Protestáns Szemle, 1904

I. Értekezések és tanulmányok - Természettudomány és vallás. Rácz Lajos

(Második közlemény). Ha Ladenburgnak a vallás mivoltáról, hatalmáról fogalma volna, másként ítélne a vallásos csodáról is. „Csoda, úgymond, sohase történt és sohase is történhetik." Persze, hogy nem történt, ha úgy értjük, mintha az ismert természeti törvények valaha megszegettek, áttörettek volna. S mégis, minden vallás történetében találkozunk nagyszámban csodákkal: honnan van ez? az emberek balgasága, hiszékenysége, vagy ravaszsága, álnoksága találta ki ezeket? Egyik se. Az Istenéhez biza­lommal közeledő lélek mindig fogja várni, remélni a csodát, a mely őt bajaiból, szorongattatásaiból megszabadítja; a mit pedig óhajtunk, azt rendszerint hisszük is. Egy franczia philo­sophus és költő, Amiel, joggal mondta : „A csoda jelenléte sokkal inkább attól az alanytól függ, a ki azt látja, mint a tárgytól, a mely láttatik. A csoda lelki észrevétel, az isteninek szemlélése a természet mögött. A közönyösre nézve nincs csoda. Csak vallásos lelkek képesek bizonyos eseményekben az Isten ujját megpillantani!" Másik, még gazdagabban csörgedező forrása a csodának a nagy vallásalapítók, szentek, apostolok egyénisége; ezek oly elementáris erővel hatnak az egyszerű, naiv, vallásos kedélyekre, hogy azok nem tudják e hatást máskép, mint csoda, Isten rendkívüli közbelépése révén meg­magyarázni. Müller Miksa szerint „az összehasonlító theológia megtanított minket arra, hogy a csodában való hit, távol attól, hogy lehetetlen lenne, csaknem elkerülhetetlen és mindenütt ugyanabból a forrásból fakad, annak a hódolatnak mély érzel­méből, a­melyet férfiak, asszonyok és gyermekek vallásuk alapítói és tanítói iránt táplálnak. Ez minden csodának új, esetleg mélyebb jelentőséget kölcsönöz. Nyomban megszabadít bennünket azoktól a véget nem érő fejtegetésektől, hogy mi lehetséges, valószínű vagy való, s mi észszerű vagy észszerűtlen, természetes vagy természetellenes. Igazi mira­kat nyújt nekünk kis miraculá­k helyett, becsületesekké tesz önmagunkkal szem-

Next