Repülés, 1958 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1958-01-01 / 1. szám

Hosszú évek tapasztalata, hogy a versenyek ponteredmé­nyei nem mindig adnak hű képet az erőkről. Ez így is van abban az esetben, ha a küzdelmek 3—4 versenynapon zajla­nak le. Azonban mindenképpen­ reális képet kapunk csupán az összpontszámból, ha a versenynapok száma 5 felett van. 1957 világviszonylatban jó versenyévnek mondható, mert a nemzeti versenyeken — kevés kivétellel — öt vagy még több számot repültek végig. Az idő jó volt — de emelte a szintet, hogy ki kellett választani minden országnak az 1958-as világbajnokságon résztvevő versenyzőiket is. Ami­kor a nyugati országok 1957-es versenyeredményeit vizsgál­­gatjuk, kitűnik, hogy az 1957-es év lényegében felkészülés volt a lesznói küzdelemre. Ebből nagy vonalakban meg le­het állapítani, hogy vajon kik is lépnek majd a nagy ver­seny küzdőterére. Talán még a résztvevő gépekről is alkot­hatunk némi képet, bár a hírek szerint majdnem minden ország új gépet épít, különösen a „Standard” kategóriában. Az erők összehasonlítása, sajnos, mégsem ad teljes ké­pet a versenyek végeredményéről, mert a pontozási rendsze­rek eltérőek. Pl. az angolok egész kis pontszámot (100) hasz­nálnak, a finnek 800 pontos rendszerrel értékelnek. A leg­több állam pedig a FAI pontozási rendszere alapján értékel (1000 pont). Cikkünk célja, hogy képet nyújtson a külföldi versenyekről a hazai repülősportolóknak. ANGLIA A nemzeti versenyük igen nagyszabású volt, bár különö­sen nagy eredmények nem születtek. Fényt vet a verseny méreteire, hogy 72 induló volt. A vontatópilótákkal együtt a pilóták létszáma 127 fő. A verseny teljes létszáma, minden­kit beleszámítva 600 fő! A géppark nagyon vegyes képet mutatott. 9 db Skylark 3, 15 db Skylark 2, 5 db Skylark 1, 7 db Sky, 3 db T. 21 db, 1 db Gull 1, 2 db Gull 2, 2 db Gull 4, 20 db Olympia, 1 db Olympia 4 volt nevezve. A Lasthamban tartó versenyen, július 27-től augusztus 5-ig, 8 versenyszámot bonyolítottak le, ahol 100—200 km-es háromszöget, de főleg szabad vagy céltávokat repültek köze­pes átlageredményekkel. Helyezési sorrend: 1. Deane­ Drummond (Skylark 3) 547 p 2. Nick Goodhart (Skylark 3) 537 „ 3. Tony Goodhart (Olympia 4) 515 „ 4. David Ince (Skylark 3) 502 „ 5. P. A. Wills (Skylark 3) 479 „ A versenyzők összesen 1462 órát és 43,500 km-t repültek. AMERIKAI EGYESÜLT ÁLLAMOK Az Elmirában július 2—11-ig tartó versenyen 31 részt­vevő repült a legkülönbözőbb gépekkel. 9 db Schweitzer 1—23, 7 db Schweitzer 1—26, 1 db 1—21, 1—24, 2—25, 3 db Laister—Kaufmann, 2 db Lo 150 és még egynéhány más tí­pus szerepelt, többek között a két „nagy ágyú”, az RJ 5 és a HP 7-es (egyik sem ért el különös eredményt!). Nyolc ver­senynap után a következő végeredmény alakult ki: 1. Stan Smith (Schweitzer 1—21) 5366 p 2. Paul Bifcle (Schweitzer 1—23 E) 4736 „ 3. F. Compton (Laister—K) 4570 „ 4. D. Schreder (HP-V7) 4375 „ 5. G. Thomson (RJ—5) 4315 „ Amint a felsorolásiban látható, a maximális 8X1000 pont­tól nagyon távol maradtak. Valószínűleg nagyon változó volt a beérkezési sorrend. Igaz, hogy Mc­­Cready nem indult (az okát nem tudjuk), talán ő jobb eredményt ért volna el. A mi versenyünkön sokkal jobb volt az arány, mert 7 verseny­napból az első 6400 pontot szerzett. AUSZTRIA Az osztrák nemzeti versenyen 11 résztvevő indult a kö­vetkező gépekkel: 3 db Mg 23, 3 db Weihe, 3 db L. Spatz, 1 db Spatz, 1 db Olympia. A május 19—25-ig Klagenfurtban rendezett versenyen csak két számot repültek a versenyzők, mert nagyon kedvezőtlen időt fogtak ki. A verseny végeredménye a 800-as pontozási rendszerrel így alakult: 1. Fritz Zeilermayer (Weihe) 1327 p 2. Josef Stelzmüller (Weihe) 1254 „ 3. Leopold Harrer (Mg 23) 1251 „ Az osztrákok versenye minden bizonnyal nem nyújtott hű képet az erőviszonyokról, mert két versenyszem­pontérté­ke még nem közelíti meg a várható végeredményeket. KANADA Sajnos, a versenyről csak annyit tudunk, hogy Torontó­ban rendezték és Schweitzer 1—23 géppel Jack Ames győ­zött. FINNORSZÁG Június 30-tól július 13-ig a Parolában folyó versenyen 9 számot repültek végig. Közte 100 km-es háromszöget, cél­távokat és hurkokat, azonban nagy eredmények Finnország­ban sem születtek. Eredmények: 1. Tandefelt (Rhönsegler) 5559 p 2. Jalkanen (Pik—3) 5107 „ 3. Horma (Bergfalke II.) 4831 „ 4. Liljamo (Weihe) 4388 „ 5. Tom berg (Rhönbussard) 3602 „ ■ V.v „Laister—K”, a világbajnokság egyik konzervatív törzskialakítású gépe

Next