Pesti Napló, 1932. május (83. évfolyam, 96–118. szám)
1932-05-01 / 96. szám
Vasárnap PESTI NAPLÓ 1932 május 1 2 Minden egészséges és beteg nő részére egyaránt fontos/// A NŐI BETEGSÉGEKRŐL Írta: Dr. FÖLDES LAJOS főorvos Ara : E gazdagon illusztrált, épp most megjelent műden — melyeknek szerzője egyike a legismertebb nőgyógyászoknak — megtaláljuk az összes előfordulható női megbetegedéseket. Kapható ..AZ ESTE könyvkereskedésében és a kiadónál: NOVÁK RUDOLF ÉS TÁRSA könyvkereskedésében, Budapest, VIII., Baross ucca 21. Telefon: 1. 30—2—17. (Vezércikk folytatása az első oldalról.) hához. Herriot kifogásolta, hogy a kölcsönt nem közvetlenül a francia állam nyújtotta, hanem azt a Banque de l'Union parisienne közvetítésével adták , hogy más kikötést nem tettek, minthogy Franciaország a többi állammal egyenlő elbánásban részesüljön. Flandin pénzügyminiszter pedig lojálisan megvédett bennünket Paul Faure képviselőnek azzal a vádjával szemben, hogy a kölcsönt fegyverek és hadianyag beszerzésére fordítottuk, humorosan megjegyezvén, hogy mindez csak egy újbóli megválasztásáért aggodalmaskodó jelölt felizgatott fantáziájának szülötte. _ Egyébként nem érdektelen és talán nem is egészen véletlen, hogy a francia választási mozgalmak vitatkozásaiban ennyire előtérbe kerültünk. Visszatérve magára a főkérdésre, a közel 20 milliárd pénztári készlet felhasználására. Tardieu iróniával jegyezte meg, hogy míg visszatartották a pénzeket, addig tezaurálással vádolták őket, most pedig, hogy kihelyezték azokat, viszont azzal állanak elő, hogy eltékozolták az államkincstárt. Herriot szerint készletek gyűjtésénél helyesebb lett volna az adózóknak nyújtani könnyítést a különösen nyomasztó közterhek jelentős csökkentése útján. , Világjelenség a deficit is, mely a francia költségvetésbe szinte bekopogtatott. Henry Béranger szenátor kimutatta, hogy a gazdasági világválság következtében az összes államháztartások hiánnyal dolgoznak s hogy ezeknek a deficiteknek az öszszege 100 milliárdra rúg. A francia deficit a végösszegnek csak 5%-a, a többi országok nagyobb hiánnyal dolgoznak, ami 15, 20, sőt 30% körül jár. A mult évek hiányait Tardieu 2,5 milliárdra becsüli. Herriot az 1930—31-iki hiányt 2—2% milliárd közé teszi, az 1931—32-iki 4%—5 milliárd közé s a közelmúltbaa letárgyalt költségvetését pedig legalább 2 milliárdra. Szerinte 1933—34-ben majd 6—7 milliárd fedezéséről kell gondoskodni. Az ellenzék fő pénzügyi szaktekintélye, Caillaux pedig már 7,8 milliárdtól tart. Észszerű, amit e részben Flandin pénzügyminiszter mond. Sohasem leplezte, hogy a világválság következtében visszaestek az állami bevételek s hogy a reparációs fizetések eltörlése, ha véglegessé válnék, további jelentékeny kiesést jelentene; nem tagadta azt sem, hogy a kiadások folytonos emelkedése is komoly jelenség. De itt a jövő problémájáról és nem a múlt felelősségéről van szó- Az 1932. év 9 hónapjának büdséjét átmeneti költségvetésnek kell tekinteni. De az nem igaz, hogy maguk valósággal organizálták a deficitet, hiszen a törlesztések meghaladják a hiányokat. Tardieu hangsúlyozza, hogy úgy az adók leszállítását, mint a kiadások emelését, ami a deficitet okozza, az ellenzék is sürgette. Caillaux szerint apasztani kell majd a katonai kiadásokat, bár ettől a rendszabálytól egymagában a pénzügyi helyzet jobbrafordulását várni nem lehet. 17 milliárd arany beözönlése, 20 milliárd államadósság letörlesztése, 20 milliárd pénztári készlet felhalmozása után kezdődő deficit, valójában érdekes kép! Herriot bizonyára túloz, mikor így kiált fel: »Franciaország áldozatkészsége és nagylelkűsége ellenére is majdnem izolált; az állampénztár kimerült; a költségvetés deficites: e három tény — a maga kifejező egyszerűségében — foglalja össze a valódi helyzetet«. De a világválság immár kikezdte a francia közgazdaságot és állami pénzügyeket is s ezért nyugtalankodni kezd a francia polgár, betevő és tőkés, aki mi a nagy szfinksz. A leghozzáértőbbek, a legbeavatottabbak is tartózkodnak attól, hogy prognózist állítsanak fel. A legutóbbi kantonális választásokból inkább a baloldal előnyomulására lehetett volna következtetni. Hitler előretörése meg a jobboldal kilátásait javította. A nagy bizonytalanság a kimenetel tekintetében a választási kampánynak egészen különös jelleget adott. Az eredmények ma este csak részben lesznek megállapíthatók, a végleges döntést majd a május 8-iki pótválasztások hozzák meg. Az eredmények jelentőségéről nyomban beszámolunk. (Tyler jelentésének folytatása,) amelyben az állami közigazgatás kiadásai 806,2 millió pengővel vannak felvéve, az állam összes kiadásai befoglaltatnak, kivéve a mezőgazdaság felsegélyezésére szolgáló új alapot, amely éppen úgy, mint most a balettaalap, szintén a költségvetésen kívül fog állani. Ennek a kiadási színvonalnak elérése érdekében az illetményeket újra le kellett szállítani s az egyéb kiadási tételeket is erőteljesen le kellett szorítani. A bevétel előirányzata óvatosan van megállapítva. 71 költségvetés eredményei Hivatkozik a jelentés a pénzügyminiszternek azokra a kijelentéseire, amelyek szerint Magyarország közigazgatási mechanizmusa túl van méretezve. Az a mélyreható átszervezés, amelyre szükség van, hogy a közigazgatási szervezet az ország szükségleteihez alkalmaztassák, hosszú időt vesz igénybe. Igen jelentékeny eredmény, hogy a pénzügyminiszter hivatalos todásának már három első hónapjában képes volt a bevételek és kiadások egyensúlyát biztosítani és olyan költségvetést terjeszteni elő, amelynek színvonala igen közel jár a pénzügyi bizottság által októberben javasolt színvonalhoz. Bár az 1931 július 1-ével kezdődött költségvetési év első negyedében jelentkezett hiány abszorbeálta a nem jövedelem természetű bevételek nagyobb részét, az államháztartás még mindig küzd az előző évekből fennmaradt függőadósságokkal, s bár egyes állami üzemek még mindig veszteséggel dolgoznak, úgyhogy körülbelül 45 millió pengő belföldi kölcsönt kell felvenni ebben a költségvetési évben az állami pénzkészlet biztosítására, mégis azt lehet mondani, hogy a pénzügyi egyensúly kilátásban van, kivéve az állami üzemeket és a helyhatóságokat. Reméli a jelentés, hogy a kormány takarékossági programja ezekre is alkalmaztatni fog, nem kevésbé hatékonyan, mint ahogy az állam magára nézve is alkalmazza. Az 1932—33. évi előirányzat szerint egyes üze Tül magasak a helyhatóságok kiadásai A helyhatóságok tekintetében a helyzet még mindig Sötét. Erélyes és objektív, alapos vizsgálatra van szükség, melynek eredményeit minden fentartás nélkül közzé kell tenni Az eddig elért megtakarításokat a jelentés kevésnek tartja. Megállapítja, hogy a helyhatóságok közigazgatási kiadásai az állam hasonló kiadásainak felét teszik és a székesfőváros üzemei ugyanilyen arányban állanak az állami üzemekkel. Tekintettel az adófizetők által az állami költségvetés egyensúlyozása érdekében hozott áldozatokra, a jelentés nem tartja megengedhetőnek, hogy a helyhatóságok továbbra is ugyanolyan színvonalon tartsák kiadásaikat, mint a virágzók éveiben. Ezt még akkor sem tartja megengedhetőnek, ha ezzel kapcsolatban komoly alkotmányjogi intézkedésekre volna is szükség. A nemzetközi kereskedelem progresszív viszszafejlődése annyira csökkentette a Magyar Nemzeti Bank külföldi fizetési eszközeit, hogy az adósságok szolgálatára szükséges pénzek átutalását fel kellett függeszteni az 1924. évi népszövetségi kölcsönnek és egyes oly fizetéseknek kivételével, amelyeket a külföldi kereskedelmi forgalom fentarthatása érdekében teljesíteni kell, mint például a nemzetközi vasúti, valamint postai és távirdai klíringben eszközlendő fizetéseket. Az át nem utalt összegek pengőellenértéke továbbra is befizettetett a Nemzeti Bankhoz a külföldi hitelezők alapja javára. A magyar adósok és brit hitelezőik között március 31-én hathónapos hitelrögzítő megállapodás lépett életbe a rövidlejáratú tartozások tekintetében. A megállapodásnak február elsejére visszamenő ereje van és remélhető, hogy más hitelezőcsoportokkal hasonló megállapodások köttetnek. Állami költségvetés A jelentés részletesen ismerteti az 1931/32. költségvetési év eddigi adatait. Az 1932. évi március 31-ével kilenc hónap ideiglenes adatai szerint a kiadások összege 651.3, a bevételeké 593.9, a hiány 57.4 millió P. Március 31-éig a kiadások összege 31.9 millió P-vel kevesebb volt az ideiglenes havi költségvetésekben engedélyezett kiadásoknál. Az 1932 március 31-ével kezdődő kilenc hónap alatt a költségvetési és költségvetésen kívüli bevételek és kiadások összege a következő volt: A közigazgatás készpénzkészlete március végén 83.8 millió P. volt, amelyből 39.4 millió P. le volt kötve s 44.4 millió P. állott rendelkezésre. A kormány az államháztartást a múlt év októberében megállapított keretek között tartotta, amit az 1931 október 1-étől 1932 március 31-éig terjedő hat hó eredményei is mutatnak. Ezek szerint ebben a hat hónapban: 71 helyzet javulása Ez a helyzet a jelentés szerint előnyösen hasonlítható össze a múlt év októberében fennállott helyzettel. A költségvetési év első három hónapjában ugyanis körülbelül 75 milliós költségvetési, 20 milliós költségvetésen kívüli, összesen tehát mintegy 95 millió pengős deficit jelentkezett. A március 31-ével végződött hat hónap eredményének eléréséhez tehát a kormány részéről nagy szilárdságra és erélyre volt szükség. Ennek az eredménynek megítélésénél figyelembe kell venni azt is, hogy bár az 1931 december 23-án életbe léptetett részleges transzfermoratórium megállította ugyan a Nemzeti Bank tartalékainak felemésztését, de nem könnyített a kincstár helyzetén, mert a külföldi adósságok át nem utalt részleteinek pengőellenértékét a Nemzeti Bankhoz a külföldi hitelezők alapja javára be kellett fizetni. Az 1932/33. évi költségvetési tervezetre nézve előadja a jelentés, hogy az a bevételeket és kiadásokat 806 milliós színvonalon szándékozik egyensúlyozni, beleértve 1,2 millió pengőt, ami a költségvetésbe felvett alapokból származik. A költségvetésen kívül maradnak: a) egyes alapok, amelyek a költségvetés mellékletében foglaltatnak; b) egy új alap, amelynek az a célja, hogy a mezőgazdaságnak bizonyos támogatást nyújtson ahelyett, amit eddig a balettaalapból kapott. A kiadások az illetmények további csökkentésével és más tételek leszorításával szállíttattak le a 806 milliós színvonalra. Ezen a színvonalon a költségvetés egyensúlyban van. 1932/33-ra többet alig lehet elvárni, ha csak az általános helyzet jelentékeny javulást nem mutat, amivel számolni nem volna helyes. Részletesen felsorolja a jelentés az 1932/33-ra történő adóemeléseket, összehasonlítva a folyó évben érvényben lévő adóemelésekkel. A költségvetési tervezetben javasolt adóztatási módosítások ezek szerint tulajdonkép a teher egy részének újra való felosztását képezik és e tekintetben bizonyos javulást jelentenek. Részletesen összehasonlítja továbbá a jelentés az 1932/33-ra előirányzott bevételeket az 1931/32. évi költségvetésben megszavazottakkal millió P Költségvetési kiadás 651.3 Költségvetésen kívüli kiadás 39.9 összes kiadás 691.2 Költségvetési bevétel 593.9 Költségvetésen kívüli bevétel 136.6 összes bevétel 730.5 Bevételi többlet 39.3 millió P Költségvetési kiadás 405.4 Költségvetésen kívüli kiadás 20.5 Összes kiadás 425.4 Költségvetési bevétel 421.7 Költségvetésen kívüli bevétel 12.2 összes bevétel 433.9 Bevételi többlet 8.5 SZENZÁCIÓS OLCSÓ VASARI Minden cikket feltűnően olcsó árban árusítok, úgy mint az általam előbb rendezett vásárokon. Jöjjön el ön is, vagy tegyen egy próbarendelést postán. Az olcsó árakból néhány példa: MÁJPS 2-TÓL Crepe de Chine minden szín — 3.8P | Virágos műselyem fehérneműre 1.19 Műselyem ruhára —.95 Nanszuk fehérneműre —.78 I Blrettírfl és női ruhára Panama minden Kin.... Frottírszövet iso széles— Tweedszövet mM« Postai megrendelést utánvét mellett azonnal szállitok 1 1.451 Mosódelén biztos mosó 1.28 Sifon fehérneműre 6.95 Lepedő széles, ii 1.451 Week-end-paplan virágos.69.12 1.78 7.90 FRIEDMANN FARKAS, vii., Király ucca TI. mek nyeresége felhasználtatik más üzemek veszteségeinek fedezésére. Ez — ha végrehajtatik — már eredmény, de az 1931 októberi programot, tudniillik, hogy minden egyes üzem önmagát tartsa fenn, még nem valósítja meg. A deficites állami üzemek súlyos problémája Megállapítja, hogy a 806,2 millió pengő bevétel kellő elővigyázatossággal irányoztatott elő. Hogy azonban az 1932—33. évi kiadások és bevételek tényleg egyensúlyban maradjanak, az több bizonytalan tényezőtől függ. Az üzemekkel kapcsolatban megjegyzi, hogyha a kormány nem találja meg a módját annak, hogy azokat önfenntartókká tegye és egyeseket közülök magánkézbe adjon, a veszteséget továbbra is a kincstárnak kell viselnie. Rámutat a jelentés, hogy a jövő évi költségvetésben foglalt kiadáscsökkentések az 1932—33. év kezdetétől terveztetnek. A jelenlegi költségvetési helyzetnek és a költségvetési év hátralévő részének kilátásait mérlegelve indokoltnak látszanék azokat azonnal életbeléptetni. A jelentés ezután részletesen foglalkozik az állami üzemek kérdésével. Ezek az üzemek sürgős és meg nem oldott problémát képeznek. Az üzemek tekintetében nem volt lehetséges a kormány nyíltévi októberi programját keresztülvinni, mert február végén a helyzet sokkal rosszabb, mint november végén volt. 1931 november végén az öthavi deficit 5,6 millió volt, az azóta elmúlt három hónap alatt ez a hiány 20.9 millióval 26.5 millió P-re emelkedett. A posta, a beruházási kiadásokat is számítva, az 1931/32. költségvetési év első nyolc hónapjában 2.9 millió P. felesleget mutat; az államvasutaknál 25.3 millió P. hiány jelentkezett. A jelentés tárgyát képező időszak alatt az államvasutak a kincstártól 10 millió P. előleget kaptak, amelyek a fentiekben nem foglaltatnak. A vasgyárak 10,2 milliót kaptak s csak ennek számításbavételével mutatnak egyensúlyt. Tárgyalások folytak abból a célból hogy a vasgyárak magánkézre adassanak, de eredménytelenül. Bár ez számos tisztviselő elbocsátásával járna, akiknek legtöbbje nyugdíjigénnyel bír, mégis úgy látszik, hogy a vasgyáraknál csak úgy