Laehne-féle gimnázium, Sopron, 1889
Tan- és nevelőintézetinknek iránya, czélja és lényege. „Az intézet feladatául tűzi ki magának, hogy növendékeit testileg ép, egészséges és erős, ügyes ifjakká nevelje; alapját vesse meg derekas szellemi és gyakorlati műveltségüknek; életüknek és törekvésüknek az eszmény felé mutasson irányt; fejtsen ki bennök derült és szerény kedélyt ; szoktassa tisztességes magaviselethez; tartson fenn és ápoljon bennük tiszta és vallásos érzületet“. Ezen mondással jelölte ki az intézetnek irányát egyszer és mindenkorra alapítója ; az intézet mindenekelőtt nevelőintézet és minden ízében ennek a czélnak szegődik szolgálatába. A növendékek ellátását és oktatását az intézet kizárólag maga eszközli és az egész berendezés, mely egy egészen elkülönített lakó- és egy szintén külön iskola-épületből áll, teljesen meg is felel e kettős czélnak. A lakóház magában foglalja a növendékek dolgozótermeit, zeneszobáit, háló- és ebédlő termeit, továbbá a tanárok szobáit és az intézettulajdonos-család lakóhelyiségeit. Az iskolaépület a tantermeken kívül magában foglal még egy természetrajzi múzeumot, egy természettani szertárt, vegytani laboratóriumot és rajztermet, nemkülönben egy tágas tornatermet, amely egyúttal mint ünnepek tartására és vizsgálatokra használt díszterem is szerepel. „Levegő, tér és világosság“ a három alapfeltétel, mely az intézet helyiségeinek beosztásánál főképen érvényre jutott, de ezenkívül igyekszik az intézet e három alapfeltételnek az által is megfelelni, hogy van tágas játszóhelye a ház előtt, lombos kertje a ház mögött, s egész fekvésével a városhoz fűződik, de a szabad természetbe tekint; végül pedig közvetlen közelében fürdővel rendelkezik. Ennyit az intézet helyiségeiről, amennyiben azok a kitűzött czélhoz alkalmazkodnak. A/, intézet általános iránya és czélja.