Pesti Napló, 1867. szeptember (18. évfolyam, 5209–5233. szám)

1867-09-01 / 5209. szám

201-5209. Vasárnap, sept 1 1867. 18. évi folyam. Szerkesztési iroda*.­ Ferencziek tere 7. szám. 1. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiané-hivatal: Ferencziek tere 7. szám földszint. A­ lap anyagi részét illető köz­lemények (előfizetési pénz, ki­adás körüli panaszok, hirdet­mények) a kiadó hivatalhoz in­­tézendők.PESTI NAPLÓ Előfizetési feltételek: vibékre, postán, helyben, házhoz hordva. Félévre . . 10 frt 60 kr. o. á. Évnegyedre . 6 frt 25 kr. o. á. Hirdetményeik dijai 1 hasábos petitsor egyszeri hir­e­­tésnél 7 nj kr. Bélyegdíj külön 80 njkr. Nyílt­ tér: 6 hasábos petit sor SS nj kr. Rendkívüli előfizetés PESTI NAPLÓ september — decemberi Folyamára. S lőfizeté­si 6L,r. September—novemberi 3 hóra . . . 5 ff 25 kr. September—decemberi 4 hóra . . . í­rt — kr. A PESTI NAPIsó kiadó-hivatala. Pest, aug. 31. 1863. B­é­c­s, aug. 30. A Alkalmunk volt e napokban egy berlini levelet olvasni, melynek írója talán nem tudja, hogy voltaképen mi tör­tént Salzburgban, hanem igenis tudhatja azt, hogy mint vélekednek porosz kor­mánykörökben ama találkozás eredmé­nyére nézve? A levél írója szerint Napó­leon pillanatig csakugyan lehetségesnek hitte, hogy a déli német államokat Ausz­tria vezénylete alatt külön szövetséggé lehetne egyesíteni. Ez eszme azonban két bökkenőbe ütközött. Egyik Bajorország ellenállása volt, mely elég érthetően kije­lenté, hogy ha átalában létre jöne valami déli szövetség­ féle, akkor a vezénylet nem Ausztriát illetné, hanem őt Bajorországot, s hogy ez igényét alkalmas időben érvé­­nyesíten­i is. A másik akadály Ausztria vonakodása volt, mely erkölcsi és anyagi okokból nem hitte magát képesnek azon szerep átvállalására, melyet Napóleon neki szánt volna. A franczia császárnak imént említett tervét még a salzburgi találkozás előtt elejtettnek lehetett tekinteni, s ha csak a német ügy körül akart volna érte­kezni ő Felsége, a salzburgi találkozás­ból alkalmasint semmi sem lett volna. E helyett azonban a franczia császár a keleti kérdést tolta előtérbe, ez képezte, a berlini levél írója szerint, a salzburgi ér­tekezlet főtárgyát, s erre nézve történt is bizonyos megállapodás, melynek lénye­ge ez volna: míg a porta területén fel­merülő villongások kizárólag a szambuli kormány és annak keresztény alattvalói közt forognak fenn, mind Francziaország, mind Ausztria barátságos közbenjárásra fog szorítkozni. De mihelyt külhatalom­­— értsd Oroszországot — avatkoznék a dologba, Francziaország fog vele szembe lépni, mellette pedig, Napó­leon állítása szerint, Anglia is álland. A csoportosulás tehát körülbelől ugyanaz volna, miként a krímiai háború korában. A lapokban szó volt róla, hogy Napó­leon a porosz-orosz szövetségi szerződés másolatát mutatta volna elő Salzburgban. Ez — forrásunk szerint — már azért sem lehet igaz, mert ily szerződés nem létezik, hanem a franczia császár igenis tett egy leleplezést, t. i. azt, hogy azon egyezkedésnek, mely négy év előtt a len­gyel forradalom alkalmából Orosz- és Poroszország közt köttetett, s mely amaz időben oly rettenetes vihart keltett a po­rosz követek házában ■— titkos czik­­kei is vannak, melyek egyes even­­tualitásokra vonatkoznak, s a szerint lesz­nek hatályosakká, a mint az eventualitá­­sok egyike vagy másika valósággá lesz. Mind­az, a­mit Poroszország néhány év óta a német kérdés terén tett, e titkos czikkekben mintegy csirában megvolt, de van benne még több is, a­mi az alku­nak Oroszországot illető részére vonat­kozik. Ezen titkos pontok értelmében Po­­roszország köteles volna az oroszoknak segélyt nyújtani, ha keleten más hatal­mak útját akarnák állani Oroszországnak Mi­tevő leendőne Ausztria, ha ily esetben a nyugati hatalmak porosz orosz szövetséggel állanának szemben? Ez azon kérdés, melyre feleletet kérni jött Napoleon Salzburgba, s a berlini forrás szerint a felelet rá nézve kielégítő lett volna Ezen versió nem ellenkeznék az osz­trák félhivatalos közlönyök állításával. E lapok bátran állíthatják, miszerint a ta­lálkozásnak Európa békéjét fenyegető jelleme nincs, mert az imént említett álla­­pítmányok nem vonatkoznak a két érte­kező hatalom részéről kiinduló kezdemé­nyezésre, hanem csak azon esetre, hogy ha a béke egy harmadik hatalom által megzavarhatnék, és a békezavaró, midőn rendre akarják utasítani, még más hata­lom által is támogathatnék.­­ A berlini levél részleteket is közöl arra nézve, a­mit Ausztria megígért, a közlemény e ré­szét azonban hallgatással mellőzzük, kö­zel fekvő lévén azon gyanú, hogy az eb­beli tudósítás nem ment a tendentiosus színezettel. Mi részünkről óhajtjuk és re­méljük, miszerint Ausztria semmire ne kö­telezte volna magát, hanem teljes szabad­ságot tartson fenn magának, hogy a dol­gok állása szerint mindenkor egyedül sa­ját érdekeinek szemmel tartása mellett le­hessen cselekednie. És most térjünk ismét házi ügyeinkre. A magyar deputatió ma és holnap nem tart ülést, hanem csak hétfőn. Addig az albizottmány munkálata kész leend, és így lehetetlen, hogy — miként mai lapok írják — a magyar deputatió válasza már hétfőn kézbesíttetnék a németnek. E vá­lasz egyébiránt rövid leend, mert a sző­nyegen forgó kérdések már eléggé meg lettek vitatva, az államadóssági ügy pedig a minisztériumot illeti és nem a deputa­­tiókat, melyek csak bizalmas szóváltás útján foglalkozhatnak vele. A­mennyiben a felmerülő egyes véleményekből ítéletet alakíthatni, a németek közül sokan azt óhajtanák, hogy mi az államadósság ka­mataiból nem percent­részt, hanem hatá­rozott összeget vállalnánk át, mely aztán változatlan maradna mindenkorra. Nem tudjuk, mit proponáland a minisztérium, de hogy országgyűlésünk az imént emlí­tett modalitást nem fogadhatná el, az úgy­szólván kézzel fogható. Mert akármennyit lármázzanak is most Lajthán innen a ka­­matreductió ellen, ha egyszer a státus­­adósságra nézve velünk megállapodás történt, mégis meglehetne, hogy — nem mondjuk, szabad választásból, de kény­­telenségből — maholnap az annyira per­­korrestált kamatleszállításhoz folyamod­nak. Akkor nekünk ebből semmi hasz­nunk nem volna; mi, a reductió daczára is, a megállapított „pauschale“-t fizetnek, azaz a bizonyos teherben osztoznánk, de a netaláni könnyítésben nem! Az ilyen alkut országgyűlésünk csakugyan meg­köszönné ! A mai miniszteri tanácskozásban, mely­ben mind a két cabinet tagjai részt vesz­nek, minden esetre meg fog állapíttatni a kormány nézete az államadósság dolgá­ban, s mihelyt ez megtörtént, a helyzet világossá lesz. A deputátiók munkája ak­kor l­egfeljebb két hét alatt be fog fejez­tetni — eredménynyel, ha lehet, vagy a nélkül is, ha másként nem lehet. Falusi észrevételek Kossuth legújabb levelére. A „Magyar Újság“ aug. 28-ai száma Kossuth Lajos jeles hazánkfia ékes nyel­ven írt válaszát hozza a váczi kerület vá­lasztóihoz. Megvalljuk, szívesen találko­zunk ebben a hazafias lelkesedés elra­gadó melegségével, mely csalhatlan bizo­­nyítványa a jeles férfiú törhetlen lelki erejének. Tisztelük is benne a meggyő­ződés emberét, ki hitének él, küzd, en­nek romjaiba temetkezik — de nem adja meg magát! Bocsásson meg azonban t. hazánkfia, ha azon pietásnak, melyet bennünk hazafiusága épreszt, mindenek­­felett hazánk iránti kötelességünk teljesí­tésében adunk kifejezést, midőn érintett levelének több pontjaira nézve elmond­juk röviden véleményünket. A legelhibázottabb törekvésnek tartjuk a haza érdekére nézve, midőn t. hazánk­fia nem számolva a körülményekkel, az országgyűlés többsége felett (mely politi­kája által a nemzeti életnek tért, cselek­vés-képességet nyitott), mitsem adva a mé­lyebben fekvő politikai indokokra, köny­­nyelműen palotát törni igyekszik, s azon a bizalomtól akarja megfosztani, mely a nehéz és válságos időkben a politikai exi-­­­gentiák legfőbbikét képezi. Azt mondja ugyanis — a kellő indo­kolás mellőzésével — hogy „a többség politikája nagy veszély felé, s tömérdek bajba és szenvedésekbe sodorja hazán­kat.“ Minélfogva arra hívja fel a közvé­leményt, hogy saját factumát illu­­striussá tegye. Lesz-e a nemzetnek kedve, akarata, ha­jolni kívánatéra, hogy egy még befejezet­len műnek talapját összedöntse, s hogy az alkotmányosság helyébe újra a kényszerű­ség nehéz igáját erőszakolja ? — nem akar­juk eldönteni, de azt igenis tudjuk, hogy Európa előtt — mire ő oly merészen hi­vatkozik — ily eljárás aligha fogna Ma­gyarország részére érettségi bizonyítvá­nyul szolgálni . . . Európának csak ele­ven, cselekvésre képesített nemzetre le­het szüksége, és nem oly holttetemre, mely türelmetlenségében ügyetlen eljá­rása által lehetetlenné tette magát. A­ki jövőt akar, az ne féljen az áldo­zatoktól : a siker csak a munka, a küz­­delemm gyümölcse lehet. Mi azt hiszszük, hogy a halál a tétlen­ségben van, s hogy az élet tevékenységet követel, a­mire a tért, ha áldozattal is, megszerezni kell. A nemzetnek életforrását — vélemé­nyünk szerint — nem az intézmények változhatlansága képezi, hanem az erkölcsi nagyság , a né­pek azon életképessége, melyet sem Monk Angolországban, sem I. Napó­leon Francziaországban meg nem tör­hetett. Igenis, uram, és hála a Teremtő­nek, nekünk sajátunk ezen önérzetes hatalom, sajátunk a hit, az erősek hite a jövőben, melyet annyi nehéz századok elvitázhatlan dicsősége támogat. S azért: Szánandó és igazságtalan elitélése az a magyar nemzet életképességének, midőn azt mondja­­. hazánkfia, hogy „a mit egy szebb jövendő hajnalának hittünk, az ál­lami függetlenségünk alkonya.“ Mintha a nemzetek önállóságának biztosítékát csak­is egy darabka papírban s egy unézia tentában lehetne keresnünk. „Hallottuk nyiltan felállítani — mond­ja t. hazánkfia — a doctrinát, hogy stb. csak az osztrák birodalommali szorosabb egyesülés biztosíthatja hazánkat az orosz ellen stb. Ne higgyen a nemzet , ez ámí­tás ! Mert stb. épen ez az, a­mi az orosz invaslót nyakunkra hozz­a.“ Nem­­ akarjuk fürkészni e jóslat forrá­sát, de ha csupán azon eljárásunk, hogy egy ily eshetőségre készületlenek lenni nem akartunk, s az önfenntartás ösztön­­szerű érzetét követve, tért és cselekvéské­pességet szereztünk magunknak, elegendő ok lenne Európának arra, hogy szabad gazdálkodást engedjen a muszkának az Adriáig, s a civilisatió érdekeinek egyik védfalát szétrombolni hagyja , akkor va­lóban nagyon csekély értelme lehet az európai egyensúly azon tanának, melyet a diplomatia örökösen emleget, s mely századok óta a nemzeteknek annyi pénz és véráldozatokba került. „Ez a szorosabb egyesülés az osztrák­kal — mondja tovább t. hazánkfia — nemcs­ak nem villámhárító, de villám­­vonzó, s azonkívül stb. tehetetlenekké te­­szen, mert a maga által provocált kültá­­madás veszélyét a belső szétbomlás kilátásával komplicálja.“ Azaz , mert bátrak voltunk a szláv ter­­jeszkedés ellenében megerősíteni magmá­kat, tehát ellenségünkké tettük a musz­kát. S várjon, ha ez az oka a muszka nemes haragjának : nem-e az a természe­tes következtetés, hogy a szétbomlás, és így a veszély is még közelebb állott vol­na hozzánk az esetben, ha eljárásunk által oda kényszerítjük a német elemet, hogy — tán a monarchia fegyver erejének sú­lyával együtt — a, nagy anyafajnál ke­ressen jövőt. Vagy hát miért volna „v­i­ll­á­m v­o­n­z­ó“ a kibékülés? Tán Muszkaország a szenvedély politikáját űzi-e ellenünk Ausz­tria miatt ? S tán Magyarország egy szép mosolyáért még le is mondana régi ha­gyományos terveiről? Bocsássa meg a tiszt, hazafi nekünk, ha kinőttünk az illusiók korából, s azért ezen esetben csak afelől vagyunk meggyőződ­ve, hogy sokkal kedvesebb lett volna igen­is a muszkának bizonyos eshetőségeknél egy megzsibbadt és készületlen Magyarország, mint egy életre erősült, mely e felett még szövetségese erejére is támaszkodhatik. „Hallom, nem hiányzanak capacitato­­rok — mondja — kik azzal nógatják a magyar madarat a crogatilus torká­­b­a, hogy ilyen meg amolyan szövetség segítségével Ausztria helyre fogja állítani Lengyelországot, s ez majd biztos véd­­fala leend hazánknak az orosz ellen. Ne higgyen — mert a mikorra Lengyelor­szág így visszaállíttatnék, Magyarország jutandott Lengyelország jelen sorsára, s nem lesz mit védfalaznunk.“ Megvalljuk, ezt a combinatiót, legalább európai érdekek szempontjából, megérteni nem bírjuk. Hogy egy szabad, alkotmá­nyos Lengyelország a szláv elemek gra­­vitátióját megváltoztathatná , azt igen­is fel bírjuk fogni, de hogy ez szükségkép Magyarország bukását vonná maga után, midőn Lengyelország felszabadítására legalább is meg kellene törni és ártalmat­lanná tenni reánk nézve is az orosz had­erőt, ez az, a­mit megérteni teljességgel nem bírunk. Valamint azt sem, hogy az életerős magyar elem nélkül minő védfalat képezhetne Lengyelország az európai érdekek számára. S aztán minő crogati­­lustól félt minket derék hazánkfia? Legyen vakmerőség vagy csalékony tévedés részünkről, de nem tartóztathat­juk magunkat, abbeli meggyőződésünket kijelenteni, mikép tisztelt hazánkfia az európai események horderejét hibásan mérlegeli, s egyáltalán nem látszik figye­lemre méltatni a civilizált democratia egyik leghatalmasabb fegyverét, az erköl­csi fejlődöttség azon súlyát, melyet a nagy német nemzet egységi törekvésében a legújabb időben oly döntő érvényűnek bizonyított. Azt mondja, hogy „nemcsak Magyar­­ország államjogi személyisége sequestrál­­tatik az o. kir. egység számára stb.“ Őszintén kérdjük, hogy hát komolyan hiszi-e, hogy az európai nagy átalakulá­soknak egyáltalán más czélja nem lehet, mint egy új 15-iki természet­ellenes álla­pot felállítása, mely ellenkezik az európai érdekekkel,harczot üzen a kor eszméinek, meghiúsítja a béke­törekvéseket, s a régi roszból csak új roszat csinál. Véleményünk szerint az új természet­­szerű államalakulások correct tényei egé­szen ellenkezőt bizonyítanak. Nagyon igazán mondja hazánkfia azt, hogy „elégedés nélkül nincs kiengeszte­­lődés, „de viszont igaz az is, hogy áldozat, szenvedés és türelem nélkül nagy ered­mények ritkán várhatók. Olaszország szabadságáért, vérén és pénzén kivül még Savoya tündérvölgyeivel és bérczeivel adózott, s a nagy német nemzet több mint félszázadon keresztül tűrt és tanult. A magyar nemzet tért, alkalmat, forrást nyert életképessége kifejtésére: van or­­szággyűlése, saját felelős minisztériuma, rajta a sor, hogy okszerű előhaladása ál­tal erkölcsi értékét jövendője érdekében mérlegbe vesse. Kívánjon mindent, de ne koc­káztasson semmit. Az események hatalma által minden illusióvá devalvál­­tathatik, csak az erkölcsi erő azon mérté­ke nem, mely a nemzetek nagyságát teszi. Hogy nincs tökéletes elégedettség, azt tagadni mi sem akarjuk, de vájjon az ál­lapotok teljes kifejlődöttségének neto­vábbjánál állunk-e e pillanatban? Vájjon betetőzött épülete-e ez a nemzeti átalaku­lás nagy munkájának ? S nem kell-e időt engednünk legális türelemmel, hogy meg­győződjék a m. dynastia maga is a felől, mit t. hazánkfia szintén vall, hogy t. i. „a nemzet tökéletes kielégítése egy­szersmind a magas dynastia legégetőbb életfeltételét képezi ?“ A beteg birodalom súlyát Magyaror­szág erejének értéke szerezte vissza, mi­nél fogva józanul a monarchiának oly politikát vinni egyáltalában nem lehet, mely Magyarország rokonszenvével nem találkozik, s ha mégis tenné, ha elfeledné a sadowai napok erkölcsi okait, Magyar­­ország semmi esetre sem „ajánlkoznék máglyának,“ el fogná hárítani ma­gáról a felelősséget, s lehetetlen is, hogy ama következmények súlyát, melyeknek okozója nem volt, a józan európai felfogás reá hárítani akarná. S vajjon mi Magyarország jelen politi­kájának alapgondolata? Nemde elfogadá­sa azon statusquonak, melybe az euró­pai események fejlődése he­ly­ezé? Tanácsosnak tartaná-e a t. hazafi ez ellen küzdeni? S talán elébe nyúlni az események rendszeres fejleményének? Vagy előnyösebbnek hinné-e reánk néz­ve tétlenségre contumach­ozva állami szem­közt tán egy oly jövővel, melyben igen könnyen nemcsak nemzeti, de európai hi­vatásunk is lehetene bebizonyítani, hogy mi is képesek vagyunk az életre? Mi világért sem kívánjuk ignorálni speciális hazai érdekeinket, de bármi ön­érzetesek vagyunk is fajunk erejére néz­ve , a nagy európai érdekek számbavéte­lét nem mellőzhetjük, s azért együtt aka­runk azokkal haladni, és nem szemközt velük. Mert azt soha sem szabad igno­­rálnunk, hogy alkotmányos független­ségünk csak úgy tekintethetik európai érdeknek, ha helyzetünket felfogva, politi­kánk által támogatjuk, és nem nehezítjük ama nagy európai átalakulást, melyet a béke, a civilisatió, szóval: az emberiség érdekének tekintünk. Elégeti-e „az osztrák sast a történelem kérlelhetlen logicája?“ —azt mi nem tud­juk ; de hogy az ösvényre, melyen hala­dunk, épen e logica kényszerített bennün­ket, az minden gondolkozó ember előtt eléggé világos, a­ki csak a lefolyt nagy események felett elfogulatlan lélekkel keresztül tekint, akkor igazán „máglya lesz Magyarország,“ melyen a democratia érdeke égett az orosz kanóczok között. Láng kell-e ismét, vagy a béke prismája e hamvakból az új Phö­­nixet feltámasztani ? Mi ismételjük, hogy azon fegyver után kívánunk nyúlni, me­lyet egy életképes nemzet erkölcsi előnyei nyújtanak. Mennyire bízunk a jelen állapotok tar­tósságában ? — azt nem akarjuk feszegetni; de hogy a beolvasztási törekvések miatti félelmet a jelen politikai constellatiók kö­zött merőben alaptalannak tekintjük, azt nyugodt lélekkel ki merjük mondani. Mi nem vagyunk ama lágy vaj, melyet ke­nyérre kenve, felemészteni lehet, hanem igazi vas-ék, melyet ha erőszakkal vala­mely fába bevernek, soha sem ugyan­azonosul a fával, hanem szétrepeszti azt, s azért úgy vélekedünk, hogy ezt nem is fogják többé megkísérteni. Valamint Ma­gyarország akarata ellenére bizony azt sem, hogy a németországi befolyás áb­rándjaiért csak egy ágyukereket is koc­­­kára tegyenek. Mi teljes készséggel írjuk alá az ajánlott békepolitikát, s óhajtjuk, hogy a 1. férfiú reform-izgatásai is ezzel összhangzásban legyenek. Különben mi is reméljük, hogy fenn­tartva a megyei hatóságok erkölcsi befo­lyását a közvélemény okszerű fejleszté­sére, azokban alkotmányos függetlensé­günk egyik főtámaszát találandjuk, ,és tel­jes lélekből hiszszük, hogy nemzetünk — ha a körülmények higgadt áttekintése után mérsékeltebb magatartást követ is — erejének teljes tudatában „önmagáról le­mondani“ nem fog soha. x x x. Bécsi dolgok- A cseh koronázási jelvényeket 29-én szeren­csésen, az általunk is közlött terv szerint, hazavit­ték Prágába. Az ünnepélyre nagy sokaság gyűlt össze, s vagy 100,000­ ember nézte a különféle utczákon és tereken az ünnepélyes menetet. E mellett azonban gáncsolják a város részvétlensé­gét : a kíváncsiságnak mindenki eleget tett, de hogy külső dísz által is jelezze az ünnepélyt, a­z csak kevésnek jutott eszébe. A város feldiszítése felette szegényes volt. Az ünnepélyes menetbőn a hivatalos tagokon kívül számos egylet csatlako­zott zászlójával és zene kíséret mellett. A nemesség csak szórványosan volt képvisel­ve, a­mi nagy feltűnést okozott. Ezt egyébiránt a nemesség s a helytartó közti viszálynak tulaj­donítják. Meghiva voltak ők is, sőt kétszeresen is, mert meghívta a helytartó és a bibornok érsek, ki számunkra a szent Miklós néven nevezett szentegyházban tartott is fenn helyeket, me­lyeken azután meg is hallgatták az isteni tiszteletet; de a menetben innen a Hradsinra, is­mét nem vettek részt. Este népünnepeket és tűzijátékot rendeztek. A követség, mely a jelvényeket az után ki­sérte, nem győzi beszélni, hogy mily imposant volt a számos hegyi tűz, mit a vasút mentében gyújtottak. A csehországi lapok persze mind­ezzel vannak teli. Természetes, hogy politikai szemüvegen át vizsgálják a dolgot, és nem egy Magyarországon ejtett igazság paraderozik ott phrasis-képen. „E nap a mienk — kiált fel a „Narodni Listy“— a mienk, a cseh korona örököseié, a cseh állam­­jog védőié Ausztriában.“ Sajnálja, hogy a koro­názást oly későre halasztják, „de addig — úgy­mond — magunk fogjuk koronánkat viselni. E mai nap a mienk, mert ma mi magunk koronáz­zuk meg magunkat, hazánk iránt, nyelvünk iránt, jogaink iránt, életünk iránt táplált szerete­­tünkkel !“ Beismeri a „N.L.,“ hogy királyaik nem voltak mindig szerencsések e koronával, hanem „eskü-

Next