Előre, 1956. április (10. évfolyam, 2629-2653. szám)

1956-04-01 / 2629. szám

2 ELŐRE A bírósági szervezetről szóló törvény és a bűnvádi perrendtartás módosítására, valamint a családjogi törvénykönyv módosítására és kiegészítésére vonatkozó törvénytervezetekről D. Diaconescu igazságügyminiszter jelentése a Nagy Nemzetgyűlés ülésszakán Az 1952 szeptember 24-én megsza­vazott új Akotmányunk, amely új ala­pokra helyezi a bíróságok megszerve­zését és működését, valamint bírósá­gaink tapasztalatai a bírósági szer­vezetről szóló jelenlegi törvény alap­ján folytatott négyéves működésük alatt és az államgépezet leegyszerű­A népi bíró független és szocialista öntudatától vezéreltetve, csak a tör­vénynek engedelmeskedik, ítéletei tör­vényerővel bírnak a peres felek szá­mára. Ezért a bíró felelősségteljes fe­ladatai megkívánják, hogy az ítéletei­vel képviselt hatalomnak megfelelő magasfokú szakképzettséggel rendel­kezzék. E követelmény teljesítése ér­dekében a törvénytervezet a káderek kiválasztására és előléptetésére vonat­kozó rendelkezéseiben nagy súlyt he­lyez a káderek alapos szakképesítésé­re, így például, a bírói káderek minél alaposabb kiképzésének biztosítására, a törvénytervezet kétéves előgyakorla­­tot ír elő a jövendő bírák számára. A törvénytervezet előírja továbbá, hogy a felsőbb bírói funkciók betölté­sére csak olyan bírák léptethetők elő, akik előző funkciójukban megfelelő szolgálati idővel rendelkeznek. Mint az állam valamennyi szervé­nek, igazságszolgáltatásunknak is, mind felépítése, mind működése tekin­­te­tben mélységesen demokratikus jel­lege van. Alkotmányunk meghatározza azokat az alapelveket, amelyek demo­kratikus igazságszolgáltatásunk alap­ját képezik. A legfontosabb elvek egyike, a bírák választásának elve, a­­melyet államunk alaptörvényének 67. szakasza szentesít, helyet kell talál­jon a bírói szervezetről szóló törvény­ben is. Természetes, hogy eze­k a ren­delkezések akkor kerülnek majd meg­valósításra, ha a káderek képzésére és előléptetésére vonatkozó fentemlített intézkedések meghozták a várt ered­ményt. A szigorú munkafegyelem érvénye­sülése érdekében a törvénytervezet kö­telezi a bíróságok vezetőit, hogy ele­mezzék a bírák tevékenységét szolgá­A továbbiakban az előadó rámuta­tott arra, hogy bármennyire is javulna a bírói szervezet rendszere, ez nem vezethet kielégítő eredményekre a bűn­vádi nyomozásra és vizsgálatra vonat­kozó törvényes intézkedések megfelelő megjavítása nélkül. A bűnvádi szervek működésében fennálló hiányosságok orvoslására és a népi törvényesség teljes mértékű tiszteletben tartásának legteljesebb sza­vatolására szolgál az 1952-ben élet­beléptetett törvény az államügyészség megszervezéséről — amely szerint az államügyészség ártörvények betartásá­nak legfőbb ellenőrző szerve —, vala­mint a bűnvádi perrendtartás számos módosítása. A bűnvádi perrendtartás valamennyi eddigi módosításai ellenére ezen a té­ren még mindig hiányosságok tapasz­talhatók, különösképpen a vádeljárás lefolytatása tekintetében. Az érvény­ben lévő törvény nem tartalmaz kielé­gítő intézkedéseket a nyomozási és vizsgálati tevékenység formáira és sorrendjére nézve. Hasonlóképpen az eddigi intézkedések nem szabályozták eléggé pontosan a bűnvádi szervek hatáskörét a bűnvádi eljárás különbö­ző szakaszaiban. Így például nem tar­talmazott eléggé konkrét intézkedése­ket a bűnvádi eljárás beindításának előfeltételeire nézve. A törvény nem szabályozta eléggé szabatosan a nyo­mozó szerveknek ama kötelezett­égét, hogy a vádlottat a vád tárgyát képező cselekményekre nézve kihallgassák, a­minek következtében a vádlott olykor olyan helyzetbe került, hogy csak a bíróság előtt szerzett első ízben tudó­sítésének feladata szükségessé teszik a birói szervezetről szóló törvény módo­sítását és újbóli közzétételét. Az előadó ezután kidomborította, hogy a bírók kivételesen fontos sze­repet töltenek be népi demokratikus államunkban, mivel ők alkalmazzák népünk érdekében az állam törvényeit. fati kötelességeik teljesítése, szak­mai tudásuk, valamint hivatottságuk tekintetében A törvénytervezetben foglalt rendel­kezések egy lépést jelentenek előre a bíróágok egységesítése elvének való­­ra váltása és az államgépezet egysze­rű ütése ut­ján. A törvénytervezet az igazságszolgáltatási rendszer jelenlegi hálózatában megszüntet egyes külön­leges bíróságokat mégpedig a vasúti néptörvényszékeket é­s a tengeri és fo­lyami törvényszékeket. Az említett tör­vényszékek hatáskörébe tartozó ügyek­ben ezentúl a rendes bíróságok ítél­keznek. A különleges bíróságok meg­szüntetése és a hatáskörükbe tartozó ügyeknek a néptörvényszékekhez való áttétele még nagyobb mértékben va­lóra váltja azt az elvet, amely szerint az igazságszolgáltatást közelebb kell hozni a néptömegekhez. Az új körül­mények között a feleknek és a tanuk­nak nem kell majd nagy távolságokat megenniök a bíróság székhelyéig és nem hiányoznak huzamosabb ideig a termelésből. Ugyancsak az igazságszolgáltatás egysége és az államgépezet egyszerű­sítése elvének megvalósításáért a ter­vezet leegyszerűsíti a katonai bíró­ságok rendszerét is. Az ezáltal meg­teremtett egységes katonai bírósági rendszer jobb feltételeket biztosít a katonai fegyelem megsértői és a haza védelmi készségének megcsorbítói el­leni küzdelemnek. A birói szervezetről szóló törvény tervezete ugyanakkor megvalósítja a bírói hatóságok működésének egységes szabályozását is és megszünteti az ed­digi rendszert, amelyben a katonai bí­róságok külön szervezeti törvény alap­ján működtek, most arról, hogy bűnügyi eljárás in­dult meg ellene. A törvény nem kötelezte a nyomozó közegeket vádindítványaiknak előter­jesztésére. A bűnvádi perrendtartás nem szabá­lyozza kielégítő módon hogyan kell teljesítsék az államügyészség szervei a nyomozó közegek működésének el­lenőrzését, sem pedig a bűnügyi nyo­mozás és vizsgálat maximális időtar­tamát. A törvényes intézkedéseknek mind­ezen hiányait az illető szervek műkö­dése is tükrözte, ami szükségessé teszi a vádeljárás újbóli szabályozását. A bűnvádi perrendtartás módosítá­sára vonatkozó törvénytervezet részle­tesen szabályozza ennek a működés­nek a lefolyását a bűnvádi perrend­tartás eddigi módosításainak is alap­jául szolgáló fejlett felfogások értel­mében ,a szocialista perrendi szabály­zatok demokratikus jellegének megfe­lelően, ami biztosítja a perrendi eljá­rás formáinak és tartalmának teljes összhangját. A vaneljárás új szabályozása ha­zánk társadalmi és politikai viszonyai­nak valóságából, a közérdek és a vád­lott érdekeinek és törvényes jogainak teljes összhangjából in­dul ki. A közérdek megkívánja a bűnösök tényleges vétségüknek megfelelő meg­büntetését, védelmi joguk valamennyi perrendi biztosítékának szavatolásával. A gyanúsított törvényes joga, hogy alaptalan bűnvádi eljárásnak ne le­gyen kitéve, teljesen megfelel a köz­érdeknek és a bírói szervek érdekeinek. A tervezet különös gondot fordít az anyagi igazság kiderítésére a bűnvádi eljárás során, mert az egész társada­lom, valamint maga a megbüntetett fél csak így ismerheti el jogosnak a bíróság határozatát. Az anyagi igazság kiderítésének céljából a tervezet kötelezi a vádható­ságot, hogy a vádeljárás során az ügyet minden szempontból tisztázza. Ezért a vádhatóság köteles minden olyan ténykörülményt tisztázni, amely a vád beigazolására, illetve annak elejtésére vezethetne. Ugyancsak az anyagi igazság kide­rítésének és a vádeljárás minél jobb minőségének biztosítására a törvény előírja, hogy súlyosabb — a törvény­ben szabatosan felsorolt — bűncselek­mények esetében a vizsgálat lefolyta­tása az államügyészség vagy az ál­lambiztonság vizsgálati közegeinek ha­táskörébe tartozik. A törvénytervezet leszögezi azt az elvet, hogy csak az le­het bűnvádi el­járás alanya, aki egy bűncselekményt elkövetett ,ezért a nyomozás csak ak­kor indítható meg, ha a bűnvádi közeg megállapítja, hogy elegendő adat lé­tezik az elkövetett bűncselekményre nézve. A tényállás teljes kiderítése megkö­veteli, hogy a tettest a nyomozási el­járás kezdetén az ellene felhozott vá­dakra nézve meghallgassák és meg­kérdezzék, milyen bizonyítékokat szán­dékszik védelmére felhozni, a nyomo­zás befejezésekor pedig módot biztosít számára, hogy tudomást szerezhessen az eljárás során összegyűjtött teljes anyagról, hogy újabb indítványokat tehessen a nyomozás vagy vizsgálat kiegészítésére és újabb vallomást te­hessen. A tervezet ebben az irányban sza­batos kötelezettségeket ró a vád­hatóságokra, amelyek a fenti intézke­dések szerint kell eljárjanak, vala­hányszor a bűnvádi eljárás során új vádpontok merülnek fel vagy pedig új nyomozási, illetve vizsgálati eljá­­rásra kerül sor. A tervezetnek fontos intézkedése, hogy kötelezi a nyomozó köze­get a nyomozási eljárás eredményei­nek összefoglalására és a vádindít­­vány előterjesztésére, amely felett az államügyész dönt. Ez egy újabb bizto­síték az állampolgárok törvényes jo­gainak jobb megvédésére és kiküszö­böli a nyomozás lefolytatásában fel­­merülhető felületességeket. A tervezetnek ezek az intézkedései rendszerünk anyagi biztosítékai a sze­mélyi sérthetetlenség szavatolásá­ra, hogy csak olyan személyt lehes­sen bűnügyi nyomozás és eljárás alá vonni, aki bűncselekményt elkövetett A továbbiakban az előadó rámuta­tott arra, hogy 1934 február 1-én élet­­be lépett a családjogi törvénykönyv. Ez a törvénykönyv, amely véget vet a régi polgári­ törvénykönyvben foglalt retrográd intézkedéseknek, új intézke­déseiben a marxi­ leuiai társadalmi fel­fogást tükrözi és a családi viszonyok­ban érvényre juttatja a szocialista jogelveket: a férfi és a nő teljes egyen­jogúságát, a házasság és a család vé­delmét és megszilárdítását, az anya és gyermek érdekeinek megóvását. A családjogi törvénykönyv életbe­léptetése óta eltelt több mint két év gyakorlata kimutatta, hogy ez a jog­forrás általában kielégítően megfelel az említett célkitűzéseknek. A gyakor­lat azonban bebizonyította azt is, hogy a családjogi törvénykönyvnek egyes intézkedései nem egészen célraveze­tők, ami megköveteli, hogy az alábbi kérdésekben egyes módosítások történ­jenek, és­pedig: — az elvált szülők és kiskorú gyer­mekeik személy- vagy vagyonjogi jo­gaira és kötelezettségeire vonatkozó intézkedések módosítása, amelyek a gyámhatóság hatásköréből a bírói ha­tóságok hatáskörébe utalandók, mert az elvált szülők közötti viták eseté­és hogy egyetlen ártatlan személy se juthasson ilyen helyzetbe. Az igaz­ságszolgáltatás nevelő szerepe megkö­veteli, hogy a tényállás és az anyagi igazság teljes kiderítése­ mellett a bűncselekmény kinyomozása és meg­torlása annak elkövetése után mielőbb bekövetkezzék. Erre való tekintettel a törvényterve­zet kifejezetten kötelezi a bűnvádi ha­tóságot, hogy a bűnvádi eljárást egy­szerűbb esetekben legkésőbb egy, bo­nyolultabb ügyekben pedig két hónap alatt lefo­lytassa. A tartományi államügyész ezt a ha­táridőt egyetlenegyszer legfeljebb egy hónappal hosszabbíthatja meg, aminek letelte után újabb meghosszabbítást csak az RNK főügyésze engedélyez­het. A tervezet rendelkezései különös gondot fordítanak a bűnvádi eljárás alá vont egyénes személyi szabadsága, lakásuk sérthetetlensége és levelezési titkaik alkotmányos biztosítékainak betartására. Az államügyész engedé­lye nélkül az őrizetpevd­c nem tsagad­hat­ja meg a 24 órát és általában nem terjedhet 5 napnál hosszabb időre, a vizsgálati fogság pedig csakis akkor rendelhető el és foganatosítható, ha az államügyész a letartóztatási parancsot jóváhagyta. A tervezet szabatosan és kimerítően szabályozza az őrizetbevétel vagy le­tartóztatás összes feltételeit és körül­ményeit. Különösen szigorú eljárást ír elő a tervezet a vizsgálati fogság jó­váhagyása tekintetében. A továbbiakban az előadó rámuta­tott arra, hogy az igazságszolgáltatás lehető legjobb körülmények között való lefolytatására irányuló gondos­ságot a tervezetnek azon intézkedései is tükrözik, amelyek új eljárást vezet­nek be a csekélyebb jelentőségű és csakis a sértett indítványára üldözhe­tő bűncselekményekre vonatkozólag. A bűnvádi perrendtartás módosításá­ra vonatkozó törvényjavaslat az anya­gi igazságnak minden egyes bűnügy­ben való kiderítése és a személy sért­hetetlenségének a bűnperben való leg­konkrétabb szavatossága közötti egy­ség objektív szükségességéből in­dul ki. Ez az egység társadalmi rendsze­rünk, valamint népi demokratikus ál­lamhatalmunk és demokráciánk népi jellegében gyökerezik. Különösen fontos, hogy törvénytisz­telő állampolgáraink semmilyen igaz­ságtalan eljárásnak ne legyenek kité­ve, a nyomozás tárgyára vonatkozó ügyben pedig az igazság kiderítése a népi törvényesség legszigorúbb tiszte­­letben tartásával történjék.­ben a döntés bírói eljárást tesz szük­ségessé, amely természetszerűleg a bí­rói hatóságokra tartozik.­­ Hatálytalanítani kell azt az in­tézkedést, amely szerint csak mindkét házasfél együtt vagy férjezetlen nő jo­gosult a természetes leszármazás va­lamennyi joghatályával felruházott örökbefogadásra. A gyakorlat bebizo­nyította, hogy ez az intézkedés hely­telenül leszűkíti az ilyen örökbefoga­dásra jogosult személyek körét. Módosíásra szorulnak a gondnokság alá helyezésre vagy annak megszün­tetésére, a távollétet vagy a holttá­nyilvánítást kimondó bírói határoza­tokra vagy a vagyonjogon kívüli sze­mélyi jogok védelmére vonatkozó saj­tóközzététel formái, amelyek helyébe a tervezet a bírói hatóságoknál felfek­tetett külön lajstromok útján történő nyilvánosságot vezeti be. Végül pedig szükség van egyes át­meneti intézkedésekre, hogy kedvezően megoldható legyen az a számos, jogos kérés, amely arra irányul, hogy a csa­ládjogi törvénykönyv életbeléptetése előtt jóváhagyott örökbefogadásokat a természetes leszármazás joghatályával bíró örökbefogadássá lehessen átvál­toztatni. A bírói hivatás alapos szakképzettséget követel Meg kell szüntetni a bűnvádi perrendtartás hiányosságait A család védelme Machiavelli Mandragorájának kulcskérdése A marosvásárhelyi Állami Székely ** Színház idei évadjának emlé­kezetes eseménye marad Machiavelli csípős, szellemes vígjátékénak felújí­tása. A véletlen úgy hozta hogy bu­karesti román írókkal néztem végig az előadást. S úgy érzem, jellemző a marosvásárhelyi együttes magas szín­­vonalú művészi teljesítményére, hogy bár a bukarestiek egyetlen szót sem tudtak magyarul, a játékból, a hang­­hordozásból, a mozdulatokból hama­rább kihámozták a jelenetek értelmét, mint ahogy a botladozó fordítás kö­vetni tudta a színpadi eseményeket. Ugyanolyan jóízűen nevettek a külön­böző fordulatokon, mint a bizsergő kí­váncsisággal figyelő vásárhelyi nézők. A„Mandragora"‘ magán viseli Ma­chiavelli féktelen reneszánsz egyéni­ségének valamennyi jellegzetességét. „A burzsoázia modern uralmát meg­alapozó férfiak — írja Engeli Ma­chiavelliről és kortársairól — igazán nem voltak polgárian korlátoltak. El­lenkezőleg, a kor kalandos szellemé­nek lehelete többé-kevésbé meglegyin­­tette őket. Alig élt akkor jelentős férfi, aki ne tett volna nagy utazáso­kat, ne tudott volna négy öt nyelvet és ne vált volna ki több téren ...” Machiavelli államférfiú volt, történet­író, költő és ugyanakkor az újabb kor első említésre méltó katonai írója. Ha a reneszánsz képviselői közül meg­érintett valakit a kor szelleme, ha va­lakire rányomta bélyegét, erényeivel és hibáival együtt, akkor Machiavelli az k­ét színdarabja közül a Mandra­­gorát a korabeli egyház képmu­tatásának, a lelkek fölött gyakorolt vad, babonás uralmának leleplezésére szánta. A szellemi és lelki zsarnokság szétzúzását szolgálta mind az egy­ház képviselőinek nevetségessé tétele, mind pedig a korlátokat nem ismerő életöröm megszólaltatása. Esendők, bűnösök, hitványak vagytok — mond­ta az álszent papok felé s mintha csak bosszantani akarta volna őket a jámborságra, a polgári erényekre fity­­tyet hányva, szabadszáju komédiát irt. Hadd hirdessék a hősök, hogy majd t­elepednek a földi élet örömei után.­­ Bűnhődjék a begyepesedettség, a kor-­i látottság, a kapzsiság, bosszankodja­­­­nak és irigykedjenek a lelki béklyók csuhás őrei, hogy szerelem és életöröm is létezik, nemcsak fennhangon dicsőí­tett testi szenvedés és keresztényi alázat. Machiavelli még a sikamlóssá­­gokban és trágárságokban is korának gyermeke, hiszen a kortárs Giordano Bruno vígjátéka sem marad el semmi­lyen tekintetben a Mandragora mö­gött. A 40-es évek elején készült magyar átdolgozás nemcsak modern színpad­ra alkalmazta a darabot, hanem né­mileg a szövegbe is beavatkozott. A darab célzatán és a jellemeken döntő módon, természetesen nem változta­tott. Nicia, az olasz törvénykezés szűklátókörű szolgája, ez a pókhasú, gyermektelen bíró, aki pénzért vásá­rolt szép, fiatal feleségét úgy kezeli, mint ezüstszelencéit és gyertyatartóit — ugyanolyan felfuvalkodott és osto­ba maradt, mint az eredeti szövegben. Elhiszi, hogy a bájital, amelytől fele­ségének állítólag gyereke születik, mérgező hatású s ezért aztán ő buz­­gólkodik legjobban, hogy a vándornak álcázott Callimacot betaszítja felesé­ge ágyába, a „halál előcsarnokába" Lukrécia, a felesége együgyűen jám­bor, tiszta, vallásos teremtés, Sostrata, az anyós viszont minduntalan vissza­sírja fiatalabb éveinek nem éppen apácás özvegységét. A tréfacsináló Li­­gurio szerepét azonban már jelentősen megtoldotta az átdolgozó és a darab központi alakjává tette őt. Callimaco gátlástalanságán is némileg változ­tatott. Míg az eredetiben a házasság­törés megtörténik, itt nem. Ez az eny­­hítési szándék mutatkozik meg egyéb­ként abban is, hogy a szövegben elő­forduló trágárságokat rendszerint két­értelműségeikké szelídítette. Ha az átdolgozásnak ezeket a rész­leteit csak örömmel lehet üdvözölni, a gyóntató szerepének a „kozízlés” szerint való megváltoztatása már vi­tatható. Az eredetiben Lukréciát bűn­beesése előtt a lekenyerezett pap vi­gasztalja meg, itt viszont Siro, Cal­limaco barátnak álcázott szolgája. Ott a középkori egyház képviselőinek erkölcsi romlottsága lepleződik le, itt a csuha előtt fejet hajtó keresztényi jámborság. Kétségtelenül ennek a vál­tozatnak is, meg annak is van erköl­csi mondanivalója, de az eredeti in­kább szolgálta a darab általános cél­zatát, mint a mostani. Szépségflastro­­mot alkalmazott az átdolgozó, amely megszelidít ugyan egyes vonásokat, az összképet azonban nem másítja meg. S bár a „Mandragora” mondani­valóig haladó jellegű, mégis rengeteg fejtörést okoz a mai rende­zőnek. Nem szabadszájúságával, hi­szen mostani formájában csak a jám­bor filiszterek botránkoznak meg raj­ta. A mai rendező fő problémája , ho­gyan mutassa be Liguriot, ezt a min­den lében kanál ördögöt, aki Niciát úgy vezeti az orránál fogva, hogy az jóakarójának, barátjának, élete meg­mentjének hiszi. Túlzás nélkül el le­het mondani, hogy Ligurio szerepé­nek értelmezése minden mai Mandra­­gora-előadás kulcskérdése. Mert igaz az, hogy Ligurio értelmes és okos, az esze vág, mint a borotva, találékony­ságban, ötletességben alig akad ver­senytársa, s ha a háztetőről dobnák le, ő akkor is talpraesne, mint a macska ; igaz hogy nem egy ellen­szenves, buta Niciát, hanem tizet is lóvátenne. De Ligurio cinikus. Amit csinál, pénzért csinálja. S ha Nicia megfizetné. Ugyanúgy rászedné Cal­limacot, mint most őt, esetleg mind­kettőt s mindkettőjükön kacagna. Ahogy Machiavelli főművében, „A fe­­jedelem’‘-ben úgy tett hitet a polgári államforma mellett, hogy egyúttal az eszközökben nem válogató személyi diktatúra skrupulus nélküli hirdetőjé­vé vált, ugyanúgy a Mandragora ere­deti és átdolgozott változatában is csupán egy dolog lényeges: az, amit mondani akar a közönségnek. A cél, hogy ezt milyen eszközökkel éri el, hogy ki és hogyan mondja el a bírá­latot , az számára lényegtelen. Épp ezért könnyen visszájára lehet fordí­tani a dolgokat. Egyáltalán nem len­ne szentségtörés azt állítani, hogy Li­gurio és az eredeti változatban sze­replő gyóntató erkölcsileg nem sok­ban különbözik egymástól. Mindössze az egyik összehasonlíthatatlanul oko­sabb, leleményesebb, nagyvonalúbb mint a másik. A mai rendezőnek kritikai szemmel kell néznie Machiavelli művét. Nem szabad feltétel nélkül kalapot emelnie előtte egyszerűen azért, mert múltbeli örökség, másrészt nem szabad szűk­keblűen számonkérnie, hogy Machia­velli pedig miért nem irt marxista szellemű színdarabot. A mai rendező­nek azontúl, hogy a művet korhűen kell megelevenítenie, tudományos, marxista-leninista világnézete alapján kell az írót is, a művet is a maga he­lyére állítania, haladó vonásait ki­emelnie ,korlátait megállapítania. Az előadásban elsősorban a társadalom­­bírálatot kell aláhúznia, de azt is ér­zékeltetnie kell, hogy a cinizmus le­het Ligurio eszköze, de semmiképpen nem a mi ideológiai fegyverünk. Ha igaz Kosztolányinak az a mon­dása, hogy műfordítani annyit jelent, mint gúzsbakötve táncolni, ak­kor a „Mandragorát” megrendezni százszorosan annyit jelent. A felada­tot még az is megnehezíti, hogy Li­gurio minden felvonás vagy kép vé­gén egy-egy monológban összegezi saját szájaize szerint a tanulságokat. S ezek a monológok ugyanúgy ciniku­sak, mint Ligurio cselekedetei és sza­vai általában .Kulcsfigura ő, aki az író és átdolgozó világnézetét fejezi ki. Nyilvánvalóan hibás volna minden próbálkozás, amely úgy akarná a ren­dező álláspontját kifejezésre juttatni, hogy tompítaná Ligurio cinikus vo­násait. Az ilyen megoldás szükség­képpen jelentős szövegcsonkítással járna, Liguriot lebzselő életmű­­vésszé változtatná és végső fokon meghamisítaná magát Machiavel­lit is. A megoldás véleményem sze­rint épp az ellenkező. A lehető legjob­ban ki kell emelni a cinikus vonáso­kat és a beállítással, valamint az ösz­­szes kifejező eszközökkel érzékeltetni kell, mennyire visszataszító Liguriá­­nak ez a vonása. Természetesen nem karikatúrára gondolok, nem olyan túl­zásokra, amelyek megfosztják a sze­replőt belső hitelétől. S nem jelenti ez azt sem, hogy ellenszenvesebbnek kell lennie Niciánál. Hiszen a tör­vénykezés együgyes szolgája sem jobb a Deákné vásznánál. Sőt, Ligurio, ha cinikusan is ,de őszinte, míg ő kü­lönböző képmutató frázisok mögé rejti jellembeli törpeségét. De vannak még más eszközök is, amelyek lehetővé teszik a nehéz fela­dat megoldását. Az új változatban a szoknyavadász Callimacot a fellob­banó szerelem emberileg tiszta hőssé avatja. Nem válik angyallá, hiszen Ligurio ötletére képes lehetetlen ócs­ka tudós-öltözetben bájitalokat aján­lani, csakhogy célját elérje. Felszaba­dult, tréfát, vigságot, mulatozást ked­velő ifjú ő, de nem mindenre kész gazfickó. Ezt éppen az bizonyítja, hogy a döntő pillanatban nem „okos­ságára”, hanem emberi érzéseire hall­gat és nem tud álnoksággal, alakos­kodással csókot rabolni. Ő a darab pozitív hőse, ő fejlődik legtöbbet az események folyamán. Hogy milyen a viszony közte és Li­gurio között? A jókedvű tréfamájszter eszére rá van utalva, ha Lukrécia közelébe akar jutni. Eleinte egykáron pendül vele. De amint érzései mélyül­nek, erkölcsileg egyre inkább föléje emelkedik. Abban a jelenetben, amely­ben — kevés idővel a várva várt betel­jesülés előtt — azért bánkódik, hogy az erkélyre kilépő Lukrécia rá sem néz, már toronymagasan barátja fölött áll, hiába hasonlítja össze Ligurio na­gyon szellemesen és nagyon tetszető­sen az őrült dervissel, aki viharban esőért imádkozik. Itt kezdenek eltá­volodni egymástól, ettől kezdve Calli­­maco egyre inkább saját feje s egyre kevésbé barátja tanácsai szerint cse­lekszik. A szerepek fokozatosan meg­cserélődnek. Ha eddig Ligurio volt az ész és az ötletesség forrása és Callimaco csak az eszköz,most Ligurio ötletei az eszközök, amelyeket Calli­maco elfogad vagy nem. a szerint, a­­hogyan a belátása diktálja. S a végén, amikor a szerelemre gyulladt ifjú há­zába vezeti asszonyát, Ligurio pedig az utcán marad s hiába követeli az ötszáz aranyat, a hopponmaradás nem csak és nem elsősorban a szerelmes hálátlanságát jelképezi, amint ő mond­ja, hanem mindenekfölött az ítéletet a machinációk fölött. Ligurio cinizmu­sának legjobb ellenszere, ha kidombo­rítjuk Callimaco egyre fokozódó er­kölcsi fölényét A­zzal kezdtem, hogy a marosvá­sárhelyi művészek játéka annyira kifejező, hogy még az is megérti az előadást, aki nem ért magyarul. Töb­bé-kevésbé vonatkozik ez minden egyes alakításra. Az előadás egységét épp az adja, hogy nem egyetlen kiváló alakításra épül, hanem az egész együttes elismerésre méltó teljesítmé­nyére. Andrási Márton például abban a nagy jelenetében, amelyben kijelenti hogy most pedig az éjszakai őrködés után megy és megcibálja egy kicsit az asszonyt, amiért nem ellenkezett job­ban közös terveikkel szemben — nem­csak Nicia butaságát, de a kreténség­­gel határos tekintélyhajhászását is hangsúlyozza. Hiteles és emlékezetes különben egész alakítása. Mindössze azt lehetne felvetni, hogy az ő Ni­­ciája nem eléggé előkelősködő, tekin­télyére, vagyonára, hivatali állására feltartott fejjel néző büszke hólyag, hanem inkább kicsinyes, zsugori hör­csög. A két jellemvonás nem áll ellen­tétben egymással s az első kiemelése épp a hivatalos személy ostoba szűk­­látókörűségét hangsúlyozta volna. Kedves, üde és ártatlan volt Damines­­cu Rodica Lukrécia szerepében. Kő­­szeghy Margit Sostratájában az álta­lános jellemvonásokon túl volt valami kaján rosszmájúság is, mintha minden szavával, minden mozdulatával azt leste volna, mikor törhet már egy kis borsot Nicia orra alá. Szivet-lelket de­­rítően mókázott Tarr László is, Cal­limaco szolgájának,Sironak a szerepé­ben. Csorba András, aki eddig főleg lendületességről és őszinte szenvedély­ről tett tanúságot szerepeiben, most bebizonyította, hogy tud derűt is va­rázsolni a nézők arcára. S a kitűnő alakítások között is a legelső hely il­leti meg Kovács Györgyöt, aki Ligurio szerepében életének egyik nagy alakí­tását nyújtotta. Ám az előadásnak és a rendezésnek a szervi hibája épp az, hogy adott ponton Callimaco nem nőtt Ligurio fölé, hogy Kovács György Ligurioja végig rokonszenves, szellemes fickó marad és nem lepleződik le, mint öt­leteivel üzérkedő cinikus léhűtő. Az Állami Székely Színháznak az a fela­data, hogy a „Mandragora” ideológiai értelmezését is a művészi kifejező esz­közök magas színvonalára emelje. PALL ÁRPÁD 1958. április - vasárnap A Nagy Nemzetgyűlés 8. ülésszaka Constantin Cristescu képviselő felszólalása A Román Népköztársaságban a bíró­ságok megszervezésének egyik alapel­ve az, hogy népi ülnökök is részt vesznek a bíráskodásban — mondotta a felszólaló. Ezáltal ezer meg ezer munkás, dolgozó paraszt és értelmisé­­gi tevékenyen hozzájárul a népi igaz­ságszolgáltatáshoz, segítségére van a bíróságoknak, hogy alaposabban ítél­kezzenek minden egyes perben. A nép­­bírák a bírákkal együtt az ítélethoza­tal révén hozzájárulnak az állampol­gárok életének, becsületének és emberi méltóságának megvédéséhez, eltökélten küzdenek az üzérkedés, huliganizmus, fegyelemsértés, szolgálati vétségek stb. ellen. A népi ülnöknek megbízatási ideje alatt ugyanolyan jogai és kötelességei vannak, mint a bíráknak. Ezért a per tárgyalása folyamán semmiféle dön­tést nem lehet nélküle hozni. A népi ülnökök intézményének egy másik vonatkozása az, hogy a népi ül­nököknek visszatérve választóik kö­rébe, terjeszteniök kell a bíráskodás alkalmával szerzett tapasztalataikat. Ilyen módon széles tömegekkel ismer­tetik meg a jogelveket, a közvagyon­nal való gazdálkodásnak, a köztulaj­don tiszteletben tartásának és a mun­kafegyelemnek az alapelveit. Stelian Nitulescu képviselő felszólalása Az igazságszolgáltatás mélységesen demokratikus jellegét biztosító elvek egyike az, hogy a bíró független és csakis a törvénynek engedelmeskedik. Ez azt jelenti, hogy a bíró és a népi ülnök minden befolyástól mentesen, szocialista jogi lelkiismeretük szavára hallgatva, a bizonyítékok és ténykö­rülmények alapján ítélkeznek és dön­tenek s ezek alapján alkalmazzák az ország törvényeit. Az igazságszolgáltatás nevelő sze­repe kifejezésre jut abban is, hogy gyorsan döntsenek a birói hatóságok elé kerülő perekben. A törvénytervezet a birói hatóságok egyik fő feladatává teszi a közvagyon megóvását. A törvényszékek által a fosztoga­tókkal szemben megítélt kártérítések gyors behajtásának nevelő és jóvá­­tételi szerepe van, s ezért nagy fi­gyelmet kell fordítani erre. Minthogy azonban az Igazságügyminisztérium, a Pénzügyminisztérium mindeddig nem találta meg a megfelelő szerveze­ti formát e behajtásokra és a­ károsul­tak sem törődnek eléggé ezzel a kér­déssel, 1955 folyamán mindössze hoz­závetőlegesen 20 százalékát hajtották be a megítélt kártérítések összegének E helyzet orvoslása segítséget fog nyújtani a közvagyon elleni bűncse­lekmények elhárításához. A közvagyon rovására elkövetett bűncselekményeket úgy lehet elháríta­ni és megszüntetni, ha politikai tö­megmunkával közhangulatot terem­tünk az ilyen bűncselekmények elkö­vetői ellen. Az utóbbi időben — mondotta Vince képviselő —, bíróságaink jelentős si­kereket értek el demokratikus törvé­nyeink alkalmazásának biztosításában. Felhívta a figyelmet arra, hogy egyes bíróságoknál még bürokrácia, forma­lizmus és huzavona észlelhető, sőt vannak egyes bírók, akik maguk sem tartják teljes tiszteletben a népi tör­vényességet. Az ilyen szervek— mon­dotta — bürokratikusan, lélektelenül döntenek az emberek sorsa felett, ön­kényes, egyoldalú intézkedéseket fo­ganatosítanak. Még előfordul, hogy periratokat állítanak össze, amelyek alapján becsületes, ártatlan embereket a bíróság elé állítanak, majd többszö­ri halasztás után felmentik őket. Egyes bírók formálisan, az élet valóságától elszakadva hoznak ítéleteket, mások viszont elnézést tanúsítanak az eléjük kerülő ügyekben. A bíróságoknak, a bírói szerveknek, élükön az Igazságügyminisztérium vezetőségével, mindent meg kell ten­­niök a tevékenységükben észlelhető fo­gyatékosságok felszámolására. Mindent meg kell tenni — mondotta végül a felszólaló —, hogy a törvényesség tiszteletben tartása iránti felelősség szellemében neveljük a bírósági sze­mélyzetet. A kérlelhetetlenség szelle­mében minden fogyatékossággal és hibával szemben, a hivatali hatalom­mal való visszaéléssel szemben, mert a bíróságok által elkövetett hibák min­denkor komolyan érintik társadalmunk érdekeit. Bíráinknak ébereknek és kér­lelhetetleneknek kell lenniök az ál­lam ellenségeivel szemben, mindenkor igazságosan kell alkalmazniok a tör­vényeket és megértést kell tanúsítani­­ok a dolgozók iránt. Ezen az úton haladva, bírósági szerveink egyre jobban rá fognak szol­gálni köztársaságunk minden becsü­letes honpolgárának bizalmára, szere­­tetére és támogatására. Isidor Pop képviselő felszólalása A bűnvádi perrendtartás módosításá­ra vonatkozó tervezet foglalkozik a vizsgálat és a bűnügyi nyomozás sza­bályozásával, valamint a gyanúsított személynek a bűnügyi eljárásban való részvételével. A tervezetben javasolt módosítások célja a tények minél alaposabb, való­sághű kivizsgálása, hogy a bírósági szervek elé csak olyan ügyek kerülje­nek, amelyeknek irataiból a vizsgálati adatok szerint kétségbevonhatat­lanul kitűnik, hogy a vádlott elkövette a ter­hére rótt bűncselekményt. Nem szabad többé előállnia olyan helyzetnek, mint amilyen a Zsidó ra­joni néptörvényszéken a 305/1953. szá­mú iratcsomóval történt, amelyet a fe­lületesen megejtett vizsgálat miatt négyszer kellett visszaküldeni az ügyészséghez kiegészítés végett. A bűnvádi perrendtartás módosításá­ról szóló törvénytervezet hatékonyan hozzájárul ahhoz, hogy felelősségre vonjuk a törvényeink által bűncselek­ményeknek minősített tettek elkövetőit. A tervezetben javasolt módosítások azt a célt szolgálják, hogy biztosítsák a Román Népköztársaság állampolgá­rainak érdekeit és jogait. C. Paraschivescu Balaceanu képviselő felszólalása A bűnvádi perrendtartás törvény­­könyvének módosításáról szóló terve­zet, amelyet a Nagy Nemzetgyűlés elé terjesztettek jóváhagyás végett, elvben és érdemben az emberről való gondos­kodást ,az állampolgári szabadságjo­gokról, valamint biztosításukról és sza­vatolásukról való gondoskodást tük­rözi. Miért fordít rendszerünk oly nagy gondot a bűnvádi perrendtartás módo­sítására? Miért vitatjuk meg most itt a törvénykönyv egy részét, a törvény­kezést megelőző részét? Hiszen a bün­tetőjogi törvénykönyv és büntetőjogi törvényszövegek bűncselekmények el­követőire vonatkoznak, tehát olyan személyekre, akik fékezik előrehaladá­sunkat, minthogy a bűncselekmények akadályt jelentenek a szocializmus é­­pítésében . Éppen azért van ez, hogy meg tudjuk különböztetni a jót a rossz­tól, hogy ne fogjunk perbe ártatlano­kat, hogy megvédjük köztársaságunk becsületes állampolgárainak szabad­­ságjogait, hogy megvédjük legértéke­sebb tulajdonukat , személyes sza­badságukat és becsületes munkával szerzett tulajdonukat. A bűnügyi vizsgálat folyamán mind­­végig, egészen a tárgyalásig, a bűn­tény elkövetője maga is részt vesz, hoz­zájárul az anyagi igazság megállapí­tásához, úgy hogy az ügyre — akár pozitív, akár negatív vonatkozásban — teljes fény derüljön. Nem lehet a bíróság számára elké­szíteni a vádindítványt addig, amíg a gyanúsított személynek előzetesen nem hozzák tudomására a reá vonatkozó aktacsom­ó egész anyagát, és amíg ilyen módon nem vették igénybe saját védelme érdekében hozzájárulását az igazság megállapításához. Ez az állandó és közvetlen részvé­tel kényelmetlen volt és zavarta a bur­­zsoá vizsgálatot és igazságszolgálta­tást. A legelemibb perrendtartási sza­bályok megszegésének klasszikus pél­dáját szolgáltatta a „Dealul Spirei-i” politikai monstre-per, amelyben a vád­lottak semmit sem ismertek az ellenük összegyűjtött anyagokból, és hiába kérték, hogy tanulmányozhassák az aktacsomóban levő iratokat és kérdé­seket. Csupán a tárgyalás előtti na­pon kaptak egy szinte teljesen olvas­hatatlan másolatot a vádiratról. A bűnvádi perrendtartás törvény­­könyvére vonatkozó új módosítási ja­vaslatot mélységes demokratizmusa jellemzi. Ez a javaslat segíti a népi igazságszolgáltatást, a szocialista jog­rend­ és népi demokratikus rendsze­rünk megerősödését. Alexa Augustin képviselőnek, az RNK főügyészének felszólalása A bűnvádi perrendtartás módosítá­sáról szóló tervezetben lefektetett új jogszabályok alkalmazása a bűnperek lefolytatásában — nagy befolyással lesz a perviteli garanciák fokozásában és megerősítésében. Ez egyik alapvető vonása a szocialista jognak. A terve­zetben előírt jogszabályok révén ala­­pos biztosítékok vannak arra, hogy teljesen felfedik a gyanúsítottak által elkövetett cselekményeket és teljes fényt derítenek minden bűnügyre, megállapítva a tárgyi igazságot. E jogszabályok biztosítják az alapos nyomozást és bűnügyi vizsgálatot, úgy hogy egyetlen bűnös személy sem menekülhet meg a felelősség alól és ugyanakkor egyetlen ártatlan személyt sem vonnak jogtalanul bűnügyi fele­lősségre. A szocialista államokat jel­lemző új jogszabályok biztosítják a gyanúsítottnak a védelem jogát, és szavatolják az állampolgárok személyi szabadságát a nyomozó hatóságok, vagy a bűnügyi vizsgálatot lefolytató szervek önkényes eljárásaival szem­ben. E jogszabályokban a bűnperek le­­folytatásának szocialista demokratiz­musa tükröződik. A régi burzsoá­ földesúri törvény­kezésben a bűnügyi eljárás folyamat­ba helyezését úgy szabályozták, hogy a megtorló szerveknek szabad kezet adtak a dolgozók elleni megtorló in­tézkedéseikben és minden ellenőrzés nélkül nyomozást, vagy bűnügyi vizs­gálatot indíthattak a vád alá helyezett dolgozók és haladó szellemű elemek ellen. Ugyanezek az érdekek követel­ték meg az úgynevezett „jogi igaz­ság”, vagyis a formális igazság meg­állapításának elvét. Az az elv, amely a védelmi jog tel­jes biztosításával gondoskodik az igazság megállapításáról, főleg­ a tör­vénytervezet két teljesen új intézkedé­sében tükröződik, nevezetesen abban, hogy a vád alá helyezés a bűnügyi vizsgálat első szakaszában történik és hogy a bűnügyi vizsgálat végső sza­kaszában a gyanúsítottnak bemutat­ják a bűnügyi vizsgálat eredményeit és anyagait. E két új intézkedés bevezetése bűn­ügyi joggyakorlatunkba alapvető sza­vatosságot jelent arra, hogy vala­mennyi bűnügyben a reális tényeknek megfelelően állapítják meg az igazsá­got és a gyanúsított számára teljes mértékben biztosítják a jogot és a reá­lis lehetőségeket, hogy a bűnügyi vizs­gálat folyamán bebizonyíthassa ártat­lanságát. Különösen ki kell emelnünk, hogy a törvénytervezet az alkotmányos ren­delkezések alapján pontosan meghatá­rozza, hogyan kell szavatolni a bűn­ügyi eljárás alá vont személyek sza­badságát. A bűnügyi nyomozó szervek senkit sem tarthatnak 24 óránál hosz­­szabb ideig őrizetben. Kivételes ese­tekben az ügyész engedélyével az őri­zetbevételt legfeljebb 5 napig lehet meghosszabbítani. Senkit sem lehet előzetes letartóztatásba helyezni az ügyész által kiadott, vagy általa meg­erősített végzés nélkül, és ezt is csak a törvény által előírt esetekben. A vizsgálati fogság idejét a nyomozás­nál 1 hónapra, a bűnügyi vizsgálat­nál pedig 2 hónapra korlátozták. Eze­ket a határidőket csak kivételes ese­tekben és kizárólag a Román Népköz­­társaság ügyészsége vezető szerveinek jóváhagyásával lehet meghosszabbí­tani. A bűnügyi vizsgálat befejezése után a nyomozást vagy a bűnügyi vizsgála­tot lefolytató szerv az összegyűjtött adatok alapján esetenként elhatározza, hogy a tényállás alapján folytatnia kell-e az eljárást, vagy pedig meg­szünteti, felfüggeszti-e az eljárást. A törvénytervezet alapját képező szocialista jogelvek alkalmazása meg­követeli a káderek jobb sza­kképzett­­ségét. Noha az utóbbi években a népi tör­vényesség megerősödött országunk­ban, még mindig sok az olyan eset, amikor alaptalanul indítanak vizsgá­latot, a vizsgálatok átlagos időtarta­ma még túlságosan hosszúra nyúlik és sok esetben a lefolytatott vizsgálat hiányos vagy gyenge minőségű. Az ország bűnügyi törvényei előír­ják, és szükség esetén intézkedések történnek azoknak a felelősségre voná­sára, akik ellenséges elemek befolyása alatt, vagy bármely más okból törvé­nyes kötelezettségeik teljesítése köz­ben önkényeskedésekre vagy visszaélé­sekre ragadtatják el magukat. Vince János képviselő felszólalása A bírói szervezetről szóló törvény­­tervezet — mondotta a felszólaló — népi igazságszolgáltatásunk mélysé­gesen demokratikus jellegét tükrözi. A törvények hiánytalan alkalmazá­sáért folyó harcban döntő szerepe van az igazságszolgáltatásnak. A bírósá­gok tevékenysége nem merül ki a törvényszegők megbüntetésében, ha­nem rendkívül fontos nevelő szerepe is van. E nevelő szerep betöltése az­­zonban csak úgy képzelhető el, ha minden honpolgár minél jobban isme­ri a törvényeket. Népi törvényessé­günk fejlesztésében fontos tényező a törvények népszerűsítése, de ezt ed­dig nem értették meg eléggé és nem is használták ki kellő mértékben. A felszólaló ezután utalt a sajtó ez­zel kapcsolatos szerepének fontosságá­ra és rámutatott arra, hogy a sajtó teljesen elégtelenül teljesítette ezirá­­nyú feladatát.

Next