Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1885

Is bölcsesség által még nem gyötörve. Hamar barátkozik s kancsal szemekkel tekint ama tisztes urakra, kiknek hivatásuk lesz, hogy ezután az ő testi és lelki jólétükről gondoskodjanak, fájdalom­­ gyakran csak annyiban, hogy megtartsák az értelem fennmaradt romjait s megakadályozzák az erkölcsi tönkre menést. Az új ne­velő is közeledik a régiekhez, hogy állásuk és hivataluk titkait ellessék. Ilyenkor mindig feltűnő volt előttem, hogy az új erők semmiről sem kívánnak bővebb és gyorsabb értesülést szerezni, mint a szokásos büntetésmódról, mi nélkül nevelést alig tartanak lehetségesnek. Az egyes felsorolt concret esetekből ép oly ke­véssé igazodik el, mint annak idején a pädagógiai előadásokból, melyekre beiratkozunk ugyan, de nem mindig járunk el. Két-három hét elég, hogy a tanító testület, s az intézet megtudja : minő új erőt nyert, de még jobban tudják a növendékek, kik megfigyel­nek minden szót, minden tettet s arczvonást. Azért mindig fon­tosnak tartottam a nevelés terén számba venni a növendék egyéni­sége mellett a nevelő alanyét, a tanító és nevelő személyét is, ha ugyan e két utóbbi fogalom szétválasztható. Hogy most kétségkívül tudásban gazdagabb embereket ne­velünk, mint azelőtt , hogy, míg elődeink csak leczkét adtak, ki­hallgattak, javítottak és büntettek, addig a jelen tanítója alapo­sabban, czélját jobban szem előtt tartva s ideálisabban jár el , annak tudatával nem csak mi, hanem a nagy közönség is bír, daczára hogy bennünket újabb másfajta hibákért korholnak. De várjon nevelünk-e a mellett jobb embereket ? Avagy nem-e tudjuk a mindennapi tapasztalásból, hogy a szív romlottsága a művelt­séggel és viszont hiedelem és neveltség a tudatlansággal együtt járhat és könnyen megfér? Ki gyakorlatilag nevelősködött s kü­lönösen valamely nevelőintézetben, hol, miként a klinikán a se­gélyt leginkább igénylő anyag gyűl egybe, az bizonyára osztani fogja e nézetemet, s többször kényszerült e dolog felett elmélkedni. De kinek rójuk fel hibául e bajt? A roszabb házi nevelés tétessék-e felelőssé, vagy a mai nevelő, ki az értelem és képzelet fejlesztése mellett megfeledkezik a kedélyről , avagy talán a növen­dék lett rosszabb ? Bias szerint a legtöbb ember rosz . Rousseau tagadja, hogy a rész velünk született volna. Egy a­mi bizonyos : a növendéket semmi esetre sem lehet és szabad hibáztatni. Meny­nyiben hibás a divatos házinevelés , tudja mindenki. A gyermeket túlságosan nagyra tartják, nagyon is hallgatnak kívánságaikra és szeszélyeikre, szóval maguk a szülők nehezítik meg a nevelés hatását. Avagy nem ezt bizonyítják az ilynemű szólásmódok.

Next