Pesti Napló esti kiadás, 1892. június (43. évfolyam, 152-180. szám)

1892-06-01 / 152. szám

Budapest, 1892. Szerda, juuius 1. 152 szám. — Ára 3 kr. vidéken 4 kr. (reggeli lappal együtt 7 kr.) Gróf Szapáry Gyula leszavaztatása. A képviselőház mai ülésének végén vá­ratlan és ritka esemény történt. Gr. Sza­páry Gyula miniszterelnök válaszolt Po­lonyi Gézának egy régibb interpelláczió­­jára a „H­a­m­b­u­r­g­e­r Nachrich­­t­e­n“ ügyében. Azt a sérelmet, melyet Polonyi orvosoltatni kért, a miniszterelnök válasza nem ígérte meg orvosolni, ezért Po­lonyi nem vette tudomásul a miniszterelnök válaszát s beszédében a miniszterelnök iránt élesen kidomborította a bizalmatlansági motívumot. Báró Bánffy Dezső elnök szavazásra bo­­csátván a kérdést, a függetlenségi párt húsz képviselő aláírásával név szerinti szavazást kért. Ezt az elnök eleinte vissza akarta uta­sítani, mert nemcsak félre­értette, de félre is magyarázta a házszabályoknak azt a pontját, mely azt rendeli, hogy inter­pellácziókra adott miniszteri válaszok fe­lett a ház »egyszerű szavazással dönt.« Báró Bánffy Dezső az egész kép­­viselőház nagy derültségére azt következ­tette abból, hogy tehát ily válaszok fe­lett nem szabad név szerinti szavazást kérni , pedig az említett egyszerű szavazás nem intézkedik a szavazás módjáról, hanem csak azt rendeli, hogy az ily válaszok felett egyszerű szavazással, vagyis minden vita nélkül dönt a képviselőház. E felett vita támadt és a ház elnökének tévedését többen megmagyarázták neki. Ezek közt Eötvös Károly és gr. A­p­p­o­n­y­i Albert. Hozzájárult e felfogáshoz a kormány­pártból Hegedűs Sándor is és ekkor báró Bánffy Dezső kénytelen volt a névszerinti szavazást elrendelni. Az elnök a »K.« betűt húzta ki, mire az ülést öt perczre felfüggesztették. Ekkor még a kormánypárt volt több­ségben és e többség nagyobbítására a whip­­pek azonnal munkához is láttak, de az ellen­zék száma mindjárt a szavazás kezdetén ro­hamosan megnövekedett és daczára a szán­dékos, lassú olvasásnak, kezdettől fogva ál­landó többségben volt. Ennek láttára a kormánypárton nagy zavar és konszernálás vett erőt. Nagy látás­­futás keletkezett, a telefon állandóan dolgo­zott és a frakkerek robogtak, a jegyző pedig oly lassan olvasott, hogy minden névnek el­mondása után lélekzetet vett. Az első névsor olvasása után az ellenzéknek 26 többsége volt. A második névsor olvasása ennélfogva még lassabban történt. De mindezen manőverek daczára az ellenzék 9 szavazattal győzött, a­mi óriási lelkesedést idézett elő az ellenzéken és roppant lehangoltságot a miniszterelnökön és az egész, kisebbségben maradt kormánypárton. A látvány rendkívül ritka és érdekes volt. Az ellenzék levén többségben, a több­ség jogait gyakorolhatta és midőn arról volt szó, hogy Polonyi interpellácziója mikor tű­zessék tárgyalás végett napirendre, az el­lenzék a rögtöni napirendre tűzést erősza­kolhatta volna. Ettől félvén a kormánypárt, azonnal a kisebbség fegyveréhez nyúlt és óriás kapko­dás közt és az ellenzék zajos hahotása köz­ben húsz képviselő által aláírt ívet rögtön­zött, hogy a szavazást másnapra halaszsza. De a többségben levő ellen­zék nem erőszakoskodott, hanem elfogadta a miniszterelnök ajánlatát, hogy holnap fog indítványt tenni a napirendre tű­zésre nézve. Polonyi pláne azzal a finom malicziá­­val élt, hogy tekintettel a jubiláns ünnepé­lyekre, nem kívánta siettetni interpelláczió­­jának tárgyalását. A miniszterek közül Csáky, Wekerne, Szögyény, Szilá­gyi és gróf Bethlen voltak jelen. De nemcsak ez volt a kormányra néz­ve az egyedüli csapás, hanem nagyon kelle­metlen volt Horánszky Nándor interpel­lácziója is, melyben Horánszky Nándor konstatálta, hogy a mai naptól kezdve június 15-ikéig Magyarországon törvényen kívüli állapotok ural­kodnak és senki adót nem szedhet, és senki adót fizetni nem köteles. Ez az in­­terpellác­ió szintén annyira zavarólag hatott, hogy bár az összes kormányhoz volt intézve, egyik miniszter sem tudott arra rögtön vála­szolni, hanem a miniszterelnök péntekre ígérte a választ és rögtön ülés után a mi­niszteri szobában minisztertanács tar­­t a t­o 11. Az ellenzék nem túlozhatja győzelmét, de a kormány sem kicsinyelheti vereségét. Ez a helyzet szignatúrája és ha a válság nem is állt be, de beállhat, mert a kormány­nak aligha fog alkalma nyílni, hogy e ku­­darc­ot megreparálhassa. Így végződött a mai ülés, melynek híre az egész városban futó tűz gyanánt terjedtek vény folytán a megtartott vizsgálat alapján a vá­lasztás megsemmisíttetik. Az ítélet indo­kolása kiemeli, hogy a vizsgálat kiderítette, mi­ként Domahidy ellenjelölt pártja három ízben lett az ellenpárt által erőszakosan megtámadva, maga Domahidy ellenjelölt is kénytelen volt életveszé­lyes fenyegetés folytán elmenekülni s a megfé­lemlítés folytán Domahidy István pártjának egyik része eltávozott, sőt némelyek a meg­választott képviselőre, Papp Bélára szavaztak , hogy a kifej­tett erőszakosságok hatása alatt a választási sza­badság teljes mérvben nem érvényesülhetett. Ki­­derütl továbbá a vizsgálat, hogy a szavazás több esetben bizalmi férfiak nélkül folyt, hogy a Papp­­pártiak a választásnál botokkal s fejszékkel fel­fegyverezve jelentek meg, hogy a választókhoz a kérdést nem az elnök, hanem a küldöttséghez nem is tartozó egyén intézte s hogy a szavazás több ízben elnök nélkül folyt.­­ A felek költségbeli igényeit kölcsönösen megszüntetendőnek határozta a bizottság. Budapest, június 1. A csengeri mandátum megsemmisítése. A kép­viselő­ház kilenczedik bíráló bizottságának mai ülésében hirdette ki az ítéletet Lukács László elnök a csengeri kerületben tartott képviselővá­lasztás ügyében. A választás ellen beadott két­ ORSZÁGGYŰLÉS. A képviselőház ülése június 1-én. A képviselőház mai ülésén folytatta a val­lás- és közoktatási tárcza költségvetésének részle­tes tárgyalását. V­a­j­a­y István szólalt fel az »Egyetemek« tételénél s a katholikus egyetemi alap jövedelmeinek az évi költségvetésbe való fel­vétele ellen tiltakozott. Berzeviczy Albert államtitkár és C­s­á­k­y Albin vallás- és közokta­tási miniszter ezzel szemben hangsúlyozták az egyetem állami jellegét, amelyet Madarász József Deák Ferencz egy 1868-iki nyilatkozatával is megerősít. A »Gimnáziumok« tételénél Horváth Gyula szólalt fel, különösen a hivatalnokok köré­ben lábrakapott rangkórság ellen kikelve. Veszedel­mesnek tartaná, hogy ha a tanárokra nézve is rangosztályozás állapíttatnék meg és a minisz­ter jóakaró buzgóságától és erélyétől várja a ve­szedelem elhárítását. Ezután még Szapáry miniszterelnök tett jelentést a ház szünet előtti munkarendjére nézve, mire az interpellácziók következtek, közte Szapáry válasza Polonyi interpellácziójára a »Hamburger Nachrichten« tárgyában, melyről fentebb emléke­zünk meg. Elnök: B. Bánffy Dezső. Jegyzők: Széll Ákos, gróf Ester­házy Kál­mán, Lázár Árpád. A kormány részéről jelen vannak: Gróf Szapáry Gyula miniszterelnök, gróf Csáky Albin, Szögyény-Marich László, Josipovich Imre. A múlt ülés jegyzőkönyve felolvastatván, hitele­síttetik. Az elnök bemutatja a beérkezett kérvényeket, me­lyek a megfelelő bizottságoknak adatnak ki. Felolvasásra kerül az elnök előterjesztése a füg­gőben levő ügyekről. Elnök jelenti, hogy a kúriai bíráskodásról szóló javaslat tárgyalására kiküldött bizottság már megala­kult s elnökévé Bokrosa Eleket, előadójává pedig Tibád Antalt választotta meg. Tudomásul szolgál. Az interpellácziós könyvbe T­h­a­­­y Kálmán jegy­zett be interpellácziót a zóna­idő behozatala tárgyában a miniszterelnökhöz. Az ülés végén fog megtétetni. A közoktatásügyi tárcza. Következik a napirend : a vallás- és közok­tatásügyi tárcza költségvetésének részletes tár­gyalása, és pedig az egyetem tétele. Vajay István: Azon történelmi igazság és jog nevében, melyet semmiféle ellenkező gyakorlat meg nem másíthat, a Pázmány Péter által ala­pított s a Lippay-Lósy-féle egyesített alapítvá­nyokkal gyarapított katholikus egyetemi alap jö­vedelmeinek az évi költségvetésbe való felvétele ellen itt a képviselőházban ezennel ünnepélyesen tiltakozom, s az említett alapokat a létesítendő katholikus autonómia számára reklamálom. Két okból tartom ezt szükségesnek és pedig egyrészről azért, hogy az ellenkező gyakorlat ezen alapok jogi természetének ne prejudikáljon; másrészről azért, mert ezen alapok jogi természetével ellen­kező felfogás már az irodalomban is hódít, még­pedig a magyar katholiczizmus fájdalmára a kul­tuszminiszteri államtitkár által, ki az »Osztrák­magyar monarchia Írásban és képben« czimű vál­lalat egyik utóbbi füzetében irányzatosan beszél az egyetem jellegéről. Most pedig a t. ház engedelmével felelek a t. kultuszminiszter minapi azon vádjára, hogy én vakmerően gyanúsítok, a­nélkül hogy bizonyíta­nék. Hogy az egyes nagyobb egyházi javadalmak­kal tényleg kortes szolgálatok jutalmaztatnak, oly általánosan tudott dolog, hogy nyitott ajtókat döngetne, a­ki ezeket erősen bizonyítaná. De mivel a t. államtitkár úr újra konkrét tény fel­hozására provokál, elmondok egy-kettőt. Ott ült a túlolda­lon egy úr 17 évig, egyebet se tett csak igennel szavazott, s kapott érte reális prépostságot. Egy másik hasonló érdemért stallum litterariumot, holott még deklinálni is csak igy tud: Eminentis­­sime Cardinale. Ennyit a múltra, a jelenre ör­vendve veszem tudomásul, hogy tisztább állapo­tok kezdenek uralkodni. A tételt elfogadom. Berzeviczy Albert államtitkár első­sorban azt jegyzi meg, hogy az »Osztrák-magyar monarchia« cz. vállalatba írt értekezésében az egyetem jelle­gére vonatkozólag azt az álláspontot foglalja el, melyet törvényeink határozottan megjelölnek. — Sághy Gyulának tegnapi beszédével foglalkozva, megjegyzi, hogy a miniszter a kinevezéseknél csak a legritkább és legkivételesebb esetben szo­kott a rendes pályázati úttól eltérni. A­mi az egyetemi tandíjrendszert illeti, a kormány ugyan még nem volt abban a helyzetben, hogy ki­bocsátott rendeletét az egyetemi tanárok kíván­ságaival összeegyeztesse, de tévedés volna azt hin­ni, hogy az új rendszer a tanárok függetlenségét érintené. A tandíj­jutalékokkal kedvezményben része­síteni valakit nem áll a kormánynak módjában, mert már a pályázatnál határozottan ki lesz je­lentve, hogy az illető tanári állással minő jutalé­kok járnak. Dr. Csáky Albin vallás- és közoktatásügyi miniszter első­sorban az egyetem állami jellegét hangsúlyozza. Sághy Gyulának az egyetemi tan­székek pályázati úton való betöltésére vonatkozó fejtegetéseivel egyetért, de miután e fejtegetése­ket kapcsolatba hozta egy most elbírálás alatt levő esettel, sajnálatának ad kifejezést, mert ezzel Sághy annak a gyanúnak teszi ki magát, hogy a karban kisebbségben maradt véleménye számára itt akar­ja a többséget megszerezni. A Vajay által felho­zott konkrét esetekből nem látja bebizonyítottnak azt, hogy egyházi javadalmazások a múltban kor­tes­szolgálatok jutalmazására fordíttattak. Sághy Gyula személyes kérdésben válaszol a miniszternek. Nem a karban kisebbségben maradt véleménye számára kívánta a többséget is megsze­rezni, mert ő azzal a kathédrával semmi összeköt­tetésben nem áll s tisztán a közügy érdekében kö­vetelte a tanszékek pályázati uton való betöltését. Gróf Csáky Albin miniszter nem is gyanúsí­totta Sághyt, sőt inkább alkalmat akart neki adni e kijelentésre. Madarász József Deák Ferencznek 1868 diki nyilatkozatával is erősiti, hogy az egyetem állami intézet. A tétel megszavaztatik. A »Gimnáziumok« tételénél felszólal Horváth Gyula: T. képviselőház! Belátom, hogy ez alkalommal a gimnáziumok, a középisko­lák kérdésében tüzetesen beszélni alig lehet, nem azért, mintha e kérdésnek a parlamentben való tárgyalása igen kívánatos nem volna, hanem mert ezen budget tárgyalásával már annyi idő telt el és egyáltalán a budgettárgyalások is oly hosszúra nyúlnak, hogy a t. háznak, de még a közönségnek is a figyelme egészen ki van fáradva. Azonban da­czára ennek lehetetlen, hogy legalább meg ne érintsem azt a kérdést, mely úgyszólván Magyar­­ország jövőjének, kulturális fejlődésének egyik alapját képezi. (Halljuk! Halljuk!) Amint méltóztatik tudni, igen kis részben kerülnek ki az ország intelligens elemei az egyetemekről és azok, a­kik más államokban talán magasabb műveltség révén szerepelnek, nálunk legnagyobb részben a középiskolákból kerülnek ki és így a középiskolák minősége hazánkban vég­telenül fontos. Teljes elismeréssel adózom a t. miniszter úrnak azért, hogy igyekezik megtalálni azokat a módozatokat, melyek mellett a középiskoláknak a niveauja emeltessék, az oktatás aránya pedig hatékony eredményeket szüljön. De te­hát, van egy dolog, melyet a theoretikus fejtegetésekkel szemben, sőt theoretikus reformok után is látunk és pedig az, a­mi a gyakorlatban is mutatkozik és tapasztalatilag is észlelhető ez országban, hogy azok a generác­iók, melyek az utóbbi időben kerülnek a közélet terére, úgy a sza­­badságszeretetben, mint a társadalmi önállóság és függetlenség érzetében mind gyengébb és gyen­gébbekké kezdenek válni. Most már az újabb ge­­nerácziókban oly ifjúsággal kezdünk megismerked­ni, a­mely egyetemből kilépve, életpályáját arra ala­pítja, hogy minő penziót fog annak idejében el­érni ; olyan ifjúsággal, a­mely nem bír fogékony­­sággal sem az eszmék, sem az elvek iránt, sőt ta­lán még a kenyér iránt sem, hanem azon módoza­tokat iparkodik megkeresni, a­melyekkel mentői könnyebben, de nem tehetségei érvényesítésével, hanem kegyek elnyerése mellett, hízelgéssel, az életben pozícziót szerezhessen magának. (Úgy van­ balfelöl.) Ez a szellem nem az ifjúság vérében van; ennek az ifjúságnak atyja, nagyatyja, ugyanabból a vérből való volt, és szabadságszeretetet és fér­fias függetlenségérzetet hozott magával a köz­életbe, amelynek annak idején a magyar társa­dalmi élet közbecsülést és önállóságot biztosított. Tehát kell, hogy e méreg beoltatott legyen és ha azt keressük, hogy hol oltatott bele az, a közép­iskolák elhibázott rendszerében kell annak erede­tét kutatnom, legnagyobb részben legalább. Fel­hívom erre a t. miniszter úr figyelmét. Tíz évvel azelőtt képviselők társaságába ke­rültem. Azt hittem, hogy mindazok az eszmék és elvek, a­melyek engem és ebben az országban az egész magyar intelligenc­ia keblét bevitették, ab­ban a körben is változatlanok. Vacsora közben azután Magyarország fiatal képviselői a fölött a komoly kérdés felett kezdtek vitatkozni, vájjon a magyar képviselő milyen rangosztályba tartozik. (Derültség balfelöl.) Elbámultam azon, hogy mikép kerülhet ily kérdés elő. Azt hittem, hogy csak tréfás társal­gás az egész, a­melynek a közéletre egyáltalában semmi­ befolyása sincs. És most 10 esztendő múlva oda jutottunk, hogy már nemcsak azon képviselő urak, hanem Magyarországon mindenki azzal a kérdéssel fog­lalkozik, hogy milyen rangosztályba tartozik. Hogy e mindenütt mutatkozó vagy kielégítést találjon,mi­dőn a tisztviselők fizetésének javítása törvényjavas­lat alakjában került szőnyegre, nemcsak azzal mél­­tóztatott foglalkozni a t. kormánynak, hogy miké­pen javíttassák a tisztviselők fizetése és fizetésük minő osztályba tétessék, hanem ugyanakkor —­­miután úgy látszott, hogy e vágyakat csupán pénzzel nem lehet kielégíteni, — rangosztályokkal gondolták a hiányzó összegeket pótolhatni, tehát rangosztályok lesznek itt is. Meg vagyok arról győződve, hogy e körül­mény a tisztviselőknél is kártékony hatást gya­korol, de végtelenül veszedelmesnek és károsnak tartanám, hogyha e rangkórság bevitetnék a ta­nári karba is, a­melynek kezébe a magyar ifjúság nevelése van letéve. (Helyeslés balfelől.) Hogy egyes dolgokra rámutassak, bátor va­­gyok magából a javaslatból idézni azt, hogy pl. a polgári iskolák tanárai a 10. és 11. rang­osztályban vannak, és ugyanazon kvalifikácziót követelik tőlük — tudvalevő dolog — mint a melylyel a felsőbb leányiskolák tanárai bírnak. Vannak ezenkívül középiskolai tanárok, a kik a VIII—IX. rangosztályba tartoznak s végül van­nak egyetemi tanárok, a­kik rangosztály tekinte­tében is — mert a rangkórság dívott egy időben a kolozsvári egyetemen is — magasabb osztályba helyeztettek; azt ugyan, hogy melyikbe, nem tu­dom, nem vagyok járatos a dologban és csak ezen­túl fogom majd megtanulni. (Derültség.) Kiss Albert: No no! (Elénk derültség.) Horváth Gyula: Mondom, eddig még nem va­gyok járatos benne, de azt hiszem, hogy a VI. vagy VII. rangosztályba vannak téve. Már most ha olyan kasztokat akarunk teremteni, a­milyenek Hátsó-Indiában vannak, a­hol nemcsak az egyik kasztból, hanem az egyik kaszt alosztályá­ból sem lehet átlépni a másikból, akkor tel­jesen jól van ez így, mert a tanároknak, úgymint a polgári iskolai, reáliskolai, leány­iskolai tanároknak olyan rangosztályzatot ad­nak, a­melyből megmozdulni lehetetlen, mert akármilyen tudományos ember legyen is, a­míg minden tizenötödik rangosztályban levő hivatal­nok szorgalma, tehetsége és képessége által feljut­hat a második rangosztályba, addig az a polgári iskolai tanár megmarad ott, a­hová fizetésének megállapításakor helyezték. Veszedelmesnek tartanám, te­hát, hogyha a tanárokra nézve rangosztály állapíttatnék meg, amely mellett nem az kölcsönözne nekik tisztele­tet, állást és pozíc­iót, hogy elvállalt dolgának miként felel meg, hanem az, hogy milyen rang­osztályba helyezik. Kérem tehát a miniszter urat, méltóztassék a tanárok rangosztályát kivenni e törvényből, s a tanárok fizetését, ahogy a termé­szetnek meg is felel, attól egészen külön megálla­pítani. Ez alkalommal bátor vagyok még rámutatni arra is, hogy milyen rangkórság mutatkozik még ott is, a­hová úgy a miniszter úr, mint az állam­titkár úr figyelme is kiterjedhet. Eltekintek attól, hogy milyen üdvös a magyar közoktatás ügyére az, hogy a Ferencz József-intézet növendékei spádákat hordanak, (Derültség balfelől) hogy egy­­átalában mennyire meg nem férő intézet ez a magyar közönség gondolkodásával — legalább a múltéval — épen úgy, mint a Mária Te­rézia által alapított bécsi Theresianium, a­mely­nek hibáit ott is érzik s itt is látjuk kinövé­seit a nevelésben: de mi szükség van ma a XIX. század végén ilyen intézetek felállításával a kasztokat elválasztó különbségeket még szembe­­ötlőbbekké tenni? Hogy ez a kaszt-szellem ott mennyire jelent­kezik, mutatja az, hogy mindegyre olvasom, hogy a Ferencz József-intézet kormányzója. (Derültség a bal és szélsőbaloldalon.) Méltóztassanak komo­lyan meggondolni, hogy váljon ez nem a legkomi­­kusabb dolgok egyike-e, hogy ma már mind efféle czímeket találunk ki, hogy egy intézet kormány­zója. (Így van­­ balfelöl.) Hiszen a legtudományo­sabb férfiak meg voltak azzal elégedve, hogy ta­nároknak nevezzék őket és ha egy intézetet jól vezettek, hogy igazgató legyen a nevük. Most mindenféle nevet feltalálnak, a­mely a dolgot még komikusabbá teszi és ezt beviszik az isko­lákba is. Meg vagyok róla győződve, hogy ha a t. mi­niszter úr komoly figyelmére méltatja ezt a kérdést, akkor azzal a jóakaró buzgóságával, mely minden tényében vezérli, és azzal a férfias önállóságával, mely, mint tapasztalni szerencsém volt, mindig kifejezésre jut, s a­midőn belátja azt, hogy egyik vagy másik után a kellő czélt el nem éri, akkor van bátorsága a másik utat választani : higgadt meggondolásával és komoly erélyével meg fogja tudni menteni hazánkat ettől a most elharapózó veszedelemtől. (Helyeslés a bal és szélsőbaloldalon.) Madarász József teljesen magáévá teszi Hor­váth Gyula fejtegetéseit. Hogy az első országos tornaverseny még nem járt a kívánt eredménynyel, annak oka a verseny napján kitört zivataron kívül a kezdet nehézsége is volt. De azért a versenyek ismétlését szükségesnek tartja. Kéri a minisztert, hogy a tornacsarnokokat az egyes intézetekhez közel létesíttesse. Óhajtaná, ha mentül előbb elkö­vetkeznék az az idő, mikor a latin és német nyelv kötelező oktatása is megszűnnék. Pázmándy Dénes kifogásolja, hogy a bécsi Te­­réziánumba oly ifjakat küldenek, mint magyar sti­­pendistákat, a­kik egy szót sem tudnak magya­rul. A Dunántúl számára középiskolákat sürget. Gróf Csáky Albin közoktatásügyi miniszter a hallott megjegyzésekre reflektál. A testedzésre nagy súlyt fektet; a túlterhelést a tanmódszer meg­változtatásával szándékozik megszüntetni. A latin nyelv tanítása resztringáltatni fog; az egységes középiskola behozatalával a latin nyelv csak a harmadik osztálytól kezdve fog ta­níttatni. A német nyelv kötelező tanításának szük­ségét azonban most is hangoztatja. A­mit Hor­váth Gyula a rangkórságról mondott, azzal egyet­ért, de nem fogadhatja el azt, a­mint a Ferencz­ József intézetről mondott. Ez az intézet hézagot pótol, mert a­kik azelőtt külföldre küldték gyer­mekeiket, most itt helyezik el. Hogy az intézet igazgatója »kormányzó« czimet visel, annak oka az, hogy az intézetben más két igazgató is van s így a harmadikat meg kellett különböztetni. Pázmándy Dénesnek válaszolva megjegyzi, hogy a Teréziá­­numban most már magyarellenes tendenczia nem található. A Pázmáneumnak Magyarországba való áthozatalára a magyar kormánynak ingerencziája nincs, mert az alapító­levél értelmében annak Bécsben kell lennie. A középiskolák szaporítása akkor fog lehetővé válni, ha az egységes közép­iskola létesíttetni fog. Thaly Kálmán azt hiszi, hogy a miniszter és a jelenlegi prímás közös akarattal kivihetnék a Pazmaneumnak Budapestre helyezését. Horváth Gyulának fejtegetéseihez csatlakozva fölemlíti, hogy még a kereskedelmi akadémiában is van in­­ternátus, melynek növendékei egyenruhában jár­nak. Még a reális pálya növendékeibe is belecsö­­pögtetik a hiúságot. A tétel elfogadtatik. Elnök az ülést öt perczre felfüggeszti. Szünet után az elnök megnyitja az ülést. A felekezeti iskolák segélyezése tételénél Endrey Gyula országos tanító-nyugdíj-intézet lé­tesítését sürgeti. Azt tartja, hogy egy defic­it­­mentes államháztartásnak gondoskodnia kell ar­ról, hogy a felekezetek tanítói ne maradjanak gyámol nélkül. És mert nincs nyugdíj­intézet, azt látjuk, hogy olyanok is tanítóskodnak, a­kiket a tanításra képtelenné tesz az aggkor. Csáky Albin gr. miniszter kijelenti, hogy az ügy már annyira megért, hogy a pénzügyminiszterrel folyamatba tett tárgyalások befejeztével törvényjavaslattal járulhat a ház elé. (Helyeslés.) A tételt megszavazzák. A »népnevelés« tételénél felszólal Pályi János: T. ház! Én is ott kezdem, a­hol többen­­, képviselőtársaim közül kezdeni szok­ták, hogy rövid leszek és tárgyilagos. Rövidnek és tárgyilagosnak kell lennem, mert a kép, melyet feltárni akarok szomorú és igen aggasztó, azt ki­színezni nem lehet, én pedig sötéten festeni nem akarok, hanem előterjesztem a tényeket úgy, a­mint azt tulajdon tapasztalásomból tudom. Meg lehet győződve a t.­ház, hogy egy hajszálnyit sem fogok eltérni a valóságtól. »Népnevelés« a czíme a tárgyalás alá vett költségvetési részletnek. A népnevelés a népnevelők által történik és én kü­lönösen a népnevelők közül, a népnevelők párját akarom felhozni, és azok sorsát és állapotát kívá­nom festeni. (Halljuk!) Mintául egy kerületet vettem fel, a­hol az állami és községi iskolákat levonva, 31 felekezeti iskola van. Ezen 31 felekezeti iskola tanítói közül hat tanítónak évi fizetése nem üti meg a 300 pengő forint jövedelmet. Ezek között 4—5 van, akinek javadalma megüti ugyan ezt az összeget, de tör­vényellenesen még a lakás is be van számítva. Ez, t. hát, igen sajnos, és én azt gondolom, hogy nem is kellene nekem e tekintetben felszó­lalni, mert felszólalásomnak élét venné, ha t. i. fegyveremnek éle lett volna, a minisztériumnak ötödik szám alatt benyújtott törvényjavaslata, mely erről már gondoskodik. Azonban, mert a törvény meg volt hozva 1868-ban és ha bár 1892-ben egy halmaz­kérvény van a minisztériumnál, ezen szegény tanítók ügyé­ben semmi sem történt. És bocsássanak meg, hogy ha megkérdezem és nyilatkozatot kérek a magas minisztériumtól, hogy azon ötödik szám alá soro­zott törvényjavaslatot csakugyan ama szándékkal alkotta-e meg, hogy az a lehető legrövidebb idő alatt törvényerőre emeltessék, hogy ezen szegény és nyomorult emberek biztosítást, vagy legalább némi vigaszt nyerjenek, hogy sorsukon csakugyan javítva lesz ? Nem is kérdeném én ezt a magas minisztérium­tól, hogy ha nekünk volna autonómiánk, mert akkor találnánk mi módot arra,hogy a legelső s legnagyobb szükségben magunk nyújtsunk segédkezet azon szerencsétlenek és nyomorultak részére. Mert min­dennapi imánk után ez következik: »Add meg uram minekünk a mi autonómiánkat! (Helyeslés balfelől!) Minthogy pedig e részben a higgadtság helyre­állt , minthogy semmi egyéb akadálya ennek nincs, mint a minisztérium akarata, ez könnyen keresz­tül vihető is volna. Igaz ugyan, hogy a tárgyalás megszakadt és a közmondás azt tartja, hogy a fonalat, ha elszakadt, össze lehet kötni, de varrni nem lehet vele, de én mégis biztosítom a miniszter urat arról, hogyha ő az elszakadt fonalat össze­fogja kötni, mi mégis fogunk tudni vele varrni. (Tetszés balfelől.) De bocsásson meg s tekintse át a helyzetet a t, miniszter úr. Ki indítvá­nyozza ezt ? Mi nem indítványozhatjuk, mert akkor ké­relmeznünk kellene, ez pedig hiába­való lenne. Vagy a magas klérusnak kell ezt megtennie, vagy a miniszter úrnak. Akárhol szakadt el ez a fonál s ha mindjárt oda­fent a legfelsőbb helyen szakadt volna is el, én azt gondolom, be fogják látni ennek szükségét. Be kell azt látniok, mert ez nem csak az én óhajom, de az egész háznak óhaja, hisz más hitfelekezetnek is óhajtják, hogy jöjjünk bele már egyszer mi is az autonómiába. (Helyeslés balfelől.) Ha tehát ily általános kívánságról van szó, nincs más mód, mint azt kívánni, hogy a miniszter úr legyen az indítványozó és tegye meg az első lé­pést, majd mi folytatni fogjuk azt és miután a higgadtság visszatért, oly higgadtan fogjuk ezt tárgyalni, a­mint csak a legnagyobb érdekű dolgo­kat — mint ez autonómia — tárgyalni lehet. (He­lyeslés a baloldalon.) Ha biztosít a miniszter úr arról, hogy a szó­ban levő igen jó törvényjavaslat a legrövidebb idő alatt elő fog terjesztetni, azt hiszem evvel meg fogja nyugtatni azon szegény nyomorultakat is. A tételt megszavazom. Meg is kell szavaz­nom, mert ha az én szavazatomtól függne, hogy az ne szavaztassák meg s kimaradjon a költségve­tésből, akkor még többen lennének az éhezők. Ezért ismétlem, a tételt megszavazom. (Helyeslés balfelöl.) Okolicsányi László a népiskoláknak adja meg mindenek közt az elsőséget. Nemzeti létünk függ a népiskoláktól s ha ezt a nagy fontosságot látjuk, sajnos, hogy a kormány nem teljesíti kellően köte­lességét a népnevelés terén. Bizonyítja ez azt, hogy a népiskolák nagy része a felekezetek kezében van. Az államnak a kötelessége, hogy minél nagyobb mértékben segélyezze az iskola­fentartó felekeze­teket. Határozati javaslatot terjeszt be a tanítók fizetésének fölemelése tárgyában, mely szerint a néptanítók fizetésének minimuma 400 írtban álla­píttassák meg. (Helyeslés.) A koronázás jubileuma. Gr. Szapáry Gyula miniszterelnök : T. ház! (Halljuk! Halljuk!) Hivatalosan értesültem arról, hogy ő Felsége a királyné nem vehet részt azokon az ünnepélyeken, melyek a koronázás negyedszá­zados évfordulója alkalmából legközelebb megtar­tatnak. Tekintettel arra a legmagasabb érdeklődésre, melyet a királyné ő Felsége Magyarország sorsa irányában mindenkor tanúsított és jelenleg is ta­núsít és tekintettel arra a hódolatteljes ragaszko­dásra, melyet a magyar nemzet ő­felsége irányai­ban táplál, bátor vagyok azt a javaslatot tenni, hogy a képviselőház ez alkalomból üdvözlő felira­tot intézzen Magyarország koronás királynéjához. (Általános élénk helyeslés.) Arra az esetre, ha a t. ház javaslatomat el­fogadni méltóztatik, felkérendő volna a képviselő­ház elnöke, hogy ez üdvözlő feliratot elkészíttet­vén, az a ház valamelyik legközelebbi ülésén fel­­olvastassék s a ház nevében terjesztessék fel a ki­rályné ő Felségéhez. (Általános helyeslés.) Csanády Sándor tekintettel a királyné ő Fel­ségének magyar érzelmeire, a miniszterelnök in­dítványát elfogadja. Elnök a felirat szövegét el fogja készíttetni s az utolsó ülésen a háznak be fogja mutatni. Gr. Szapáry Gyula miniszterelnök indítvá­nyozza, hogy pénteken tartassák az utolsó ülés s aztán június hó 10-éig szünet legyen. A ház ehhez hozzájárul. Az interpellácziók. Dr. Szapáry Gyula miniszterelnök, T. ház Polonyi Géza t. képviselő úr egy interpellácziót in­tézett hozzám a »Hamburger Nachrichten« czímű lapban foglalt közlések miatt és pedig azon okból, mert abban a Magyarországra vonatkozó közlések osztrák elnevezés alatt az osztrák rovatban foglal­tatnak. Ezen interpellácziót a t. képviselő úr hoz­zám, valamint a kereskedelmi miniszter úrhoz in­tézvén, bátor vagyok erre nézve annak egyetérté­sével megadni a választ. (Halljuk! Halljuk!) Minden félreértés kikerülése végett bátor vagyok a magam részéről mindenekelőtt konsta­tálni azt, hogy azon elnevezést, a­melyet a képvi­selő úr hibásnak tart, a dolog természeténél fogva én is helytelennek és közjogi helyzetünknek meg nem felelőnek tartom. (Helyeslés a jobbolda­lon.) Azt azonban nem tartom annyira bebi­zonyítottnak, a­mit a t. képviselő úr interpel­­lác­iójában és az ezt indokoló beszédében mon­dott, hogy ezt az elnevezést tisztán a Ma-

Next