Reggeli Délvilág, 1992. június (3. évfolyam, 128-153. szám)
1992-06-01 / 128. szám
■ ——————_ Embargó sújtja Kis-Jugoszláviát Az ENSZ Biztonsági Tanácsa átfogó embargót fogadott el Kis-Jugoszlávia ellen (ami Szerbiát és Montenegrót foglalja magába), beleértve a teljes kereskedelmi, olajszállítási és légközlekedési tilalmat. A dokumentum értelmében megszűnik a légiforgalom Belgráddal, befagyasztják Szerbia és Montenegro külföldi javait, leállítják a pénzügyi ügyleteket, megszakítják a sport-, a kulturális és a tudományos kapcsolatokat. Ezzel egy időben az ENSZ tagállamai drasztikusan csökkentik követségi személyzetüket. A 15 tagú Biztonsági Tanács 13 tagja szavazott igennel az embargó mellett, Kína és Zimbabwe tartózkodott. A testület jelenlegi elnöke Ausztria, míg a javaslatot Magyarország, USA, Franciaország, Nagy-Britannia, Belgium és Marokkó terjesztette elő. Bush amerikai elnök elrendelte Szerbia és Montenegro USA-ban lévő javainak zárolását, így a BT-szankciók értelmében Washington 214 millió dollárt zárol. Vasárnap délutáni információink szerint a MÁV nemzetközi személyforgalmában még nem érezhető az embargó hatása, míg Zubek János, a határőrség szóvivője elmondta, hogy tudomása szerint az ENSZ által meghirdetett zárlat nem foglalja magában a személyforgalom korlátozását. Amennyiben a magyar kormány mégis így döntene, a határőrség 30 perc alatt képes lezárni az átkelőhelyeket. A Vám- és Pénzügyőrség országos parancsnoka is hangsúlyozta, hogy a kormánydöntésre várva megkezdődtek az előkészületek a magyar határon az embargó bevezetésére, s az ezzel kapcsolatos lépéseket a magyar hatóságok igyekeznek összehangolni a szomszédos országokkal. Gyermeknapon ünnepeltek a vidám utódok. Tudósításunk a lap 4. oldalán A kelet—nyugati üzletről Szegeden Le ne csússzunk az ukrán piacról — figyelmeztet Romanov, a főkonzul Hazánk hidat képez Kelet —Nyugat között, ha képes betölteni hivatását — hangsúlyozta megnyitójában dr. Farkas László államtitkár. A piacváltás időszakát éljük, de ez nem jelenti azt, hogy föladjuk korábbi kapcsolatainkat — így Sárossy László, a Földművelésügyi Minisztérium államtitkára. Magyarország, Oroszország és a FÁK tagállamai mély változásokon mennek át, ugyanazon végcél érdekében: vegyes piacgazdaság, polgári társadalom, jogállam — formálja szlávos hangzókkal a magyar szavakat Jurij Romanov, debreceni orosz főkonzul. Mindezt a szegedi megyeháza zsúfolt nagytermének hallgatósága előtt. Kelet—nyugati üzlet, hirdetik a szervezők az összejövetel mottójául. Valóban, majd negyven orosz—ukrán—szibériai üzletember jött el a megnyitóra, hogy találkozzék a dél-alföldi régió tan 200-250 üzletemberével.Persze a találkozás még nem üzletkötés, de lehetőség. Erről kérdeztem néhány jelenlevőt. Sárossy László: Igen nagy jelentősége van az ilyen találkozóknak, hiszen a magyar mezőgazdaság és az iparnak is jelentős hányada a volt szovjet piacra termelt évtizedeken át. Magyarországnak ma legnagyobb gazdasági gondja a piacvesztés. Különösen súlyos ez a mezőgazdaságban. De az ottani országok igénye a magyar termékek iránt változatlan. Azok az emberek megszerették a magyar borokat, a húskészítményeket és sok minden mást. Például a magyar csirke ízletesebb számos nyugati országok pipihúsánál, tehát keresik. De nincs fizetőeszközük. Helyesebben, ez a bartelfizetés nagyon nehézkes. Ugyanakkor érdekünk ottani pozícióinkat megőrizni, mert nagy a tolongás! Nálunknál tehetősebbek részéről nem gond a vevő pénztelensége. A minisztérium dolga? Segítsen a bürokratikus akadályok leküzdésében az egymással közvetlen kapcsolatba kerülő vállalatoknak. — Manapság csupa panasz, sőt: keserűség a falu (is)... — Szilárdan hiszem, hazánk hosszú távon újra agrár-exportőr lesz. Most viszszaesés van a termelésben, aszály és az átalakulás végett. De minden rossz elmúlik egészer, és akkor megindulunk. Persze nem a régi úton, mert arra nem mehettünk. Termelési technológiákat, tenyészállatokat, bioproduktumokat adunk majd. Hosszú távon Ukrajna gabonaexportőr. Dr. Bokor József, a BÁCSÁG KFT. igazgatója: Bács-Kiskun megye élelmiszeripara és mezőgazdasága számára keresünk itt partnereket bor, borászati termékek, pezsgők és likőrök értékesítéséhez. Emellett vetőmagjainkkal és termelési technológiával szeretnénk segíteni évtizedes partnereinket. Bács megyében nem hagytuk abba a kapcsolatépítést a FÁK tagállamaival, ezt folytatjuk nánk tovább. Csak a bankok nem segítenek a kartelfinanszírozásban. Szeretnénk ebben előrelépést, mert ez sokat segítene. Jelenleg az exporttámogatás nem vonatkozik érdemben a kartelkereskedelemre. Pedig tudomásul kellene vennie mindenkinek, hogy csak a kis lépések segítenek, a fáradhatatlan üzletkötők napi robotálása. Érdemes volna egyszer összevetni, mennyit kell ahhoz fáradozni, hogy egy-egy üzlet valóban létrejöjjön. Nemcsak pénzben, nemcsak időben, energiával és meggyőződéssel. Hányszor kell bizonytalanra megindulni és befektetni, pénzt kockáztatni. S akkor még itthon sokszor újabb csaták következnek, hogy végre létrejöjjön az üzlet... Dr. Farkas László, régiónk közársasági megbízottja: a kormány megbízásából feladatom a régió gazdasági kapcsolatainak elősegítése. Most is ezt teszem munkatársaimmal. Ez a rendezvény dr. Bratinka József, dr. (Folytatás a 3 oldalon.) TAXI BT. 62/13-3 110 forintos kiállással várjuk hívásaikat. LEGOLCSÓBB TOJÁSVASAA SZ€G€D€N _ , ... Tel.: SZÉKELYNÉ KLARA ,SZIVÁRVÁNY U. 29. DÉLVILÁG 1992/128. június 1., hétfő Ára: 6,50 Ft — Igaz-e a hír, miszerint az Ikarus Rt. szegedi gyárából tömegesen elbocsátják a dolgozókat? — kérdeztem a gyár portáján két férfitől. — Beszélnek itt mindenfélét az emberek, de mi pontosan nem tudunk semmiről. Nekünk még nem szóltak. — S vannak, akiknek szóltak már? — érdeklődtem a gyárkapun beljebb kerülve, Baráth Józseftől, aki személyzeti osztályvezető volt, de most más helyre, alacsonyabb beosztásba tették. — Igen, mindenki tudja, maradhat-e vagy elküldik. — Miért küldik el az embereket, s hányan kerülnek lapátra? — összesen 126 dolgozót kell elküldeni. Februárban 519-en dolgoztak a szegedi Ikarusnál, ez a létszám 393- ra csökken. A miértre pedig azt tudom válaszolni, hogy kevés a munkánk. Elsősorban a volt szocialista országok nem adnak megrendelést, s máshonnan is gyéren kérnek tőlünk buszokat, így aztán az rt.-n belüli öt gyár közül, a Kiskunhala- Szeged a balhét, Pest a munkát viszi Osztják a munkakönyveket az Ikarusnál is van, rutinosabbak, tudnak dolgozni, s nem hőzöngenek állandóan. Figyelembe vették a szociális szempontokat is. És többen korkedvezményes nyugdíjba mentek. Az elbocsátási listán szereplők közül akartam néhány dolgozóval szót váltani. Nehéz volt, sokan nem álltak kötélnek. Húzódoztak, hirtelen sürgős elintézni valójuk akadt. Érthetően ideges, feszült a légkör. A forgácsolóműhelyben Zádori Ferencnél szóra tudtam bírni. — Mit csinál itt? — 1985-ben kerültem az Ikarushoz. Először a présműhelyben fizikai munkán voltam. Most egy éve a forgácsoló adminisztrációját csinálom, si már bezárt. Mi még nem jutottunk erre a sorsra, de a létszámot le kell faragni. — Hogyan válogattak? — Elsősorban azok maradnak, akiknek több szakmája — Július elsejéig, ugye? (Folytatás a 3. oldalon.) OLCSÓBBAN AKAR ÁLLATGYÓGYSZERT VÁSÁROLNI? Várjuk a HÓD ÁLLATPATIKÁK ban Vásárhelyen, az Állatkórház épületében, Szegeden, az Üstökös utcában, Szentesen, az Ifjúsági sétányon. Kedvező árainkról és választékunkról szívesen tájékoztatjuk a 62/44-266-os telefonszámunkon! Külföldön értékesíteni kívánók, figyelem! Hirdetése megjelenhet a temesvári ÚJ SZÓ, valamint az újvidéki MAGYAR SZÓ című napilapokban. Hirdetés felvétele forintért szerkesztőségünkben, Délvilág Kiadó Rt. Szeged, Tanácsköztársaság útja 10.1. em. 46. Levélcím: PL: 625,6701. Tel./Fax: 62/23-708. Milliárdokra számít a MÁV A MÁV-nál jövőre már el kell különíteni a pályahálózatot és magát a vasúti üzemet, mégpedig úgy, hogy a pálya és minden helyhez kötött létesítmény fenntartása és fejlesztése az állam feladatkörébe kerül, a MÁV pedig az árufuvarozásért, a személyszállításért és a járműiparért lesz felelős — mondta Kálnoki Kis Sándor, a közlekedési tárca helyettes államtitkára csütörtöki sajtótájékoztatóján. Mint elhangzott: a tárcát gyakran érték olyan vádak, hogy szinte kizárólag a közúti közlekedéssel foglalkozik. A látszat azonban csalóka. Ennek mindössze az az oka, hogy a közutat érintő törvények már 1988 óta lehetőséget adtak a nagyfokú liberalizálásra, a monopóliumok lebontására, a privatizálás lehetőségére, míg a vasúti és a hajózási törvény máig sincs elfogadva. Hamarosan azonban jelentős változás várható e területen is. Már elkészült a vasút távlati fejlesztési programja, s megtörtént - a svájci Knight Wendling cég által - a vasút teljes átvilágítása is. Az úgynevezett szinten tartó program - melyben szerepelnek a beruházás, karbantartás és felújítás költségei is - az 1993-95 közötti időszakra ez évi árszinten mintegy 60 milliárd forintos költséggel számol. A finanszírozásban az állami költségvetés mellett megjelenik a vasút által fizetett pályahasználati díj, külföldi hitelek, s a koncessziós tőke. A koncesszió két formában képzelhető el: a villamosításban és új pálya építésében. Az 1995 után kezdődő második szakasz megvalósításához — 5—7 év alatt — 150—160 milliárd szükségeltetik. E szakasz főbb elemei a Budapest—Hegyeshalom és a Budapest—Kelebia vonalak korszerűsítése, a környezetvédő kombinált fuvarozás fejlesztése, valamint egy Budapestet délről elkerülő új vasúti összeköttetés megvalósítása. IMPORT HASZNÁLT BÚTOROK BOLTJA Szeged, Dorozsmai út 14. Tel.: 62/14-855/162 Nyitva: hétköznap 9-18 óráig szombaton 9-12 óráig A MI BÚTORAINK SZÉPEK, A MI ÁRAINK ELÉRHETŐEK. TAXI-rendelés AUTÓMENTÉS KÖSZÖNJÜK, HOGY VELÜK UTAZIK!