Pesti Napló, 1871. június (22. évfolyam, 125-148. szám)

1871-06-01 / 125. szám

125­ mám. Csütörtök, junius 1. 1871. 22. évi folyam. Szerkesztési iroda: Ferencziek-tere 7. azárv. I. emelet. E lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. Kiadó-hivatal: Ferencziek-tere 7. szem földszint. A lap anyagi részét illető közle­mények (előfizetési pénz , kiadás körüli panaszok, hirdetmények) a kiadó­hivatalhoz intézendők. REGGELI KIADÁS. Előfizetési feltételek: Vidékre, postán: T*67 helyben, házhoz hordva. Egész évre ... 22 frt Félévre . . . . 11 frt. Negyedévre ... 6 „ 50 kr. Két hóra .... 3 , 70 kr­ Egy hóra ... 1 „ 85 kr Hirdetmények dija: 9 hasábos petitsor egyszeri hir­detésnél 9 njkr. Bélyegdij külön 30 njkr. Nyilttér: 6 hasábos petitsor 25 njkr. Pest, május 11. Az európai helyzet jelenleg válságo­sabban alakul, mint húsz év óta bármi­kor. A krími, olasz, dán, osztrák-porosz háborúk, a lengyel, krétai és spanyol fel­kelések mind egyes törekvéseknek szol­gáltak csak eszközül, s csupán egyes vi­ták eldöntésére vezettek; mindegyiknek alkalmával az európai hatalmak, köztük maguk a közvetlen érdekelt felek is, foly­tonosan azon fáradoztak, hogy e mozgal­mak hatása lehetőleg korlátoltassék, s hogy az épen függőben levő ügyön kivül kérdésbe egyéb semmiesetre se vonat­hassák. Most azonban az 1849 óta felme­rült vezéreszmék eredményei mind a fej­lődés ama szakát érték el, a melyben egymással kölcsönösen közrehatnak, a­melyben nem egyes alkalommal felkarol­va gyakorolnak csupán befolyást, hanem mellőzhetetlenül működnek, s szükség­szerűen mozdítják elő a politikai átala­kulást, a­mely többé nem egyes tünetek­ben, hanem egész valójában nyilvánul. Az előzmények le vannak rakva a múlt­ban, a következmények tehát ki nem ma­radhatnak ; a vetés megtörtént, a termést már nem lehet változtatni. Az irányzat európaszerte ugyanaz, s a szabadságra nézve nem kedvező, Anglia erejét felemésztik egészen saját belügyei, egyházi reformja, haderejének újkori szel­lemben szervezése, új politikai jogokkal felruházott alsó osztályainak nevelése s biztosítása, külpolitikája tehát mindin­kább közönyössé válik. Francziaország­­ban a pusztán a vagyoni aristocratiára és az anyagi sikerre alapított caesarismus, miután a nemzetet minden erkölcsi tá­masztól s erélyétől megfosztotta, az ön­maga által felidézett sors első csapása alatt összeomlott, politikai romjaiba te­metve a társadalmi rendet is; a hazai dicsőség kötelékének szétfoszlásával pe­dig, valamint a középkor „jacquevie“­­j­eiben a parasztság és a hatalmaskodó földbirtokosok, úgy itt a munkások és kispolgárság álmodozásai, a „commune“ és a vagyonos osztályok türelmetlen dölyfe között kitört az ádáz, vak harcz, a melyben, mint a történetben mindig,csak­hogy korunk óriási, s ez esetben iszonya­tos mérvében, amazok kétségbeesésük túlzásaival beszennyezték az ellentmon­dás, a szabadság jogait, míg a győzők hasonlag önuralomra, áldozatkészségre képteleneknek mutatkoznak. Németorszá­got ellenben elfoglalja egységének szilár­dítása , az erőszak ellenében erőszakkal eszközölt százados feladat befejezése, a­minek kedvéért a nemzet összes politikai erélye kizárólag egy czélra irányult, egy nem épen szabadelvű kézben pontosult össze, a­mely által, előreláthatólag még sok ideig eszközül használtatik. Olaszor­szágot szintén egysége költségeinek, itt pénzügyi, terhe nyomja, s elérte ugyan czélját, megnyerte Rómát, de nem az esz­mei, úgyszólván diadalmi szentesítés nél­kül, pusztán külső, nem általa előidézett, nem kormánya szándékától függő körül­mények segélye folytán. S míg így a continensen mindenütt, ha némely eszmé­ket is közvetítve, de első­sorban a népe­ket egymástól elszigetelő anyagi hatalom érvényesült, az egyetlen európai párt, a­mely ezen alapult , bár kedvencz esz­köze, magát pusztán szellemi czélokra tö­rekvőnek és üldözöttnek tettetni, de a­mely általános, nemzetközi, az ultramon­­tán, tömörült s szervezkedett, és a csalat­­kozhatlanság tana által eszközei feltétlen engedelmességét biztosítva, a népnek ité­­lőtehetsége alkalmazását, a kétely lehető­ségét kizárva, sikerült nagyobb számú és tekintélyű híveket nyernie, mint a me­lyekkel már ötven év óta birt, a mire folyton nyomatékosabb s nyíltabb fellé­pésével is utal. Ily körülmények közt, ily veszélyes fejleményekkel szemben szükségesebb mint valaha, hogy hazánk s a birodalom szövetséges országai szilárd, egyöntetű kül- és belpolitikát kövessenek, mely a monarchiát bárminő külbeavatkozás esé­lyeitől megóvó, békés és szabadelvű ha­ladását, elemeinek s pártjainak arányos érvényre emelkedését biztosítaná. Akadá­lyát képezi ugyan­­ennek kétségen kívül a lajtántúli állapotok rendezetlensége ; a körülmény, hogy az örökös tartományok legéletrevalóbb eleme, a német, sem előbbi jogosulatlan s bitorolt állását feledni nem tudta, sem a többi nemzetiségekkel ki­egyezni nem birt, s hogy államférfiai ta­pintatlan türelmetlenségükkel, melylyel a meg nem érett kérdések megoldását erőszakolták, s kevéssé hazafias­­kétsé­geikkel a monarchia alkotmányának tart­hatósága iránt, valamint önző kislelkű­­ségükkel s akadályoskodásukkal az al­kotmányos kormányzást ott szinte le­hetetlenné tették, szükségképen némi zavart s bizonytalanságot okoz a közös kormány eljárását illetőleg, s a magyar minisztérium feladatát sem könnyíti. De épen mivel ez akadályok elhárítása nem Magyarországtól függ, kényszerű köte­lessége a magyar kormánynak s ország­gyűlésnek, a közös politikát illetőleg pó­tolni, a­mi Lajthán túl elmulasztatik; igyekezni, hogy minél szélesebb látkörre emelkedve, gondos figyelemre méltassák az egész monarchia érdekeit, s hogy ha­zánk szerencsésebb, tisztult helyzete elő­nyeit, politikai túlsúlyát ne valamely ta­lán népszerű s hangzatos parázisokon ala­puló, de gyűlöletet keltő, s a viszály magvait elhintő változtatások kierőszako­lására használja fel, hanem hogy vesse latba a lajthántúli tartományokban is ro­­konszenvet ébresztő, az egész birodalom fejlődésére fontossággal bíró kérdések előmozdítására. Sajnos, hogy ez irányban a baloldal részéről sem várhatni támogatást, vagy a kormánynak helyes útra terelését, ha ar­ról netalán letérne. Ellenzékünk, mintha eszményképét a lajthántúli államférfiak eljárása képezné, a tapasztalatok, a té­nyek bizonyítéka előtt szemet hunyva, makacsul ragaszkodik a jónak bizonyult közös alkotmány elleni kijelentéseihez, s az alkotmánykérdést tartva fenn a párt­különbségek alapjául, midőn egyrészt önmagát a kormány átvételének lehetősé­géből kizárja, s másrészt egészséges ala­pokra fektetett ellenzék alakulását meg­akadályozza, megfosztja az országgyűlést azon valódi ellenőrző elemtől, mely min­den törvényhozó­ testületnek egyik leglé­nyegesebb része. Ezt teszi pedig daczára annak, hogy tudja, miszerint, ha a jelen­legi minisztérium megbuknék, s nem is az alkotmánykérdésben, de más ügy, vagy saját hibái miatt, csak oly párt, oly elem vehetné át a kormányzatot, a­mely két ízben már késznek bizonyult azt az alkotmányon kívül is vezetni. Egyedül a Deákpárt s az annak kebe­léből eredt kormány hivatása tehát ha­zánk s az összes monarchia politikájának irányt adni, bár ennek sikerét illetőleg azok is felelősek, a­kiknek tehetségében áll arra közreműködni, ámbár azt nem teszik. Mindazonáltal elég erős a több­ségben álló párt, hogy feladata telje­sítésével jót állhasson az országnak, ha magában csakugyan egyöntetű­s ösz­­hangú. Igaz, hogy az ellenőrzés hiánya nagy hátrány, s kettős óvatosságra int. De nem csupán a pártot, hanem a kor­mányt is. Egy­részt kétségen kívül áll, hogy a párttól az akadékoskodás, az in­dokolatlan bizalmatlankodás, az aprósá­gokban feszesség nagy és gyászos követ­­kezésű hibák volnának, a­milyeneket ed­dig még nem is követett el. De még sok­kal nagyobb hiba volna, ha a kormány kivételes helyzetével vissza kívánna élni, ha a rendkívüli viszonyok következtében mostani úgyszólván korlátlan hatalmát oly cselekvények helybenhagyatására vagy még inkább, oly mulasztások elnézésére használná fel, a­melyekkel az ország fel­világosult közvéleménye ki nem békül­­külhetne; ha feledné, hogy a Deák-párt kebléből eredt, hogy ennek úgyszólván választottja, kitűnőbb tagjaiból álló ve­zénylő kara kell, hogy legyen ; ha akár a bureaucraticus közigazgatási készséget, akár az aristocraticus társadalmi állást s hivatalos segélyt fontosabb tulajdonoknak tartaná miniszterben, mint a párt őszintén és önzetlenül nyilvánuló bizalmát; mert még akkor is, ha csak hibákat s nem visz­szaéléseket követne is el, könnyen meg­eshetnék, a­mire minden ország történeté­ben számos a példa, hogy sokan a közel fekvő tévedéseket nagyítva, valamint ár­nyékukat sötétebbeknek látnák, mint a távolabbi s megszokott veszélyt, akkor pedig egyetlen ballépés megrendíthetné alkotmányunk biztonságát, és vajmi gyor­san bekövetkezhetnék hazánkban is ha­sonló állapot ahhoz, a melynek bonyo­dalmait lajtántuli szomszédjainknál ag­gódva szemléljük. Egy föltétl­en Deák-párti. A PESTI NAPLÓ TÁRCZÁJA. Lélekinézek Festen. Dr. G. urat mindenki igen tisztességes, derék embernek ismeré, s a pesti társas köröknek szí­vesen látott tagja volt. G­­uron azonban egy idő óta különös változás ment végbe. Arcza azt sej­teti, hogy mélységes titkoknak van birtokában, s kávéházakban meg vendéglőkben sokszor lát­hatni, a mint 3—4 meghittebb barátjával visz­­szavonul egy egy szögletbe s aztán úgy súgnak­­bugnak, mintha valami borzasztó rejtelmes ügy foglalkoztatná őket. De igaz is, hogy G. ur nem mindennapi do­logra adta fejét. Betegeinek száma nem volt épen túlságosan sok, s G. ur arra az ötletre jött, hogy a beteg emberek gyógyítása helyett fel­támasztja a halottakat. S G. ur meg­­alakítá az első pesti spiritista­ clubot. A társaság a hasonló bécsi és párisi clubok oltalma alatt áll, s egyelőre csak magánkörre szorítkozik. Egyik külvárosban tartja összejö­­veteleit, melyekre tagjai a legnagyobb pontos­sággal megjelennek. E tagokat részint a kíván­csiság, részint a haláltól való félelem, részint bi­zonyos költői, általános emberi vonás hozza együvé. Az a gondolat, az a vágy, hátha azok, kiket az életben oly végtelenül szerettünk, kik­kel legnemesb érzéseink csatoltak össze, a sírral nem szakadtak el tőlünk végkép, hátha van mód - s a Spiritismus azt mondja, hogy van — melylyel a halál után is társaloghatunk és érint­­kezhetünk velök! Hátha van mód, hogy­ Ajzee­­rető anya felkereshesse elárvult gyermekeit, a férj özvegyen a elhagyatottan visszamaradt ne­jét, s elköltözött nagy szellemek azokat, kik tet­teiken lelkesedni tudnak, elveiket a világot meg­váltó evangeliumok alkatrészeinek hiszik. Ha ilyesmi történhetnék, ha történhetnék! . . . A Spiritismus azt mondja, hogy igen, csak hinni kell benne s exaltált kedélyek, gyönge idegzetű nők némi megnyugvást is találhatnak ez által. .. Pesten is van akárhány ember,ki hiszi, hogy a spiritista-clubban elhalt kedvesei szelle­mével beszélt vagy hogy­ S­zéchenyi István szelleme volt az, ki „egy medium“ kezét vezeté, melylyel az mindenféle politikai aphorismát irt le a papírra. A spiritismusnak (ilyen balga az emberiség) ma már egész kis irodalma van, s az ide vonat­kozó könyvek Bécsben s legújabban Pesten is sokkal inkább kelnek, mint bármely remekmű. A Spiritismus székhelye Amerika, s az újvilág­ból importálva, Európában is gyorsan terjed. Itt főfészke Páris volt, hol Allan Kardec számos munkát adott ki róla, melyek már mind le van­nak fordítva németre. Allan Kardec „Revue spirite“ czímmel spiritista havi közlönyt szerkesztett, s megírta „A szellem könyve,“ A médiumok könyve,“ „Az evangélium a Spiritis­mus szerint,“ „Az ég s a pokol“ stb. stb. spiri­tista műveket. E munkákban némi bölcsészet és humanismus a legcsodálatosabban vegyül a babonával. Föl­­teszszük, hogy a magyar közönség e műveket alig ismeri, s így idézzünk azokból egyet-mást (hacsak mint curiosumot is), miből a Spiritismus lényege és babonája felismerhető. „A spiritismus — s itt Allan Kardec-et idéz­zük — az a tudomány, mely a „szellemek“ lé­tezésén, nyilvánulásain és tanain alapul.“ Mint ebből kii tünik, a spiritistának kettős fel­adt van. Á‘­„lelkeket“ idézni és hinni azt, a­mit a „lelkek”tanítanak. Tekintsük­ először is az utóbbi pontot. A „lel­kek“ nyilvánulásai a spiritista-clubbokban gon­dosan gyüjtetnek, s a jó lelkek (mert vannak roszak is, s a spiritus-jury ítél a lelkek minősége felett) tanai a spiritismusnak mintegy evangelio­mát képezik. Ez evangeliom a monotheismuson s lélekván­dorlás hitén alapszik, s elvei a legnemesb huma­­nismust tanítják. Mutatvány kedvéért álljon itt néhány főelv: Isten a legfelsőbb értelmiség, minden dolog első alapoka. — Isten örök, egyetlen, anyagtalan, változhatlan, mindenható, igazságos és jó. — Isten minden tökélyében végtelen, mert ha egyetlen sajátsága is tökéletlen lenne, nem volna többé Isten. Isten teremté az anyagot, melyből a világok állanak. Isten teremtett értelmes lényeket is, kiket szellemeknek nevezünk, kik azzal vannak megbízva, hogy az anyagi világokat a teremtés változhatlan törvényei szerint igazgassák s kik lényüknél fogva a tökéletesedésre képe­sek. Midőn magukat tökéletesítik, közelednek az istenséghez. A szellem tökéletesülése saját munkájának gyümölcse; minthogy azonban egyetlen testi életben minden erkölcsi és szellemi tulajdont, melyek czéljához vezetik, nem szerezhet meg, úgy az existentiák bizonyos korán át (lélekván­dorlás) jut ezekhez, s minden ily létezésben né­hány lépést előre tesz a haladás pályáján. Testi létezései közti időszakban a szellem ván­dorol. E vándorlásnak nincs megszabott tarta­ma ; ez állapotban a szellem vagy boldog vagy boldogtalan a szerint, a­mint legutolsó testi léte­zését jól vagy részül használta fel. A bajok, melyek az embereket a földön szo­rongatják, a kevélység, önzés és mindenféle rész szenvedélyből erednek. Vétkeik kölcsönös egy­másra hatása által az emberek önmagukat köl­csönösen boldogtalanokká teszik , megbüntetik egymást. Ha a felebaráti szeretet és alázatosság pótolja az önzést és kevélységet, az emberek tisztelni fogják egymás jogait és nem ártanak egymásnak. Ha szomorúság ér, tekints magad körül s ne magad fölé. Gondolj azokra, kik még többet szenvednek, mint te. A kétségbeesés annál természetes, ki azt hi­szi, hogy a test életével minden megszűnik; az lehetetlen annál, ki a jövőben bízik. Istenhez imádkozni annyit tesz, mint reá gon­dolni, hozzá közeledni, vele érintkezni. Annak, ki buzgó a bizalommal imádkozik, Is­ten leküldi jó szellemeit, hogy támogassák. E segély sohasem tagadtatik meg attól, ki teljes szívből, önfeláldozva érte e­d. A felebaráti szeretet Isten legmagasb törvé­nye. A szegény, ki kenyerét a nála szegényeb­bel megosztja, Isten szeme előtt nagyobb érdem­re tesz szert, mint a gazdag, ki fölöslegét osztja meg a szegénynyel. ... Ennyi is elég lesz a Spiritismus evangeliumá­­nak ismertetésére. S most tekintsük meg a spi­­ritista második feladatát: a lelkek idézését. Az 50-nes évek asztalkopogtatásai a lélek­­idézésnek csak szerény kezdetei voltak. Most már a szellemidézésnek egész elmélete van, s az a következő alapokból áll. Az emberben — a Spiritismus szerint — há­rom lényeges alkatrész van. 1) A lélek vagy a szellem, az ér­telmi princípium, melyben a gondolat, az akarat s az erkölcsi érzék székel. 2) A test, az anyagi, nehéz és durva bur­kolat, mely a szellemet a külvilággal összeköt­tetésbe hozza. 3) A szellem-burok (perisprit), a folyékony, könnyű burkolat, mely a szellemet a testtel hozza érintkezésbe. . Ha a külburkolat elkopott, s nem tehet többé szolgálatot, az összerogy, s a szellem leveti, a­mint a gyümölcs kipattan burkolatából. Más szóval, levetjük a ruhát, melyet nem használha­tunk többé, s ez az, a­mit halálnak ne­vezünk. A halál tehát nem más, mint a szellem durva burkolatának széttörése; csak a test hal meg egyedül, a szellem nem semmisül meg. A halál a szellemet megszabadítja bilincsei­ből ; az ismét megtalálja szabadságát, mint a pillangó, mely a bábuból kel úl életre. A szellem a halál után megtartja a könnyű burkolatot, a perispritet, mely gőzszerű, súlyta­lan, légies test. A perisprit rendesen láthatatlan, de a szellem módosíthatja, láthatóvá, megfog­­hatóvá teheti, a­mint ez a megsűrüsödött gőzzel történik. A perisprit által a szellem a külvilágra hat, s kopoghat, vezetheti a „medium“ kezét, s megjelenhet a „médiumok“ előtt. Tudvalevő ugyanis, hogy a Spiritismus távol­ról sem ígéri minden hívének, hogy az idéz­heti a szellemeket, s beszélhet velük. Ez csak bi­zonyos gyönge idegzetű emberek által történ­hetik, kiknek „fluiduma“ rokon a hívott szel­lem fluidumával, s még az esetben is, ha vala­kit csakugyan „médiumnak“ léptetnek elő, az még mindig kérdés, hogy az illető szellem akar-e épen vele társalogni? A Spiritismus azt tanítja, hogy a szellemek teljesen szabadok, jálszántuk­­tól függ, meg akarnak e jelenni, valam­ely mé­diuma előtt, vagy nem,­­ se tan által minden követelő reclamatio előtt eléggé biztosítja magát. De mind­ennek daczára, ha nem is nagy ará­nyokban, a Spiritismus is terjed. Bizonyos szem­pontból egyik hit olyan, mint a másik : csak hinni kell, s a hivő üdvösül! Pest, május 31. (Az osztrák parlamentválság.­) Mint már esti lapunkban említettük, az ő felsége által a reichsrath kép­viselőházának feliratát át­nyújtott küldöttségnek adott válasz a reichsrath­­nak csak pénteki ülésében fog nyilvánosságra hozatni, s így addig találgatásokra bő tér nyí­lik. Annyi kétségkívüli, hogy a válasz eluta­sító volt, s tény az is, hogy gr. Hohenwarth a csehekkel ismét megkezdé az alkudozásokat, melyek most Bécsben folytattatnak. E tárgygyal szemben a bécsi lapokban bizo­nyos kétségbeesett hangulat tükröződik le. A r­e u c­­­i­ó bekövetkeztéről szól minden czikk, s a feudálok lapja, a „Vaterland£í-nak örömujjon­gása igen alkalmas arra, hogy növelje a közfé­lelmet, szaporítsa az aggodalmakat. Hogy a császár válaszának közlése néhány nappal elhalasztatott, az igen gyakorlatiab­b, ferde intézkedés volt. Meg vagyunk győződve, hogy az nem olyan rideg, mint híresztelik , s ha az alkotmányra való hivatkozás lecsöndesítheti némileg az aggályokat, e hivatkozás a beszéd­ből nem fog hiányozni. Ausztria azonban minden esetre a legnagyobb horderejű válságok előestéjén áll, s hogy e vál­ságok egyelőre mire fordulnak, arra alighanem dr. Hohenwarth e perczben ép oly kevéssé fog feleletet adhatni, mint bárki más. (A képviselőház állandó igazoló b­i­z­o­tt­s­á­ga) holnap (jan. 1-én) reggel 10 óra­kor ülést tart.­­----------------------------------------------------------­ A kőszén-kérdés az országgyűlés előtt.*) Az 1848-ki törvények által megszüntetett úr­béri kapcsolatból fenmaradt jogok és birtok­­viszonyok rendezéséről szóló törvényjavaslat 84. § a a képviselőházban más szövegezést nyert, mint a felsőházban, s be kell vallanunk, hogy a felsőház szövegezése sokkal világosabb, s a fennálló jogviszonyoknak megfelelőbb. Mert míg a képv.­ház által már elfogadott törvényjavaslat 84. §-a azt határozza, „hogy mindazon jogok, melyek a bányatörvény értel­mében a volt földesurakat illetik, a volt jobbá­gyoknak jutott, vagy jutandó területeken az utóbbiakat fogják illetni,“ — addig a felsőház az említett 84. §-t akkép formulázza, hogy „a még fennálló királyi kisebb haszonvételekre, továbbá a bányajogokra és kőszén­telepekre nézve addig, míg azokról a törvényhozás véglegesen nem intézkedik, az eddigi törvények és törvényes gyakorlat fentartatnak. Nagyon világos, hogy a képv.-házban elfoga­dott szövegezés által oly elv csempésztetnek be a törvénybe, mely merő ellenkezésben áll az új bányatörvényjavaslattal. Ezen a kornak színvonalán álló és Magyaror­szágnak visszamaradt iparát előmozdító új bá­ny­at­örvényj­avaslat, mely legközelebb az ország­gyűlés elé fog terjesztetni s melyre nézve az egész kereskedelmi és iparüzleti osztály a keres­kedelmi minisztert egy őszinte „szerencse jel­lel üdvözli, azon alapelvből indul ki, hogy az ásványok, különösen a kőszén, nem képezik a föld tartozékát, a hogy ez utóbbi szintúgy, mint valamennyi úgynevezett szabad ásvány a bánya­­törvényben tett szabványok teljesítése mellett, mindenki által tulajdonul megszerezhető. A képv.-háznak fent idézett szövegezése kö­vetkeztében a szabad ásványok, és különösen a kőszénre nézve minden ok nélkül új tulajdonos *) A bányatörvényjavaslatnak a kőszénre vonatkozó határozataira nézve nem osztjuk ugyan a jelen czikk t. írójának nézetét, de közöljük jelen felszóla­lását azért, mert magunk is óhajtjuk, hogy a képv.­­ház az itt említett törvényjavaslat kérdéses szaka­szának oly szövegezést adjon, hogy az már törvé­nyesen szerzett jogokat ne alteráljon. A s­z­e­r­k. támad a volt jobbágyban, kit eddig erre nézve semmiféle jog nem illet, s iga­­­zán hinos, me­lyet az országbírói értekezlet határozatai a bá­nyatörvényhozás terén létrehoztak, ha ezen szö­vegezés megmaradna, még nagyobbodnék. Az országbírói értekezlet határozatai szerint, (VII. 1. §-ának d) pontja) mind­azon községek­ben, a­hol az orsz. b. ért. életbeléptekor, azaz : 1861.július 23-án az összesítés még nem tör­tént, a bármily földön felfedezendő kőszéntelep a volt földesúri birtok tartozékának nyilatkoz­ta­k. Számos bányavállalkozók a törvény ezen ha­tározatában s állandóságában bizva,a földesurak­­tól ezen kőszénre a jogot megvették, ezreket költöttek kutatások és turzásokra, és százezre­ket pedig beruházásokra, s mind­ezen már meg­szerzett jogok a 84 dik §-nak a képv.­ház által elfogadott szövegezése folytán kérdésesekké válnak, minthogy ez valamennyi efféle jogokat különbség nélkül a végbement tagosítás per­­czétől fogva a volt jobbágyra szállítja át, a nél­kül, hogy azon esetekről elegendően lenne gon­doskodva, hol ilyfáb­ jogok időközben már a földesúrtól harmadik személyekre ruháztat­­ták át. A törvényjavaslat 85. §-a szól ugyan némi­leg ily esetekről, de nem eléggé világosan s igen tág tért enged a birói önkénynek, a­mennyiben csak az mondatik benne,­­hogy jelen törvény tárgyát képező jogviszonyok felett hozott jog­­érvényes ítéletek és kötött jogérvényes egyez­ségek érintetlenül maradnak, a szerződésekről azonban említés nem létezik, s igy a törvény ily szövegezése által számtalan perre adand okot s a bányavállalkozókat visszaijeszti a bá­­nyamiveléstől. Köztudomású dolog, hogy azon községeket, hol a földesurak a tagosítás előtt adtak el kő­szénre szóló jogokat, már most számos ágens, ügyvéd, stb. járja meg, s ezen törvényre lelve, a parasztoktól újból meg akarják vásárolni a tagosított földeiken létező, már egyezer eladott kőszénjogokat. A bányászatra nézve ezen szövegezés tehát fölötte veszélyes, s majdnem lehetetlenné te­szi a bányamivelés észszerű folytatását, a­meny­nyiben minden e­gyes földparcella tulajdonosának hatalmában van a bányavállalkozót, ki sok költ­ség és fáradozás mellett a kőszén létezését con­­statálta, munkálatainak folytatásában megakasz­tani. Ezekre a közfigyelmet felkeltvén, reméljük, hogy az ipar érdekében, mely hazánk felvirág­zásának egyik főtényezője — a felsőház által javaslatba hozott szövegezés megmaradand. Flech Henrik, Országgyűlés. A képviselőház május 31 -i ülése. I. A képviselőház mai ülésében vasúti tárgyak­kal foglalkozott. A tárgyalást megelőzte Almás­­sy Sándornak interpellátiója az államvasutak ügykezelési nyelvére vonatkozólag, melyre Ger éve közlekedési miniszter megnyugtató választ adott. Szintúgy megnyugtatólag hatott Tóth Vil­mos válasza Horn interpellációjára. A miniszter igen helyesen kijelenti, hogy az ünnepek meg­­ülése tárgyában létezik már törvény, a kérelem pusztán annak szigorúbb magyarázata folytán történhetik s ő kész a hozzáérkező panaszleve­lek folytán ezeket orvosolni. Az első gácsországi vasútra vonatkozó 1869. VI. t. sz. némely határozatai módosít­sáról szóló törvényjavaslat tárgyalásakor az ellenzék föleleveníté a vonal engedélyezésekor felvetett ellenvetéseit; a többség részéről G­o r­o v e köz­lekedési miniszter és Szapáry Gyula gr. államtitkár alaposan visszautasíták ezeket, ki­vált az utóbbi sikerül­en kimutatta, hogy a tervbe vett módosítások az államot áldozatok-

Next