Szénanátha, 1990 (31. évfolyam, 1-12. szám)

1990-01-01 / 1. szám

2 SZÉNANÁTHA Az egyetemi oktatás korszerűsí­tését hét, egymást átfedő sza­kaszban célszerű végezni. Az I. részben a reformtantervet, okta­tási programot, a II. részben a reformtanterv bevezetéséig tartó időszak racionalizáló teendőit kellene kidolgozni, illetve meg­határozni. Előbbre kell látni Az egyetemi oktatás mindig távlati célok megvalósítására ké­pes szakemberek oktatására irá­nyul. Az egyetemi képzés maga is hosszú, 5-7 évig tartó folya­mat. Amíg az egyetemi hallga­tóból alkotó, irányító beosz­tásba kerülő vezető lesz, álta­lában másfél évtized telik el. Az egyetemi oktatásnak, képzés­nek tehát a jelennél ennyivel előbbre kell látnia, ennyivel távlatibb célok megvalósítására kell hallgatóit felkészítenie. A jelenlegi egyetemi oktatás is több évtized alatt alakult ki hosszú távra elképzelt ideoló­giai és gazdasági célok szolgá­latára. Logikus tehát, hogy a változó ideológia, az új társa­dalmi és gazdasági feltételek és célok az agráregyetemi oktatás lényeges reformját indokolják. Nevezetesen:­­ az új tulajdonformák lé­nyegesen módosítják a gazdasági célkitűzéseket, a tulajdonosok és a dolgozók érdekeltségét, a vállalati és a vállalkozási formákat, az üzemelés és a gazdálkodás módját; — hosszú és nehéz feladat lesz a gazdasági átmenet meg­valósítása, az új vállalkozási és vállalati formák kialakítása és­ ökonómiailag hatékony műkö­désének biztosítása; — új feladatok ellátását és azokra való mérnöki, szakmér­nöki felkészülést igényel a gaz­dasági átalakulás. Nevezetesen az önálló farmerekké válás, az érdekvédelmi, a szaktanácsadási, a megszaporodó mezőgazdasági szakoktatás, az új önigazgatási szervezetekben való tevékenység, a kis és közép­szolgáltató, feldolgozó üzemekben, a forgal­mazó, bel- és külkereskedő vál­lalatokban, a pénzügyi és bizto­sító intézetekben lényegesen ne­hezebbé váló működés és irá­nyító tevékenység; — az új feladatok ellátása során lényegesen megnő az egye­temet végzett szakemberek sza­kosodása és a szakmai gyakor­latban való jártassága iránti igény. A felsorolt indokok a jelen­legi oktatás lényeges tartalmi és módszertani módosítását, a jelen­re és a közeljövőre, valamint a hosszabb távra előre irányuló képzés határozott tartalmi és formai elhatárolását; a mérnök- és szakmérnökképzés, valamint a tanfolyamos, a konferenciá­kon, fórumokon történő képzés, oktatás tudatos és határozott elkülönítését, fejlesztését, össze­hangolását; tehát az oktatás teljes reformját indokolják. De az oktatás reformját még a következők is indokolják. A politikai tárgyak oktatásának megszűnése vagy fakultatívvá tétele jelentős heti óraszám megtakarítását tenné lehetővé. Az ismeretanyag felesleges szét­­darabolásának, a tantárgyak kö­zötti káros átfedések, az előadók legalizálására kialakított felesle­ges tárgyak felszámolása szintén több előadási és gyakorlati óra felszabadítását biztosítaná. A számvitel egyszerűsödése, a kö­zépiskolai oktatás színvonalának emelkedése szintén óraszám meg­­t­akarítással j­árhat. Gyors visszatérés A felesleges és feleslegesen köte­lező tárgyak megszüntetése, a széttagolt tárgyak összevonása megközelítően egy félév, az elő­adások óraszámának csökken­tése (az előadások passzív hallga­tása helyett), az írott tananyagra, a gyakorlati feladatok megoldá­sára koncentráló aktív tanulás, megközelítően ugyancsak a ta­nulmányi idő féléves csökkenté­sét tenné lehetővé. A tanulmányi idő felülvizsgá­lását indokolja a mérnökök jelentős, illetve nagyobb részé­nél a képzés idejének gyakorlati­lag 6 és 7 évre történő növeke­dése is. Általában a mérnökkép­zésre jelentkező üzemmérnökök és a szakmérnökképzést igénylő mérnökök évenkénti száma szá­mottevően meghaladja az alap­képzésben részesülő mérnökje­lölt hallgatók létszámát. Ez az utóbbi esetben 6 éves, az utób­­biban 7 éves képzést jelent. Az oktatás korszerűsítését indo­kolja, iletve a szakosítás nem megfelelő mértékét mutatja az a jelenség is, hogy a fiatal mérnök­­hallgatók a diploma megszerzése után néhány évre, gyakran 1-2 év után jelentkeznek a szako­sodást jelentő szakmérnökkép­zésre. Több tangazdaságot A gyakorlat várható új igényé­nek­­figyelembevételével) meg­felelően rendezni kell az üzem­mérnök, mérnök, szakmérnök és a tanfolyamos képzés­­ kapcsolatát, egymásra épü­lését, - zártságát vagy nyitottságát, - szakosodásának célját, mér­tékét, idejét. Előreláthatóan önállóvá és zárttá és a jelenleginél lényege­sen gyakorlatiasabbá kell tenni az üzemmérnökképzést, mint az önálló farmergazdák képzésének egyik fő formáját. Meg kell szün­tetni a többféle gyakorlati okta­tást (szaktárgyi erő- és munka­gép, nyári gyakorlat stb.). Az egységes és hatékony gyakorlati oktatás érdekében több kisebb (néhány százhektáros), az egye­tem tulajdonában lévő, nem nyereség, hanem oktatáscentri­kus tangazdaságot kell kialakí­tani. Általánossá kell tenni a nyá­ri külföldi gyakorlatot és szak­mai utat, az idegen gazdaságban munkabérért végzett nyári gya­korlatot. Meg kell szüntetni a gyakorlati oktatás elméleti jelle­gét és annak jelentős részét manuálissá kell tenni. Késedelem nélkül Felül kell vizsgálni az alap-, alapozó- és szaktárgyak körét és arányát és erősíteni kell az oktatás közgazdasági jellegét. Az alaptárgyak egy részét célszerű lenne megszüntetni, más részé­nek kötelező jellegét kell törölni, ismét más részének lényeges mondanivalóját a szaktárgyakba kell beépíteni. A követelmény­rendszer továbbfejlesztése és konkretizálása, az írott tananyag és az önálló gyakorlati felada­tok bővítése mellett a heti kötelező órák számát csökken­teni, a hallgatók aktív tanulásra és önálló munkára fordítható idejét feltétlenül növelni kell. A felvételi létszám és követel­mény megállapítását az egye­temre kell bízni. Az egyetem­nek viszont a nagyobb szelek­ció érdekében a felvett hallgatói létszámot növelnie kell. A reformtanterv kidolgozását haladéktalanul meg kell kezdeni, de befejezését nem kell elsietni. A reformtanterv és oktatási program kidolgozásához feltét­lenül ki kell kérni a külső, első­sorban a gyakorlati szakemberek véleményét, javaslatát. Célszerű megismerni az eredményes tanul­mányi munkát végző hallgatók tapasztalatát. Mindenekelőtt azonban az oktatók érdemi, el­fogulatlan, a létszámnormáktól, szubjektivitástól és egyéni érde­kek előtérbe helyezésétől men­tes véleményére, javaslatára kell alapozni. Dr. Dobos Károly (Folytatjuk) Szükség van-e a Gazdaság- és társadalomtudományi karon az oktatás reformjára? (1.)

Next