, hogy ténylegesen fennálló gondjaink ellenére méltatlanul kerültünk ebbe a csoportba. Ennek ellenére a társaságból való kitépésre csak akkor teszünk javaslatot, ha egészségi helyzetünkben bizonyíthatóan javulás áll be. 5. A jövőben elsősorban az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat, az Országos Közegészségügyi Intézet, az Országos Statisztikai Hivatal, valamint a városi Egészségügyi Intézmény vizsgálati adataira kívánunk támaszkodni, ezért elengedhetetlen, hogy ezektől az intézményektől rendszeres és pontos adatszolgáltatást kapjunk. Ezeken túl továbbra is igényt tartunk azon szakemberek véleményére, akik már eddig is sokat tettek a város érdekében. A rendszeres vizsgálatoknak az anyagi hátterét az önkormányzat biztosítja. 6. A vegyi elemzések (emissziós, emissziós adatok) begyűjtött adatait számítógépen tároljuk. Az adatbank feletti szakfelügyeletet a Hivatal Építési és Városgazdálkodási Iroda környezetvédelmi szakembere gyakorolja. Ugyancsak ő folytat hivatalos levelezést és értesíti a bizottsági tagokat a beérkező környezetvédelmi tárgyú levelekről. 7. Támogatjuk a városi Egészségügyi Intézmény minden olyan törekvését és elképzelését, amely a környezetszennyezéssel kapcsolatos betegségek megelőzésére, hatékonyabb kezelésére irányul. Egyetértünk és támogatjuk a légúti megbetegedésben szenvedő gyermekek külföldi üdültetését és gyógyítását. Igen fontosnak tartjuk részben magának az önkormányzatnak, részben a lakosságnak a rendszeres tájékoztatását a város környezetvédelmi helyzetéről. Ennek keretében az elemzésekről havonta, az egészségügyi helyzetről évi egy alkalommal szándékozunk tájékoztatót tartani a Hírtükörben, illetve a Városi TV-ben. Kezdeményezzük fórumok, kerekasztal-megbeszélések, konferenciák tartását, és esetenként ilyeneken előadásokkal mi magunk is részt kívánunk venni. 9. A Környezetvédelmi Munkabizottság éves munkáját intézkedési terv alapján végzi. Ezt a tervet azonban csak irányvonalnak tartja. Amennyiben év közben fontos, a tervben szereplőnél fontosabb feladatok merülnek fel, azokkal kíván foglalkozni. 10. A Környezetvédelmi Munkabizottság törekszik a nagyvállalatokkal való együttműködésre. Ilyen vonatkozásban bizonyos koordináló szerepre is vállalkozik. Az a célunk, hogy a fejlesztéseket illetően egységes álláspont alakuljon ki. Az iparűzési adó visszatéríthető részére vonatkozó pályázati feladatokat szeretnénk a nagyvállalatokkal közösen kialakítani. 11. / A Környezetvédelmi Bizottság fenntartja magának a jogot, hogy minden jelentősebb beruházásnál, ahol a környezetkárosítás szóbajön, már az előterv stádiumában véleményét kialakítsa és azt az illetékesek tudomására hozza. 12. / Nem szándékozunk a nagyvállalatok működését nehezíteni, de vitágosan szeretnénk kijelenteni, hogy új üzemekhez, beruházásokhoz csak akkor járulunk hozzá, ha vele egyidőben a gyár egyéb üzemeinél csökkentik a károsanyag emissziót Mindenkinek tisztában kell azzal lenni, hogy a levegő, a víz és talajszennyezettséget csökkenteni kell, és akár átmenetileg sem szabad növelni. E tekintetben népgazdasági érdeket sem tudunk elfogadni. 13. Kiemelt fontosságúnak tartjuk az óvodákban, iskolákban a környezetvédelmi foglalkozásokat, azt a törekvést, hogy a gyerekeket a természet szeretetére és megóvására neveljék. Támogatunk minden társadalmi szervezkedést, melynek célja a környezeti károsodás csökkentése. 14.A Környezetvédelmi Bizottság véleményt formál minden olyan kérdésben, mely akár közvetlenül, akár áttételesen kapcsolódik a környezetvédelemhez. Ilyen terület pl. a városfejlesztés, a közlekedés és a sport Dr. Nagypataki Gyula bizottsági elnök Alapítvány Az 1. sz. Általános Iskola nevelőtestülete és Szülői Munkaközössége létrehozta a "Gyermekekért" alapítványt. Az alapítvány célja az intézményben folyó idegen nyelv oktatás feltételeinek fejlesztése, a nyelvgyakorlás lehetőségeinek megteremtése, a számítástechnikai ismeretátadás lehetőségeinek bővítése. Az alapítvány támogatásánál számítunk vállalatok, intézmények, társaságok, egyéni vállalkozók és iskolánkba járó gyermekek szüleire. Számlaszámúnk: MNB 219-98045 782-9458 Az iskolavezetőség a szíves támogatását köszönettel fogadja. LAKÁSPRIVATIZÁCIÓ Az ORIGO 1184 megvásárolható bérlakásából 1991 december végéig 439 adásvételi szerződést írtak alá, és mintegy 120 visszajelzés érkezett. Az MLAK 786 bérlakás vásárlását kínálja. Ezideig 200 adásvételi szerződés köttetett meg és kb. 300 visszajelzésről értesültünk. Mindkét szervezet február végén, március elején szándékozik befejezni a lakásprivatizációt. of - SZÁZHALOMBATTAI HÍRTÜKÖR Praktikák nélkül Beszélgetés Cseh Bélával - Milyen sikerek és kudarcok érték Önt képviselői munkájában az elmúlt esztendőben? - Azt hiszem, egy évforduló kapcsán nem igazán illő kudarcokról beszélni, másrészt én eredendően eredménycentrikus ember vagyok. Egy döntés a testületben - akármilyen nehezen is születik meg mindenképpen eredménynek minősül -, ha azt a célt szolgálja, amit magunk elé tűztünk. Eredményként könyvelem el azt, hogy a város tavalyi pénzügyi gazdálkodása kiegyensúlyozott volt. Ezt úgy sikerült megvalósítanunk, hogy az ellátás és szolgáltatás színvonala nem romlott. Megtörtént a város intézményeinek önállósítása, kialakultak az önkormányzati hivatal és a testület szervezetei, a szervezetek munkamódszerei és az egymás közötti feladatmegosztás. Rendeződött néhány olyan neuralgikus kérdés, mint az urbáriumi telkek, a "Z" programban épülő lakások és az önkormányzati lakások értékesítése, megtörtént a Kommunális Költségvetési Üzem átszervezése. Elmozdulás történt a halmok szabadtéri múzeumnak szánt részének kisajátításában. Biztatóan épültek a város hazai és külföldi kapcsolatai. - Munkahelyén, a MOL RT.-ben a feldolgozási divízió marketing igazgatója lett. A megnövekedett feladatok mellett el tudja-e látni képviselői feladatkörét, ha igen, milyen jövőbeni célokat tűzött maga elé? - Meglehetősen szerteágazó, komoly megterhelést vállaltam, de remélem el tudom látni a korábbi megbízatásomat legalább olyan szinten, mint eddig. A céljaimról: elengedhetetlen, hogy 1992-ben a képviselő-testület célirányosan, együttműködve, a város érdekét szolgálóan működjön, olyan politikai praktikáktól mentesen, amelyek a Polgármester úr fáradozásaival ellentétben az összhang megzavarására irányulnak. Jó példa erre a decemberi utolsó ülésen lezajlott gyermeteg vita az ülésrend körül. Remélem, hogy sikerül tovább javítanunk a város egészségügyi és oktatási, nevelési színvonalán, nyilvánvalóan a megfelelő pénzügyi háttér biztosításával. Eredményesebbnek kell lennünk a szociális gondoskodás kiterjesztésében és szervezettebbé tételében. Nehezen tudok megszabadulni attól a személyes élménytől, amit a néhányunk 13 havi képviselőilletményéből létrehozott Szegfű Alapítványból juttatott szerény szociális támogatások karácsony előtti kézbesítésekor szereztem, újra rá kellett döbbennem arra, hogy ebben a környezete által gazdagnak mondott városban milyen sokan élnek a létminimum határán. Nem csak az eddigi szakmám miatt, de én fejlesztéspárti vagyok. Remélem, hogy a pénzügyi gazdálkodás terén városunk a várhatóan egy milliárd forintot elérő éves bevételéből nagyobb hányadot fog fejlesztésre és beruházásra fordítani, így szeretném, ha felépülne egy városhoz méltó bevásárló központ az itt élő vállalkozók számára is kulturált, anyagilag kedvező körülményeket biztosítva. Szükség van egy igazán városias bevezető útra a vasútállomás előtti csomóponttal és autóbusz váróval. Remélem, hogy több jut az Óváros közműhálózatára, és ki tudnánk alakítani egy olyan közművesített ipari zónát a város területén, ahová a munkát kereső battaiak számára munkahelyeket kínáló vállalkozásokat tudunk majd csalogatni és letelepíteni. Szaniszló József