Repülés, 1957 (10. évfolyam, 1-9. szám)
1957-04-01 / 1. szám
(Repülés A MAGYAR REPÜLŐ SZÖVETSÉG LAPJA A TARTALOMBÓL: A megújhodó magyar repülés, üdvözlet a KISZ-nek. Versenykiírás. A sportbizottság közleményei. Vontatás háton! Ezüst — Arany — Gyémánt Kétkormányos kiképzés. Külföldi hírek. A messziről jött ember vagy a megőszült repülőgép. Stílus ugrás. Jugoszláviai jegyzetek. Harc a kis merülősebességért. Dunántúli modellező bajnokság. Országos körrepülő, sebességi és Team Racing bajnokság. ★ Címképen: Sky forduló közben ★ A UIEGÚJHODÓI MAGYAR REPÜLÉS Az ellenforradalomáltal ránk kényszerített néhányhónapos szünet után ismét megjelent a „Repülés”. Bár az ellenforradalmi események a repülés területén is éreztették hatásukat, mégis minden okunk megvan a bizakodásra. A több évtizedes múlttal rendelkező magyar repülés sok sikert, dicsőséget ért meg. A tények alapján különösen büszkék vagyunk az elmúlt 12 esztendőre, amelynek során páratlanul nagy utat tettünk meg. Hiába akarta az ellenforradalom lejáratni e sikerek forrását, célját nem érte el. A párt és a kormány támogatása olyan lehetőségeket teremtett hazánkban a repülés számára, ami csak elismerést válthat ki. Természetesen a lehetőségeket jobban iski lehetett volna használni. De az nem a párt és a kormány támogatásában, hanem saját fogyatékosságainkban keresendő. Annak ellenére, hogy a népi demokráciában hasonlíthatatlanul több fiatal vehetett és veszrészt a sportrepülésben, mint a múlt rendszerben, mégis ez nem tükröződött kellően a nemzetközi rekordokban és a nemzetközi repülőéletben való szereplésünkben. Kétségtelen, hogy az eredmények ellenére sem adott megfelelő távlatokat szövetségünkben a nevelői munka és ez is hozzájárult ahhoz, hogy az ellenforradalmi időkben sok becsületes repülőnk elvesztette tájékozódását és akaratlanul is helytelen magatartást tanúsított. Az elmúlt években, amikor a MÖHOSZ keretén belül fejtettünk ki tevékenységet, jelentősenkiszélesedtek nemzetközi kapcsolataink. Világbajnokságokon, Európa-bajnokságokon, különböző nemzetközi versenyeken vettünk részt. El kell azonban azt is ismerni, hogy a komoly fejlődés mellett bizonyos szervezeti hiányosságok gátolták a még eredményesebb munkát. A múlt év tragikus októbere, az ellenforradalom konkrét jelentkezése megteremtette a lehetőségét annak, hogy megzavarja a repülők táborának sorait is. Itt is jelentkeztek a „demokrácia bajnokai”, akik közül most nem egy fejt ki galád tevékenységet hazája ellen Nyugaton. De közülük egyesek megpróbálnak beépülni a repülőklubok soraiba, ahol nem elégszenek meg az egyszerű zavartkeltéssel, hanem igyekeznek magukhoz ragadni a vezetést. Az ilyen jelenségek ellenére is felemelt fővel jelenthetjük ki: a repülőtársadalom túlnyomó többségében a józanság, higgadtság, a szocialista haza szeretete kerekedett felül. A szövetség anyagi javainak jelentős része érintetlenmaradt. A Magyar Szocialista Munkáspárt és a Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány értékeli is repülőink helytállását, őszintén akarja a repülés még nagyobb arányú fejlődését. Mi más, mint a bizalom jele, hogy az ellenforradalmi események után egy-két hónappal megindulhatott a repülés. Nyíltan és világosan beszélünk. Elismerjük hivatott vezetőnknek a munkásosztály forradalmi pártját, bízunk a proletárdiktatúrát helyesen alkalmazó MSZMP-iben és a kormányban. Megrendíthetetlennek tartjuk barátságunkat a Szovjetunió vezette szocialista országokkal, amelyek igen jelentős segítséget nyújtanak közvetlenül a repülőknek is. Ez különösen elő fogja segíteni fejlődésünket. Máris érkeztek a kézzel fojtható anyagi segítségenkívül baráti országok versenyeire, edzőtáborokba való meghívások. A Magyar Repülő Szövetség létrejötte a legszorosabb kapcsolatokat jelenti néphadseregünkkel, új forradalmi fegyveres testületünkkel, a munkásőrséggel és egy percre sem jelenthet lazulást más honvédelmi szervezeteinkkel, elsősorban a Magyar Szabadságharcos Szövetséggel. Az MSZHSZ-el olyan lesz a kapcsolatunk, amely termékenyebbé teszi az együttműködést és kiküszöböli a munkát gátló hiányosságokat. A legszorosabban együttműködünk népi demokráciánk összes társadalmi szervezeteivel, elsősorban a Kommunista Ifjúsági Szövetséggel, a többi ifjúsági szervezetekkel, a szakszervezetekkel és a Hazafias Népfronttal. Az eljövendő időszak különösen meg fogja mutatni, hogy mit jelent igazán forradalmárnak lenni, a szó szocialista értelmében. Szövetségünk tagságára vonatkoztatva a kérdést, a fejlődés alapvető feltétele, hogy rendezzük sorainkat, olyan magasfokú eszmei, politikai egység legyen közöttünk, amelyben nincs egy csepp kis rés sem az ellenforradalom számára. Forradalmi fegyelemre van szükség az elméleti felkészülés, a gyakorlati repülés szorgalmas elsajátítása terén. A Magyar Repülő Szövetségben csak olyanok találhatnak otthonra, akik elvileg is egyetértenek velünk és vállalják a fegyelemmel járó kötelezettségeket. Tárt karokkal várjuk a proletárdiktatúrához hű munkás-, paraszt-, értelmiségi fiatalokat, akiknek kedvük és tehetségük van a repüléshez és szívük, lelkük a szocialista hazáé. Az MÍRSZ-ben most új, egészséges alapokra fektettük a munkát. "Repülőklubjaink nagyfokú önállóságot élveznek, az eddigi függetlenített vezetőségekhelyett a társadalmi vezetőség végzi az irányítást. Joggal vetődik fel tehát a kérdés, hogy kívánja lapunk a legjobban szolgálni a magyar repülés ügyét? Kikhez szól a „Repülés”, a tagsághoz, vagy az ennél sokkalta nagyobb érdeklődő olvasóközönséghez? Ezekhez is, azokhoz is. Elő kívánjuk segíteni a sportrepülés különböző ágainak fejlődését, hogy lépést tudjunk tartani a nemzetközi színvonallal. Különlegesen előtérbe állítjuk a szocialista haza szeretetére való nevelés nagy fontosságú problémáját. Továbbra is gondot fordítunk arra, hogy lapunk olvasói kellő segítséget kapjanak szakmai tudásuk elmélyítéséhez. De egyúttal hathatós propagálói leszünk a repülés minden ágának, és azt szeretnénk, ha a repülés iránt érdeklődő széles közönségünk igényeit a legjobban kielégíthetnénk. 3