Repülés, 1971 (24. évfolyam, 1-12. szám)
1971-01-01 / 1. szám
CSAK RÖVIDEN Budapesten is bemutatkozott a Tu—154*1. A múlt év november végén a Ferihegyen, vezeti közlekedési szakembereknek és az újságíróknak bemutatták (lapunkban mér korábban részletesen ismertetett) a kitűnő szovjet „héromcsövest”. A 1*4 utas befogadáséra alkalmat repülőgép legfeljebb 13 000 méter magasan közlekedhető, 950 km-es sebességgel. Viszonylag rövid , 2100 m-es fel- és leszálló pályára van szüksége. 10 tonnás terheléssel 4500 km-es távolságot repülhet. A gép nagy tetszést aratott, s a tájékoztató résztvevői ki is próbálták. Jobbra a Tu-154 m a Ferihegyen, alatta a gép vezetőfülkéje látható. • A szovjet repülőgépipar büszkesége Tu-144-es szuperszonikus utasszállító repülőgép kísérleti útja során tavaly november 12-én (mint azt már hírül adtuk) 1400 m-es magasságban 2430 km-es rekordsebességgel repült. Képünkön, repülés után a bázis-repülőtéren. (Bel középső kép.) A Lunahod-1. panoráma felvétele a Holdon. A holdjáró még az elmúlt év november 17-én megkezdte a kísérő bolygónk felszínén a munkát. Azóta sok kapcsolatot teremtettek a mozgó laboratóriummal, amely televíziós képeket és más adatokat továbbított a Földre. Egy hosszú holdéjszaka után — mintegy 150 C -os hidegben parkolva — december közepén már újra működésbe lépett és mintegy 000 m-ra távolodott el e Duna—17. leszállási helyétől. Host talajvizsgálatokat végez és útját főleg rotálja. A képen: kerekeinek haladási nyoma a holdtalajon. Súlyos, sok ember halálát okozó repülőgép szerencsétlenség történt Alaszkában, az anchorogei repülőtér közvetlen közelében. A Capitol Airlines egyik OC-case felszállás közben visszaesett a talajra és kigyulladt. A gép szabadságos katonákat szállított vissza Vietnamba. Személyzettel együtt 220 ember tartózkodott a fedélzetén, közülük 70 életét vesztette, sokan megsebesültek. A kép tanúsága szerint a személyzet megmenekülhetett, mert a vészkijáró-ablak nyitva van és a géporr viszonylag sértetlen. A képen: az égő gép oltása (MTI küll. képszolg.)