Repülés, 1948. január (2. évfolyam, 1. szám)

1948-01-01 / 1. szám

I­. ÉVFOLYAM 1. SZÁM 1943 JANUÁR 1 * SZERKESZTIK ROTTER LAJOS OKL. GÉPÉSZMÉRNÖK, PILÓTA SZELLEMI IRÁNYÍTÁSÁVAL * FELELŐS SZERKESZTŐ: TARDOS BÉLA TANÁR, PILÓTA Vitorlásó repülésünk helyzete nemzetközi vonatkozásban Magyarország kelet és nyugat határán fekszik, de Európa szívében. Kelet felé ismeretes körülmények folytán, negyedszázadig zárva voltak a kapuk, nyugat felé nem. Ma a keleti kapuk kitárultak és minden vasfüg­gönyről szóló mende-monda ellenére, a nyugatiak is nyitva maradtak. Ennek az új helyzetnek megfelelően kell alakulni vitorlázó repülő-éle­­tünk nemzetközi vonatkozásainak is, természetesen a mai érdekekkel egyező módon és szellemben. Az új középeurópai államok repülőivel motornélküli av­iatikánk — néha a volt hatalmon lévő elemek tetszése ellenére — már a két világháború között is baráti érintkezésbe került. A lengyelekkel sportkap­­csolataink a legjobbak voltak és e sorok írójának egy jugoszláviai leszál­lása nyomán bátor déli szomszédunk vitorlázó és sportrepülő köreivel is baráti összeköttetések keletkeztek és erősödtek. Ezek még a kegyetlen német megszállás alatt is tovább szövődtek. A romániai sportrepülés veze­tőivel is megvolt az udvariassági kontaktus, de magukkal a repülőkkel a kapcsolat hiányzott. Csehországgal nem volt érintkezésünk semilyen for­mában és természetesen nem lehetett Oroszországgal sem. Pedig nagy keleti szomszédunk motornélküli repülése már negyed­­százados. A huszas években a rhéni repülőversenyen is megjelentek az oroszok, sőt a Krím-félszigeten már akkor nemzetközi vitorlázó találkozót rendeztek. Hogy azóta mit fejlődhetett az orosz motornélküli repülés, arról a múlt számunkban közölt világrekordjaik mindennél jobban beszélnek. A békeállapot már helyreállt. Motornélküli repülésünk hallatlan erő­feszítéssel küzdve ugyan, de eredményes munkát végzett. Meggyőződésünk, hogy illetékes köreink meg tudják találni a módját, hogy a vitorlázó sport­repülés vonalán sportvonatkozásban is, igen kívánatos kapcsolatot létesít­hessünk az orosz sporttársakkal az 1948. évadban. Hiszem, hogy egy ilyen találkozó minden vonalon csak előnyös lehet. Mód lenne a kölcsönös tapasz­talatok kicserélésére a két nemzet repülési technikájának összehasonlítá­sára és nem utolsósorban a béke légkörében kulturális vonatkozásban igen nagy értéket jelentő sportbarátság megalapozására. Bátran nézhetünk ily találkozó elé, vitorlázó repülőink mai formájukkal sem fognak szégyent­ hozni a demokratikus Magyarországra. De ne felejtsünk el még egyet! Egy ilyen akciót hazánknak még a mai anyagi helyzetében is el kell tudni viselni, mert a motornélküli repülés financiális követelményei igen szerények. A romániai sporttársakkal a múlt hónapokban nagyon meleg baráti viszonyba kerültünk. Nem lehetne a Hármashatárhegyen 1948. nyarán egy orosz, jugoszláv, román, magyar vitorlázórepülő találkozót rendezni? "Úgy gondolom, minden tekintetben szerencsés lenne, ennek az eszmének a reali­zálása. Nem hiszem, hogy ezen a téren akadályt jelentene az a körülmény, hogy nem hivatalos helyen merült fel az elgondolás. De ugyanígy bizton örömmel üdvözölnék repülőink azt is, ha orosz földön mérhetnénk össze erőiket keleti sporttársainkkal, magyar gépeinken, ha ezt a megoldást lehetne megvalósítani. Gépállományunk típusai az orosz légköri viszonyok­nak és főleg terepalakulatoknak igen jól megfelelnének. De fenn kell tartanunk kapcsolatainkat nyugat felé is. A motornélküli magassági és alpin repülések az utóbbi években hatalmasan fejlődtek. Az 1948. évi svájci F. A. I. versenyen legalább egy magyar gépnek részt kel­lene venni megfelelő személyzettel. Erre a célra a Futár, az M—22., vagy esetleg a Kevély volna megfelelő géptípus. Mindenesetre fel kell vennünk a­ ­ CÍMKÉPÜNK A De Havilland ,,Dove“ ma a legjobb könnyű forgalmi gép. 2 db 345LE Gipsy Queen 70 mintájú motorával 11 utast visz és 325 km/óra utazósebességgel repül. Lásd „Kétmotoros forgalmi repülőgépek“ c. cikkünket. * TA­RTALO­M Vitorlázó repülésünk helyzete nemzetközi vonatkozásban Rotter Lajos Román sportrepülők Budapesten Andrásév Iván Repülőhírek Emlékezzünk Méray Horváth Róbertre — R. L. Mi is tulajdonképen a radar? Góthay Ákos Éj sportrepülőgépek — ne Kis hírek Kétmotoros forgalmi repülőgépek Nagy Ernő vA repülőgépek jegesedése Tóth Ernő Orosz vitorlázó gépek — T. B. A hőlégsugármotor működése — ne

Next