Somogyi Ujsag, 1922. június (4. évfolyam, 133-145. szám)

1922-06-14 / 133. szám

Kaposvár, 1922. IV. évfolyam 133. szám Szerda, június 14 MBGIELEKIK g?i.t’.!y11!..."?" “t,.ysg? I KERESZTÉNY POLITIKAI NAPILAP ELŐFIZETÉSI ÁRAK: 51,*“ “J . latemban leieioa: | a2«rke«zleseg és HaMMntal: Felelős »rkMatóTLOVIS ISTVÁN. »»«» »«■ ara 2 torom, 1” » __Kaposvár, Korona-utca 7. ssaai._______________________________ pályaudvarokon 3 korona. ]___________ A Nemzeti Hitelintézet ügye A független és önálló ma­gyar bank ügye állította szembe újra azokat a táborokat, me­lyek egyrészt az „Est“, más­részt a „Szózat“ mögött sora­koznak. Az idegen tőke veszé­lyeztetve érzi a TÉBE által részére biztosított monopolisz­­tikus helyzetet az által, hogy komoly mozgalom indult meg két, egyenként gyenge keresz­tény intézetnek egyesítése ér­dekében azért, hogy a két in­tézet egyesülve, a keresztény gazdasági mozgalmak régóta nélkülözött eszközévé válhas­son. Minden keresztény keres­kedő és iparos érzi az ilyen bank létesítésének szükségessé­gét, mindenki tudja azt, hogy e nélkül a bank nélkül ered­ményes gazdasági tevékenysé­get a magyar faj nem fejthet ki, az idegen­ tőke azonban azt is tudja, hogy amennyiben az ilyen nagyobb keresztény pénz­intézet létre tudna jönni és szakszerű vezetés alá kerülne, ez rája nézve olyan konkuren­ciát jelentene, mely az idegen tőke üzleti érdekeit komolyan veszélyeztetné. A harc, amely a kérdés kö­rül megindult, igen komoly és különösen jelentőségteljes ma a választások után, amikor a kormány már a fele,utolsó vá­lasztások eredményéhez képest rendezheti be politikáját és ezzel kapcsolban állásfoglalá­st a keresztény bank ügyé­it keresztény magyarság e­­­ykedéssel tehént ez elé az ál­ásfglalá de elárulhatjuk azt is, hogy azok a k me­v­ztény intézetek és kereszti akik a keresztény pc megteremtését feltétlenül érendő célul tűzték ki n­­jag^ elé, ezt a célt irr"1 esfü* mények között el­érni és hogy ezek nen jk a felvetett kérdésben­­. Hiába is akarja az „t szögezni azt a tény* ^ pénzügyminiszter n'tek csorbulna, ha az j‘ általa er­e­­detileg proponált & az idegen tőkének megfelel megodási mód létre nem jönne. Né­ze­­tünk szerint ígér s­zámom voltna, ha a magyar fajra nézve oly annyira fontos kérdés azon dől­hetne meg, hogy az „Est“ mi­képpen állítja be az esettel kapcsolatban a pénzügyminisz­ter személyét. Ennek a kérdés­nek a megoldásánál személyek egyáltalán nem játszhatnak sze­repet. Itt egyszerűen egy lo­gikus gondolat­menetnek a gya­korlati életbe való átültetéséről van szó. A keresztény magyar kereskedelem nem függhet egy állandóan monopolizálni akaró (Saját tudósítónktól.) Egy kicsiny, eddig ismeretlen falu nevét kapta szárnyára a hir. Bejárta az egész országot, minden zugát, a hir el­jutott a legeldugodtabb faluba is és megindult a vándorlás a heves­megyei kis község, Mikófalva felé, ahol a magyar föld egyszerű gyer­mekei a legfenségesebb játékot adják elő. Az ünnepélyes megnyitó előadás szombaton délután volt, amelyen többek között megjelent Huszár Károly volt miniszterelnök család­jával és több meghívott előkelő­ség, valamint a fővárosi sajtó kép­viselői. A mi jegyünk vasárnapra, a második előadásra szólt. Meg­lehetősen hosszú utazás után dél­előtt fél 11 órakor érkeztünk meg Mikó­fal­vára. A kis falu egészen elbújik a környező hegyek lábánál. A templom torony, egy két na­gyobb ház szürke teteje ütközik csak ki a sűrü fák közül. A falu felett magasan a hegybe vágva emelkedik az úgynevezett színpad csodásán hű, keleti épületeivel va­lósággal egy kis várost varázsolva a kopasz hegyoldalra. A színpad előtt amfiteátrum szerűen terül el , a f­őtér, egyszerű ülések, a hegy- i' levágva és hogy kelle­tt c­k­ rajta az ülés, deszka­­borítva minden egyes sor. Az előadás azután 3 órakor kez­dődött. A rekkenő hőség kezdett­­ alábbhagyni, nehéz felhők gyűltek a­z égen és aggódva figyeltük a­­ mindinkább közeledő tompa dör­gést, arra gondolva, hog­y a vihar megakadályozza az előadá­st. Azon­­­­ban hála Istennek csak pár csepp­­ esett, a magva elvonult északnak,­­ ahol már, nem is olyan messze a bankkartelltől, nem tűrheti, hogy a kormány kizárólag ilyen bank­­kartellt támogasson, ha közve­tett után is hitelekkel, nem tűr­heti azt, hogy csak annak a bankkartellnek legyen befolyása hitelek szétosztásánál, de jog­g­gal követeli, hogy a magyar­ kormány saját intézményei út­­j­­án támogassa a keresztény ma- ■ gyar gazdálkodókat, akiktől vég-­­eredményben a kormány sorsa is függ. A (cs.) kis falutól, csehnek hívják azt, ami magyar volt és marad most is an­nak. Kevéssel 3 óra előtt érkezett meg Schlachta Margit volt nemzet­gyűlési képviselő, Illosvay Bálint belügyi államtitkár, Marinovics he­lyettes­ államtitkár, Thuróczy Kornél az Irgalmasrend tartományi főnöke és ház­főnöke. A völgyben zöld mezők közt kanyargó hófehér or­szágúton egyik kocsi és autó a másikat érte, a környék lakosai gyalogosan siettek az előadásra és mire elhangzott a harmadszori har­sona, körülbelül 2000, az ország minden részéből összesereglett em­ber szorongott a nézőtéren. Az e napra meghívott vidéki sajtót mind­össze hárman — Tóth főtiszt, úr Sopronból, a „Soproni Hírlap“ tól, Szőllőssy Ferenc a „Délmagyaror­­szág“ felelős szerkesztője és jó­magam a „Somogyi Újság“ tól — képviseltük. Nem térhetünk szó nélkül napirendre a kaposvári sajtó eme áldozatkészsége felett, amely­­lyel újból bizonyságát szolgáltatta, hogy az elsők között foglal helyet. Egyszerű földmivelő emberek, rendezői karszalaggal ellátva sürög­­nek forognak. A felfelé kanyargó lépcsőkön egymásután vonulnak fel a szereplők, egytől egyig a falu bennszülöttjei, Kalivoda tanítót ki­véve, aki Pilátust játsza, nincs kö­zöttük egyetlen kabátos ember sem. Bizonyos büszke, de ezeit mégsem bántó önteltség ömlik el az arcukon. És erre van is joguk. Sok, nehéz munka előzte meg ezt az előadást. A napi munkától fá­radtan a késő éjjeli órákig tanul­tak, próbáltak, hogy eljátszhassák a legfenségesebb tragédiát! Harsonák jelentik az előadás kez­detét. A hidroni kapun betódul a nép, pálmákkal, virágokkal, korhű jelmezekben. Pilátus palotája előtt sisakos, pajzsos, lándzsás római katonák állanak mint a szobor. A tömeg elhelyezkedik és feltűnik a kapuban Krisztus a „szamárnak vemhén“ tanítványai kíséretében. A tömeg impozáns megjelenése, bámulatos fegyelmezettsége oly meg­rendítő erővel hat a nézőre, mintha a valóságban látná maga előtt az eseményeket. Az előadás folytató­dik az utolsó vacsorával, Judás árulásával, az olaj­fák hegyi jele­nettel, Jézus elfogatásával, megcsú­­foltatásával, Péter apostol tagadá­sával. A legnehezebbet, a tömeg­jeleneteket sikerült úgy beállítani a rendezőnek, hogy semmi kívánni valót nem hagyott hátra, míg ellen­ben a többi, apró mozaik­szerű jelenetek, amelyek épen hogy bele­kapcsolódnak az előadás menetébe, már nem olyan sikerültek. A második rész homlokegyenest ellenkezője az elsőnek. Már közel a vég, a papi tanács követeli Jézus keresztre feszítését, Judás a rette­netes árulás terhe alatt megőrül, a tömeg lázadozik és ordítva köve­teli Pilátustól: Feszítsd meg, Pilátus kiadja Jézust, az őrjöngő tömeg megindul a Golgotára, a kereszt súlya alatt roskadozó, korbácsolt, tépett ruhájú Jézus, Mária megje­lenése, a keresztre feszítés a maga hűségével és teljességével, a lándzsa­­szúrás — Jézus meghal, mennyi dörgés, az elébb még csúfolódó, kiabáló tömeg mellét verve a földre borul és azután a legmegrendítőbb kép — levétel a keresztről, drámai hűséggel, mégis természetes egy­szerűséggel tárul a néző szemei elé. Nem egy napbarm­otta, ke­mény arcon láttam könnyeket le­folyni. És mindezt egyszerű földmivelő emberek csinálták. A napi munka elvégzése után összegyűltek, tanul­tak kitartó szorgalommal, csügge­­dést nem ismerve. Valósággal benne éltek a szerepükben, mert csak így lehet megmagyarázni az elemi erő­vel, minden mesterkéltség nélkül kitörő tömegjeleneteket, amelyek különösen a második részben az eredetiség megrázó erejével hatnak a nézőre. Hat óra után volt vége az elő­adásnak. Az összes szereplők egybe­­gyűltek a színpadon; a római lé­gionáriusok, nagy hajú zsidók, fé­nyes ruhájú főpapok, farizeusok njakáról harsogva szállt az uj ma- A magyar Oberammergau A passió játékok első két napja

Next