Pesti Napló, 1936. június (87. évfolyam, 126–147. szám)
1936-06-03 / 126. szám
5 Szerdi. PESTI NAPLÓ 1936 június b Ismeretlen vidéki autóbusz ütközött a haláltaxiba a Margithídon? Évem műszaki hiba okozta a katasztrófát — A sofőr holttestét felboncolták — Taska még élt, amikor autójával a Dunába zuhant — Egy rejtélyes motorkerékpáros szemtanút keresnek a kéktaxisok (Saját tudósítónktól.) A Margithídon pénteken történt autókatasztrófa ügyében indított vizsgálat mindennap új fordulatot vesz. Szombaton — miután kiderült, hogy a BO. 687. rendszámú kéktaxi fékberendezése kitűnően működött — az volt a feltevés, hogy Taska János, a halálautó sofőrje a kormánykerék mellett szívezélküdést kapott, vagy szívgörcs következtében roszszul lett és már halott volt, amikor, az autó a Dunába zuhant. Kedden megtörtént a holttest felboncolása: a boncolás szerint Taska élve zuhant a Margithídról a Dunába. Nincs műszaki hiba A pünkösdi ünnepek alatt érkezett meg a főkapitányság bűnügyi osztályára Madarász Viktor műszaki szakértő jelentése, amely szerint nem talált olyan műszaki hibát, amelynek a baleset előidézésében szerepe lehetett volna. Különböző géptöréseket talált ugyan Madarász az autón, de ezekből nem lehetett kétséget kizáróan megállapítani, hogy a szerencsétlenség előtt keletkeztek, vagy pedig a zuhanás következtében történtek. A szakértő jelentését azzal zárta le, hogy megnyugtató módon nem lehet megállapítani: a megvizsgált autóroncs hibái okozták-e a katasztrófát, vagy pedig más esemény. A sofőr szíve rendben volt A törvényszéki orvostani intézetben dr. Fittray Antal egyetemi tanársegéd felboncolta kedd délelőtt Taska holttestét, majd a boncolás egyes részleteit közölte a nyomozás vezetőivel. Megállapította a boncolás, hogy Taska szervezete egészséges volt, szíve rendben volt, szívgörcs, szívroham nem vett rajta erőt a szerencsétlenség előtt. A halál közvetlen oka fulladás volt, tehát a sofőr még élt, amikor a Dunába zuhant. Találtak néhány kisebb sérülést is a holttesten. A balhomlokon erős borzadás van, nyilván a szélvédő üveg acélkerete, amelynek nekiesett a sofőr, sebesíthette meg. A nyakizmon szakadások vannak. Ezeken a helyeken véres beszűrődéseket, is találtak. Arra következtetnek ebből, hogy Taska irtózatos küzdelmet folytatott, talán le akarta fékezni a kocsit, talán menekülni akart a taxikoporsóból és ekkor történt az izomszakadás. A jobb könyökcsúcson kisebb sérülést találtak. Ez a kisebb természetű seb olyan, mint amilyen sebet olyan emberek testén találnak, akiket villanyütés ér. Nem valószínű, hogy ilyen sérülés érhette Taskát, valószínűleg a sebesülés külseje azonos csak a villanyütés okozta sérülés külsejével. Alkohol maradványait nem találták Táska szervezetében, ezzel is igazolták, hogy a sofőr józan életű ember volt, aki különösen akkor, amiikor dolgoznia kellett, sohasem ivott. A holttest belső részeit kiemelték és elküldték az Országos Bírósági Vegyészeti Intézet Győző utca 11. számu házban levő székházába. Egy vidéki autóbusz sofőrjének vallomása A szakértői és a boncolási jelentés közül egyik sem oldotta meg tehát a péntek hajnali katasztrófa rejtélyét. A rendőrség még mindig nem sejti, hogy mi okozhatta a tragédiát. Bonyolulttá teszi az esetet az, hogy azok az emberek, akik azt állítják, hogy a tragédiának szemtanúi voltak, a legképtelenebb tanúvallomásokat tették, de senki sem tudta pontosan elmondom, hogy tulajdonképpen mi történt. Kedd délelőtt a nyomozást vezető dr. Szrubián Dezső rendőrtanácsosnál jelentkezett egy vidéki autóbusz sofőrje. Elmondotta a főkapitányságon, hogy a katasztrófa előtt néhány pillanattal haladt át a Margithídon. Ekkor feltűnt neki a BO 687-es kéktaxi, mégpedig azért, mert észrevette, hogy a kocsi szinte balra dől és két baloldali kerekén halad. Többet az autobuszsofőr nem mondott. Rejtélyes szemtanú A rendőrség szerdán több feltűnő bejelentést kap Vörös Józseftől, a kéktaxisok elnökétől. A bejelentések egy rejtélyes szemtanúról szólnak, aki állítólag végignézte a katasztrófa lefolyását, pontosan tud mindent, egész máskép tudja előadni az eseményeket, mint ahogy eddig ismerték, de nem akart jelentkezni a főkapitányságon, mert azt gondolta, hogy nélküle is megoldódik a rejtély, most meg nem mir jelentkezni, mert azt hiszi, hogy a hatóságok részéről szemrehányást kap a hosszú hallgatásért. Pünkösd hétfőjén este ugyanis különös beszélgetés folyt le a Magyar Színház főbejárata előtt. Még jóval az előadás befejezése előtt összeálltak a sofőrök és miután a sofőrtársadalomban egy téma uralkodik csak, a margithídi katedtrófáról beszéltek. Az egyik csoportban a szürke taxisofőrök próbálták egymásnak megmagyarázni, hogy történt a szerencsétlenség, egy másik csoportban a kéktaxisok, közéjük álltak a magánautók vezetői is. A kéktaxisok csoportjában állt Nagy Lajos sofőr, a BQ 711. rendszámú kéktaxi vezetője. Ahogy beszélgettek, vitáztak a kéktaxisok, egyszerre csak közbeszólt egy 35 év körüli zöldesszürke vaglánt viselő, szürke sofőrsapkás férfi. Autóbusz ütközött a kéktaxiba? • Egy barátom végignézte az egész összeütközést, — mondotta az ismeretlen — ő tudná pontosan elmondani, hogy mi történt. A sofőrök kíváncsian körülvették az ismeretlen sofőrt és érdeklődtek, hogy mit tud a szerencsétlenségről. — A barátom motorkerékpáron haladt a Margit hídon, amikor a Taska bezuhant a Dunába. Határozottan látta, hogy egy autóbusz ütközött a kéktaxiba. Úgy mesélte el nekem motorkerékpáros barátom, hogy a kéktaxi a híd baloldalán haladt Pest felé. Pest felől — mint ahogy az újságok is írták — Buda felé egy szemeteskocsi és egy vidékinek látszó autóbusz haladt. A szemeteskocsi ment szélről, az autóbusz pedig előzte, úgyhogy az autóbusz a híd közepén robogott. Amikor a kéktaxi sofőrje látta, hogy az autóbusz a középre ér, balra fordította a kormánykereket, hogy ezzel egész a járda mellé simulhasson, kényelmesen haladhasson tovább és mellette kényelmesen elférjen az autóbusz is. Ebben a pillanatban — a barátom tiettt tudja, hogy milyen okból az autóbusz beleütközött a kéktaxi hátsó részébe, úgyhogy az tovább is balfelé tartott, lehet, hogy a sofőr ráesett a kormánykerékre, talán a lábával véletlenül lenyomta a tűzpedált és teljes sebességgel felrohant a járára, majd átütötte a korlátot és lezuhant a Dunába. Az autóbusz továbbiobogott. — Mért nem jelentkezik a barátja a rendőrségen! — kérdezték a kéktaxisok az ismeretlen sofőrt. — Amikor nekem mesélte ezt a barátom, — válaszolt az ismeretlen sofőr — azt mondta, hogy nem jelentkezik a főkapitányságon, mert akkor sok szaladgálnivalója lesz, most meg biztosan azért nem akar bemenni a rendőrségre, mert tart a hivatalos szemrehányástól. Ekkor ért véget »A néma levente« előadása, a BO 711-es taxi a második volt a kéktaxi-osszlapban és ezért Nagy Lajos beült autójába, de szólt egyik barátjának, Brezáts István sofőrnek, aki a Hernád utca 27. számú házban lakik és aki a BO 094-es kéktaxival várt a Magyar Színház előtt, hogy próbálja meg az ismeretlen sofőrt kifaggatni: ki a titokzatos motorkerékpáros szemtanú? Bredács faggatta az ismeretlent, de csak néhány pillanatig tudott vele beszélni, mert ez gyorsan elbúcsúzott és egy Billick-kocsi kormánykereke mellé ült: jött a gazdája a színházból, akit haza kellett szállítani. A kéktaxisok érthetően szeretnék megállapítani a rejtélyes sofőr személyazonosságát és ezért a keddről-szerdára virradó éjszaka magánnyomozást indítottak, hogy megállapítsák: mi volt a Buick-kocsi rendszáma, hogy ezt bejelentsék a főkapitányságon, mert ezen az úton haladva meg lehet tudni az ismeretlen sofőr nevét és motorkerékpáros barátja személyazonosságát. A Pesti Napló érdeklődött a Beszkár autóbuszüzeménél, ahol kijelentették, hogy a péntek hajnali Ribbentrop, Hitler rendkívüli megbízottja Londonban London, június 2. Az itteni német követség bejelentette, hogy Ribbentrop Londonba érkezett. A hét végére Seeckt tábornokot is Londonba várják. Politikai körök szerint Ribbentrop javaslatot hozott magával egy külön angol-német légügyi egyezményre. A német javaslat garanciákat nyújt Angliának Nyugat-Európában és a Földközi tengeren, ezért cserébe azonban szabadkezet kíván Közép- és Kelet-Európában. Állítólag az angol kormány ezt a tervezetet már egy ízben elutasította. Hír szerint az angol kormány tagjainak nézete az egyezménytervre vonatkozólag megoszlik. Ribbentrop egyébként hangsúlyozza, hogy angliai utazása magánjellegű. Meggyilkoltak egy kínai tábornokot Sanghaj, június 2. Lisengta tábornokot, a központi végrehajtóbizottság tagját, a 19-ik hadsereg parancsnokát, őrségének egyik tagja álmában meggyilkolta. Lisengta tábornok hadserege parancsot kapott, hogy vegyen részt a Szanzi tartományban a kommunisták elleni harcban. Az ön arcbőre MEGHALT, vagy él még? A megfelelő bőrtáplálék híján haladó arcbőr sugárzó életre kelthető és az ifjúság csodálatos frisseségével ruházható fel. Az élettelen, durva arcbőr barázda és ránc okozója, bizonyos^ ^ »életszükségletnek« nevezhető bőrtápanyagok hiánya. Ezeket az elemeket ma már ki lehet vonni igen gondosan kiválogatott fiatal állatokból. Éltető elemként kerülnek azután az emberi bőrbe és azt frissé, üdévé, fiatallávarázsolják. A Wieni Egyetem bőrgyógyászati intézetének professzora, dr. Stejskal tudományos kísérleteinek eredménye e csodálatos felfedezés. A Tokaion gyár óriási anyagi áldozattal szerezte meg ettől a világhírű tudóstól szabadalmának kizárólagos felhasználási jogát. Az élő bőrsejtek így kivont anyagának ő a »Biceel« nevet adta. Ez a bámulatos anyag csak a rózsaszínű Tokaion krémben található. Kórházi bizonylatok igazolják, hogy 60—70 éves korú nő ráncai 6 hét alatt tökéletesen eltűntek. (Lásd a Wieni Orvosi Újság részletes beszámolóját!) Használjon rózsaszínű bőrtápláló Tokaion krémet minden este. Táplálja és fiatallá varázsolja bőrét az éj folyamán. A ráncok gyorsan eltűnnek. Néhány hét alatt néhány évvel fog fiatalabbnak látszani. Nappal használjon fehér, nem zsíros Tokajon krémet. Kioldja a mitesszereket, összehúzza a kitágult pórusokat, még a legdurvább és a legsötétebb bőrt is bársonyossá, t üdévé, fehérré varázsolja. Az utasításnak megfelelő alkalmazás esetén a siker garantálva! Ellenkező esetben a gyár visszatéríti a pénzt. órákban fővárosi autóbusz nem járhatott a Margithídon, mert a forgalmat hét órakor kezdik, így negyedhatkor semmi keresnivalójuk nincs a főváros utcáin. Hodzsa: „Az európai béke a dunavidéki helyzet megjavulásának függvénye Párizs, június 2. A Petit Journal prágai tudósítója beszélgetést folytatott Hodzsa csehszlovák miniszterelnökkel, aki kijelentette, hogy az európai békét csak akkor sikerül létrehozni, ha sikerül biztosítani »a nagy középeurópai politikát«. Ezalatt Hodzsa a kisantant és a római csoport összebékülését érti és a két csoport gazdasági együttműködését feltétlenül szükségesnek tartja. — Két hét múlva — mondta a miniszterelnök — Prágában összeülnek a kisantant gazdasági szakértői és gazdasági egyezménytervezetet dolgoznak ki, amely kiindulópontjául szolgálhat a Rómával, Németországgal és Bulgáriával való tárgyalásoknak. Csehszlovákia a középeurópai preferenciális vámrendszer híve, amelynek megnyerte Franciaország támogatását is. Ismétlem, az európai béke a dunavidéki helyzet megjavulásának függvénye. « Marlene Dietrichnél jobb alakú lettem, pedig csak egy Happel CSOdatoZÓt vettem