Ezermester, repülés, haladás, 1938 (5. évfolyam, 2. szám)
1938-02-01 / 2. szám
ELŐFIZETÉSI ÁRA 1 ÉVRE 6 PENGŐ INTÉZMÉNYEKNEK JOGI SZEMÉLYEKNEK KIADVÁNYOKKAL ÉVI 20 PENGŐ. — Egyes szám ára 50 fillér. Postatakarék csekkszámla 34.029.REPÜLÉS SZERKESZTI : - --------- JÁNOSY ISTVÁN EZERMESTER 1938. 2. SZÁM MEGJELENIK HAVONTA EGYSZER - SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL BUDAPEST, VIII., MARIA-U. 34. II. o. TELEFON: 149—441. HALADÁS V. ÉVF. FEBRUÁR Az 1938. évi sportrepülő versenyek sorát a III. Szaharát gyülekező elnevezés alatt kiírt repülőverseny nyitja meg, melyet február hó 18 és 28 között rendez az olasz Aero Szövetség a Tripolis-i RÚNA— Luigi Gabana-val, az Afrikai Sportrepülő Szövetséggel karöltve. A rendezőség nekem is elküldötte meghivóját és a versenykiírást s ennek alapján módomban áll olvasóinkkal ennek a nem mindennapi versenynek részletes kiírását ismertetni. Tekintettel arra, hogy a repülés a Szahara homoktengere fölött zajlik le, ahol a repüléshez támpontot csak a kisszámú oázis ad, melyek egymástól bizony jó néhány száz km-re esnek, a versenyre csak olyan teljesen megbízható és nagyobb teljesítményű sportgépeket lehet benevezni, melyek hitelesített lóerőteljesítménye 180 1000 között van s hatótávolságuk legalább 700 km. Az együléses gépeket kizárták a versenyből. Annyira szigorúan veszik a hatótávolság határát, hogy azt gyakorlatilag be is kell bizonyítani azon a részvételi próbán, melyet későbbiekben részletesebben fogok ismertetni. A Ili.. Szinharai gyülekező három részből áll: 1. Ellenőrző próba. 2. Részvételi próba. 3. Körrepülés. Az ellenőrző- és részvételi próbák tulajdonképen nem képezik magának a versenynek a tárgyát, hanem arra szolgálnak, hogy a verseny eredményének kiszámítására használt képlethez a szükséges adatok bizottságilag megállapíthatók legyenek és hogy a rendezőség bizonyosságot szerezzen arról, hogy a nevezett gép és személyzete alkalmas arra, hogy a nem kis kockázattal és veszéllyel járó körrepülésen részt vehessen. Szaharában A versenyeredmények kiszámításához egy túlságosan komplikált képlet szolgál, melynek tényezői a részvételi próbán kapott átlagsebesség, a gép repülősúlya (gépsúly, üzemanyagsúly, utasok és felszerelés súlya együttvéve), km-kénti üzemanyag, a körrepülés alatti átlagsebesség, hatótávolság, az utasok számától függő állandó szám, bizonyos jó pontok, melyek a gép felszereléséből adódnak és végül a büntetőpontok. Nézzük, miből is áll az ellenőrző próba. A versenyre benevezett gépeknek február 17 és 19 között kell Gadames-ba beérkezni, mert akkor folynak az ellenőrzések. Megkövetelik, hogy minden gépbe beépítve legyen egy eltérést mérő műszer (legfontosabb műszer navigációs repüléseknél, mikor a tájékozódásra nincs semmiféle támpont), személyenként 15 liter víztartalék, kétnapi tartalék élelem és gépkikötő felszerelés (cövekek, kötélzet). A felsorolt dolgok képezik az úgynevezett Szahara- felszerelést. Ha a gép ezenfelül még több vizet ,élelmet, vagy segélynyújtásra szolgáló felszerelést, gyógyszert, éjjeli és nappali jeladásra szolgáló eszközöket, valamint a sivatagi létfentartáshoz szükséges egyéb dolgokat visz magával és még különleges műszer berendezéssel rendelkezik, (rádió, vakrepüléshez szükséges további műszerek stb.) jó pontokat kap. Ez a megkötés minden esetre a nagyteljesítményű gépeknek jelent előnyt, mert hogy lehetne elvárni egy mai sportgéptől azt, hogy ennyi mindent magával tudjon vinni 3—4 utason kívül. Ugyanott tartják meg a tehervizsgálatot is, melynél az képezi ellenőrzés tárgyát, hogy csak a gép részére megengedett hasznos súly határáig lehet utasokkal és felszereléssel a gé pet megterhelni.1