Somogyi Ujsag, 1926. február (8. évfolyam, 26-48. szám)
1926-02-02 / 26. szám
THI. évfolyam. * 26. szám. Ára 1200 korona Kaposvár, 1926. február 2. kedd. Megjelenik hétfő és ünnep utáni nap kivételével minden nap délután 9 (fá) érakor. ■Mlkeestóség és kiadóhivatal: Kaposvár, Korona utca 7. szám. • Interurban telefon: 5. szám. ■Metéaek felvételnek Bpeltan Rudolf Sfolse hirdetési Irodáiban, rv4 Podmaniasky u. 49. és a Messe fiókokban Győrött és Csegeden SEBSZTEN? POLITIKAI NAPILAP. • ■ • Feleld a szerkesztő: Lovas István. niXflKAtáal Araki Negyedévre . . . . 60.000 korona Elongateszarain jj6napra . .. 30.000 koreng SHwlAtásAtrára ■ Millimétersoronként 1000 K, sauraszastesea arai végzésében 1506 korona.Hivahan és pénzintézeti hirdetések magasabb áron dijazandóse Vádirat a frankhamisítás ügyében Budapest, február 1. A budapesti ügyészség a frankhamisítók ügyében a vádiratot elkészítette és a vasárnap folyamán a vádlottaknak kézbesítette. A vádlottakat avval vádolja, hogy herceg Windischgraetz főkép 1925. év nyarán Budapesten abból a célból, hogy valódi értékű pénz gyanánt forgalomba tétessenek, külföldön forgalomban lévő mintegy 28—30.000 darab francia pénzt utánzott. A vádirat végén a főügyész indítványozza, hogy az előzetes letartóztatásban levő vádlottak ellen elrendelt letartóztatást az ügy érdekében a főtárgyaláson hozandó határozatig tartsák fenn. A vádirat ismerteti ezután azokat a tényállásokat, amelyek alapján a vádirat készült. Kompromisszum bészül az ellenzékbel a parlamenti bizottság jelentésének megszövegezésénél ? — A „Somogyi Újság“ tudósítójától — Budapest, február 1. A frankhamisítás még ezen a héten fordulópontra érkezik, amenynyiben a vádirat kibocsátásával az ügy minden része kellő megvilágításba kerül. A frankhamisítás politikai részét illetőleg a 25 tagú bizottság is fokozott erővel lát hozzá a munkájához, mert hiszen a vádirat alapján gyorsabb tempóban történhetnek intézkedések a tanúk megidézéséről. Értesülésünk szerint a parlamenti bizottság szerdán Vass József népjóléti minisztert hallgatja ki. Értesülésünk szerint Bethlen István gróf miniszterelnök kompromissziumot tervez az ellenzékkel a frank bizottság jelentésének megszövegezésénél. Erődi Harrach Tihamér képviselő a frankügy parlamenti bizottságának jegyzője, a következő kijelentést tette a „Hétfői Napló“ munkatársa előtt: — A politikai felelősség kérdésének felvetése nem lehet aktuális, mielőtt a frankbizottság befejezi működését. Ha valamely miniszter most lemondana, akkor ez olyan színben tűnne föl, mintha valamilyen részük volna ebben a botrányban. Nézetem szerint még 8—10 napi tárgyalásra lesz szük. ség. Ezeknek a tanácskozásoknak lefolytatása után a parlamenti bizottság megteszi jelentését, amely teljes egészében a nemzetgyűlés elé kerül. A jelentés letárgyalásakor módjában áll majd a parlamentnek felvetni a bizalmi kérdést. Molnár István dr. előadása a Katholikus Körben A hiúság alapjában ártatlan valami — A világtörténelem huú alakjai Tegnap délután 3 órakor tartotta meg előadását dr. Molnár István főgimnáziumi tanár, vármegyei főlevéltáros a Katholikus Kör nagytermében. Az előadást a termet megtöltő hallgatóság mindvégig feszült figyelemmel hallgatta, egyrészt témája érdekessége, másrészt a hosszú tanári évek értékes feljegyzései miatt. Az előadás tárgya a hiúságról szólott, megvilágítva a világtörténelem legnagyobb alakjainak ebből folyó cselekedeteikkel. — A hiúság — mondotta — általános emberi tulajdonság. Legkönnyebben azok esnek bele, akiknek a természet különös kegye folytán egyrészt hatalmas pozíció, másrészt ép és szép test ajándékoztatok. Ha végig nézünk a világtörténelem nagy alakjain, bizonyos hiúságot mindenütt találunk. Napóleon hiú volt kis kezére, azonkívül hatalmának és erejének a tudatában azt mondotta, hogy három nagy alakot ismer a történelemben : Julius Caesart, Nagy Sándort és magát. XV. Lajos, a dekadens francia kor egyik híres uralkodója , szakács képességeire volt hiú. Feltalálta az omlettet és amikor a süteményt feltálalták, a palotahölgyek nagy ovációval tüntettek a király mellett. A főszakács ekkor felállott és a francia szállóigévé lett mondást kiáltotta bele a zsivajba: „Minek ekkora lármát csapni egy omlettért.“ A nők rendszerint szépségükre hivak: Cleopatra, Stuart Mária Cornélia, Báthory Erzsébet stb. Egyik a gyermekére, másik szépségére, a harmadik udvariéira hiú. Miután Molnár István hallgatóságát ilyetén végig vezette a világtörténelmen, a következőkkel fejezte be előadását: — Mindazonáltal a hiúság ártalmatlan valami mindaddig, amíg büszkeséggé, vagy ennek felső fokává , gőggé nem válik. Sajnos azonban, hogy különösen a nők, legtöbbször azon az utón keresik a tekintélyt, amelyen elvesztik a szeretetek Az értékes előadásnak délután 5 órakor lett vége. Magas-e az autótarifa?... Az „Új-Somogy“ vasárnapi számában az új autótarifával kapcsolatosan egy támadást olvashatott a közönség, mely cikknek címe egy magyar népdal paródiáját akarta szellemes frázisként elpufogtatni. Az ismeretlen cikkíró, cikkének tartalma és címe, hogy úgy mondjam megtalálták egymást. Ahogy a címben kitekerte a magyar népdalt, épp olyan kitekert annak tartalma is. Az ismeretlen úr azon siránkozik, hogy 36.000 korona, melyet a bölcs városi tanács egy vasúti fuvarért megállapított, őrült drága. Igen, ha így tálaljuk fel, magam is elismerem, hogy egy kissé sok. De, ha az érem másik oldalát nézzük, azonnal máskép fest a dolog. A 36.000 koronás fuvar nem azt jelenti, hogy valaki a standon beül az autóba és leviteti magát az állomásra s ezzel vége a fuvarnak, hanem hogy X. úr telefonon megrendel egy autót a lakására, pl. Honvéd-u. 30. sz. alá s onnét vigye le őt a vasútra. Eszerint a bérautó reggel kiáll a standra. X. úr telefon hívására elmegy a Honvéd-utcai lakásra, leviszi őt — esetleg tekintélyes családját — az állomásra, onnét pedig köteles visszaállni ismét a standra. Ezelatt az 1 kilométeres fuvar alatt elfogyasztott az autó minimálisan 1 kgr. benzint, ára 11.600 korona, gummiból legkevesebb 6000 koronát, összesen 17.600 korona. (Ezt a 6000 koronát úgy kapjuk, hogy egy autó 4 kerekének teljes gummi felszerelése 18 millió korona, átlag 3000 kilométernél tönkremennek.) Éhez jön 4000 korona ára olaj, ez már 21.600 korona, most még hol van a soffőr 2.500.000 korona havi fizetése, az 1 milliós garázsbér, a másodnaponkénti kocsimosás vízdija, elhasznált alkatrészek pótlása, az adó és a kocsi amortizációja ? Röviden X. úr vasúti fuvarjának önköltségi ára a bérautó vállalkozónak legkevesebb 28.000 koronájában van. Keres tehát egy vasúti fuvaron 8000 koronát. A gyakorlat azt mutatja, hogy egy stadon álló autónak 26 ilyen fuvarja van naponta. Ez a kereslet is csak relatív, mert abban a pillanatban semmivé válik, ha — ami sokszor megtörténhetik — a fuvar közben a gummijában csak egy kis patkó vagy egyéb szeg megy bele. Ami Schmalz budapesti autóvállalkozó ajánlatát illeti, annakidején a város tanácsa felhívta a helyi vállalkozókat, hogy hajlandók-e ilyen feltétel mellett autókat beállítani, akik erre vállalkoztak és sőt ajánlatukat állni is fogják, amennyiben 2 hónapon belül szintén taxival szerelnék fel autóikat. De gondoskodott a város tanácsa arról is, hogy a hasonló vidéki városoktól a viteldíj megállapítását bekérje, azonban minden városból az a válasz érkezett, hogy ez az ügy még rendezve nincs, tehát kénytelen volt a taxik beállításáig olyan ideiglenes megoldást keresni,amivel nem teszi lehetetlenné ennek az iparnak a működését. De ha ugyanolyan feltételek mellett autótaxi-járatokat állítunk be, akkor se fog 7000 koronába kerülni egy vasúti fuvar, mert tudvalevő dolog, hogy a taxi is a standról alapdijjal indul s minden 200 méternél (és nem egy km.) 6500 koronás dijjazás mellett nem tudunk exziztálni, úgy mi magunk fogunk lemondani erről a jogról és helyet adunk egy idegen vállalkozónak. Ha nem hiszi hajlandó vagyok Önnek egy próba menettel bebizonyítani, csak álljon elő és vesse le álarcát. Nem is a városi fuvaron keresi meg a megélhetését a bérautós, hanem a vidéki, a hosszabb túrákon, mert ott gyorsabb tempóban haladván nem fogyaszt gépe kilométerenkint 1 kg. benzint. Végül, ha az igen tisztelt ismeretlen cikkírónak a közlekedésnek ez a fajtája drága, úgy ajánlom vegye igénybe e láfogató bérkocsit, hogy aztán a bérkocsis milyen szemeket vet rá és mitgondol magában mikor a fuvar végén a 18.000 koronát a markába nyomja, azt én nem emészteném meg. Menyhárt Gyula a Kaposvári Bérautó Szakosztály elnöke. z időprognózis. A Meteorológiai Intézet jelentése szerint túlnyomóan felhős idő várható helyenkint csapadékkal és lényegtelen hőváltozással.