Pesti Napló, 1936. június (87. évfolyam, 126–147. szám)

1936-06-03 / 126. szám

5 Szerdi. PESTI NAPLÓ 1936 június b Ismeretlen vidéki autóbusz ütközött a haláltaxiba a Margithídon? Évem műszaki hiba okozta a katasztrófát — A sofőr holttestét felboncolták — Taska még élt, amikor autójával a Dunába zuhant — Egy rejtélyes motorkerékpáros szemtanút keresnek a kéktaxiso­k (Saját tudósítónktól.) A Margithídon pénte­ken történt autókatasztrófa ügyében indított vizsgálat mindennap új fordulatot vesz. Szomba­­ton — miután kiderült, hogy a BO. 687. rend­számú kéktaxi fékberendezése kitűnően működött — az volt a feltevés, hogy Taska János, a halál­autó sofőrje a kormánykerék mellett szívezél­­küdést kapott, vagy szívgörcs következtében rosz­szul lett és már halott volt, amikor, az autó a Dunába zuhant. Kedden megtörtént a holttest felboncolása: a boncolás szerint Taska élve zu­hant a Margithídról a Dunába. Nincs műszaki hiba A pünkösdi ünnepek alatt érkezett meg a fő­kapitányság bűnügyi osztályára Madarász Viktor műszaki szakértő jelentése, amely szerint nem ta­lált olyan műszaki hibát, amelynek a baleset elő­­idézésében szerepe lehetett volna. Különböző gép­töréseket talált ugyan Madarász az autón, de ezek­ből nem lehetett kétséget kizáróan megállapítani, hogy a szerencsétlenség előtt keletkeztek, vagy pedig a zuhanás következtében történtek. A szak­értő jelentését azzal zárta le, hogy megnyugtató módon nem lehet megáll­apí­tani: a megvizsgált autóroncs hibái okozták-e a katasztrófát, vagy pe­dig más esemény. A sofőr szíve rendben volt A törvényszéki orvostani intézetben dr. Fitt­­ray Antal egyetemi tanársegéd felboncolta kedd délelőtt Taska holttestét, majd a boncolás egyes részleteit közölte a nyomozás vezetőivel. Megálla­pította a boncolás, hogy Taska szervezete egészsé­­ges volt, szíve rendben volt, szívgörcs, szívroham nem vett rajta erőt a szerencsétlenség előtt. A halál közvetlen oka fulladás volt, tehát a sofőr még élt, amikor a Dunába zuhant. Találtak néhány kisebb sérülést is a holttesten. A balhomlokon erős borzad­ás van, nyilván a szélvédő üveg acél­kerete, amelynek nekiesett a sofőr, sebesíthette meg. A nyakizmon szakadások vannak. Ezeken a helyeken véres beszűrődéseket, is találtak. Arra következtetnek ebből, hogy Taska irtózatos küzdel­met folytatott, talán le akarta fékezni a kocsit, talán menekülni akart a taxi­koporsóból és ekkor történt az izomszakadás. A jobb könyökcsúcson kisebb sérülést találtak. Ez a kisebb természetű seb olyan, mint amilyen sebet olyan emberek tes­tén találnak, akiket villanyütés ér. Nem valószínű, hogy ilyen sérülés érhette Taskát, valószínűleg a sebesü­lés külseje azon­os csak a villanyütés okozta sérülés külsejével. Alkohol maradványait nem találták Táska szervezetében, ezzel is igazolták, hogy a sofőr józan életű ember volt, aki különösen akkor, amiikor dolgoznia kellett, sohasem ivott. A holttest belső részeit kiemelték és elküldték az Országos Bírósági Vegyészeti Intézet Győző utca 11. számu­ házban levő székházába. Egy vidéki autóbusz sofőrjének vallomása A szakértői és a boncolási jelentés közül egyik sem­ oldotta meg tehát a péntek hajnali ka­tasztrófa rejtélyét. A rendőrség még mindig nem sejti, hogy mi okozhatta a tragédiát. Bonyolulttá teszi az esetet az, hogy azok az emberek, akik azt állítják, hogy a tragédiának szemtanúi voltak, a legképtelenebb tanúvallomásokat tették, de senki sem tudta pontosan elmondom, hogy tulajdon­képpen mi történt. Kedd délelőtt a nyomozást ve­zető dr. Szrubián Dezső rendőrtanácsosnál jelent­kezett egy vidéki autóbusz sofőrje. Elmondotta a főkapitányságon, hogy a katasztrófa előtt néhány pillanattal haladt át a Margithídon. Ekkor feltűnt neki a BO 687-es kéktaxi, mégpedig azért, mert észrevette, hogy a kocsi szinte balra dől és két baloldali kerekén halad. Többet az autobuszsofőr nem mondott. Rejtélyes szemtanú A rendőrség szerdán több feltűnő bejelentést kap Vörös Józseftől, a kéktaxisok elnökétől. A be­jelentések egy rejtélyes szemtanúról szólnak, aki állítólag végignézte a katasztrófa lefolyását, pon­tosan tud mindent, egész máskép tudja előadni az eseményeket, mint ahogy eddig ismerték, de nem akart jelentkezni a főkapitányságon, mert a­z­t gon­dolta, hogy nélküle is megoldódik a rejtély, most meg nem mir jelentkezni, mert azt hiszi, hogy a hatóságok részéről szemrehányást kap a hosszú hallgatásért. Pünkösd hétfőjén este ugyanis külö­nös beszélgetés folyt le a Magyar Színház főbejá­rata előtt. Még jóval az előadás befejezése előtt összeálltak a sofőrök és miután a sofőrtársadalom­ban egy téma uralkodik csak, a margithídi ka­t­edtrófáról beszéltek. Az egyik csoportban a szür­ke taxisofőrök próbálták egymásnak megmagya­rázni, hogy történt a szerencsétlenség, egy másik csoportban a kéktaxisok, közéjük álltak a magán­autók vezetői is. A kéktaxisok csoportjában állt Nagy Lajos sofőr, a BQ 711. rendszámú kéktaxi ve­zetője. Ahogy beszélgettek, vitáztak a kéktaxisok, egyszerre csak közbeszólt egy 35 év körüli zöldes­szürke vaglánt viselő, szürke sofőrsapkás férfi. Autóbusz ütközött a kéktaxiba?­ ­• Egy barátom végignézte az egész összeüt­közést, — mondotta az ismeretlen — ő tudná pon­tosan elmondani, hogy mi történt. A sofőrök kíváncsian körülvették az ismeret­len sofőrt és érdeklődtek, hogy mit tud a szeren­csétlenségről. — A barátom motorkerékpáron haladt a Margit hídon, amikor a Taska bezuhant a Du­nába. Határozottan látta, hogy egy autóbusz üt­között a kéktaxiba. Úgy mesélte el nekem motor­kerékpáros barátom, hogy a kéktaxi a híd bal­oldalán haladt Pest felé. Pest felől — mint ahogy az újságok is írták — Buda felé egy szemetes­kocsi és egy vidékinek látszó autóbusz haladt. A szemeteskocsi ment szélről, az autóbusz pedig előzte, úgyhogy az autóbusz a híd közepén robo­gott. Amikor a kéktaxi sofőrje látta, hogy az autóbusz a középre ér, balra fordította a kor­mánykereket, hogy ezzel egész a járda mellé simulhasson, kényelmesen haladhasson tovább és mellette kényelmesen elférjen az autóbusz is. Eb­ben a pillanatban — a barátom tiettt tudja, hogy milyen okból az autóbusz beleütközött a kék­taxi hátsó részébe, úgyhogy az tovább is balfelé tartott, lehet, hogy a sofőr ráesett a kormány­kerékre, talán a lábával véletlenül lenyomta a t­űzpedált és teljes sebességgel felrohant a jár­ára, majd átütötte a korlátot és lezuhant a Dunába. Az autóbusz további­obogott. — Mért nem jelentkezik a barátja a rendőrsé­gen! — kérdezték a kéktaxisok az ismeretlen so­főrt. — Amikor nekem mesélte ezt a barátom, — válaszolt az ismeretlen sofőr — azt mondta, hogy nem jelentkezik a főkapitányságon, mert akkor sok szaladgálnivalója lesz, most meg biztosan azért nem akar bemenni a rendőrségre, mert tart a hivatalos­ szemrehányástól. Ekkor ért véget »A néma levente« előadása, a BO 711-es taxi a második volt a kéktaxi-osszlapban és ezért Nagy Lajos beült autójába, de szólt egyik barátjának, Brezáts István sofőrnek, aki a Her­nád utca 27. számú házban lakik és aki a BO 094-es kéktaxival várt a Magyar Színház előtt, hogy pró­bálja meg az ismeretlen sofőrt kifaggatni: ki a titokzatos motorkerékpáros szemtanú­? Bredács faggatta az ismeretlent, de csak néhány pillanatig tudott vele beszélni, mert ez gyorsan elbúcsúzott és egy Billick-kocsi kormánykereke mellé ült: jött a gazdája a színházból, akit haza kellett szállítani. A kéktaxisok érthetően szeretnék megállapí­tani a rejtélyes sofőr személyazonosságát és ezért a keddről-szerdára virradó éjszaka magánnyomo­zást indítottak, hogy megállapítsák: mi volt a Buick-kocsi rendszáma, hogy ezt bejelentsék a főkapitányságon, mert ezen az úton haladva meg lehet tudni az ismeretlen sofőr nevét és motor­kerékpáros barátja személyazonosságát. A­ Pesti Napló érdeklődött a Beszkár autóbusz­üzeménél, ahol kijelentették, hogy a péntek hajnali Ribbentrop, Hitler rendkívüli megbízottja Londonban London, június 2. Az itteni német követség bejelentette, hogy Ribbentrop Londonba érkezett. A hét végére Seeckt tábornokot is Londonba várják. Politikai körök szerint Ribbentrop javaslatot hozott magával egy külön angol-ném­et légügyi egyezményre. A német javaslat garanciákat nyújt Angliának Nyugat-Európában és a Földközi tengeren, ezért cserébe azonban szabadkezet kíván Közép- és Kelet-Európában. Állítólag az angol kormány ezt a ter­vezetet már egy ízben elutasította. Hír szerint az angol kormány tagjainak nézete az egyezmény­tervre vonatkozólag megoszlik. Ribbentrop egyéb­ként hangsúlyozza, hogy angliai utazása magán­jellegű. Meggyilkoltak egy kínai tábornokot Sanghaj, június 2. Lisengta tábornokot, a központi végrehajtó­bizottság tagját, a 19-ik hadsereg parancsnokát, őrségének egyik tagja álmában meggyilkolta. Lisengta tábornok hadserege parancsot kapott, hogy vegyen részt a Szanzi tartományban a kom­munisták elleni harcban. Az ön arcbőre MEGHALT, vagy él még? A megfelelő bőrtáplálék hí­ján haladó arcbőr su­gárzó életre kelthető és az ifjúság csodálatos fris­seségével ruházható fel. Az élettelen, durva arc­bőr barázda és ránc okozója, bizonyos^ ^ »életszük­ségletnek« nevezhető bőrtápanyagok hiánya. Eze­ket az elemeket ma már ki lehet vonni igen gon­dosan kiválogatott fiatal állatokból. Éltető elem­ként kerülnek azután az emberi bőrbe és azt frissé, üdévé, fiatallá­­varázsolják. A Wieni Egye­tem bőrgyógyászati intézetének professzora, dr. Stejskal tudományos kísérleteinek eredménye e csodálatos felfedezés. A Tokaion gyár óriási anyagi áldozattal szerezte meg ettől a világhírű tudóstól szabadalmának kizárólagos felhasználási jogát. Az élő bőrsejtek így kivont anyagának ő a »Biceel« nevet adta. Ez a bámulatos anyag csak a rózsaszínű Tokaion krémben található. Kórházi bizonylatok igazolják, hogy 60—70 éves korú nő ráncai 6 hét alatt tökéletesen eltűntek. (Lásd a Wieni Orvosi Újság részletes beszámolóját!) Használjon rózsaszínű bőrtápláló Tokaion kré­met minden este. Táplálja és fiatallá varázsolja bőrét az éj folyamán. A ráncok gyorsan eltűnnek. Néhány hét alatt néhány évvel fog fiatalabbnak látszani. Nappal használjon fehér, nem zsíros To­kajon krémet. Kioldja a mitesszereket, összehúzza a kitágult pórusokat, még a legdurvább és a leg­sötétebb bőrt is bársonyossá, t üdévé, fehérré vará­zsolja. Az utasításnak megfelelő alkalmazás ese­tén a siker garantálva! Ellenkező esetben a gyár visszatéríti a pénzt. órákban fővárosi autóbusz nem járhatott a Margit­hídon, mert a forgalmat hét órakor kezdik, így negyedhatkor semmi keresnivalójuk nincs a főváros utcáin. Hodzsa: „Az európai béke a dunavidéki helyzet megjavulásának­ függvénye Párizs, június 2. A Petit Journal prágai tudósítója beszélgetést folytatott Hodzsa csehszlovák miniszterelnökkel, aki kijelentette, hogy az európai békét csak akkor sikerül létrehozni, ha sikerül biztosítani »a nagy középeurópai politikát«. Ezalatt Hodzsa a kis­antant és a római csoport összebékülését érti és a két csoport gazdasági együttműködését feltétlenül szükségesnek tartja. — Két hét múlva — mondta a miniszterelnök — Prágában összeülnek a kisantant gazdasági szak­értői és gazdasági egyezménytervezetet dolgoznak ki, amely kiindulópontjául szolgálhat a Rómával, Németországgal és Bulgáriával való tárgyalások­nak. Csehszlovákia a középeurópai preferenciális vámrendszer híve, amelynek megnyerte Francia­ország támogatását is. Ismétlem, az európai béke a dunavidéki helyzet meg­javulásának függvénye. « Marlene Dietrichnél jobb alakú lettem, pedig csak egy Happel CSOdatoZÓt vettem

Next