Százhalombattai Hírtükör, 2002 (15. évfolyam, 1-26. szám)
2002-01-09 / 1. szám
2. oldal Készül a Viktória Terv December 18-án tartotta 2001. évi utolsó ülését a város képviselőtestülete. A harmincegy napirendi pont mellett a képviselők megvitattak két sürgősségi indítványt és egy interpellációt is. Az ülésen hat rendelet és negyvenegy határozat született. Elfogadta a testület az ivóvízminőség vizsgálatának 2001. évi eredményeiről szóló tájékoztatót. A SZÁKOM Kft. ügyvezetője e napirend kapcsán elmondta, hogy az általuk üzemeltetett kutak vizének keverésével a mangántartalom a határérték alatt tartható. Az ivóvíz vizsgálata 2002- ben is folytatódik majd. Sor került a város önkormányzati tulajdonú cégeinek alapítói üléseire. A Sport Kft. és a Városi Televízió Kht. ügyvezetője is az ez évi gazdálkodásáról számolt be a testületnek. Tájékoztatást kaptak a képviselők a monitorrendszer megvalósításának helyzetéről. A mérőállomás telepítésére kiírt pályázat határideje 2002. január 2-án járt le. Az előzetes tervek szerint ez év április végére kiépülhet a monitorrendszer városunkban. A beruházást a MOL Rt. és a Dunamenti Erőmű Rt. is támogatni kívánja. Több napirend is foglalkozott az iparosított technológiával épült lakóépületek energiatakarékos felújításának támogatásával. A testület elfogadta a Széchenyi Tervre benyújtandó pályázathoz szükséges felújítási programot, valamint a helyi támogatást szabályozó rendeletet. Emellett döntöttek a felújítási támogatásról szóló pályázati felhívásról is, mely 2002 januárjában kerül kiírásra. Tájékoztató hangzott el a 2002. évben esedékes városi és intézményi beruházásokról. Ebben többek között szerepel az Óvárosban a Kocsánykert terület, valamint az urbáriumi városrészben a Tölgyfa utca közművesítése, illetve Dunafüreden egy fiókposta létrehozása. A Fogoly utcai önkormányzati telkek közművesítése kapcsán döntés született arról, hogy a város a Széchenyi Terv lakásprogramjára benyújtandó pályázaton ötven százalékos önrészt vállal. A munkálatok gyorsítása érdekében a pályázat beadását követően az elbírálással párhuzamosan megindítják a megvalósításhoz szükséges közbeszerzési eljárást is. A beruházás várható befejezési időpontja 2002. december 30-a. Ezt követően kerülhet kiírásra az értékesítésre vonatkozó pályázat. Az önkormányzat a közművesítés elkészülte után az ingatlanokat egy éven belül építési célra magánszemélyek részére adja el. Pályázatot azok nyújthatnak majd be, akik legalább egy éve százhalombattai bejelentett lakcímmel, vagy egy éve a városban található munkahellyel rendelkeznek. A telkek induló értékesítési árát 4500 forint/négyzetméter árban határozta meg a testület. Sor került a város 2001. évi költségvetési rendeletének módosítására is. Döntöttek a képviselők a Csónakázó tó további hasznosításáról. A tavat ettől az évtől a Városi Szabadidő Központ működteti, a testület szándéka szerint lakossági pihenő parkként és gyermekhorgásztatás céljára. A képviselők jóváhagyták a helyi munkanélküliség alakulásáról szóló tájékoztatót. A testület elfogadta a 2002. évi menetrend szerinti helyi autóbuszközlekedés díjairól szóló rendelet módosítását. Ennek alapján 2002- ben az alábbiak szerint alakulnak a díjtételek: Döntés született a korábbi Pedagógus Szálló elidegenítéséről. A Csenterics úti önkormányzati ingatlan árát 16.565.000 forint összegben állapították meg. Az értékesítésre egyfordulós pályázatot hirdet meg az önkormányzat. A város gazdasági fejlesztésére irányuló terv előkészítéséről is határoztak a képviselők. E szerint az országos Széchenyi Tervhez kapcsolódóan helyi egységes önkormányzati pályázati rendszert hoz létre a képviselő - testület. A „Viktória Terv” nevet viselő program fő területei az energiatakarékosság támogatása, valamint a vállalkozás- és turizmusfejlesztés lesznek. Erre a célra előreláthatólag százmillió forint körüli összeget különítenek majd el a költségvetésben. Zárt ülés keretében döntöttek a képviselők arról, hogy 2001. évi teljesítményük alapján kik azok a sportolók, akik városi elismerő oklevélben részesülnek. Ez évi első ülését várhatóan január 31-én tartja az önkormányzat képviselő-testülete. Bán Andrea 2001. év 2002. év Menetjegy autóbuszon 84.-89.Menetjegy elővételben 74.-78.Egyvonalas havi bérlet 1690.-1775.Egyvonalas félhavi bérlet 845.-887.Tanuló / nyugdíjas bérlet 510.-536. * Évértékelés Vezér Mihály polgármesterrel Folytatás az 1. oldalról A sportban eddig nem tapasztalt sikersorozatot könyvelhet el a város. Világ-, Európa- és országos bajnokságokról hoztak érmeket sportolóink úszásban, a triatlon-duatlon sportágakban, teniszben és a testépítés, fitness ágaiban is. - Hogyan alakulnak a város 2002 évi bevételei? - A kétéves költségvetésben szereplő előirányzat 6 milliárd forint alatt marad, ebből négymilliárd forint a saját bevétel, a fennmaradó rész a tartalékok és a lakásépítéshez kapcsolódó, taktikai célú külső forrás bevonásából tevődik össze. - Mi várható az Ipari Parkban? - Az elmúlt évben már kilenc befektető céggel, vállalkozással kötöttünk szerződést, ennek a folyamatnak a felerősödése várható az elkövetkező időszakban. A park szempontjából véleményem szerint sorsfordító év lesz az idei. Többéves előkészítés után ugyanis végre megkezdheti tényleges feladatai ellátását a létesítmény. Reményeink szerint tehát 2002 épülő üzemeket, beinduló gazdasági vállalkozásokat és munkahelyek megteremtését hozza a Batta Ipari Park számára. Kérem, mondjon néhány szót a Viktória Tervről. A Viktória Terv szándékaim szerint új távlatokat nyit a gazdaságfejlesztésben. Olyan pályázati alapot tervezünk létrehozni, amely a vállalkozások fejlesztéséhez, munkahelyek megteremtéséhez, illetve energia-megtakarítást eredményező lakásfelújításokhoz biztosít vissza nem térítendő támogatást. A részleteken jelenleg dolgozunk. - Milyen érdemi módosulás várható a város költségvetési szerkezetében? - Az egyes kiadásnemek aránya alig változik. A városi nagyberuházások előrehaladtának köszönhetően kiadásaink jelentősen, mintegy másfél milliárd forinttal csökkennek az idén. A remélt, és részben már elnyert központi támogatások is változtathatnak a költségvetés szerkezetén. A pályázati rendszer belső szerkezetén módosít a Viktória Terv, amennyiben ezt a teljes költségvetésre nézve érdemi változásnak tekinti. - Melyek azok a beruházások, amelyeket feltétlenül szükségesnek tart? - Egy csökkenő költségvetésű városnak meg kell tanulnia szelektálni, dönteni sürgős és elhalasztható, a jövő szempontjából jelentős illetve kevésbé fajsúlyos beruházások között. Mi is így tekintünk a jövő beruházásaira. A város jövőjét megalapozó, stratégiai jelentőségű beruházásokat helyezzük előtérbe, azokat, amelyek munkahelyet, otthont, alapvető ellátásokat biztosítanak az itt élőknek. Gazdasági fellendülést és munkahelyeket remélünk az Ipari Parktól és a Viktória Tervtől. Az épülő bérlakásokkal száztizenkét családnak adunk otthont szeptembertől, de az önerős lakásépítést is ösztönözzük majd. Nemcsak a korábbi - önmagában is kimagasló - támogatási rendszerre gondolok, hanem arra a nyolcvan építési telekre, amelyet közművesíteni és értékesíteni tervezünk a jövőben. A tervek szerint Dunafüreden és Óvárosban, kedvező induló vételáron kínálunk majd építési ingatlanokat a város fiataljainak. Viszonylag újkeletű, a városfejlesztési koncepciónak is köszönhető az a törekvés, hogy kitörési pontokat találjunk Százhalombatta számára. Beruházásaink egy része is ezt a célt szolgálja majd. Kitörési pont lehet a gazdasági-vállalkozói szféra erősítése éppúgy, mint az idegenforgalom. Az utóbbit szolgálja a Régészeti Park fejlesztése és a téglagyári völgy hasznosítása is. Ezen keresztül tudjuk erősíteni a város ismertségét és “pozícióját” a régióban és az országban. - Milyen jövőképet rajzolna Százhalombattáról? - Úgy érzem, a válasz az eddig elmondottakból már körvonalazható. Százhalombatta a jövőben egy gazdaságilag és szociálisan stabil város képét mutatja, ahol kiemelkedő az oktatás, az egészségügyi ellátások és a közszolgáltatások színvonala. Egy olyan fejlett kisváros, ahol jó élni, és ahová érdemes ellátogatni. Minden szempontból biztonságot nyújt nekünk, százhalombattaiaknak. Kulturális és idegenforgalmi szempontból is vonzerővel bír. A külvilág érdeklődését azonban nem könnyű megszerezni, hisz a fejlődő települések között hatalmas a verseny e téren. Fel kell erősítenünk azokat a jellemvonásokat, amelyek minket és csak minket jellemeznek, és ezeket megismertetni a világgal. Erre, úgy érzem, mind a szellemi tőke, mind pedig az akarat megvan városunkban. Százhalombatta mindig különleges települése volt az országnak. Az eddig elért kiemelkedő eredményeit megtartani és javítani - ez a feladatunk a jövőben. -N SZÁZHALOMBATTAI HÍRTÜKÖR • XV. ÉVFOLYAM 1. SZÁM Értékelték a Polgármesteri Hivatal munkáját Mozgalmas év, növekvő feladatokkal A Polgármesteri Hivatal 2001. évi tevékenységét elemző, értékelő apparátusi értekezletet tartottak december 20-án. Az ülést követően arra kértük dr. Tunyogi Balázs jegyző urat, hogy foglalja össze az ott elhangzottakat. Röviden jellemezve mozgalmas, növekvő feladatokban bővelkedő évet zártunk. Kronológiai sorrendbe foglalva a hivatal életét és munkáját befolyásoló főbb eseményeket elsőként a január első napjaiban kidolgozásra kerülő kétéves költségvetést említem. Ez merőben új feladat volt, hiszen nem volt múltja, etalonja, joggyakorlata. Februárban nagy kihívást jelentett, hogy az országos népszámlálás keretén belül meg kellett szerveznünk és lebonyolítanunk a ránk háruló települési feladatokat. Nehezítette munkánkat, hogy az elhíresült „egymilliárd eltűnésének ügye” kapcsán az Állami Számvevőszék által végzett vizsgálathoz folyamatosan adatokat kellett biztosítanunk, miközben a 2000. év zárszámadásán és beszámolóin is dolgoztunk. Szerencsére a vizsgálat nem igazolta az „eltűnést", sőt jó és szervezett hivatali gazdálkodást állapított meg. Csatlakozva a korszerű információszolgáltatáshoz márciusban testületi döntés alapján átvettük az internetes városi honlap szerkesztését, működtetését, és sikeresen megoldottuk annak telepítését. Május kiemelkedő eseménye volt, hogy megkezdődött az ISO minőségbiztosítási rendszer és az ahhoz kapcsolódó Általános Értékelési Keretrendszer (CAF) hivatali telepítése, mely minden munkatársunk részére külön feladatokat jelentett. Július elején lépett életbe a köztisztviselők jogállásáról szóló új törvény, mely újabb feladatokat jelentett. Például újra kellett fogalmaznunk a bérezéssel, a bérfejlesztéssel kapcsolatos elképzéseinket, mivel abban az alapot nem az önkormányzatok által, hanem az Országgyűlés által meghatározott (a nálunk meglévőnél lényegesen alacsonyabb) illetményalap képezi. Ez új szabályzatok, a köztisztviselői kar részére új teljesítményrendszer kidolgozásával is jár. A törvény bevezetésével új elemként jelentkezett a vagyonnyilatkozat adási kötelezettség teljesítése, az azzal kapcsolatos belső szabályozás kialakítása. Említésre méltó, hogy a szakmai követelményrendszer előírásainak megfelelően megkezdtük a szakvizsgák letételét, folyamatosan biztosítjuk dolgozóink továbbképzését. Az elmúlt évben 8 dolgozó tett alapvizsgát, 3 munkatársunk önkéntesen szakvizsgát (2002-től minden köztisztviselőnek kötelező lesz), 11 dolgozónk pedig szakirányú egyetemen, főiskolán folytat tanulmányokat. A felsoroltakat természetesen a képviselő-testületi munkával összefüggő, valamint a lakossági ügyintézéssel kapcsolatos feladataink mellett végeztük el. Tevékenységünk nagyságrendjének szemléltetésére néhány számadat. 13 testületi ülés került előkészítésre, lebonyolításra, melyeken 328 napirendet tárgyaltak meg, és hivatali közreműködéssel 388 határozatot és 39 rendeletet alkottak a képviselők. Részt vállaltunk a 98 bizottsági ülés előkészítésében is, ezeken 806 napirendet tárgyaltak és átruházott jogkörben 893 határozatot hoztak. Önkormányzati hatósági ügyekben a polgármester úr részére 6220 határozat meghozatalát készítettük elő, a bizottságok részére pedig ugyancsak átruházott jogkörben 637 hatósági határozatot. Az államigazgatási határozatok (pl. építési engedély) száma 2228 volt. A határidőn túli, valamint a reklamációs ügyek száma ugyanakkor elenyészőnek mondható. Egész évi munkánkat értékelve összességében elégedett vagyok. Ezt a minősítést támasztja alá az Általános Értékelési Keretrendszer hivatali munkánkra vonatkozó megállapítása is, ugyanis az a vizsgált 9 szakmai területen átlagosan 60-70 % közötti jó megfelelőségi mutatót állapít meg, mely igen jó eredménynek számít. - Milyenek a lakossági kapcsolataik? - Hagyományosan jónak ítélem meg. Elismertségünket növelte az Okmányiroda létrehozása és eredményes működtetése is. Az országos hatáskörrel rendelkező egységünk színvonalas tevékenységét, korrekt és gyors ügyintézését a Belügyminisztérium is elismerte azzal, hogy a közelmúltban több mint egymillió forinttal támogatta az iroda működtetését, melyet az ott dolgozók bérfejlesztésére használtunk fel. A jelenlegi ismeretek birtokában hogyan határozta meg a hivatal legfontosabb 2002-es feladatait? - 2002 a választások éve lesz, hiszen áprilisban kerül sor az országgyűlési, illetve feltételezhetően kora ősszel a helyhatósági választásokra. Az ebből adódó helyi feladatok zöme a hivatal vezetőire és munkatársaira hárul, annál is inkább, mert a már említett törvény előírásai alapján azokat csak köztisztviselők végezhetik. A választásokkal összefüggő feladatunk lesz az új képviselő-testület felkészítése is, mely a tájékoztatástól kezdve a jogszabályi környezetismeretig terjedően igen szerteágazó feladat. Ugyancsak kiemelkedő jelentőségű, a hivatali munka minőségét fejlesztő és garantáló ISO 9001:2000 minőségbiztosítási rendszer 2002. közepén esedékes auditálása és bevezetése is. Kling Ferenc Zajvédő fal? Köszönjük! Az 1998-as helyhatósági választásokon a 4-es számú választókörzetben Bencsik Ildikó képviselőjelölt társam ígérte meg a „zajvédő fal” megépítését. Amivel én is egyetértettem, bár én nem ígértem meg, hiszen akkor még nem voltak számomra tisztázottak a műszaki megvalósítás körülményei. A választások után az ott élők nap mint nap ostromoltak ezzel a problémával. Ha tetszett, ha nem, „kutyakötelességemnek” éreztem ennek a nem egyszerű gondnak a megoldását. Kezdtem azzal, hogy felmentem néhány olyan lakásba, ahol az ablaktól a vasúti sín légvonalban 70-80 méterre van. Leültünk a szobában és beszélgetve vártuk a legközelebbi vonatot. Nem kellett sokáig várni! Ahogy elhaladt a csattogó, csikorgó és hangosan susogó vonat a pályán a vitrinben található poharak önálló életre kelve koccantak össze, kiegészítve ezzel ezt a hangos „zajzeneművet”. Mivel én még abban a körzetben élek, ahol képviselő vagyok hamar átéreztem e probléma súlyosságát. Ennek szellemében döntöttünk, és a vasúti zajvédelemmel kapcsolatos beruházást két részre osztottuk fel. Első lépcsőben magas növésű, lombos fákat ültettünk az Olajmunkás út mindkét oldalára, és a vasúti töltés tövébe. Második lépcső volt a „zajvédő fal”, ami a tervezéstől a kivitelezésig, összességében 40 millió forintba került. Cikkem zárásaként köszönetet szeretnék mondani az ott lakók, valamint a kérelmezők nevében azoknak a képviselőtársaimnak, akik igennel szavaztak erre a beruházásra: Vezér Mihály polgármester, Tornai Tibor alpolgármester, dr. Mészáros Imre, Kovács Lajos, Szél Pál, Klimsa Arthúr, Varga Imre, Pap Miklós. Tisztelettel: Szalai Attila Liszt Ferenc stny. 49.