Pesti Hírlap, 1843. július-december (261-313. szám)

1843-07-09 / 263. szám

,160­ 0 szabadok lehessenek. — A’ mi pedig a’ nemzetiséget illeti, ez tulajdonkép nem ide, hanem a’ naturalisatio kérdéséhez tartozik; annyit mindazáltal nyugton kérdhetni: valljon mikor volt erősebb a’ magyar nemzetiség? azon hajdan­­korban e, a’ melly ősiséget nem ismert, vagy pedig most midőn még csak nyelvünk használatáért is 53 év óta kell küzdenünk ? — A’ szó igaz értelmében magyar nemzeti­ség azóta nincs, a’mióta ősiség van. — Mihez egy me­gyei követ azt adá, hogy ezen korhadt institutiót minden tartózkodás nélkül annyival biztosabban eltörölhetni, mivel úgy is csak kártékony theoriában él még ; a’ gyakorlat­ban már rég megszűnt. — Ghiczy mint elnök szeren­csésnek tartá magát kijelenthetni, hogy a’ RK. és RR. igen nevezetes többsége, az eddigi ősiségi törvényeket megváltoztatni határozá. JLJLJLX. Kerületi ülés, Hetiden jul. 4-kén. Elnökök: Palóczy, Ghiczy. Naplóvivő: Zsoldos. Zsedényi mint volt kor.­elnök, jelentést teszen a’ terem uj rendezése tervéről. — Eszközlésbe vétetni ren­deltetett. Olvastatott az országgy. szállásbér iránti üzenet. Egy terjedelmes szerkesztési módosítás hozatván javaslatba, az is köziratra bocsáttatott. Felvétetett újólag — talán már ötöd ízben — a’ ma­gyar nyelv iránti törvényjavaslat. Ennek egyik szakaszá­ban az foglaltatván, hogy Magyarországban és a’ hozzá kapcsolt részekben úgy országlási, mint hivatalos nyelv ezentúl egyedül ’s kizárólag a’ magyar leend, minden más nyelven készült hivatalos irat vagy oklevél érvénytelen, ’s csak olly esetekben szabad más nyelvvel élni, mellyekre nézve a’ jelen törvény többi szakaszai vagy kivételt, vagy különös rendelkezést tesznek. Egy felső-magyarországi megye részéről azon észrevétel létetett, ne terjesztessék ki a’ hivatalos oklevelek érvénytelensége , a’ községekre is olly megyékben, hol a’ lakosság egészen idegen ajkú.— Ezt az által vélte elérni, ha „hivatalos irat, vagy oklevél“ helyett „irat és oklevél“ létetik. — Mit, ha megnyugtatást szerez, a’ BR. nem ellenzettek; ’s végre már mintegy unra a’ véget érni nem akaró vitatásokat a’ szerkesztést jóvá hagyák, miszerint a’m­agyar nyelv hol­­nap már országos ülésben fog tárgyaltatni. Következett az ősiség kérdésének folytatása. — Erre nézve a’ mai ülésnek általában typusa volt, hogy so­kan utasításaik egyes pontjait előadák, de illy elágazó specialitások e’ nagy és terjedelmes tárgy elintézése körül a’ tanácskozásodat természetesen nem öszpontosithatván, kerületi választmány jön kirendelve, melly a’ birtokszer­zés , átruházás, gyakorlás ’s rendelkezés iránt törvényja­vaslatot készítsen. Egy megyei követ azonban, miután utasitá­sát szintúgy elmondá,az ősiségnek comparativus taglalásába bocsátko­zott. — Felvette azt erkölcsi, nemzetgazdasági, politicai és al­­­kotványos szempontból, ’s némelly okokat mellette ’s el­lene elsorola. — Erkölcsi szempontból egy részről azon tekintet harczol, hogy az emberben van egy belső érzés, miszerint azt, mit atyjától öröklött, olly tág értelemben sajátjának nem ismeri, mint a’ mit maga szerzett, ’s ezen érzéssel mintegy viszonyban áll a’ kötelesség, gyerme­keire átszállítani, mit ő is csak örökségben kapott, ’s hogy a’ gyermekekről gondoskodni minden esetre kell, nehogy elhagyattatva maradjanak.— Ámde más részről az ész­jog azt is kívánja, hogy az élő birtokos legyen a’ tulajdonos, nem a’ ki meghalt, vagy pedig a’ ki még nem született. A’ magyar birtokosnak pedig tulajdona nincs, ő azon di­csőségért, hogy a’szent koronának tagja, birtokának tu­lajdonát adta cserébe, ’s tulajdonosból usufructuariussá lett. — Ez a’ két antithesis, melly közt a’ synthesist fel­találni a’ törvényhozás feladata. — Nemzetgazdasági te­kintetben az ősiség ellen szolgáló okok ismeretesek. — Mellette szól, hogy ha eltöröltetik, meg lesznek a’szer­zés ingerétől mind azok fosztva, kik azon ösztöntől ve­­zéreltetvék, hogy szerzeményök firól fira szálljon eltéko­­zolhatlanul utódaiknál.— Itt a’ szóló, más országok példá­jár­a is hivatkozva, különösen arra figyelmeztetett, hogy ha minden birtok mobilizáltatnék is, fontos okok látszanak azt védeni, hogy a’birtoknak egy nemére, az erdőkre nézve, a’ használat szabadsága egész a’ korlátlan pusztí­tásig ki ne terjesztessék, minthogy az erdőpusztitás olly neme a’ pazarlásnak, melly nem birtokváltoztatást, hanem egyenesen a’ közálladalmi tőkeérték egy részének fel­emésztését foglalja magában. — Politicai tekintetben ügyelni kell, hogy azon eszközök ne gyengítessenek, mellyek a’ nemzet életét fentarthatják. Ezek közt első a’ nemzetiség. A’ cheroniai ütközet után 2000 éven át rab­szolga volt a’ görög nemz­et, de mégis feléledett, mert nyelvét megtartotta. Ámde a­’ nyelv maga, egy nemzet élet­ben még nem­ minden, annak nem csak élni, hanem virágozni is kell. — A’ nemzetiségi szempont egyébiránt a’ naturalisatio kérdéséhez tartozik. — Végre alkotványos szempontból az ősiség mellett az látszik harczolni, hogy ez az, mi a’ súlyegyént az aristocratia 's democratia közt képes fentartani — Aristocratia mindenütt ’s min­denben van; maga a’ természet is az emberek külön­böző alkotásában erre mutat. — És az értelmesség aristocratiája kétségtelenül csak kívánatos; — ezért ellenkezik az ész-joggal azon állapot, hol, mint miná­­lunk, a’ hivatal nem az értelmesség aristocratiájának, h­anem egy néposztálynak tulajdona. — Másik a’ bir­tok—aristocratia , melly a’ stabilitásnak, a’ status valódi erejének mag-köve lehet, — ’s melly még elleneinek sze­meiben is a’ harmadiknál, a’ pénz-aristocratiánál t. i. minden esetre kevesbbé gyűlöletes. — Negyedik a’ szüle­tési aristocratia, melly minálunk egészen a’ birtoktalan nemesség előjogainak körére terjed. Hogy erre egye­dül az ország alkotványának védelmét bizni, hogy ettől egyedül az ország jövendőjének biztosítását várni nem lehet, arra elég szomorú adatot nyújt a’legközelebbi tapasztalás.— Hol mondatik pedig lenni az ösiségben azon momentum, melly a’ democratismus ellen gátul szolgálhat? egy részt a’ fiscus örökösödésében, minél fogva a’ jutal­mazás királyi kézben van , hogy ez által az aristocratia a’ monarchiai elvhez csatoltassék , védül szolgálandó a’ de­mocratia áradozásai­ ellen. — Legalább ez volna a’ czél; ámde a’ gyakorlat a’czélnak meg nem felel; mert a’ fiscus a’reá szállott birtokot, ha harmadik kézen van, minden befektetett pénzek visszafizetésével válthatja csak ki, ha pedig el nem volt idegenitve, minden adósságokat tarto­zik megfizetni. ’S hogy adósságot tenni lehet, ezt a’ mag­­szakadásban levők igen jól tudják. A’ fiscusra tehát alig száll ma már jószág ing­yen, és igy ő sem adhat ingyen; minélfogva a’ jutalmazási czél egészen tévesztve van. — Másik momentuma volna az ősiség antidemocraticus irá­nyának a’ birtok elidegenithetlensége. Ámde eladni lehet, és lehet zálogba vetni, lehet adósságokkal terhelni; ’s az ekkép eladott megterhelt birtokot a’ maradék csak úgy kaphatja vissza, ha ki váltja; azaz mindent meg fi­zet, mi rajta fekszik; hogy pedig a’ rajta fekvő teher tetemes le­gyen, arról a’ praxis ismét gondoskodott. És igy a’ czélt kitűzte ugyan a’ törvény, de elérésére eszközt nem adott; az ősiség eszméje tehát itt sem czészerű. — Illynemü egyenvonalas fejtegetések után a’ szóló pontonkint saját nézeteit mondotta meg. Erkölcsi tekintetben az ősiség igen szomorú eredményének mondá a’ végtelen örökös perlekedést, az irigységet harezot visszavonást, mellyet a’családok körébe szórt; ’s a’nemzet becsületével össze nem férőnek mindazon jeleneteket, mellyekre az élet fakadni kénytelen volt, hogy az ősiségnek abnormis lánczait ki­játszhassa. — A’ mi a’ nemzetiséget illeti, hogy e’ részben a’ BR. gondoskodjanak, annyival szükségesebbnek találja , minél bizonyosabb, hogy az eddigi törvény és szokás, minélfogva egy curialis decisio a’ született nem-nemes honfit, ha bár magyar is, kizárja a’ magyar föld birtokából, mig a’ külföldi indigenának, a’ ki nem magyar, birtokot ’s nemesi jogokat nyújt, a’ nemzetiség czéljának bizony teljeséggel meg nem felel. — A’ mi az aristocratiát illeti, a’ szóló nyíltan kimondja, hogy a’ földbirtok aristocratiá­­nak túlnyomó befolyást kíván biztosítani; de tagadja, hogy nálunk illy aristocratia léteznék, nálunk születési aristo­cratia van, melly hatalmat ’s túlnyomó befolyást a’ prole­­tarius tömegnek ad. — Vannak, kik Anglia nagyságától meglepetve azt gondolják, hogy mivel a’ magyar és an­gol alkotmány közt némi hasonlat létezik, a’ magyar ari­­stocratia is szintolly tekintetet érdemel, mint az angol. — Nem szükség irigyen taglalgatni az angol aristocratia ár­­nyékaldalait, ’s az angol nagyság szenyfoltjait; nem szük­ség vitatni, ha tartozik e egy nemzet boldogságához, hogy néhány roppant gazdagságú dynasta fénypalotái körül mil­liók szegénységben nyomorogjanak; elég az, hogy a’ ma­gyar aristocratia csak hangban hasonlít az angolhoz. Amott 14,000 aristocrata birja az országot nálunk 600,000 ne­mes van, ’s 73 része koldus. Ott a’ földbirtok adatevet, i pairséget, szabadalmakat, szóval: az teszen aristocratá­­­­vá; — nálunk a’ születés, nem a’ birtok ; — ott az ari­stocratia boldoggá tette a’ nemzetet, a’ mellynek zsírjával él; és ez helyén van; mert kötlevél egyoldalú nem lehet, jogokkal kötelesség áll viszonyban. De nálunk megfelelt e­­ kötelességének az aristocratia? virágzóvá tette e a’ nem­­­­zetet, mellynek 8 század óta ő hoz törvényt? Az ég­­ megtagadó áldását azon rendszertől, m­ellyet az aristocra- I tia önjavára gondolt ki sükertelenül. — És ha mégis csak­­­ ugyan akkint volna, hogy néhány névhez volna kötve a’­­ nemzet élete, e’honnak jövendője, úgy Sopron egykori hires követe méltán kívánta, hogy nyújtsák be mindenek­­ előtt ezen honboldogitók névlajstromát. — A’ szónok ki­­­­vánja, hogy az aristocratia túlnyomó befolyást bírjon, de el­végett földbirtok-aristocratiát kíván. Ennek pedig egye­nesen érdekében áll az ősiséget eltörölni, mert Magyar­­honban hitelre van szükség, — erre reális hypotheca kell, nálunk pedig ősiség mellett még csak egy porosz hypo­­thecalis intézet is lehetetlen volna, mert a’ birtoknak */» része per alatt van, '/ része pedig minden pillanatban az alá kerülhet. Ezen segíteni kell; ámde mikint? ha azt mondja a’törvényhozás, hogy jövendőbeni minden örök­vallás örök, de a’ múltak felbonthatók, akkor a’ hitelnek nem lesz objectuma, — mert nem igen lehet birtok, melly­­re nézve valaha eladás közbe nem jött volna. — Vagy pe­­­­dig nehány évet határoz a’ multrai keresetek be­végezteté­sére; ezáltal közmegrázkódtatásnak tenné ki az egész­­ országot, ’s a’ szabott évek leforgásáig az egész nemzet­­ lázas ingerültségben volna, általános félelem és bizonyta­lanság fogna el minden birtokost; mert a’ curiának szo­kott önkényénél fogva, miszerint Werbőczy nyomán az örökvallások aliquando valent, aliquando non, senki sem érezhetné magát biztosnak birtokában. Harmadik volna az: „uti possidetis­“ ez az igaz legtisztábban vet véget minden bonyolódásnak, de a’ szóló azt utasításánál fogva csak akkor pártolhatná, ha a’ scalaris viszonyokról a’ RR. nem rendelkeznek. — Minden esetre az ösiségnek annyi ága, hogy annak minden rész­leteit, igy discussio utján elintézni teljes lehetetlen, ha­csak választmány nem küldetik ki, melly az egész dolgot törvényjavaslatul előkészítse. A’ mi végre a’kormányt illeti (halljuk! halljuk s kiáltott a* követi kar, tudni vágyv­n, hogy a’ kormányról e* kér-?­désben mit tarthatand), a’ szónok reményű, hogy a’ kor­mány e’gy puszta idea miatt, melly inkább a’ heraldicába való mint az életbe, nem fogja visszavetni a’ valódi jót; ’s egy aranynyal tölt külsőleg egyszerű ládát, eb­be teend egy aranyozottnak, melly belül üres. — A’ szónok ebbeli nyilatkozatai többszörös „éljen“ és „helyes“kiáltás követé. A’ tanácskozások ezután nagy részben egyes indítvá­nyok előterjesztése körében forogtak. Egy követ azon vé­leményét is említvén, hogy az ősiség a’ hajdankorban talán helyén lehetett; mert a’ körülmények ollyanok voltak, mi­szerint a’ magyar elemnek kellett a’ túlsúlyt kezibe adni, ’s jutalmazásokkal nevelni harczias szellemét azon aristo­­cratiának, melly akkoron úgy szólván egyedül maga tartá fen a’ hont és alkotványt; de hogy azon eszköz jelen vi­szonyainkhoz immár nem illik, ’s a’ hon és alkotványos­ság, ha veszni nem akarunk, más védeket is követel;----­ezen előterjesztésével alkalmul szolgált egy városi követ­nek, tudományos búvárkodással bebocsátkozni a’ haj­­dankor homályos aknáiba ’s historiailag fejtegetni, hogy a’ magyar alkotvány eredete egészen más; — hogy az a’ maga eredeti typusában olly alkotvány volt, mielőtt szent István idegen elemeket oltott belé, miszerint annál szebbet, szabadabbat a’ história nem is mutat. Ere­detileg fejedelmi adomány nem nemesitett; mert min­den magyar teljes polgári joggal felruházott birtokos, azaz nemes volt. A’ birtokviszonyok nem fejedelmi ado­mányból, hanem osztályból vették eredetöket, ’s nem volt olly magyar, kinek osztályrészül a’ hon földéből birtok ne jutott volna. A’ status pedig nem ajándékozott semmit, mert annak nem­ is volt ajándékozni valója, a’ mint általá­ban a’ statusnak nem is lehet rendeltetése birtokot adni, hanem igenis, a’ birtokot, a’ szerzeményt biztosítani. Sz. István korával kezdődött csak a’változás, akkor kezdettek, a’ külföldi kalandorok által ’s azok kedvéért, a’ nyugoti eszmék a’ magyar közállományba l­ecsempésztetni; ek­­ként állott elé végre a’ XIV-ik században az ősiség, melly a’ mi birtokviszonyainkkal teljes öszhangzásba hozható soha sem lévén, csak örökös zavart, kárt, bizonytalanságot okozott, mig végtére a’ tulajdon eszméjét a’ statusból egészen számkivetné, ’stb. Majd egy követ, mielőtt a’ RR. tovább mennének, azt kiváná megállapitatni, ha vallyon tökéletes eltörlés alapján akarnak e a’RR. intézkedni, vagy pedig csak az I. 58. törvényes módosítását eszközölni. Egy másik követ ellen­ben minden megszorító u­asitás nélkül választmányt kívánt kiküldetni, melly törvényjavaslatot készítsen, tárgyalás elött a’ törvényhatóságokkal közlendőt. — Egy harmadik követ egyenesen kimondd, hogy pompás rovatait akar az ősiségnek építeni, mellyen írva legyen: „fűti“ meghalt, nincs többé. — Egy negyedik ellenben ekként vélekedék, hogy nagy politicai tapintattal biró nemzetek is óvakodnak a’ káros institutiók gyökeres kiirtásától, és pedig azért mivel a’ nemzet életével századokon át ugyantanultak. És igy a’ magyar törvényhozás sem hibázand, ha lenyesve a’ kártékony kinövéseket, a’ törvény utalma alatt keletkezett érdekekre figyelemmel ’s gyöngéd kímélettel viselteten­­t­dik.— Ő nem hiszi, hogy a’ nemzet kivánata az ősiség ál­­­­talános eltörlését követelné. — És most következik az iránybeszéd, melly a’napnak végeredményét elhatározó. Egy megyei követ ugyanis előterjeszté, miként ha visszaemlékeznek a’ BR. azon széles vitákra, mely­­lyek a’ tárgy körül a’ múlt országgyűléseken közbe­jöttek, örvendeniök kell, látván, hogy a’kérdés any­­nyira megérett, miszerint az ősiség mellett szólam alig lehet; ellene már-már szükségtelen. — De szükség az annyi felé ágazó eszméket öszpontositni. — Midőn az mon­datik : törültessék el az ősiség; senki sem akarja azt csak azért eltörülni, mert régi institutio; senkinek szeme előtt nem forog valami nagylelkű áldozatnak eszméje; ez tisz­tán magányérdek kérdése, olly kérdés t. i. mellynél min­den magánosak érdeke a’ közérdekkel karöltve jár. A’ kik az ősiséget eltörölni óhajtják, a’ károkat akarják eltörölni, ’s nem azt a’ mi hasznos,hogy ha van valami, a’ mi illyen. — Azonban figyelmezni kell, hogy az ősiség nem con­­cret eszme, mellyet egy szóban meg lehetne fogni; nincs törvény melly azt mondaná: „im ez az ősiség,­ hanem az egy olly abstract fogalom, mellyet a’ birtok-viszonyok körüli törvények concretumából vont le a’ jogtudomány; ennélfogva az ősiséget eltörölni annyit tesz, mint a’ bir­tok-szerzés, gyakorlás és átruházás körüli törvényeket megváltoztatni.­­ A’birtok­viszonyokat tárgyazó törvé­nyek com­plexusának fölvétele pedig olly elágazó részle­tes munkálat, mellynek előkészítése végett minden esetre választmányra van szükség. Ha ez fölveszen minden ide tartozó törvényeket, ’s javaslatot dolgozand, magány ’s közérdeket egyeztetet; akkor az itt felvétetik, ’s a’ ki hi­ányt látand benne, annak pótlását indítványozandja; a’ ki többet látand benne, kihagyást, vagy módosítást fog javas­­lani; a’ BR. tanácskoznak, ’s a’ többség végezend, vall­jon a’ szerkesztés maradjon e, vagy pedig az egyes indít­ványok szerint módossíttassék. E’ dologban ezért csak igy élhetni. Itt pusztán negativ törvényt hozni nem lehet; nem lehet például azt mondani: „az ősiség eltöröltetik“ hanem positiv törvények helyébe, más positiv törvényt kell ten­ni; szabályozni kell az eladást, a’ zálogváltást, az örökö­södést , a’ majorátusok megszüntetésének módját ’stb. E’ végett pedig szükséges látni a’ törvényhozónak maga előtt az egész tért; mert a’ tárgyak egymással szoros összefüg­gésben vannak; a’ szóló követ tehát azt javasolja: nevez­tessék választmány, melly a’ birtok-szerzés, átruházás, gyakorlás és rendelkezési szabadság körébe vágó törve-

Next