Pilóta, 1995 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1995-01-01 / 1. szám
TARTALOM Új MRSZ telefonkönyv 4 Repülőbál! 5 Nemzetközi versenynaptár 6 Ballonos hírek a javából 7 Isten veled, Jasa! 9 Rekord! 10 Helyreigazítás 10 A 15 éves kapitány 1 1 Főmérnöki utasítások regisztere 13 Míg élünk, remélünk! 18 Fegyelmező döntés 18 Függővitorlázó rekordok 19 Függővitorlázó rangsor 20 Előnyös szerződés 21 Pilótamesék 22 MRSZ-infó 23 Börze 26 PILÓTA A Magyar Repülő Szövetség folyóirata Felelős kiadó: dr. Hegedűs Dezső, az MRSZ főtitkára A lapot minden kedves munkatársunk készíti, akinek írása vagy fotója, rajza megjelenik. Daka Olga és Hemmert László, valamint Schrank-Ambrus Sándor főszerkesztő gondozásában. A szerkesztőség címe: 1093 Budapest, Lónyay u. 44. VI. em. Postacíme: 1450 Budapest, Pf. 21. Telefonszáma: 217-7085, 217-0351 Telefax: 217-7222 Előfizethető a szerkesztőségben, kapható az EXTRA HÍR árusainál a metróállomásokon Ára: 98,- Ft ISSN 1216-8793 ÚJ ÉV - RÉGI REMÉNYEK Kedves Sportbarátaim! Amikor a PILÓTA 95/1. számába írom ezeket a sorokat, már beköszöntött az új esztendő, és én birkózom a gondolataimmal, hogy mi széppel és jóval köszöntsem mindannyiunk nevében. Mi szépet és jót kívánjak, ígérjek nektek az új esztendőben? De ez nehéz! Nagyon nehéz! Amikor 1990-ben a nekilendülő rendszerváltozás közepette elkezdtük a mi saját új világunkat formálni, tudtuk, hogy nem lesz könnyű, de legrosszabb álmainkban sem gondoltuk, hogy ennyire nehéz lesz! Megkíséreltük a repülőterek tulajdonjogát rendeztetni. Mind a mai napig nem sikerült. A különböző pénzügyi kormányzatok politikája ebben egységes volt, lehetőleg a tudtunk nélkül, a hátunk mögött eladni a reptereket, nem törődve azzal, hogy mi lesz a sorsuk, csak pénzt kapjanak érte. Ezzel elzárták előlünk azt a lehetőséget, hogy a pénzvilág megfelelő hazai és külföldi köreivel együttműködve rendbehozzuk a leromlott reptereket és módszeres munkával elkezdjük a felvirágoztatásukat. Az állam sem profitált ebből, sőt fizeti az általunk nem működtetett objektumok őrző-védő szolgálatait és minimális karbantartásukat. Az állami tulajdonú repülőtereket működtető, karbantartó kluboktól először a KVSZ 1,8%-ot, most 1%-ot akar behajtani, amelyet sem a Németh-kormány 1022/1990 sz. határozata, sem a parlament LXX/1990 törvénye nem tartalmaz. Ugyan a kormány pénzigénye látszólag enyhült, 1,8%-ról 1%-ra, de az 1,8% számításának alapja az 1990. évi aktuális értékbecslés volt, míg az 1%-é a repülőtér mindenkori újraelőállítási értéke! Nem sikerült elérni, hogy a használók tulajdonba kapják az általuk működtetett repülőtechnikát, így nem sikerült a 10- 20 évvel elavult eszközöket modernebbekre cserélni. Legfőbb támaszunk, a hadsereg is lassan két vállon fekszik, nem a támadó és túlerőben lévő külső ellenség csapásai, jobb fogásai következtében, hanem saját politikusaink védelmi és gazdaságpolitikája miatt. Közben az üzemanyagárak megtízszereződtek, az alkatrészárak még nagyobb mértékben növekedtek, természetesen ugyanígy az anyagárak is. És ebben a körben megszülettek az adó- és tb-tartozó milliárdosok. Mi meg a csekély támogatás jelentős részét visszafizetjük. Az adók! Fizetünk adót, ha veszünk, fizetünk adót, ha eladunk, ha élünk, ha meghalunk. Miért kell a sok adó után (a benzin árában is 70% körüli az adó) a légügyi hatóság szolgáltatásaiért is díjtételeket fizetnünk? (Folytatás az 5. oldalon.) Harmonikus nemzetközi kapcsolatainkról nemegyszer írtunk, de idehaza sem vagyunk magunkra hagyatottak. Ezt példázzák a magyar sportrepülőket üdvözlő évvégi lapok is, és mást ne is kívánjunk, mint azt, hogy a kapcsolatok éppily pozitívak legyenek december 30-ig. 31-ével meg majd csak elboldogulunk... 3