Ezermester, repülés, haladás, 1938 (5. évfolyam, 2. szám)

1938-02-01 / 2. szám

ELŐFIZETÉSI ÁRA 1 ÉVRE 6 PENGŐ INTÉZMÉNY­EKNEK JOGI SZEMÉ­LYEK­­NEK KIADVÁ­NYOKKAL ÉVI 20 PE­NGŐ. — Egyes szám ára 50 fillér. Postatakarék csekkszámla 34.029.REPÜLÉS SZERKESZTI : - --------- J­Á­N­O­S­Y ISTVÁN EZERMESTER 1938. 2. SZÁM MEGJELENIK HAVONTA EGY­SZER - SZER­KESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL BUDAPEST, VIII., MARI­A-U. 3­4. II. o. TELEFON: 149—441. HALADÁS V. ÉVF. FEBRUÁR Az 1938. évi sportrepülő versenyek sorát a III. Szaharát gyülekező elnevezés alatt kiírt repülőverseny nyitja meg, melyet február hó 18 és 28 között rendez az olasz Aero Szövetség a Tripolis-i RÚNA— Luigi Gabana-val, az Af­rikai Sportrepülő Szövetséggel karöltve. A ren­dezőség nekem is elküldötte meghivóját és a versenykiírást s ennek alapján módomban áll olvasóinkkal ennek a nem mindennapi verseny­nek részletes kiírását ismertetni. Tekintettel arra, hogy a repülés a Szahara homoktengere fölött zajlik le, ahol a repülés­hez támpontot csak a kisszámú oázis ad, me­lyek egymástól bizony jó néhány száz km-re esnek, a versenyre csak olyan teljesen meg­bízható és nagyobb teljesítményű sportgépeket lehet benevezni, melyek hitelesített lóerőtelje­­sítménye 180 1000 között van s hatótávolsá­guk legalább 700 km. Az együléses gépeket ki­zárták a versenyből. Annyira szigorúan veszik a hatótávolság határát, hogy azt gyakorlatilag be is kell bizonyítani azon a részvételi pró­bán, melyet későbbiekben részletesebben fogok ismertetni. A Ili.. Szinharai gyülekező három részből áll: 1. Ellenőrző próba. 2. Részvételi próba. 3. Körrepülés. Az ellenőrző- és részvételi próbák tulajdon­képen nem képezik magának a versenynek a tárgyát, hanem arra szolgálnak, hogy a ver­seny eredményének kiszámítására használt kép­lethez a szükséges adatok bizottságilag meg­állapíthatók legyenek és hogy a rendezőség bizonyosságot szerezzen arról, hogy a nevezett gép és személyzete alkalmas arra, hogy a nem kis kockázattal és veszéllyel járó körrepülésen részt vehessen. Szaharában A versenyeredmények kiszámításához egy túlságosan komplikált képlet szolgál, melynek tényezői a részvételi próbán kapott átlagse­besség, a gép repülősúlya (gépsúly, üzemanyag­súly, utasok és felszerelés súlya együttvéve), km-kénti üzemanyag, a körrepülés alatti átlag­­sebesség, hatótávolság, az utasok számától függő állandó szám, bizonyos jó pontok, melyek a gép felszereléséből adódnak és végül a büntető­pontok. Nézzük, miből is áll az ellenőrző próba. A versenyre benevezett gépeknek február 17 és 19 között kell Gadames-ba beérkezni, mert akkor folynak az ellenőrzések. Megkövetelik, hogy minden gépbe be­építve legyen egy eltérést mérő műszer (leg­fontosabb műszer navigációs repüléseknél, mi­kor a tájékozódásra nincs semmiféle támpont), személyenként 15 liter víztartalék, kétnapi tar­talék élelem és gépkikötő felszerelés (cöve­­kek, kötélzet). A felsorolt dolgok képezik az úgynevezett Szahara-­ felszerelést. Ha a gép ezenfelül még több vizet ,élelmet, vagy segély­­nyújtásra szolgáló felszerelést, gyógyszert, éj­jeli és nappali jeladásra szolgáló eszközöket, valamint a sivatagi létfentartáshoz szükséges egyéb dolgokat visz magával és még különleges műszer berendezéssel rendelkezik, (r­ádió, vak­repüléshez szükséges további műszerek stb.) jó pontokat kap. Ez a megkötés minden esetre a nagyteljesítményű gépeknek jelent előnyt, mert hogy lehetne elvárni egy mai sport­géptől azt, hogy ennyi mindent magával tud­jon vinni 3—4 utason kívül. Ugyanott tartják meg a tehervizsgálatot is, melynél az képezi ellenőrzés tárgyát, hogy csak a gép részére megengedett hasznos súly határáig lehet utasokkal és felszereléssel a gé­­ pet megterhelni.1

Next