Pesti Napló, 1868. január (19. évfolyam, 5307–5330. szám)

1868-01-03 / 5307. szám

ek­tiva* a PESTI NAPLÓ 1908 lk évi folyamára. 10 frt 50 kr. 5 írt 25 kr. Január—júniusi félévre .... Január—martinai évnegyedre . . . Pesty december 7-én 1867. * PESTI NAPLÓ kiadó-hivatala. A pest megyei bizottmány kérvénye. Országszerte ismeretes a pestmegyei bizottmány 1867. dec. 16-kán határozattá em­lett kérvénye, melylyel a képviselőhá­z is­ megkeresi, hogy legyen bíró közte és a magyar kormány között. A baj, a kér­vény világos kitételei szerint, lehető leg­nagyobb, ezért a segítség legsürgetőbb, mert „ha a törvényhozás sem él­ne alkotmányos hatalmával a teljhatalmú királyi biztos­ok­kal való kormányzás ellenében, a törvényhatóságok felfüg­geszthetők lévén:a nemzetnek nincs többé mit vesztenie.“ — „Méltóztassék a képviselőház komolyan figyelembe venni, mikép államok consis­­tentiájára nézve semmi, de semmi sem lehet veszélyesebb, mint a népben azon kft®1, gyölereztetni meg, hogy vesz­­teni­valója semmi többé és csakis nyerni valója lehet.“ E súlyos, megd­öbbentő szókkal ereszti ügyét a bizottmány - képviselőház igazságszol­gáltatása alá. T'i'ty baj lehet valahol, mi­dőn úgy kénytelen felkiáltani egy tör­vényhatóság,­­ minthogy a magyar kor­mány alatt történhetik ilyetén iszonyú , baj, hazafi­ kötelesség, hazálátni hogy­an hát az a baj! Mert ha annyra juthat a dolog, hogy a nemzetnek, nincs többé veszteni valója, vészen­ inkább a magyar kormány, mint a nem­zet, mint Magyarország, ha­t. a kormány a bajnak okozója. Ha pedig a megye ma­­gav­se ete okozná azt a bajt, hogy a nemzetnek veszteni valója nem maradna , hát veszszen inkább a megye, mintsem az ország ! így lévén a dolog a pestmegyei kérvény világos kitételei szerint, hogy a nemzetnek nincs veszteni va­­­lója többé, igazán szent kötelesség belenézni a perirományokba, hogy meg­tudjuk, m­i a baj hát i­s. Ha teljhatalmú biztosokat küldhet a magyar korml­ány a megyékre , akkor a kormány részletesen felfüggesztheti az alkotmányt. Ezt maga a kérvény így mondja : a belügyminiszter tette, „hogy teljhatalmú királyi biztosod k­ezébe adta a törvényhatósági jogok gy­akorlatát, magának­­az­­alkotmánynak rész­l­etes fe­l­fü­g­­gesztése.“ Ebből azt következteti a pest megyei bizottmány, hogy ha az tör­ténhetik, ha teljhatalmú királyi biztos ál­tal felfüggesztheti a magyar kormány részben az alkotmányt, t. i. egy vagy más megyei bizottság gyűléseit, akkor a nem­zetnek nincs veszteni valója többé. Én ugyan szívesen elhiszem, hogy a magyar nemzet az Úristennek olyan ori­­gi­tálja, miszerint párja nincsen , mégis szabad utás nemzetek és országok példá­jára is tekinteni, s azokra hivatkozni. Mert bármennyire jelesek vagyunk is, még sem vagyunk sem nem legelső­k, sem nem legszabadabbak, sem nem legh­atalmasab­­bak a világon. Lehet hát, sőt talán kell is más országok példájára néznünk, és azok­ból okulnunk. Történhetnek-e p. o. a szabad Angliában részletes alkotmány-felfüggesztések ? A pestmegyei bizottmányban elég államférfi van, ki nemcsak gyakorlati ügyességgel, hanem történelmi és politikai tudóssággal is bír; az nálamnál jobban megmondhatja a vidéki bizottmányi tagoknak, kiknek rész néven venni nem lehet, ha abban a meg­győződésben élnek, hogy falujuk tornya igon«ül,h és legmagasabb a világon, « ** kik annál készebben elhiszik, hogy a pestmegyei bizottmány kérvényében min­den betű­ történeti igazság és arany politi­kai bölcseség, mondom, akárhány állam­férfi van a bizottmányban, ki megmondhat­ja vidéki társainak, hogy bizony történ­nek másutt, is részletes alkotmányfelfüg­gesztések ; történnek Angliában, történ­nek É­szak-Amerikában és egyebütt ilyen felfüggesztések. Megmondhatják a böl­­csebb bizottmányi tagok, hogy a „Habeas Corpus“ törvényt több ízben függesztették fel ott. Sőt azt is megmondhatják, hogy mind Angliában, mind Éjszak-Amerikában ilyenkor hasonló jajveszéklést hallatnak az újságok vagy egyes szónokok, mint a pest megyei bizottmány kérvénye , de arról is biztosíthatják a vidéki tagokat, hogy olyankor egyszer sem veszett el sem Anglia, sem az éjszak-amerikai szövetséges köztár­saság. A­mi hát másutt, mint múló intézke­dés, nem szül állandó bajt, sőt állandó nye­reséget hoz, az ország megmaradását , az talán nálunk sem veszti el a nemzetet. A külső országok példájából azt tanul­hatjuk tehát, hogy történhetnek részletes alkotmány-felfüggesztések. Ilyen történt nálunk is Heves megyében. De továbbá magunk is tapasztaltuk épen a hevesi esetből, hogy azért, mert teljhatalmú biz­tos ment Egerbe, a nemzet nem veszett el. Magam is Heves megye Tisza-zugában va­­lók akkor, mikor a pestmegyei bizottmány felfogása szerint, ama legsúlyosabb eset megtörtént, s nem tapasztalok magam kö­rül népháborgást, milyen — olvassuk — hogy kisérni szokta a vilá­grázó eseménye­ket, a­melyek által egy nép oda juthat, hogy ne legyen többé veszteni valója. A nálunk megtörtént dolog tehát igen­is történhető ; a pest megyei bizottmány kérvénye annál fogva erősebben fest, mint kellett volna. Azonban, ha történhető is, a részletes alkotmány-felfüggesztés módjával történ­jék. Jelesen a szükség határozza meg min­denkor, kell-e ilyen múló intézkedés, s a kormány fe­l arról, ha szükségtelenül tette volna. A magyar kormány is felelt törvényes bírája előtt a heves megyei intézkedésért, s ennyiben törvényesen el volna intézve az ügy. De a pesti bizottmánynak leginkább abból eredt hazafi aggodalma, hogy a magyar kormány királyi teljhatal­mú biztost küldött Hevesre, s ilyet ígért magának Pest megyének is. Reá ol­vassa tehát a bizottmány a t­örvényt, mely­nél fogva ő Felsége minisztereivel kormá­nyoztál : ergo, nincs többé h­elye királyi teljhatalmú biztosnak. Úgy látszik, az aggodalmat a k­i­r­á­­llyi szó támasztja az igen érzékeny pest­megyei bizottmányban, még pedig nem azért, mintha nem akarna királyias lenni, sőt azért, hogy ő Felsége magas szemé­lye, a­mely feleletre nem vonható, ne ke­­vertessék össze a felelős kormánynyal. Felesleges aggodalom, de alkotmány­­ellenes is! Ő Felsége neve aláírásával je­lennek meg a rendeletek, mégis az ellen­jegyző miniszter felelős érték. A kirá­lyi biztos kiküldéséért is a kormány fe­lelős. A királyi szó ellen tehát nemcsak nem lehet kifogás, sőt nem is szabad lennie. Hisz az egész kormányzat a király nevé­ben történik, az a monarch­iai alkotmány abc-jéből tudatik. Vagy kifogást teszen a megyei bizott­mány a teljhatalmú szó ellen. — A teljhatalmú szó is mindenütt annyi hatalmat ad, a­mennyit a rendelet magá­ban foglal, vagy a­mennyire a felhatal­mazás kiterjed. Tudják ezt a megyei bi­zottmány törvénytudósai. Nem látok te­hát világos okot az aggodalomra, a tit­kos okokhoz pedig nem férek. E szerint királyi teljhatalmú biztosnak kiküldése nem alkotmányos le­­hetlenség nálunk. Mert a pestmegyei bi­zottmány kérvényének fogalmazói és he­lyeslői nem akarhatják kitörölni a ki­rály szót az alkotmányból, azt sem ta­gadhatják, hogy lehetnek körülmények az ország életében, a­melyekben részletes alkotmányfelfüggesztéseket, vagyis rend­kívüli intézkedéseket köteles alkalmazni a magyar kormány. Az önfenntartási jo­got nem dobhatja el, senki kedvéért, a magyar alkotmány, ha erre más országok nem szolgáltatnának is példát, mint Anglia és az éjszak-amerikai államszövetség, a­hol legalább is annyit tudnak az alkot­mányos szabadsághoz, mint akárhol ná­lunk T­:» v»»meg»e fagadhatnák a sokszor említett kérvény fogalmazói és helyeslői azt, hogy fordulhatnak elő nálunk olyan körülmények, melyek elmellőzhetlenü­l szükségessé teszik a rendkívüli intézkedés alkalmazását, kérem, fontolják meg saját kérvényüket, mert az világosabban hirdeti mindennél, hogy sokszor lesz alkalom rendkívüli intézkedésekre, ha a kérvénye­zők szándéka teljesül. Ugyanis a pest megyei bizottmány kér­vényének fogalmazói és helyeslői meg vannak győződve arról, a­mit a kérvény­ben kimondanak ; azt is óhajtják, hogy az ország törvényhatóságai pártolják meggyő­ződésüket, azaz magukévá tegyék. Ha az történnék, akkor vagy a megyék semmi­sülnek meg, vagy a magyar kormány feh­et­­lenné válik, és így az ország semmisül meg. Tessék hát fontolóra venni a kér­vény tartalmát! HUNFALVY PÁL. A­ki nincs vele megelégedve, az a prágai cseh Miané, az orosz szolgálatban álló „Narodny L'iaty “ s a „Politik,“ ezek mellett a porosz ér­zelmű „Grazer Telegraph.“ Az első értelmét meglehetősen elveszítette az által, hogy dynasticus­­érzelmű feudálisok s a clericalis párt egyaránt szakítottak vele; a má­sodik — Rieger és Palacki orgánuma — nagyon lejárta már magát, a harmadiknak Ausztria ha­tárain belől nem is volt pártja. Péntek, január 3.1868. 19. évi folyam.­­ Előfizetési feltételek: Vidékre, postin i ’HT helyben, lájhot hordva. Félékre . . 10 frt 60 kr. o. t Émegyedre . 6 frt 26 kr. o. i. Hirdetmények «Újat 7 han­bot petittor tgytrri Mr4l tétnél T aj kr. Bélyegdíj külön 30 ajkr. Nyút-tér : 6 hatéból petit SS nj kr. Ilécsi dolgok. A kedélyesség egy nemének melege szállja meg az embert, ha az 1868-ik évi január 1-jétöl kelt „Wiener Zeitung“ hivatalos rovatát átol­vassa: „Lieber Dr. Giskra! Ich eineine Sie zu mei­nem Minister des Inneren. Franz Josef m. p.“ Azután : kedves dr. Berge­r, kedves dr. B r e s 11, kedves dr. Herbst stb. Nem lehetett volna az új aerát méltóbban és jellemzetesebben ez uj esztendő első napján inaugurálni, mint a polgári elem, s az intelli­­gentia diadalát e puritán alakban hirdetni. Vannak esetek, midőn a hivatalos rovatban is találni eszmét és költészetet. A feudális „alt“-grafok, „mark“-grafok és egyéb gráfok bizonyára megbotránkoznak raj­ta. Hanem hiában, ez az uj kor költészete, mely eszméit nem romokból, százados tölgyekből, szőke Burgsriiuleinokból, s a Rajna fenekén csillogó Niebulengen-aranyszemekből szedi. A mai kor Ljubissának első­sorban nyelvészeti szempontból hódol ; a régiségekből nem regé­ket olvas ki, hanem száraz tudománynak gyűjt anyagot. A mai kor költészete a nép haladásá­ban, a civilisatió felvilágosító terjesztésében van, eszméit a nép hivatásában, souverainitásában keresi. Az új kor a „Wiener Zeitung“ január 1-jei számában több poesist fog találni, vagy legalább is jobban érti ennek költészetét, mint az ó­kor porával behintett pergameneken. Tehát a bécsi hivatalos lap ez idei első száma közli a cislaithaniai minisztérium kinevezést, * közli egyúttal az első törvényczikket, mely az összes új minisztérium contrasignaturájával van ellátva. E törvényjavaslat természetesen az adó­­beszedési felhatalmazás három hóra. Az új minisztérium az országok és királyságok minden részéről kap üdvözlő táviratokat. Az országos magyar statiszikai tanács hosszabb szünetelés után múlt december hó 28-kán tartott ismét rendes ülést az akadémia egyik termében. A hosszabb szünetet a stat. szakosztály, mint az ülés folyamából kitűnt, számos és részben terjedelmes előmunkálatok készítésére használta fel, melyek a tanács elé terjesztetvén, részint végleg tárgyaltattak,részint albizottságoknak adattak ki behatóbb tárgyalás végett. Az ezen ülés folyamára közakarattal elnökké választott gróf Bethlen Farkas országos képviselő az ülést megnyitván, legelőbb is Ke­leti Károly, a statistikai szakosztály vezetője, mint a tanács előadója tesz jelentést a népszám­lálás ügyének jelen állapotáról, s az e végre ki­küldött volt bizottság mikénti működéséről. E szerint a bizottsági munkálat a miniszter úr ő excra helyeslését megnyerte, csupán foganatosí­tására nézve tétettek alapos, de az ügy tudomá­nyos oldalát nem érintő változtatások. Miután pedig a népszámlálás eszközlése a szükséges költségek megszavazásától függ, míg az ország­­gyűlés az 1868-ai budgetet nem tárgyalja, s meg nem szavazza, a népszámlálás ügye is füg­gőben marad; s ha ez idő alatt oly törvények találnának hozatni, melyek, mint például a hono­sítási törvény, a lakosság illetékességére nézve az ügyre befolyással lehetnek, az egész munká­lat végleges megállapodás végett újra a stat. tanács elé lesz terjesztve. Magyarország külforgalmának a nagyobb közlekedési vállalatok szállítási kimutatásaiból való összeállítására nézve szintén külön albizott­ság mondott véleményt, illetőleg tárgyalta és helyeselte a stat. szakosztály ebbeli javaslatát. A munkálat a miniszter úr helybenhagyását , kinyervén, és azon értelemben foly jelenleg­i kísérlet, melynek eredménye ,mintegy nlm­áül fog szolgálni későbbi hasonló lépések, mennyiben ki fogja deríteni, miben és men­den felelhetnek meg a nagyobb közlekedési falatok a forgalmunk tekintetében hozzájuk kö­tött igényeknek. Előadó bemutatja továbbá a statistikai szak­osztály által készített indokolt javaslatot hazánk iparstatiszikájának elkészítésére. Bemutatja az előmunkálatokat, melyek e czélra felhasználtat­tak, az elveket, melyekből az osztály indult és a mintákat, melyek betöltése által a különféle iparágak csoportozatok és osztályok szerint lesz­nek számba veendők és ki fogják türítetni az ország teljes ipar­statiszikai képét. A tanács örömmel fogadja e munkálatot és fontosságát tel­jesen méltányolván, egyúttal terjedelmesebbnek találja, semhogy iránta a teljes tanácsülésben rögtön határozni lehessen, minélfogva az ügyet külön bizottsághoz utasítja, melynek tagjaiul dr. K­o­n­e­k Sándor egyetemi tanár, H­u­n­f­a­l­­vy János osztály tag, valamint dr. Krenner Sándor, mint technológiai tanár választottak, szabadságára hagyatván a bizottságnak, hogy ta­nácskozásaih­oz a minisztérium ipar-szakosztá­lyának vezetőjét, továbbá az országos magyar iparegyesület és az ipar és kereskedelmi kamra néhány tagját is felkérje. A statistikai szakosztály másik előmunkálatául bemutat előadó Magyaror­szág bűnügyi, fegyin­­tézeti és börtönügyi statistikájára vonatkozó egy előterjesztést, melyben ez ügy fontossága ki­emeltetvén, szükségessége is kimutattatik annak, hogy a most már saját törvényei szerint kor­mányzott Magyarországnak önálló, mindamellett más országokéval is összehasonlítható bűnügyi statistikája legyen. A tanácsban felmerült azon vélemény, hogy a jelen átmeneti korszakban, midőn a codificatió küszöbén állunk, talán el kellene ez ügyet ejteni addig is, míg megállapí­tott törvények állandó minták használatát lehet­ségessé teszik — nem talált pártolásra, sőt hatá­rozottan kiemeltetett más oldalról, hogy az átme­­­neti korszakra is, habár tekintettel a codificatio­­nális munkálatokra kell a bűnügyi adatok pontos gyűjtéséről és helyes feldolgozásáról gondoskod­ni, miután épen pontos statistikai adatok képezik a codificationali és új törvények hozásának meg­becsülhetetlen, mellőzhetetlen alapját. E szem­pontból indulva utasította a tanács ezen tárgyat is külön bizottsághoz, melynek tagjai lettek: (5 c 8­­vay Ferencz, igazságügyminiszteri osztálytaná­csos, és dr. K­o­n­e­k Sándor, a szintén megválasz­tott dr. Kautz Gyula pedig maga helyett az or­szág e tekintetben egyik legelő­ tekintélyét, dr. P­a­u­­­e­r Tivadart véli felkérendőnek, mi el is fogadtatván, még a királyi tábla és az ügyvédi kar is fel fog kéretni, hogy e tanácskozmá­­nyokba néhány tagot küldjön ki. Még egy nagyfotosságú tárgy terjesztetett a stat. szakosztály által a tanács elé,­t. i, az egy­­leti kataszter és az összes egyleti és társulati élet és működés statistikai kimutatására czélzó javaslat Az előterjesztés mellett bemutatott szá­mos, » különféle létező egyletek külön viszo­­nyai£ alkalmazott minták tüzetes megvizsgálá­sán» külön bizottságot választott a tanács, tagjai: Fibáry József, belügyminiszteri osztálytaná­csos, Frank Antal hitelintézeti igazgató, H­o­r­váth Zsigmond tanár, Szénássy Károly keresk. kamrai titkár, és H­aj­d­u­s­k­a­i József, biztosítási intézeti hivatalnok. A tanács megvitatása alá bocsátott azon kér­dés, miként volna Magyarországon adatok gyűjtése és bé­sv.''1 ■‘“t’ ~ leginkább megfelel beható vitát ide ■ % I­­ Pest, jan. 2. 18(18. Mi a fictio ? Malta licent poetis . . . Jókai nem akar van poétának tekintetni, mikor politi­­tigrisbőrébe búvik és rettemteskedik, elárulja őt azon szabadosság melylyel veta igen, de a politikus sohasem él. . . birunk tehát komolyan hazászólani­­ a czikkhez, melylyel Jókai Sylvester J­­ára rá köszönt. Mit is mondunk oly­­­innak, ki országgyűlést, unioritást és­­oritást jobboldalt és ellenzéki­ törvény­­ítást, megyei életet, szóvá mindent n .Citári, csmoediinal nyilvánt, s e co­­nc­­diában mégis szerepel? Mi,kik politi­­k­ai és képviselői kötelességünk, komoly­tekintjük, komolyan vesszük, azt­­olyan teljesíthetjük is, de miként fél­re Jókai politikai lelkiismeretével, hogy actióban , oly gyülekezőben , me-­­­t comoediának vall, komolyan szere­­ten ? , vagy tán hát még sem vesz Jókai ko-­ van a dolgot, s épen mi­nt naga járja a védések comoediáját,“ azt hiszi, lurgy r ndnz, mi körötte történik, comoedii. ? Ez sajátképen a legvalószínűbb s­i­sak­­s igy magyarázható, hogy Jókai legújab­ban nagy hűhóval indulatnak azon szélsö vélemények felé, melyeket egy pár hét­ajtott, kimu­­s közte, k­sátnagy tio, hogy /ezkedést ondják a . ili népek Jeg kell aka­­dni, azt vallják „túl a kerítésen“ , az-ellenes elemek is, mert remény- stogy aztán könnyebb lesz­­ miét meg-, ami a vizet, félreértéseket idézni elő, s t­iet összeütközésekké növeszteni. Minél világosabban tűnik fel a rokon­­t , a mi vörös tollas reactiónk­ és a ma­­­­ir-ellenes elemek törekvése közt, am­­i jobb, annál biztosabban és határozot­­t­­ban ítélhet majd a nemzet. Mi tehát kötelességünknek fogjuk is­merni : néha-néha egy kis vlágosságot uni azon útra, melyen a „Hol“ legujab­b­­m ballag. Addig is pedig Jóimnak egy­­­i vademecum gyanánt elmondjuk, hogy a politikában mi az igazi fictio. Fictio mindenekelőtt az olyan politika, ely tényeket és életerős viszolyokat nem h­oz számba. Fictio azon cosmopolitismus, mely az olasz sebesültek számára pénzt gyűjt u.-,pa nepekad pedig, melyekkel több százados törvényt­*» szövetségben élünk érintkezni — mint fü­ggetle­n nemzet füg­g­etlen nemzettel érintkezni irtódzik. (­ Fictió az a democratia, mely bajkén­­teti fel, hogy a nádor helyett a pár­t­ventaris felelős magyar minisztérium i­s löké, ki a népképviselők sorából -véte­k­ koronázta a királyt. -I Fictio azon szabadelvüség, mely szán­­nal azon működik, hogy a szabad­iig esküdt elleneinek malmára hajtsa a K­o­­gy Fictio oly Parlamentarismus , milye i­­­t látszik, erőnek erejével akarja bebi- I­ól vitani, hogy a parlamentaris kormány­­fak viszonyainkkal való megférhetne­­ itt igen kétes dolog. 1 c s p­ítio oly alkotmányosság, mely még képviselet tekintélyét is porba rént­­comoedia gyanánt tüntetvén id­a előtt. 'Dictio azon logica , mely a törvényt * ütnek mondja, a törvényesen metálla-i­tt rendet pedig úgy mutatja be a nép­­­ , mint valami zsarnok kényuralmat,­­­­gyűlöletessé tegye. Fiet .­ a loyalitas, ha ismerik a viszo­­’­­kát és körülnényeket, melyek a kor­­ányi­­ég országgyűlést bizonyos öröklött­­ bajok orvoslásában vagy azokon való köny­­nyitésben mindeddig gátolták s mégis foly­ton izgatják a népet, mintha kormány és hongyülés segíteni nem is akarna. Fictiv az önkormányzati képesség ott, hol csak oly megyékkel tudnak rokon­szenvezni, melyek koordináltaknak tekin­tik magukat vag­y az országgyűlésnek, vagy a kormánynak. Fictio a magyarság, mely­­ a cseh ul­trákkal és panszlávokkal egy utón jár, szitatva az ellenséges nemzeti elemek visszavonását, — mert hiszen minek is egyezkedjenek ezek velünk, midőn a ma­gunk vére is azt mondja nekik, hogy vi­szonyaink a fejedelemhez s a Lajthán túli alkotmányos tényezőkhez minden percz­­ben megzavarodhatnak ismét. Már pedig ha elvettetik a koczka, fordulhat az kü­lönfélekép, jobbra is, balra is. Ficzió azon államférfiuság, mely fel nem ismeri, hogy ha valaha, most kellene összetartanunk, s a törvényes téren váll­vetve oda működnünk, hogy belügyein­­ket rendezzük és consolidáljuk, szabad in­tézményeinket fejleszszük, bizalmat köve­telve és adva azoktól s azoknak, kikre tá­maszkodni a­karunk, s kik reánk akarnak támaszkodni. Fictio azon nemzetgazdászati bölcse­­ség, mely most, midőn végtére valahára magunk gondoskodhatunk anyagi viszo­­nyaink javitani.iSit uud­nikul az Utal, hogy az alig megállapított ren­det, mely a külföldön bizalmat keltett, irá­nyaikban, már is bomlófélben levőnek kürtögeti. Fic­o végtére azon hazafiság, mely azt va­lja, hogy ezen országnak soha nyu­galomul jutnia nem szabad, hogy ennek a nemzetnek éltető eleme az örökös politi­kai henczegés. Ezt el kellett mondanunk. Azt, hogy minden ferde állítását megc­áfoljuk, s el­mondjuk, miért kellett ennek így vagy amúgy történni, azt Jókai még elcserná­­tonyzott kedélyállapotában sem követel­heti tőlünk. Újra megirni mindazt, mit két év óta irtunk, s pártunk az országgyű­lésen beszélt — az nem járja. Ila Jókai­nak kedve volna mindazt még egyszer el­olvasni — pedig tán nem is ártana neki — kétségkívül szert tehet pártlapjaink­éri gyűjteményére úgy, mint az „Ország­gyűlési Napló “-ra. , mi) jevfszelőtt oly kér*-1 ? f fa !- Vvm ) *■ ti' e

Next